Dobitnik 65. Ninove nagrade za roman godine je Vladimir Tabašević za knjigu „Zabluda Svetog Sebastijana“ u izdanju Lagune.
U
najužem izboru za 65. Ninovu nagradu bili su i romani: „Beogradski
trio“ Gorana Markovića, „Prekasno“ Branke Krilović, „Odustajanje“ Jelene
Lengold, „Uhvati zeca“ Lane Bastašić i „Deseti život“ Saše Savanović.
O finalistima je odlučivao žiri koji čine Tamara Krstić, Marjan Čakarević, Branko Kukić, Ivan Milenković i Zoran Paunović.
U
obrazloženju žirija piše da se „svojim trećim romanom Vladimir
Tabašević vraća samosvojnom izrazu koji je ponudio u knjizi ’Tiho teče
Misisipi’, pa čak i njenim temama –ratnoj traumi, odnosu sa majkom,
samoćama – ali sada kao sazreli pisac koji vlada jezikom i pričom bez
priče, atmosferom i složenim motivima, potpuno se predaje kontrolisanom
jezičkom delirijumu. Tabašević menja perspektive i tehnike, da bi
jezičke krhotine iz prvog dela teksta u drugom prikupio u
slagalicu-priču koja će nam, na kraju, umesto izlaza ponuditi ulaz u
novi jezički i egzistencijalni lavirint“.
Prema
oceni kritike, Tabašević u nagrađenom romanu uzimajući u podtekst priču
o Svetom Sebastijanu, vođi pretorijanske garde koja je progonila
hrišćane, problematizuje fenomen žrtve i zablude o njoj.
Poigravajući
se sa likovima koji se samodoživljavaju kao pravednici i kao žrtve,
autor ispisuje priču o ratu devedesetih na prostorima bivše Jugoslavije,
ali i priču o savremenim zabludama u kojima se sećanja stalno
preobražavaju.
Tabašević je zahvalio žiriju na lepim rečima o njegovoj književnosti.
„Ova
nagrada mi je u svakom smislu najpre jedna vrsta podsticaja da se tom
istom književnošću vredi baviti na način na koji sam to i dosad činio“,
rekao je Tabašević i dodao da je prestao da se nada nagradama i da je
prihvatio jednu poziciju beznadežnosti, što u stvari predstavlja
poslednje uporište i način nadanja. „Iz te pozicije je lakše stvarati, a
nagrade dođu ili ne dođu usput. I mogu da budu jedna vrsta sugestije i
naznake da je ta naša suštinska beznadežnost opravdana, a nekad i
optimistična.“
Na
pitanje Tanjuga da li će nova komfornija situacija uticati na njegovo
stvaralaštvo, Tabašević je rekao da je tema njegovog romana zapravo
fiksacija na žrtvu i pitanje da li udobnije okolnosti kompromituju
kvalitet našeg doživljaja života i sveta.
„U velikoj meri ja sam protiv
tog mita, jer verujem da udobnije okolnosti ne mogu da se u odraze na
suštinsko stvaralaštvo. Ja se nadam da se neće odraziti na moju
književnost, odnosno na ono što sam dosad video i shvatio kao da je moj
prevashodni književno-teorijski interes i polje istraživanja. Nagrade su
važne ako dolaze usput, a nikako ako su cilj autora. Sada imam tu vrstu
slobode da nastavim tamo gde sam se dosad sa nekom vrstom ustručavanja
usmeravao, u pravcu istraživanja i ispitivanja jezika i književnosti“,
kazao je Tabašević.
Upitan
kako iz pozicije njegove generacije gleda na višak istorije koja se kod
nas odigrava, Tabašević kaže da ima osećaj da smo zaključani u
određenom istorijskom trenutku iz kojeg nikako nismo u stanju da
izađemo.
„Postoji
neka prisila da se generacija kojoj pripadam drži zaključanom u nekoj
vrsti istorijskog momenta koji je već minuo, ali se iznova potencira.
Primer za to su međunacionalne tenzije koje se po potrebama
isprovociraju kako bi generacije koje u svom realnom životnom iskustvu
nemaju proživljeno takvo iskustvo bile prinuđene da imaju odnos prema
tome“, konstatovao je Tabašević i dodao da je i jedna od njegovih teza u
romanu da postoje obespravljeni ljudi u ovom društvu koji su praktično
primorani da se sećaju.
„Ono
što je paradoks u romanu sa kojim se poigravam jeste da su primorani da
se sećaju jer im ništa drugo nije ostalo. I paradoksalno je što se
junak u romanu zapravo nada da se nije desilo ono što je faktički bilo, a
to je rat“, smatra Tabašević i dodaje: „Danas postoji prinuda na
sećanje, prinuda na recikliranje jednog sećanja i prinuda da se često
sećamo stvari koje se možda i nisu desile, ali nam neke aktuelne
okolnosti nalažu da baš to izmislimo kao trenutak od koga je sve
počelo.“
Vladimir
Tabašević je rođen 1986. u Mostaru pod punim imenom Bošnjak Tabašević
Vladimir. Studirao je filozofiju u Beogradu. Objavio je knjige poezije
„Koagulum“ (2010), „Tragus“ (2011), „Kundak“ (2012), „Hrvatski kundak“
(2014). Zastupljen je u pregledima i izborima savremene poezije:
„Prostori i figure“ (Službeni glasnik, 2013), „Restart“ (Dom kulture
studentski grad, 2014), „Troje“(Samizdat, B92, 2016). Njegov prvi roman
„Tiho teče Misisipi“ (Studio Znak, 2015, Laguna, 2017) štampan je
samostalno i našao se u užem izboru za Ninovu nagradu. Osnivač je i
jedan od urednika internet časopisa Prezupč, koji se bavi pitanjem
klasnih odnosa u društvu. Dobitnik je regionalne nagrade za priču „Rat“,
u okviru Biber festivala i nagrade „Mirko Kovač“ za najbolju knjigu
mladog autora. Živi u Beogradu.
Нема коментара:
Постави коментар