Istorijske laži
Počev od prošlogodišnjeg Tribeka festival, film INTENT TO DESTOY:
DEATH, DENIAL & DEPICTION prikazan je na više desetina festivala,
koji su ga uvrstili u svoje programe pre svega zbog goruće i angažovane
teme. Trinaesti dokumentarni film reditelja Džoa Berlingera, sada već
proslavljenog dokumentariste, prati jednu veoma osetljivu temu – genocid
nad Jermenima koji je tokom Prvog svetskog rata počinila Turska i
postavlja pitanje zašto je jedan tako tragičan događaj iz istorije
cenzurisan? Berlinger stoga odlučuje da razotrije poreklo i prirodu
zločina. I odlazi korak dalje! On otkriva zaveru holivudske klike, koja
je cenzurišući filmove cenzurisala masovne zločine, istražujući tako
nasilnu istoriju genocida nad Jermenima kao i poricanje Turske tokom
proteklog veka da je u tome učestvovala. A da bi to ispričao, Berlinger
je sakupio masivnu građu o prirodi zločina i stvorio izuzetno važno
visokobudžetno delo i pored svih političkih pritiska i pretnji odmazdom.
U filmu INTENT TO DESTOY: DEATH, DENIAL & DEPICTION autor postaje
hroničar istinitih događaja o genocidu iz 1915. godine, tretirajući ih
kao da su se juče odigrali. Tokom tih godina, Osmalnijski Turci su
uništili više od milion i po Jermena. Berlingera kao hroničara jednako
zanima u filmu kako zapravo istorijski događaji i prikriveni zločini
utiču i opterećuju modernu Tursku, kao ključnog aktera. Tokom čitavog
filma, autor se fokusira na sve napore Turske da se zločina oslobodi i
otkriva kako su turski zvaničnici koristili diplomatske prisile da
preokrenu međunarodne akademske zajednice, pridobiju zagovornike i
istoriste svoj geografski položaj i geopolitičke veze sa Amerikom i
drugim ključnim saveznicima da prihvate njihovu verziju istorije.
Mnogo više od politike, film istražuje kulturno potiskivanje na kome
je Turska insistirala, promovišući svoju verziju istorije. Naime,
Berlinger se umnogočemu oslanja na film THE PROMISE (Obećanje) iz 2016.
godine, prvog zapravo u potpunosti produciranog velikog holivudskog
filma o genocidu nad Jermenima koji je uspešno izveden samo zahvaljujući
činjenici da je u njega sva sredstva uložio milijarder Kirk Kerkorijan,
jermenski hrišćanin, čija je porodica bila svedok genocida a čiji su
pokušaji osamdesetih godina da snimi taj film u Holivudu propali, upravo
zato što je Turska u Americi našla svog čvrstog saveznika u prikrivanju
tih stravičnih događaja. Film otkriva koja su se sve ostvarenja bavila
genocidom a koja nisu uspevala do šire publike, što je zapravo najveće
dostignuće Berlingerovog dokumentarca! Sve do pomenutog ostvarenja u
kome glavne uloge igraju holivudske zvezde Kristijan Bejl i Oskar Ajzak,
postoji čitav niz cenzurisanih ili sklanjanih filmova, koje su
Amerikanci tajili. Sada, Berlinger koristi snimanje
OBEĆANJA kao
pozadinsku priču jedne od verzija stravičnog masakra, kojom istražuje
činjenice i sve složenosti samog genocida, kao i dugogodišnju kampanju
Turske kojom je ona iste zločine poricala.
Kombinujući cinema-verite postupak, nikada ranije viđen arhivski
material i intervjue sa nekadašnjim vladinim zvaničnicima, istoričarima,
umetnicima i profesorima – dajući usput i posebno mesto u filmu onima
koji i dalje tvrde da se zločnih zapravo nije odigrao – film je zapravo u
jedinstvenoj objektivnoj poziciji iz koje prati kako šokantnu i složenu
istoriju genocida, tako i sva nastojanja Turske da priču i dan danas
kontroliše. Pred nama se tako razvija neotkrivena i neispričana priča,
koja na veliko platno iznosi na istorijsko videlo dugo ignorisano
poglavlje o ljudskoj okrutnosti.
Posebno je interesantno što je sa istorijom genocida i čitavim
spletom međunarodnih represija da se genocid zataška ukršten jedan
veliki holivudski film savremene produkcije.
Tako je INTENT TO DESTROY
potpuno nov ugao posmatranja kako poslednjih dana Osmanskog carstva,
tako i istorijom zverskih ubistava ogromnog broja Jermena od 1915. do
1923. kao i svim posledicama koje taj događaj prate do današnjih dana.
BelDocs festival:
Festival Beldocs je tokom minule decenije postao najvoljeniji
prolećni festival dokumentarnog filma koji okuplja najbolja ostvarenja
savremene dokumentaristike.
Većina značajnih naslova savremene
dokumentaristike doživela je svoje premijere upravo na Beldocsu. I ove
godine biće organizovan market dokumentarnih filmova, po drugi put
podržan od strane Evropske Unije, kroz program – Kreativna Evropa,
podprogram Mediji.
I ove godine, Beldocs nastavlja da kvalitetnim i premijernim
programom izgrađuje i edukuje svoju publiku, nudeći sem domaće i
međunarodnu selekciju, kao i brojne prateće programe, među kojima su se
Feel Good Movies i Biografski dokumentarci pokazali najvoljenijima. Ove
godine, Beldocs će pored Sava centra biti održan i u Dvorani Kulturnog
centra, Domu omladine Beograda, Domu sindikata, kao i u salama Kinoteke u
Kosovskoj i Uzun Mirkovoj ulici.
Od ove godine, uvedena je i nagradna igra #europeanfilmchallenge
u kojoj se gledaoci dokumentarnih filmova takmiče za vredne nagradne –
putovanje na jedan od festival A kategorije. Nakon Berlinala, sledeći
krug se odnosi na putovanje u Kan i drugi krug počeo je 12. februara.
Propozicije su sledeće: takmičar treba da odgleda 10 evropskih
dokumentarnih filmova na bilo kojoj od mogućih platformi (VoD, SVoD,
bioskop, festival, televizija, itd.), objavi naziv filma i platforme na
kojoj je film odgledan, postavi fotografiju kao dokaz i haštag
#europeanfilmchallenge. Nakon određenog vremena organizator takmičenja
će selektovati pobednika, koji će osvojiti atraktivnu nagradu.
Ovogodišnje 11. izdanje festivala Beldocs trajaće od 7. do 14. maja.
Нема коментара:
Постави коментар