Virgilije Eriksen, Portret Katarine II u haljini u kojoj je krunisana |
Izložba iz Državnog
muzeja Ermitaž 12. april — 29. juli 2018.
od Kulturnikovog dopisnika iz Zagreba
Povodom obeležavanja 50-godišnjice
prijateljstva između gradova St. Peterburga i Zagreba u Galeriji Klovićevi dvori priređena je veliku
izložbu dela iz jednog od najvećih svetskih muzeja – Muzeja Ermitaž iz St.
Peterburga.
Galerija Klovićevi dvori smeštena je u kompleksu bivšeg manastira Isusovaca čija je gradnja započela u XVII veku |
Koncept izložbe u Klovićevim dvorima
rezultat je zajedničke saradnje stručnjaka iz Muzeja Ermitaž i Galerije
Klovićevi dvori. Kustostkinje izložbe se Natalia Bakhtareva, Iva Sudec Andreis
i Danijela Marković.
Izložba koja nas upoznaje s vladavinom
jedne od najmoćnijih žena u istoriji sveta, carice Katarine II (1729.-1796.) osmišljena
je da da presek kroz to jedinstveno i uspešno razdoblje ruske istorije prikazujući
caričine lične predmete, kao i umetnička dela koje je prikupila kao strastvena
kolekcionarka i time utemeljila jednu od najvećih i najvažnijih zbirki sveta.
Izložba će kroz nekoliko zanimljivih tema ispričati intigantnu priču o Katarini
i njenom vremenu. Bila je ćerka pruskog
princa. Rođena je kao Sofija Avgusta Frederika fon
Anhalt-Cerbst u Šćećinu u današnjoj Poljskoj.
Publika će moći da vidi na dva sprata
Galerije Klovićevih dvori više od hiljadu eksponata. Osim veličanstvenih carskih
portreta i dela slikarstva europskih škola, izložba obiluje skulpturama,
grafikama, odevnim predmetima carice i ostalih dvorjana, umetničkim upotrebnim predmetima
(staklo, keramika, servisi, srebro, zlato), medaljama, oružjem, nameštajem i
dragocenostima.
Jonah Georg Majr, Pogled na Dvorsku obalu sa Strelke Vasiljevskog ostrva, 1796. |
DRŽAVNI UDAR I KATARININ DOLAZAK NA VLAST
Petar Pol Rubens, Apoteoza Jakova I, oko 1632.-1633. |
Za razliku od svog supruga Petra
III Fjodoroviča pronicljiva Katarina radila je sve kako bi ostavila najbolji utisak. Dobro je
savladala rusku istoriju te je potpuno shvatila ulogu ruske garde u državi u
kojoj su državni udari pomoću vojne elite prolazili brzo i uspešno. Katarina je
pametno spletkarila i koristila se svim suprugovim pogreškama u svoju korist.
Stanje je na dvoru svakoga dana
postajalo sve napetije. Dana 9. juna 1762. godine tokom svečanog ručka
upriličenim povodom potpisivanja mira s Pruskom, Petar III javno je uvredio
suprugu i naredio njeno hapšenje. Nije
prošlo mnogo vremena da ona i njene pristaše shvate da je neophodno da pod
hitno deluju.
Do tada su već razradili plan državnog udara. Namera im je bila da izvedu udar pre krunisanja Petra III u Moskvi. Vrh zavere činili su grof Razumovski, Panin, baron Korf, kapetan Pasek, kneginja Daškova, petorica braće Orlovih i drugi. Katarina je 28. jula krenula iz letne rezidencije u Eterhofu prema Peterburgu, gde je dočekana s oduševljenjem u gardijskoj Izmajlovskoj pukovniji. Tamo je proglašena za caricu, a njen sedmogodišnji sin Pavle za prestolonaslednika. Posle toga, u Zimskom dvorcu, okruženom mnoštvom ljudi koji su likovali, počelo je polaganje zakletve na vernost novoj carici. Gomile ljudi su s oduševljenjem pozdravljale Katarinu, koja je izašla na balkon Zimskog dvorca.
Predmeti iz Servisa s kamejama, 1778.-1779. |
Svrgnuti car Petar III uhapšen je
29. juna i prognan u grad Ropšu blizu Peterburga. Pre toga je potpisao abdikaciju.
Već 6. jula Katarinu su obavestili o njegovoj
iznenadnoj smrti: oficiri koji su ga čuvali zadavili su ga u Ropšinskom dvorcu.
Tom činu prosustvovao je i Aleksej Orlov, brat Grigorija Orlova, Katarininog mezimca
i oca njenog sina Alekseja Bobrinskog, koji se rodio 11. aprila 1762. godine,
dva meseca pre državnoga udara.
Tabakera s portretom Alekseja Orlova , 1778. |
Za razliku od muža, Katarina nije
oklevala sa krinisanjem. Svečana ceremonija održana je u katedrali Uznesenja u
moskovskom Kremlju 22. septembra 1762. godine, dva meseca posle državnog udara.
Osamnaest godina napornog ilegalnog rada
i samoobrazovanja napokon je donelo sjajne plodove. Tako je počelo
tridesetčetverogodišnje razdoblje vladavine Katarine Velike, koje nazivaju
„zlatnim dobom“ Rusije.
NASTANAK ERMITAŽA
Pokraj jugoistočnoga dela novog
Zimskog dvorca u kojem se nastanila carica, nalazila se prizemna građevina u
kojoj je bila smeštene stovarišta, konjušnica i ekonomske prostorije. Prema
projektu arhitekte Džordža Veldtena, s ulične strane su 1764. počeli na njenom
južnom rubu da dograđuju paviljon koji je bio namenjen Grigoriju Orlovu, a
ispred paviljona je na krovu krila uređen vrt.
U septembru 1768. godine izdat je
nalog:
„…u novosagrađenoj oranžeriji Zimske
rezidencije ermitaž napraviti po uzoru na carskoselski, tako da se dva stola
mogu da podižu jedan iza drugoga, a kad nema potrebe da se pod može da zatvori“.
Tabakera s dečjim portretima velikih knezova Aleksandra i Konstantina Pavloviča, 1781.-1782. |
Takvi mehanički stolovi, koji su
omogućavali da večera protekne u potpunoj tajnosti, daleko od radoznalih očiju
i znatiželjnih ušiju, izrađeni su u prvoj polovini XVIII veka, u paviljonima
ili unutrašnjosti dvoraca u Peterhofu, Carskom Selu, letnjem i starom Zimskom
dvorcu. Vrtni paviljoni, ili dvorane u dvorcu, u kojima su bili navedeni
stolovi, nazivani su ermitažom. Ta je reč u ruski jezik ušla iz francuskog u
kojem su se tako nazivale pustinjačke nastambe ili vrtne kućice na osmi.
Prvi prijem u tim odajama održan
je u februarui 1769. godine. Takvi skupovi u Severnom paviljonu ponelii su
naziv ermitaži, a tim se nazivom posle označavao celi kompleks građevina pokraj
Zimskog dvorca.
Gosti su na takve večere bili
pozivani po izboru domaćice, a taj izbor nije uvek bio određen činom i
položajem. Tu je domaćica mogla da se odmara ne brinući o pravilima napornog
dvorskog bontona. Na ulasku su goste dočekivala ermitažna pravila koja je
određivala sama Katarina.
KATARINA II I PROSVETITELJSTVO
Georg Kristof Grot, Portret velike kneginje Katarine Aleksejevne, 1744.-1746. |
Dok se Veliki knez Petar
Fjodorovič, siguran u svoj čvrst položaj naslednika ruskog prestola, bavio umetnošću
i vojskom, njegova se supruga pripremala za željenu, ali ne i zakonski
zajamčenu, ulogu vladarke. To je bila njena želja i njen cilj; priželjkivala je
da postane carica. S jedne strane to je podrazumevalo spletke i političke igre,
s druge, pak, zahtevalo je samousavršavanje i obrazovanje, kako bi mogla da stane
uz bok velikim vladarima jakih evropskih država. Velika je kneginja pokušavala
maksimalno da iskoristiti vreme za svoje obrazovanje. Među knjigama koje je
pročitala, posebno su mesto zauzimala Volterova dela.
S prosvetiteljima su se
dopisivali i drugi vladari i pozivali ih na evropske dvorove. No, i u ovome,
kao i u mnogo čemu drugom, Katarina je uspela da nadmaši svoje savremenike.
Zahvaljujući odličnom poznavanju francuskoga jezika i drugim umećima,
„epistolarnom“ talentu, kao i izuzetnoj inteligenciji, u tom je dopisivanju bila
ravnopravan učesnik najmudrijim muškarcima kojim se divila prosvećena Evropa.
Svaka reč u pismima Volteru, Didrou, Grimu bila je dobro osmišljena i precizno izvagana.
Katarina je shvatala da njen međunarodni ugled zavisi od mišljenja tih mudraca.
U pismima je iznosila svoja filozofska stajališta, odnos prema političkim
zbivanjima i prosuđivala državnike.
KATARININE REFORME
Kineske čašice i posuda s poklopcem, 1670.-1680. |
Evropski vladari poput Fridriha
Velikoga, Marije Terezije, Jozefa II u svojim su političkim programima, vođeni idejama
prosvetiteljstva, postavili sebi cilj stvaranje jake i prosperitetne zemlju. U
tu svrhu donosili su zakone, vladajući aparat, razvijali obrazovanje,
industriju i trgovinu, te štitili umetnost i nauku. Katarinina prosvetiteljska
delatnost podudarala se s radom njenih uticajnih savremenika. Tome je doprinela
i njena neprekidna prepiska s prosvetiteljima i državne aktivnosti posvećene
obrazovanju naroda i blagostanju države. Sve težnje Katarine II bile su usmerene
na to da od Rusije napravi moćnu i prosperitetnu državu.
Godine 1783. osnovala je Carska
ruska akademija, čija je svrha bila izučavanje ruskoga jezika i književnosti.
Prvi je put u istoriji Rusije za upravnika takve ustanove postavljena jedna žena,
Ekaterina Romanovna Daškova. Glavni rezultat
rada Akademije bio je izdavanje ruskog
akademskog rečnika, prvog rečnika ruskog jezika.
Katarina je podsticala geografska istraživanja, istraživanja biljnog i životinjskog sveta i etnografije. te su zahvaljujući takvim aktivnostima nastale mnogobrojne enciklopedije, albumi i putopisi. Carica se svojski trudila da Rusi upoznaju i zavole svoju zemlju, svoju kulturu, svoj jezik. Bila je ponosna na svoju novu domovinu i pokazivala je to celoj Europi na svakom koraku.
Godine 1766. Katarina izdaje
Manifest o formiranju Komesarijata, čiji je cilj bio da izradi novi zakonik. Za
prvu sednicu napisala je svoj poznati „Naputak“. Taj je rad bio kompilacija dela
prosvetitelja, ponajpre Montesjakijevog dela „O duhu zakona“.
Važan korak bilo je i osnivanje
vaspitnih kuća u Moskvi i Sankt Peterburgu za napuštenu decu. Osim toga, osnivane
su građanske i trgovačke škole. Za plemićku decu organizovane su zatvorene
obrazovne ustanove: Institut Smoljni za devojčice i Kopnena kadetska škola za dečake.
Нема коментара:
Постави коментар