петак, 9. март 2018.

POBEDNICA BERLINALA STIŽE NA XI BELDOCS

 

Rediteljka koja osvešćuje prošlost

 

Jedan od najekskluzivnijih gostiju XI Beldocsa svakako će biti Rut Bekerman (Ruth Beckermann) austrijska rediteljka čiji je film “Valdhajmov valcer” (Waldheims Walzer) pobedio na nedavno završenom Berlinalu, osvojivši najviše priznanje za najbolji dugometražni dokumentarni film. 

 

Zahvaljujući Austrijskom kulturnom forumu, Rut Bekerman će boraviti u maju u Beogradu, gde će i ovdašnjoj publici predstaviti svoje vrlo specifično ostvarenje, koje će se naći u programu Biografski dokumentarci festivala Beldocs.

 

 

 Kao što se iz naslova naslućuje, Rut Bekerman u svom filmu bavi se fenomenom Kurta Valdhajma, nekadašnjeg generalnog sekretara Ujedinjenih nacija. Koristeći isključivo snimke iz sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog veka, među kojima su i njeni kada je i sama protestovala protiv njega, Bekerman metodično do detalja otvara hronologiju otkrovenja njegovog pripadništva nacistima i kako je došlo do toga da, bez obzira na sve dokaze, većina i dalje glasa za njega na izborima 1986. godine.


Ali film Rut Bekerman nimalo nije još jedna lekcija iz istorije. Baš naprotiv! Zahvaljujući njenoj pametnoj naraciji – čistoj, zastrašujućoj ali nikada polemičnoj – film “Valdhajmov valcer” govori zapravo o urgentnosti i oglašava uzbunu ne samo zbog političkih pokreta u Austriji, već i u Poljskoj i Mađarskoj. Govoreći o tome, Bekerman u filmu odbrojava dane koji su Valdhajma doveli do izbora, bacajući novo svetlo na svaki čas tokom tog perioda. Ona je tako uspela da, otkrivajući prošlost, zapravo prikaže pravo stanje u kome se nalazi Evropa danas.


Po tome je i poznata u svetu filma. Rođena u Beču 1952. godine u jevrejskoj porodici, Rut Bekerman se nakon doktorata iz novinarstva i istorije umetnosti odbranjenog u Tel Avivu i studija fotografije u Njujorku, opredelila za dokumentarne filmove i već prvo ostvarenje realizuje 1977. godine. Od tada, autorka je više od 10 dugometražnih dokumentarnih ostvarenja, koja su uglavnom premijerno prikazivana na Berlinalu ili na Cinema du Reel, gde su i nagrađivana. U njima, Rut Bekerman se većinski bavila posmatranjem izbliza stanja savremenog društva, sa razmišljanjem o način na koji se sećamo naše prošlosti. Isto je uradila i u najnovijem filmu “Valdhajmov valcer”, koji je i estetski superiorniji, zbog čega se s pravom i nagrađen najvišim prizanjem na minulom festivalu u Berlinu.
 
Festival Beldocs je tokom minule decenije postao najvoljeniji prolećni festival dokumentarnog filma koji okuplja najbolja ostvarenja savremene dokumentaristike. Većina značajnih naslova savremene dokumentaristike doživela je svoje premijere upravo na Beldocsu. I ove godine biće organizovan market dokumentarnih filmova, po drugi put podržan od strane Evropske Unije, kroz program – Kreativna Evropa, podprogram Mediji.

I ove godine, Beldocs nastavlja da kvalitetnim i premijernim programom izgrađuje i edukuje svoju publiku, nudeći sem domaće i međunarodnu selekciju, kao i brojne prateće programe, među kojima su se Feel Good Movies i Biografski dokumentarci pokazali najvoljenijima. Ove godine, Beldocs će pored Sava centra biti održan i u Dvorani Kulturnog centra, Domu omladine Beograda, Domu sindikata, kao i u salama Kinoteke u Kosovskoj i Uzun Mirkovoj ulici.

Od ove godine, uvedena je i nagradna igra #europeanfilmchallenge u kojoj se gledaoci dokumentarnih filmova takmiče za vredne nagradne – putovanje na jedan od festival A kategorije. 

 

 

Nakon Berlinala, sledeći krug se odnosi na putovanje u Kan i drugi krug počeo je 12. februara. Propozicije su sledeće: takmičar treba da odgleda 10 evropskih dokumentarnih filmova na bilo kojoj od mogućih platformi (VoD, SVoD, bioskop, festival, televizija, itd.), objavi naziv filma i platforme na kojoj je film odgledan, postavi fotografiju kao dokaz i haštag #europeanfilmchallenge. Nakon određenog vremena organizator takmičenja će selektovati pobednika, koji će osvojiti atraktivnu nagradu.

Ovogodišnje XI izdanje festivala Beldocs trajaće od 7. do 14. maja.

Нема коментара:

Постави коментар