У суботу, 20. јануара на Великој сцени у 20:00 часова
гостовала је Плесна академија из Пекинга
са кинеским класичним плесом „Фен мо“.
Више од 30 учесника ове установе, која је једна од
најпрестижнијих плесних школа у свету, у живописним сценама приказала је живот
покретима кроз јединствену форму естетике кинеског сликарства. Водећи кореограф представе је Љенг Ћун.
Начин на који мастило продире кроз пиринчани папир и расипа
се на тамне или светле нијансе, влажне или суве, интензивне или замућене,
управо је попут покрета плесачевог тела: удисање или издисање, покрет или
мировање, отворено или прикривено, брзо или споро, у порасту или у опадању.
„Фен мо“ у потпуности користи традиционалне елементе, као што су „дах“, „штуле“, „коса“, „рукави“, „мач“, „лепеза“, „сунцобран“ и „сукња“, да би пренео осећања попут „привржености“, „изузетности“, „заљубљености“, „жаљења“, „туге“, „опуштености“ и „љубави“ у кинеском духовном свету, а која су саставни део историјског и културног памћења и преношења класичног кинеског духа на нове генерације.
Плес је инспирисан изреком:
„Ако сликар може дочарати пет боја само коришћењем мастила, сматрамо да
је ухватио суштину. Али, уколико је сликаров ум усмерен на тих пет боја,
суштина ће му измаћи.“
Čin I: Buđenje
Smatra se duhovnim stanjem za početak plesa, prvi čin
koristi disanje kao početak pokreta i zahteva promenu u vremenu i prostoru uz
proročanske simbole. U ovom činu, igrači svojim pokretima počinju da stvaraju
„oreole od vode i mastila“.
Smatra se rimom plesa, igrači ulaze na scenu noseći „štule“.
Kombinacijom pokreta i mirovanja i pozama sa nežnim pregibima, prikazuju se
gracioznost i elegancija, kao kod razlivanja mastila, kao i uzvišenost života.
Čin III: Instinkt
Smatra se prirodom i dušom plesa, ovaj čin koristi dijalog
između Džong Kuia (istrebitelja duhova u kineskoj mitologiji) i duha, tužno
vijorenje „vodenih rukava“ i prikaz „mača“ koji seče „kosu“, da bi se dozvala
suština kineskog klasičnog duha.
Čin IV: Oslobađanje
Smatra se maštovitim delom plesa, u ovom činu plesači
koriste vijorenje „svilene haljine“ kao metaforu mastila za telo, te postepeno
dočaravaju harmonične prizore ljudi i prirode. („Usamljeno pecanje na reci
prekrivenoj ledom i snegom“, „Planina sa koje odleću sve ptice“ i „Dvoje
ljubavnika pod jednim suncobranom“)
Čin V: Oblik i
bezobličnost
Kineski klasični ples nema nikakav
klasni predznak. Muškarci su ratnici, borci, moćni kao kineska armija (čin
1-buđenje), a žene su krhke i prefinjene poput porculana (čin 2 –tok). Ponekad se,
doduše, uloge zamene, kao što su
muškarci u antičkom teatru tumačili i ženske role. Umeša se tu i poneko mitsko
biće (čin 3-instikt). U jednojk sceni kao da oživljavaju žene s Botičelijevih
slika.
Od rekvizita tu su naizbežni
mačevi, lepeze i suncobrani, kostimi su raznobojni, često praćeni i dugim
ešarpama, pravi vatromet boja. Trepere kao prostrti veš na povetarcu, razlivaju se poput mastila po pariru, kružno širi poput talasa
koje napravi bačen oblutak, poput znaka za bežični internet.
Ceo nastup je suptilan, likovan,
poetičan, poput snoviđenja, ples lagan, kao po oblacima, a opet tako poletan.
Na kraju nastupa svojevrsna
rekapitulacija svih pet tačaka, koji je propratio dugotrajan, gromoglasan
aplauz zadovoljne publike beogradskog Narodnog pozorišta.
Плесна академија у
Пекингу, основана 1954. године, представља ексклузивну институцију високог
образовања у области плеса у Кини.Као једна од најпрестижнијих и највећих
плесних школа у свету, Академија нуди програме за средње, више и високо
образовање у складу са захтевним и добро осмишљеним курикулумима.
Позната као „колевка плесача“, где се бројни играчи
развијају и доживљавају процват, Плесна академија у Пекингу тренутно има око
600 предавача и 3500 редовних студената.
Гостовање је реализујовано у сарадњи са Минисраством културе
Народне Републике Кине, амбасадом НР Кине у Србији, Министарством културе и
информисања Републике Србије, Народним позориштем у Београду и Српским народним
позориштем из Новог Сада у којем ће Плесна академија из Пекинга гостовати 18.
јануара.
Нема коментара:
Постави коментар