Otvaranje u utorak, 23.
februara u 19:00
Izložba traje do 06.
marta 2016.
Galerija Doma omladine
Beograda
Vođen
stripovskim nasleđem, prevashodno estetikom Roberta Kramba (Robert Crumb), uz
izuzetan osećaj za fino doziranje satire, Vanja Vikalo uobličava prećutnu
realnost i kolektivnu podsvest našeg vremena. Kroz svoju subverzivnu hroniku
provlači izrazit stav pojedinca, dodeljujući mu otelotvorenje dopadljivo i
privlačno savremenom posmatraču. Vanja Vikalo će se u Domu omladine Beograda
predstaviti kroz seriju sito grafika, video radova i instalacija, poigravajući
se sa komercijalnom stranom umetničkog stvaralaštva koju je uspeo vešto da
obuzda.
Third EyeCrying je serija digitalnih ilustracija rađenih tehnikom sito štampe.
Ilustracije se bave kritikom društva uvijene u mračni humor, a svojom formom
pokušavaju ostvariti direktnu komukaciju sa posmatračem i razdrmati mu
mozak. Ovo je reakcija na apsurdno
ponašanje čoveka koji, jureći za profitom, gazi sve pred sobom, bilo da su to
drugi ljudi, rijeke, šume.
Vanja Vikalo
je ilustrator i svestrani vizuelni umetnik iz Herceg Novog sa bazom u Beogradu.
Pored gustog poslovnog rasporeda između projekata na kojima je radio kao
illustrator, animator i umetnički direktor, izlagao je na grupnim izložbama u
nekoliko većih evropskih gradova, a publici se predstavio i na tri samostalne
izložbe u Herceg Novom, Zagrebu i Beogradu.
Početna
ideja umetnika Vanje Vikala bilo je
jednostavno pitanje - šta bi nateralo treće oko da plače. Treće oko je koristio
kao simbol šire svesti, a karakteri koji se pojavljuju na ilustracijama su
reprezentacije potpune suprotnosti društveno odgovornog ponašanja.
Kako balansiraš između trenda i autentičnog?
Mislim da trendovi mogu
biti osvježavajući, ali da se autentičnost drži kroz sve periode i promjene.
Trudim se mijenjati svoj izražaj što češće, ali uglavnom to radim kroz nove
tehnike. Cilj mi je da svijet koji pravim konstantno evoluira i da ima svoju
internu logiku. Tredovi znaju biti interesantni jer razdrmaju ustaljene
vrijednosti, ali mislim da ih ne treba slijepo pratiti sve ili se profilisati
nečim prolaznim. Smatram da je mnogo bitnije istraživati sopstvene kreacije i
konstantno unapređivati zasnovano na steknutim iskustvima.
Kako
pozicioniraš ilustraciju u odnosu na današnje društvo?
Postoje neke pojave na
koje moraš zatvoriti jedno oko da ne bi imao lošu reakciju. Volim adresirati
određene fenomene jer smatram da kada se neki problem vizualizuje, mnogo se
lakše percipira i pozicionira u glavi kao nešto što treba obraditi. Takođe,
poistovjećivanje sa određenim temama
mnogo je veće kada je tema prikazana slikovito.
Dosta toga što radim
jeste reakcija na današnje društvo, jer mi je teško da odolim. U neku ruku
vidim ilustraciju kao sredstvo za slobodno izrazavanje i bilježenje momenata
ljudske svijesti.
Dosta stvari radimo nesvjesno na dnevnom nivou. Bez razmišljanja o efektima,
prateći neki put utabavamo staze za mnogo veće probleme, i mislim da što smo
manje svjesni, to smo više otvoreni za manipulaciju.
Čini mi se
da pokušavaš da kroz negaciju definišeš pozitivne aspekte savremenog društva.
Možeš li istaći bar jedan srećan momenat današnjice?
Postoje srećni momenti
današnjice. Mene često obraduje tehnološki napredak i nova naučna otkrića, to
mi daje nadu u čovječanstvo. Smatram da je internet najsrećniji momenat
današnjice, jer još uvijek pruža slobodei pristup besplatnom znanju. Kad kazem
slobode, ne mislim na fotografije doručka, već mogućnost da se slobodno
izraziš, da brzo dođeš do potrebnih informacija i da se povežeš sa ljudima
sličnog razmišljanja.
Mislim da kroz
karikiranje negativnih pojava možemo shvatiti šta je ono ispravno, ili barem
još bolje utvrditi šta ne želimo. Ako ne diskutujemo probleme koji koče
napredak, ne mozemo očekivati da će se razriješiti sami.
Šta ti
predstavlja najveće zadovoljstvo u radu?
Definitivno je to kada
upadnem u potpuno novu oblast tematski ili tehnički. Postoji dio procesa
crtanja kada mi postane jasno šta trebam da uradim da bi sprovedeo rad, od tog
trenutka kreće zabava. U komercijalnim poslovima mislim da je dan posle
dedlajna, dok je u samostalnom radu najveća sreća sprovođenje sopstvenih
ideja bez čekanja feedback-a. Od momenta
kada sam krenuo crtati, obožavam osmišljavati zanimljive karaktere u koje
možete povjerovati, ali i kompletne svjetove oko njih. To me je uvijek vuklo da
razvijam stvari na svoj način i mislim da će me pokretati još dugo.
Da li misliš
da tvoji radovi imaju sličnu ulogu kao nekada propagadni plakati?
Igram se sa formom
plakata kroz kompozicije i boje. Sviđa mi se jasnoća komunikacije propagandnih
plakata i zanimljivo mi se igrati sa direktnom komunikacijom sa posmatračem
rada. Ovo bi bila reakcija na društvo pretvorena u propagandu.
Zamisli da
je Zemlja idealno mesto za život. Kojim temama bi se onda dotakao u svom radu?
Vjerovatno paralelnim
univerzumima gdje ne postoji gravitacija ili tako nešto. Našao bih zanimaciju,
ne bih sjedeo i gledao.
Da li bi
žrtvovao svoj rad u zamenu da njegova tematika u budućnosti postane nečitljiva?
Definitivno je bolje da
postanu nečitljivi nego da ne postoji život posle naše generacije.
Нема коментара:
Постави коментар