петак, 1. април 2016.

Izložba "STATES OF MIND" Žarka Aleksića



Otvaranje izložbe u utorak, 05. aprila u 19:00
Izložba je otvorena do nedelje, 17. aprila 2016.
Galerija Doma omladine Beograda

"U poslednje dve godine se intenzivno interesujem za proučavanja u oblasti neuronauke i vezu neuronauke i umetnosti, inspirisan filozofijom duha koju sam studirao na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Beogradu. States of Mind je dugogodišnji projekat, koji kao polazne reference uzima Jonas Mekasov metod filmskog dnevnika, kao i Džojsov roman toka svesti. 

Svest je sveukupnost doživljaja i psihičkih procesa koji se odvijaju u mozgu pojedinca (oseti, opažaji, sećanja, mišljenje, predstave, asocijacije, potrebe i sl.) Po definiciji, percepcija utiče na svest, a svest na formiranje  sećanja, pritom imajući u vidu da percepcija nikada nije pasivno primanje impulsa iz spoljašnjeg sveta u formi nadražaja, već aktivno konstruisanje sveta, projekcija na "stvarnost," i situiranje nadražaja u koherentni svet, a u odnosu na naše trenutno emotivno raspoloženje, kao i misaoni tok u čijoj sekvenci smo primili nadražaj. Mi pronalazimo, ili bolje rečeno, zadajemo značenje, smisao i funkcije tih i takvih nadražaja. Iako sećanja nikada nisu objekivna, od suštinske su važnosti za konstituisanje identiteta. Fragmentarni i sekvencijalni pristup koji sam izabrao za konstruisanje autobiografskog Ja (autobiographical self kod Antonia Damasia u knjizi Self Comes to Mind) služi da se dodatno naglasi mogućnost drugačijih interpretacija pojedinačnih fragmenta, koje u drugačijem kontekstu mogu da imaju drugačije značenje, kao i zbog strukturalne sličnosti sa sećanjima.

Svaki put kada se sećamo nekog određenog iskustva, zapravo se sećamo sećanja na to iskustvo, a ne samog iskustva, a onda to stanje obojeno trenutnim raspoloženjem opet "upisujemo" na isto fizičko mesto u mozgu. Zbog ovakvog vida rekurzivnosti, jednom konstruisanih sećanja moguće je tretirati poremećaje koji se tiču trauma na primer, i promeniti, kako sećanja tako i emocije koje ih prate.

Od preseljenja u Beč zarad studija, uvek sa sobom nosim fotoaparat. Na vrlo specifičan način, u vidu video materijala, dokumentujem stanja sopstvene svesti, nekada inspirisan sadržajem koji dolazi od spolja, a nekada potaknut misaonim procesom koji dolazi iznutra. Sadržaj tih video-zapisa, u trajanju od 3 ili 4 do 30-ak sekundi varira od trivijalnih komentara na koje me je "isprovociralo" nešto iz spošljanjeg sveta, preko poetičkih kontrapunkata, osećanja, filozofskih i političkih opaski koje mi se vrzmaju po glavi, sve do ideja za umetničke radove. Interesantan aspekat same arhive je i to što ona nije fiksirana, već se svakodnevno povećava, a trenutno broji preko 3.000 audio-video sekvenici.

Korišćenje različitih algoritama za predstavljanje dokumentarnih materijala iz arhive, koji treba da podražavaju svest, inspirisana je trenutnim razvojem na polju veštačke inteligencije.

Ovaj rad traži od posmatrača da participira u radu, da bude aktivan. Posetilac je pozvan da uspostavi svoju naraciju od zadatih fragmenta. 

Sekvencijalni i fragmentarni prilaz dokumentovanju ličnih misli i stanja svesti omogućava mi dekonstrukciju ličnog dnevnika i stvaranje novih narativa, kako kod posmatrača tako i kod samog sebe, jer budući da je ispovedno i iskreno, izrečeno nikada nije objektivno. Još jedan aspekat koji bih želeo da podrcrtam je rekurzivnost - prilikom našeg sećanja nekog događaja, mi se zapravo ne sećamo tog događaja, već našeg poslednjeg sećanja na taj događaj, što nas još više vodi u subjektivizam. Zbog nepreciznosti i načina čitanja arhiva, posmatraču, ali i meni samom je omogućeno da iznova isčitavam nove i iznenadne narative.

Samom postavkom sam još više želeo da insistiram na fizikalnosti sećanja koja su pohranjena u mozgu ili na hard disku, u bliskoj budućnosti, kao i na njihovu međusobnu povezanost i uslovljenost." zaključuje Žarko Aleksić 

Žarko Aleksić-Timeline

2013. – Student Akademije likovnih umetnosti u Beču, Austrija, u klasi profesora Martina Guttmanna;
2007- 2013. – Student  filozofije na odseku za filozofiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu.
Odabrane samostalne izložbe:

2015 –  Beč. Ubik space. Axiom;
2015 –  Beč. AU. The title is in the head;
2015 –  Beograd. Ulična galerija. Profile picture;
2014 –  Beč. Einbaumöbel. Portraits of Death;
2014 –  Beograd. Inex galerija. WHATEVER;
2014 –  Beč. CUBE. I am foundation of everything;
2013 –  Beograd. Ulična galerija. Portreti;
2013 –  Beograd. SKC. Projekat 360;
2013 –  Beograd. Galerija Eurocentar. Sudari;
2013 – Beograd. Happy centar; SKC. Beograd. Reč u prostoru 8 (dizajn radova);
2012 –  Beograd. Blok galerija; NBKM. Teret.

Odabrane grupne izložbe:

2015 – Beč. Aquarium. WHERE IS THE FISH;
2015 –  Beč. Atelier Suterena. Ecumena;
2014 –  Minhen. UAMOFestival. Pretty Ugly;
2014 –  Beč. Exhibit.  Párhuzamos nyomok/Parallelspuren;
2014 –  Traismauer. Austria. Fine Arts Galerie.  Young Photographers Exhibition;
2014 –  Beč. Lust gallery. Jedes Stück 1 Euro;
2014 –  Beč. Aquarium. 3+1;
2014 –  Beč. KMG Art Gallery. Selbstporträt 2014;
2014 –  Beograd. KM8/Inex galerija. Nova kolekcija. KM8. Belgrade
2013 – Beograd. Progres. Errors Allowed, BJCEM;
2013 – Beograd. Paviljon Cvijeta Zuzorić. Trijenale proširenih medija;
2013 – Beograd. Paviljon Cvijeta Zuzorić. Balkanski arhitektonski bijenale;
2013 – Pleven. Ilia Beshkov Gallery. Phodar Biennial;
2012 – Gornji Milanovac. Kulturni centar Gornji Milanovac. XI Međunarodni bijenale umetnosti minijature;
2012 – Čačak. Dom kulture Čačak. Republička izložba fotografija;
2011 – Omoljica. Dom kulture Omoljica. Žisel;
2011 – Čačak. Dom kulture Čačak. Republička izložba fotografija;
2011 – Novi Sad. Galerija tehničkog fakulteta. Međunarodni kongres grafičkih tehnologija PDP Convention 4;
2010 – Beograd. Artget. Nevidljivi grad;
2010 – Novi Sad. Galerija tehničkog fakulteta. Međunarodni kongres grafičkih tehnologija PDP Convention 3;
2010 – Čačak. Dom kulture Čačak. Republička izložba fotografija.

DOM OMLADINE BEOGRADA ZAHVALJUJE MUZEJU SAVREMENE UMETNOSTI U BEOGRADU NA PODRŠCI U REALIZACIJI OVE IZLOŽBE.

Нема коментара:

Постави коментар