U fokusu filma su četvoro ljudi
koji žive u istoj zgradi i zaziru jedni od drugih, a razlikuju se po imovinskom
statusu, seksualnim navikama, nacionalnosti i veri. Verovatno se nikad ne bi
obratili jedni drugima, da ih nesreća na to nije naterala i učinila da zavise
jedni od drugih.
Glogovac u filmu glumi profesora,
Vjeku, koji živi sa nepokretnim ocem, nekadašnjim ustaškim oficirom. Opušta se
tokom noćnih šetnji, kada, odeven kao žena, luta gradom.
U jednoj od tih šetnji
pretući će ga grupa obesnih mladića.
U bolnici će ga prepoznati Maja,
medicinska sestra, koja živi u podrumu njegove zgrade.
Od toga trenutka Maja će počneti da brine o njima. Zauzvrat Vjeka će
Majinom mužu, policajcu karakteristično srpskog imena Anta, pomoći da pripremi ispit
iz Ustava Republike Hrvatske.
Tako započinje ova topla ljudska, lekovita priča o
ljubavi i mržnji, hrabrosti i kukavičluku, erotici i netrpeljivošću prema onome
što ne razumemo ili ne prihvatamo. Snažna analiza netrpeljivosti "malih razlika“ gde
se varvarstvo javlja ili kao prosipanje vode za sreću ili kao stezanje i opuštanje šake kod pamćenja i reprodukuktovanja
znanja. Gde se navodno gospodstvo povlači
pred „tuđim“ jelima.
Da li su nam svi koji nisu isti,
oni druge nacije, vere, seksualne orjentacije zaista zakleti neprijatelj?
Da li nam treba Ustav ako je mrtvo slovo na prapiru, ako se samo nabiblfla, a ne primenjuje?
Šta su se to psi toliko nekome
zamerili da ih truje i sakati?
To podmiklo seme mržnje destruktivno
je da sve razara. To je tumor na telu svakog društva.
Sjajna glumačka ekipa u dinamičkoj,
na trenutke komičnoj radnji, nudi nam optimistički i nadajmo se ne utopistički
Grlićev stav da će ljubav ipak pobediti mržnju.
Simbolično, za to će trebati da nestane, sakata nakaza fašisoidne
ideologije, koja iako posustale i ne previše poletne, vegetira među nama, viri
iz ormana i regeneriše se.
Pored Glogovca igraju Ksenija
Marinković, Dejan Aćimović i Božidar Smiljanić, a scenario filma potpisuje Ante
Tomić zajedno sa Rajkom Grlićem.
Posle velikog uspeha ovog
kotraverznog filma, vragolani iz Satiričkog kazališta Kerempuh su ga postavili
na scenu, a u režiji Vinka Brešana.
Rajko Grlić je rođen 2. septembra 1947 u Zagrebu u porodici
marksističkog filozofa Danka Grlića i novinarke-spisateljice Eve Izrael-Grlić. S očeve strane preci su podunavske Švabe, a s
majčine sarajevski Jevreji. Porodica Grlić (izvorno Gerlich) je došla iz Švarcvalda
u doba kraljice Marije Terezije i Habsburške monarhije.
Prvi kratki amaterski film uradio
je 1963. U trogodišnjem razdoblju Grlić je uradio šest amaterskih filmova i
dobio više od dvadeset nagrada na amaterskim filmskim festivalima. Diplomirao
je na Akademija umetnosti - Fakultetu za film i televiziju, u Pragu. Tokom
sovjetske okupacije Čehoslovačke, Grlić je bio član štrajkačkog odbora na FAMU.
Svaki čovjek je dobar čovjek u hrđavom svijetu, je njegov jednosatni TV
dokumentarac snimljen 1969 u produkciji TV Zagreba, koji je zabranjen. Autor je
kultnih filmova kao što su: Samo jednom se ljubi, Bravo maestro, U
raljama života, Za sreću je potrebno troje. Zajedno sa Srđanom Karanovićem napisao je scenario
za kultnu seriju Grlom u jagode. U trenutku raspada Jugoslavije završavao je film Čaruga. Po romanu Ante Tomića Ništa nas ne smije iznenaditi (s
kojim kasnije nastavlja saradnju na Ustavu Repubike Hrvatske) 2006.
godine snima film Karaula, prvi film snimljen posle raspada zajedničke države, na
kojem su udružene radila ekipe iz Hrvatske, Makedonije Srbije, Slovenije i
Bosne i Hercegovine.
Originalni naziv:
USTAV REPUBLIKE HRVATSKE
Godina: 2016
Zemlja: Hrvatska, Velika Britanija, Slovenija, Češka,
Makedonija
Režija: Rajko Grlić
Trajanje: 90 min
Uloge: Nebojša
Glogovac, Ksenija Marinković, Dejan Aćimović, Božidar Smiljanić
Scenario: Ante Tomić, Rajko Grlić
Producent: Ivan Maloča
Fotografija: Branko Linta
Montaža: Andrija Zafranović
Muzika: Duke Bojadziev
Produkcija: Interfilm, Zagreb
Нема коментара:
Постави коментар