Hieronymus Boš (1450.-1516.) bio je uzoran građanin pozne renesanse
i posvećen katolik. Pametno se oženio, uzdizao na društvenoj lestvici i sve je
išlo kao po loju dok nije oslikao taj misterizni triptih, panele koji se otvaraju i zatvaraju.
Kada je zatvoreno ovo delo ne
privlači preteranu pažnju. U toku je stvaranje sveta, dan je treći, odvaja se
kopno od okeana, zemlja je devičanska, niišta ne sluti na zlo, čak ni na
pohotu.
Ali kad se vratanca otvore vidimo
centralni i dva bočna panela. Centralni prikazuje Vrt zemaljskih užvanja, sve ono što živom stvoru može da padne na
pamet da se razonodi i sebi pruži užitak. Goli ljudi, čudne živuljke i voćke
(prvenstveno bobičasto) i povrće kao da je gajeno GMO postupkom. Likovi su
bizarni, ponikli iz srednjovjekovnih iluminiranih rukopisa, opsceni.
Vrt
zemaljskih uživaja je oda životu, poezija raspojasanog libida kraljice
Semiramide, ali i strah od prolaznosti (providna kalota) i onog što dolazi
posle (opcije levo i desno). Slatki sokovi koji takav zemaljski vrt nudi brzo
presuše, a ona je želja za novim infuzijom sve jača i jača.
Život je haotičan, nepredvidim, a sastavljen od lepih i manje lepih trenutaka. Da li čovek treba da oseća krivicu zato što je uživao i sledi li mu neminovno surova i nemilosrdna kazna?
Život je haotičan, nepredvidim, a sastavljen od lepih i manje lepih trenutaka. Da li čovek treba da oseća krivicu zato što je uživao i sledi li mu neminovno surova i nemilosrdna kazna?
Ono što moralne čiistunce
zgražava je činenica da je ova slikarska forma primenjivana u crkvama za
prikazivanje bogougodnih prizora, a vidi ti ga sad ove sodome i godomore. Da
stvar bude još grđa, pažljivom posmatraču neće promaći figura svinje ogrnute
velom kaluđerice, što je direktna kritika korunpiranosti i iskvarenosti
tadašnje crkve. No svojom estetikom ova slika kao da je preteča psihodelije, halucinogenih
iskustava.
Desna strana prikazuje scene iz
pakla, disharmoniju i krike, bića iz noćnih mora, ona kojima se plaše nevaljala
deca i koje sanjaju nevaljale devojke. Deluje kao žurka u poodmakloj fazi, a
zna se žurka ne može biti dobra, ako se neko ne obruka i pošteno ne izblamira. A
prava žurka zapravo nastaje na nivou id-a, kada zaronimo u svet potisnutih
fantazija, strahova, strasti i svekolikih zabranjenih uživanja, tamo gde nagon
preuzima ulogu racia (mozga). No svaka roba ima svoju cenu, pa nemojte posle
skupo je.
Na levoj strani su oni koji su se
dočepali raja i spokojno i u harmoniji, deluje čak pomalo smorno provode vreme.
Tamo prebivaju blažene duše.
Ono što je potpuni paradoks je
uverenje u kojem je Boš stvarao svoja dela, a to je realističko-poučan prikaz
kuda vodi greh, razvrat i devijantnost (predavanjem telesnim zadovoljstvima, proždrljivost,
pijanstvo i seksualni razvrat). Bejaše to vreme kada je vladala kuga (crna
smrt), koja je kao kasnije SIDA smatrana božijom kaznom zbog prekomernog
uživanja u zabranjenim igračkama. No, religija je nudila krv, suze i znoj,
patnju poput patnje sina božijeg, a sve to zarad nekog maglovitog, u budućnosti
mogućeg života. Mnogima je ovo delo bilo inspiracija. Džordž Lukas ne skriva da je Boša plagirao u vidu inspiracije za njegov
serijal Ratovi zvezda.
Danas se čuva u muzeju Prado u
Madridu. Tačno vreme nastanka dela nije poznato, ali se pretpostavlja da je
naslikano u periodu između 1500. i 1505. godine.
Kako sliku počarati pokretom,
igrom? Neki vape da slika progovri, neko smatraju da već govori više od hiljadu
reči, a ako slike ožive ne dobijamo li zapravo film?
Vodeći se ovom logikom koreograf
ovog komada i sami igrači dočaravaju detalje sa slike, oživljavajući na taj
način sliku i prenosći njene simbolične poruke.
Ovo putovanje mi budi asocijacije
na Danteovu (1265-1321) Božanstvenu komediju, samo je u ovoj inscenaciji izostalo
čistilište. Ili je ono upravo u Vrtu zemaljskih uživanja?
„Na pola našeg životnog
puta..."
Koreografkinja Mari Šuinar je izvršna i umetnička direktorka svoje
trupe, osnivačica montrealskog Prix de la Danse, pridružena umetnica
Nacionalnog centra umetnosti Kanade i direktorka venecijanskog Bijenala igre.
Njena kompanija uživa međunarodnu reputaciju, a ona je svoj profesionalni put
započela 1978. godine, komadom "Kristalizacija". Na ovaj rad
nadovezuje se trideset solo komada, izvođenih na scenama u Kanadi i
inostranstvu, uključujući dela "Mari crni pas" (1982),
"S.T.A.B." (Prostor, vreme i šire, 1986) i "Popodne jednog
fauna" (1987) – koja čine važno poglavlje istorije savremene igre. Kao
solistkinja i koreograf, 1990. godine, Šuinarova osniva svoju trupu, koja
beleži neverovatne serije gostovanja po svetu i koprodukcije sa renomiranim
partnerima kao što su Bijenale u Veneciji, ImPulsTanz u Beču, pariski Theatre
de la Ville, Fondacija Musica Per Roma, montrealski Place des Arts, Festival
TransAmerik u Montrealu i Nacionalni centar umetnosti u Otavi. Trupa se 2007.
godine uselila u vlastitu zgradu, montrealski Prostor Mari Šuinar. Za ovu
umetnicu, svaka kreacija je odiseja kroz istoriju čovečanstva koja izmiče
linearnosti narativa. Intimna inteligencija tela, neiscrpna složenost njegove
artikulacije i mutacije zadate konstrukcije, postignute su kroz formu.
Ona se
temeljno bavi svakim aspektom dela, od muzike do scenografije, rasvete, kostima
i frizura, tako da svaki detalj sudeluje u jednoj celini, koristeći veliku
snagu izazova. Priznati zbog svoje tehnike, svestranosti i performativnih
sposobnosti, deset stalnih igrača kompanije, vladaju različitim tehnikama i
iznose vrhunske zamisli ove umetnice na scenu. Kompanija ima obiman repertoar:
"Posvećenje proleća", "Prelid za popodne jednog fauna",
"24 Šopenova prelida", "Svet umetnosti", "Etida br.
1", "Body Remix/Goldbergove varijacije", "Henri Mišo:
Pokreti", "Meka Virtuoznost", "Još uvek vlažno",
"Na ivici" i "Heronimus Boš: vrt zemaljskih uživanja".
Komad "Posvećenje proleća" izvođen je skoro 25 godina i postao pravi
klasik savremene igre. Radovi Mari Šuinar se pojavljuju i na repertoaru
baletskih kompanija kao što su Nacionalni balet Kanade, Balet Sao Paola, Balet
Monte Karla, Geteborg balet, Balet Gulbenkijan, Kompanija Marte Grem... Godine
2009, Mari Šuinar se kao igračica vratila na scenu posle 20 godina odsustva, sa
solo komadom “Jutarnje slave:) - (", a od 2012. godine nastupa u komadu
"U Muzeju" – svojevrsnoj tročasovnoj solo instalaciji. Autorka,
dizajnerka scene i svetla, fotografkinja i filmska rediteljka, Šuinarova se
može pohvaliti opusom koji sadrži brojne muto timedijalne radove, muzičke
spotove, zbirke pesama, foto-instalacije, izložbe...
Dizajnirala je
"Cantique" aplikaciju za iPhone i iPad (2015) sa besplatnim
preuzimanjem u App Store-u. Bez obzira na sredstvo (scena, ekran, digital,
štampa, itd), suština njenog rada je telo. Tokom godina, njena trupa je razvila
posebnu tehniku igre, koju prenosi igračima u okviru radionica. Pravi ambasador
kulture Kvebeka, Šuinarova je laureat brojnih nagrada i nosilac prestižnih
titula u Kanadi i inostranstvu. Njeno ime je prisutno u ilustrovanom izdanju
rečnika Le Petit Larousse (2010) i Le Robert (2011).
U okviru XV. Beogradskog
festivala igre
30. i 31. marta u 20 časova
Velika scena Madlenianuma
Kompanija Mari Šuinar
(Montreal, Kanada)
koreografija, video, dizajn
scene, kostima i svetla: Marie Chouinard
originalna muzika: Louis Dufort
šminka: Jacques-Lee Pelletier
konsultant za video rad: Jimmy
Lakatos
asistent za video rad: Sylvain
Robert
trajanje: 75’
premijera: Theaterfestival Boulevard,
Netherlands, 2016
igrači: Charles Cardin-Bourbeau,
Sébastien Cossette-Masse, Catherine Dagenais-Savard, Valeria Galluccio, Motrya
Kozbur, Morgane Le Tiec, Scott McCabe, Sacha Ouellette-Deguire, Carol Prieur,
Clémentine Schindler
filmska posada (act 3)
scenario i režija: Marie
Chouinard
direktor fotografije:
Jean-François Gratton
asistent režije, urednik: Miguel
Raymond
izvođač: Lucie Mongrain
Нема коментара:
Постави коментар