Robero Ćuli (glavna uloga u predstavi ,,Mali princ”) foto :
Andreas Kohring
|
tekst pripremila: Vesna Bogunović
,,Šta smo tamo upoznali i doživeli, te susrete i razgovore, kako smo
bili primljeni, kako su o nama pisali, sve to nam je dalo snagu da nastavimo da
radimo”, izjavio je Ćuli.
Povodom obeležava trideset godina
rada Bitef teatra u martu mesecu, jedan od najznačajnijih, ali i
najprovokativnijih reditelja našeg vremena Roberto Ćuli (Roberto Ciulli) dolazi u Beograd, kada
će predstaviti svoj leksikon ,,Moj abecedarijum pozorišta” (“Mein ABC des
Theaters), 1. aprila u Bitef teatru.
Kosmopolita italijanskog porekla,
koji od 60-tih živi u Nemačkoj, gde je radio kao pozorišni reditelj u
Gotingenu, Kelnu, Berlinu, Minhenu, Hamburgu, Diseldorfu, Madridu, Istanbulu i
Teheranu, a kao direktor vodio Šaušpil Keln. 1980 godine osnovao je Teater na
Ruru zajedno sa dramaturgom Helmutom
Šaferom i scenografom Gralf-Edzard Haben u
Milhajmu, nekadašnjem industrijskom gradu od koga je napravio značajnu
tačku na teatarskoj mapi sveta.
Miljenik beogradske pozorišne
publike, čije predstave su na 13, 14, 17, 23 i 31. Bitefu osvajale Bitefove, nagrade publike i nagrade lista
Politika, ne propušta priliku da istakne značaj godina koje su „pripadale” Miri
Trailović i Jovanu Ćirilovu, Bitefa pre raspada Jugoslavije kao najboljeg
festivala na svetu koji je suštinski uticao na rad Teatra na reci Rur, kao
i tadašnje beogradske inteligencije.
Filozof po obrazovanju, zagovornik
je umetnosti improvizacije, kao osnovne ljudske slobode, revoltirano opredeljen
protiv realističkog prikazivanja i negujući ideju o gledaocu kao aktivnom
učesniku koji intelektualno učestvuje u predstavi pokušavajući istovremeno da
pronadje alternativnu stranu stvari.
Pozorište je prostor slobodne
izvođačke prakse, kao i mesto dijaloga i instrument za promenu sveta. Za
pionirski angažman u internacionalizaciji kao osnovnom principu savremenog
pozorišnog rada dobio je veliko priznanje, posebno za svoj interkulturalni
,,Put svile” sa pozorišnim kućama u Centralnoj Aziji.
U godini osnivanja Bitef teatra,
na 23. Bitefu njegova predstava ,,Kaspar” je bila apsolutni pobednik festivala.
30 godina kasnije, Roberto Ćuli će kao rođendanski poklon teatru predstaviti
,,Moj abecedarijum pozorišta”, u završnici proslave.
„Za produkciju pozorišta potrebna su četiri autora, a prvi autor je
autor teksta. Drugi autor je reditelj i njegovo umetničko osoblje. Treći autor
je glumac kao glumac. Četvrti autor je gledalac. On odlučuje šta vidi. Njegov
izbor zavisi od mnogih faktora. Jedno izvođenje proizvodi onoliko predstava
koliko ima publike. Publika nije homogena publika. Pozorište diže publiku. Ovo
je jedna od njegovih osnovnih dužnosti. “
iz teksta Roberta Ćulija
,,Moj abecedarijum pozorišta”.
Нема коментара:
Постави коментар