KCB - Galerija Artget, Trg Republike 5/
30.6 - 23.7. 2016.
Granice – očite, čitljive, možda i premostive?
Određena
je tema nove festivalske edicije – Granice. Raspisuje se i objavljuje tekst konkursa,
autori/ke prolaze kroz svoje arhive, biraju radove, sužavaju selekcije,
prijavljuju serije fotografija najprikladnije početnom tekstualnom raspisu.
Okuplja se žiri, članovi usaglašavaju svoje kriterijume, pregovaraju, sužavaju
svoje liste, vrše selekciju i u jednom
trenutku – povlače liniju.
S jedne strane se nalaze
finalisti i pohvaljeni, a s druge strane oni koji će tu granicu (s novom
serijom umesto pasoša) verovatno pokušati da pređu i sledeće godine. Izdaje se
katalog, postavlja izložba i povlači nova granica – ona između autora i posetilaca.
Radovi su izloženi na zidovima, ređe u prostornoj instalaciji, a posetioci u
pokretu biraju rastojanje s kojeg će ih posmatrati, pa zastaju, približavaju
se, kreću dalje, vraćaju se pojedinim fotografijama, procenjuju i, već
naviknuti na takmičarski kontekst, sami povlače intimne granice između autora/ki,
odnosno vrše svoju selelkciju, odabir. Ponekad prvo pogledaju seriju pa tek
onda pročitaju tekst izjave umetnika, a ponekad možda suprotno
Uprkos mogućnostima prigodnog upisivanja
koje ovih dana, na primer, otvaraju recentna zbivanja tzv. migracijske krize na
zapadnom Balkanu, umesto na šengenskoj granici, zadržao bih se radije upravo na
gorepomenutim granicama, na distinkciji između autora i posetilaca izložbe, kao
i fotografija i njihove reprezentacije u formi umetničke izjave. Posetioci/teljке izložbe, odnosno
čitaoci/teljke kataloga radove percipiraju iščitavanjem, značenjskim srastanjem
i interpretacijom obe ravni – vizualne i tekstualne. Autorska intencija često
je razložena asimetrično, deo se komunicira fotografskom serijom (što se želi
slikama?), a deo tekstualnom izjavom (što se želi tekstom?), pa ću u prikazu
koji sledi pažnju posvetiti obema ravnima.
Anton Poljakov tekstualno se pozicionira kao glas nove
generacije odrasle u „smrznutom“ stanju međunarodno nepriznate države Pridnjestrovlja.
Gledaocima naviknutim na dominantne međunarodne fotoreportažne reprezentacije Pridnjestrovlja
kao „sovjetskog muzeja“ najavljuje drugačiju, kolažnu, mikrosliku vlastite
svakodnevice, kadriranu iznutra, intimnijim rakursom.
Ličnom perspektivom prostora
svoje svakodnevice zaokupljen je i Alnis
Stakle. Svoju antireprezentaciju Rige, glavnog grada Letonije, gradi
ekspresivnim vizuelnim motivima kombinujući noćne vizure eksterijera sa začudnim
portretima naizgled bliskih, ali dekontekstualiziranih likova u pripadajućim
ambijentima. Namernim očuđivanjem želi „ilustrovati“ vrebajuće opasnosti
urbanog prostora, kao i (s ironičnim odmakom ili ambiciozno) izgraditi „ličnu
vizualnu teoriju Rige“.
Aras Gekten traži naznake razvoja metropole budućnosti očuđavajući
takođe stvarne pejzaže savremenih nemačkih gradskih jezgara, ali minimalnim
sredstvima – prvenstveno precizno izmanipulisanim osvetljenjem. Kao polje svog
interesovanja artikuliše posthumni razvoj grada, usmeravajući se na lokacije
obično teorijski brendirane kao nemesta.
Različito dimenzioniranim fotografijama u seriji i postavkom kao da stvara
strobo-efekt, i to u želji za buđenjem „unutrašnjih slika“ neke fiktivne
metropole.
Za razliku od prve trojice autora
koji se bave vlastitim prostorima svakodnevice, rad Arnaua Baha nastaje tokom više godina, dugotrajnim
periodičnim terenskim boravcima u pariskom getu. Tekstualnu izjavu započinje
faktografski, referišući na nemire koji su izbili 2005. godine kao reakcija na
policijsku brutalnost i nesretnu smrt dvojice maloletnika, a svojom crno-belom
uličnom fotografijom želi „razmišljati o životnom stilu mladih“ u getu. Ta bi
refleksija, za razliku od bombastičnih novinskih dnevnopolitičkih
fotoreportaža, trebalo da izazove efekt normalizacije.
O svom terenskom radu na
pograničnom delu istočne Ukrajine i Paolo
Ćiređa izveštava crno-belom fotografijom. Ratna fotografija omekšana je
zrnastom estetikom, a za razliku od potpuno faktografskog teksta, snapshot serija je poetizovana
fragmentarnim kadrovima gestova koji kao da naznačuju rubove kriznih zbivanja
izostavljenih iz kadra. Asocijativnost fotografija u postavci dodatno je
naglašena ponavljanjem jednog od motiva.
Serija Mirijam Meloni kombinacija je klasičnih fotografskih
portreta, snolikih prizora i tragova svakodnevnog života migranata iz
subsaharskih zemalja zaustavljenih na neodređeno vrijeme u Maroku na njihovom
putu do željenih evropskih destinacija. Dimenzioniranjem fotografija u postavci
naglasak je stavljen na portrete kontekstualizovane popratnim „dokaznim“
motivima.
U konceptualnoj seriji Daesung Li se bavi posledicama opustinjavanja
Mongolije po tradicionalni način života lokalnih nomadskih zajednica. Metoda je
(produkcijski zahtevno) uprizorenje: u prostor postavlja instalaciju koja
uključuje i reklamni panel s (promenjenom) reprezentacijom pozadinskog pejzaža
ispred koje režira situaciju iz nomadskog života. Kadrira tako da se panel vizuelno
stapa s pozadinom i deluje poput kulise muzejske diorame, a time želi postići
„osećaj da se životi nomadske populacije pojavljuju između ove stvarnosti i
virtuelnog prostora muzeja“.
Iako je i metoda rada Lane Mesić režijska, fotografije u njenoj seriji ne ilustruju nego (iako estetizovano) dokumentuju
socijalni, odnosno psihološki eksperiment u koji je uključila aktere ruandskog
genocida– i žrtve i počinioce. Dvadeset godina nakon genocida autorka želi
„izmeriti“ stepen praštanja potreban za nastavak susedskog saživota. Za ponovno
uprizorenje samog čina, tj. gesta praštanja inicirala je kontrolisanu
interakciju između žrtava i zločinaca s otvorenim ishodom koji fotografski
beleži.
Mišel Le Belom se pejzažnom
fotografijom bavi iz „strukturalističke perspektive“ eksperimentišući s
različitim vidovima reprezentacije pejzaža. Pri tome prelazi granice
fotografije, ulazi u područje kolaža i instalacije, i s razigranim zaključcima
ponovo se vraća početnom mediju. Njegova metaigra nastavlja se i u samoj
postavci. Izložbene elemente, poput okvira, tretira likovno, kompozicijski i
uvlači ih u strukturu samog rada.
Projekt Tomaza
Taninija je žanrovski takođe hibridan. Otvara pitanja društvenog
(auto)nadzora i kontrole na primeru arhivske ostavštine tajne policije
Demokratske Republike Nemačke (Štazi), ispreplićući različite rakurse – lični,
arhivski, literarni, dokumentarni, forenzički ... Izložbeni produkt
višegodišnjeg istraživanja deluje poput dokufikcijskog arhiva koji umesto pretraživanja
gledaocima omogućava otvorenost interpretacije asocijativnim povezivanjem fragmentisanih
celina.
Kompleksne i potpuno raznorodne teme, dugotrajni
istraživački procesi, žanrovska pozicioniranja, tekstualne artikulacije i
promišljena postavka, s jedne strane, pogled gledalaca/teljki osvojen ili
propušten, s druge strane – granica između, zamke s obe. Postoji li diskrepanca
između tekstualnog obećanja i samog rada? Da li se može (i mora li se uopšte)
tekst pročitati kroz fotografije i obratno? Koje se perceptivne kompetencije,
odnosno kakvi se kognitivni i emotivni napori očekuju od gledaoca? Promišljanje
tih pitanja u specifičnim okvirima fotografskog medija, pod pretpostavkom da
radove svojim interpretacijama i procenom (u komunikacijskom lancu) dovršava
upravo publika, možda pomogne u tanjenju te osnovne granice između predstavljenih
autora/ki i adresiranih gledalaca/teljki.
ANTON POLJAKOV, Pridnjestrovski konglomerat
/ ANTON POLYAKOV, Transnistria
Conglomerate
Kada se
Sovjetski Savez raspao, Moldavija je postala nezavisna država, no manji se deo,
poznat kao Pridnjestrovlje, gde preovlađuju ruski jezik i proruska politika,
hteo otcepiti. Kao nezavisna država, Moldavija je 1992. godine odlučila da
pripoji Pridnjestrovlje i započela ratni sukob. Sukob je zaustavila Rusija,
poslavši svoje vojnike u mirovnu misiju u Pridnjestrovlje. Uprkos činjenici što
je nepriznato, Pridnjestrovlje je danas predsednička republika s vlastitim
zakonodavstvom i vladom, državnom granicom i vojskom, ustavom, zastavom, grbom
i himnom. Građani Pridnjestrovlja imaju vlastitu valutu i pasoše, iako oni ne
važe nigde izvan Pridnjestrovlja. U posljednjih 25 godina, zapravo celog mog
života, narod Pridnjestrovlja, područja koje se proteže na 4.163 km², živeo je
u nepokretnom stanju, kao građani države koja za ostatak sveta ne postoji.
Tokom tog razdoblja razvila se nova generacija kojoj pripadam i ja. Odrasli smo
u multikulturalnoj sredini, okruženi moldavskim, ukrajinskim i ruskim uticajem,
i ne delimo se na osnovu etničke pripadnosti. Mi smo konglomerat kultura, a
ipak imamo i onu sasvim svoju.
Velik broj
zapadnih fotografa i novinara Pridnjestrovlje prikazuje kao muzej sovjetskih
simbola, usredsređujući se na proruske simbole i statue Lenjina. Ja sam, s
druge strane, hteo da Pridnjestrovlje
prikažem pogledom onoga kome je ono oduvek bilo domovina.
Anton Poljakov je freelance fotograf.
Rođen je u Tiraspolu, središtu Pridnjestrovlja, gde i dan-danas živi.
Dokumentarnom fotografijom je počeo da se bavi 2012. godine. Diplomirao je
geografiju na Pridnjestrovskom univerzitetu.
ALNIS STAKLE, Teorija R / ALNIS STAKLE, Theory of R
Riga je
glavni grad Letonije i moj je dom od 2011. godine. Pod blistavom fasadom
raskošnog gradskog centra i sigurnih turističkih puteva, vrebaju zamršeni,
varljivi prostori ispunjeni sablasnim ostacima sovjetske arhitekture, stravične
mešavine ambijenta i predmeta, opasni čudaci i skitnice. Ova serija opisuje
moju borbu s teškoćama i značajnim opasnostima urbane sredine, a istovremeno
predstavlja i pokušaj stvaranja moje vlastite vizualne teorije Rige. Radovi su
nastali između 2013. i 2015. godine.
Alnis Stakle
(1975) živi i radi u Letoniji. Doktorat iz oblasti likovnog vaspitanja stekao je na Univerzitetu
Daugavpils u Letoniji. Od 1998. godine njegovi se radovi izlažu u letonskom
Muzeju fotografije, Narodnom muzeju za umetnost, letonskom Centru za suvremenu
umjetnost, galeriji Modern Art Oxford, galeriji Langhans u Pragu, Umetničkom
centru Vinzavod u Moskvi, muzeju i izložbenom kompleksu Gostinji Dvor (Gostinый dvor)u
Arhangelsku, Regionalnom umetničkom muzeju u Tjumenu, Muzejskom centru u
Krasnojarsku, ruskom Državnom centru za fotografiju u Sankt Peterburgu,
Savremenom umetničkom muzeju u Santo Domingu, Museo Nacional de Bellas Artes u
Buenos Ajresu, Muzeju moderne umetnosti Karlos Merida u Gvatemali i u Centru za
likovne umetnosti BOZAR u Briselu.
ARAS GEKTEN, Arkanum / ARAS
GÖKTEN, Arkanum
Izvoditi
prošlost iz sadašnjosti i učiti o istoriji nekog mesta jednako je zanimljivo
kao i iznositi pretpostavke o budućnosti na temelju sadašnjih činjenica.
Budućnost ne možemo predvideti, ali možemo prepoznati njene putanje. Lično me
zanima transhumanistički razvoj današnjice i kritički pregled urbane
svakidašnjice, koja svakim danom postaje sve više veštačka.
Serija Arkanum usredsređuje se na današnje metropole i bavi se čovekovim odnosom s njegovom urbanom okolinom i arhitekturom. Serija opisuje logiku grada budućnosti, izgrađenog na veštački način i u oštrom kontrastu s prirodom. Gradska jezgra raznih većih gradova u Nemačkoj poslužila su kao pozornica ovom radu, uključujući mesta poput trgovačkih sajmova, autleta, trgovačkih centara i aerodroma. Motivi se delom odnose na stvarna mesta, a najviše su tu kako bi nadahnuli i prizvali izmišljene, subjektivne slike.
ARNAU BAH, Predgrađe / ARNAU BACH, Suburbia
Dana 27. oktobra 2005. u severnom predgrađu Pariza, 15-godišnji Zied Bena i 17-godišnji Buna Traore preminuli su od posledica strujnog udara dok su se skrivali od policije u transformatoru. U sledećih nekoliko sati na ulice su izašli njihovi prijatelji i susedi kako bi protestovali. To je izazvalo sukobe s odbrambenim snagama koji su se brzo proširili diljem pariskih predgrađa. Narednih se dana pobuna širila državom, sve do 8. novembra kada je francuska vlada bila prisiljena da proglasi vanredno stanje. Zbunjujući i nekontekstualizivani prizori ogromnog nasilja nadahnuli su ovaj rad. Godinu dana nakon pobuna, Bah je otišao tamo kako bi pokušao razumeti stvarnost koju vidimo jedino kada postane dovoljno senzacionalna da bi je mediji prikazali.
Tokom 2006, 2007, 2010. i 2012. godine proveo je
mnogo vremena u Sena-Sen Deniju, jednom od najnaseljenijih
predgrađa Pariza, s milion i po stanovnika.
Ovaj rad prikazuje život mladih u getima potpuno odsečenim od Pariza: njihov društveni život, ljubav prema hip-hop kulturi, nedostatak prilika za napredak i odsustvo socijalnih službi i centara za rekreaciju, što ih prisiljava da besposleno lutaju ulicama. Ispod površine njihovog surovog društvenog koda nalazi se kultura mladih koja se pobunila u nameri da se suprotstavi sadašnjosti u kojoj nemaju šta da dobiju, a još manje da izgube.
Arnau Bah je sam fotografiju dok nije dobio stipendiju za studije
fotoreportaže na Univerzitetu u Barseloni (UAB). Nakon što je šest godina radio
za novine El Periodico de Catalunya
i Publico, odlučio je da se posveti
vlastitom poslu kao freelancer,
fokusirajući se u svom radu na društvena pitanja. Kao rezultat te odluke
nastalo je Predgrađe, svojevrsni esej
o svakodnevnom životu u Parizu.
PAOLO ĆIREĐA, U Ukrajini / PAOLO CIREGIA, In Ukraine
PAOLO ĆIREĐA, U Ukrajini / PAOLO CIREGIA, In Ukraine
Kada sam pre četiri godine počeo da fotografišem u Harkivu, u istočnoj Ukrajini, shvatio sam koliko je uticaj sovjetske prošlosti tamo još uvek očigledan, koliko je malo vremena prošlo od Hladnog rata, kao i da te godine još uvek nisu zaboravljene. Ta prošlost visi u bezvremenskom prostoru u kojem se sadašnjost bori za postojanje. Nesigurna sadašnjost između jake Evrope i autoritativne Rusije, između istoka i zapada, čini ljude društveno pasivnima i apatičnima. Revolucija i njen neuspeh, zajedno s finansijskom krizom, mogu se smatrati jednim od uzroka današnjih poteškoća. U tim premisama leže uzroci koji su Ukrajinu doveli na prag građanskog rata, kada su Evromajdanski protesti 2014. godine prerasli u Ukrajinsku revoluciju. Ulica Hruševskaja u Kijevu postala je ratište zasuto Molotovljevim koktelima i granatama, a specijalne su se jedinice pretvorile u oružane snage autoritarnog režima. Nastavio sam pratiti ukrajinsku krizu tokom odvajanja Krima i njegovog pripajanja Rusiji, a naročitu sam pažnju posvetio Donbasu. To područje koje se nalazi na istoku zemlje, blizu granice s Rusijom, oduvek je bilo stub ukrajinske rudarske industrije. Već 2004. godine, Donbas se usprotivio Narandžastoj revoluciji.
Donbas je danas usred ozbiljne krize: naoružani civili i oružane snage pomažu one koji žele da napuste zemlju. Nemoguće je predvideti dalji razvoj događaja. Samo je jedno sigurno – politička kriza postupno prelazi u rat. Naoružani ljudi koji vladaju Donbasom, u saradnji s ukrajinskom vojskom, pokrenuli su smrtonosnu protivterorističku akciju. Ukrajina se svakim danom sve više raspada. Nasilje, smrt i žalost već dugo su svakodnevna pojava ovog područja. Međutim, njegovu istoriju tek treba napisati.
Paolo Ćiređa rođen je 1987. godine.
Pre pet godina, nakon putovanja Indonezijom, počeo je da studira fotografiju.
Na trenutnom projektu o Ukrajini radi poslednje četiri godine, a na nekoliko
projekata vezanih uz tu temu radio je i pre, tokom i nakon ustanka. Godine 2012–2013. pohađao je masterklas Aleksa
Majolija.
MIRIJAM MELONI, Limb / MYRIAM MELONI, Limbo
Prvi puta sam upoznala
„Mari“, mladu ženu iz Kameruna, u oktobru 2014. godine. Naišla sam na nju kako
sedi u uglu sobe, u maloj kući u četvrti Bukhalef, u Tangeru. Celim telom je
drhtala od hladnoće i bola. Rekla mi je da je prethodnog dana pokušala preći
granicu između Maroka i Španije, ali sve je pošlo naopako i uhvatila ju je
marokanska granična policija. Nakon nekoliko sati izgubila je sav novac koji je
uštedela kako bi prešla granicu i izgubila je nadu da će započeti nov život u
Evropi. Ponovno sam je srela u februaru 2015. godine. Odselila se u medinu
(stari deo grada) Tangera i uspela prikupiti dovoljno novca za pokušaj novog
putovanja, ovog puta brodom zajedno s drugim subsaharskim migrantima.
„Ne mogu više da živim
ovde, prevario me migrant koji je bio moj dečko u proteklih nekoliko
meseci. Drugi migranti su me ismevali i
optuživali me da sam bila naivna jer sam mu verovala. Pretrpela sam svakakve
rasističke napade od Marokanaca. I sama sam počela da budem rasista. Polako se
menjam i postajem neko drugi. Treba da odem odavde pre nego što poludim.“
Njen put
bio je zakazan za nekoliko dana kasnije. Sara, koja više nikome nije verovala,
zamolila me da odem s njom kako bismo kupile pojas za spasavanje za put brodom
i dala mi je kovertu s čekom od 1.500
evra i nekoliko kamerunskih telefonskih brojeva napisanih na komadiću papira.
„Molim te,
ako sve bude u redu nakon puta, daj ovaj ček ‘posredniku’, ali ako ti se ne
javim u nekoliko sledećih dana, pozovi ove ljude i reci im da sam poginula.“
Mirijam Meloni (rođena 1980. u
Kaljariju) je italijanska fotografkinja koja trenutno živi u Barseloni. Prvo se
školovala za pravnicu na bolonjskom univerzitetu i specijalizovala
kriminologiju na Autonomnom univerzitetu u Barseloni. Fotografijom je počela da
se bavi po završetku trogodišnjeg kursa Fotografskom institutu u Kataloniji. U
svom radu usredsredila se na savremena društvena pitanja, pristupajući im
intimno i koristeći svakodnevni život svoje zajednice kako bi se osvrnula na
opštije teme. Njen je rad objavljivan u brojnim izdanjima časopisa i postavljan
na međunarodnim izložbama.
DAESUNG LI, Futuristička arheologija / DAESUNG LEE, Futuristic Archaeology
Erden, Mongolija, 2013–2014.
Desertifikacija Mongolije
Nomadski je
život tokom istorije bio suština tradicionalne mongolske kulture. Čak i u jeku
promena koje je proteklih godina donela urbanizacija, 35% Mongola živi
nomadskim životom, zbog čega zavisi od svoje prostrane zemlje. Međutim, njihov
tradicionalni način života pokazuje se sve težim upravo zbog značajnih promena
u okruženju. Istraživanje mongolske vlade otkrilo je da je oko 850 jezera i
2000 reka u Mongoliji presušilo. Gubitak vode doprineo je desertifikaciji
Mongolije, pa se u poslednjih 30 godina 25% njene površine pretvorilo u
pustinje. Potencijalnom riziku od dalje
desertifikacije izloženo je 75% mongolskog teritorija. Takve promene u
okruženju neposredno prete mongolskom nomadskom načinu života, koji se već
vekovima prenosi s generacije na generaciju.
Ovim
projektom pokušava se rekonstruisati muzejska diorama koja prikazuje stvarne
ljude i njihovu stoku na prostoru Mongolije, koji se pretvorio u pustinju. Taj
je pokušaj utemeljen na zamisli da bi nomadi u budućnosti pokušavali preživeti
tako da poniru u samu muzejsku dioramu. To se postiglo postavljanjem slika na
plakat koji stoji združen s krajolikom. Nadam se da ću tako drugima preneti
osećaj kako se životi nomada odvijaju između trenutne stvarnosti i virtualnog
prostora muzeja. Tradicionalni mongolski nomadski način života u budućnosti će
možda biti nešto čemu ćemo svedočiti samo u muzejima.
Daesung Li je korejski fotograf koji
živi u Parizu, u Francuskoj. Diplomirao je na odeku za fotografiju Univerziteta
Chung-Ang. Godine 2007. okrenuo se dokumentarnoj fotografiji u cilju stvaranja
vlastitih projekata koji se usredsređuju na probleme globalizacije u pogledu
ekonomije, životne sredine i čovečanstva. Njegov rad je prikazalo i objavilo nekoliko međunarodnih
medija, uključujući CNN, Le Monde, The Washington Post, Huffington
Post i Courrier International.
LANA MESIĆ, Anatomija praštanja / LANA
MESIĆ, Anatomy
of Forgiveness
Pravda je
došla na svoje. Dvadeset godina nakon genocida u Ruandi, počinitelji zločina i
njihove žrtve ponovno žive jedni uz druge. Htela sam im pružiti platformu na
kojoj će podeliti svoje priče bez mog uplitanja. Kao dokumentarista, svoju sam subjektivnost predala
subjektu. Htela sam da dobiju svoj trenutak. Parove sam pitala kako je izgledao
trenutak praštanja i da li su
spremni da ga
rekonstruišu za mene. Pokušala sam tome pristupiti što opreznije i nežnije, a
ponekad bih pri pitanju zadrhtala. Ni na koji način, međutim, nisam usmeravala
njihovo ponašanje. Zločinac i preživeli bili su jedan pored drugoga, grlili se, rukovali, dodirivali se
obraz uz obraz, pili pivo od banane. Padali su na kolena. Posle svakog
fotografisanog trenutka pružila sam im ruku i pogledala ih u oči. Nikad se pre
nisam rukovala s ubicama. Preživele sam zamolila da pokušaju oceniti i pokazati
mi u kolikoj su meri oprostili počiniocima, a u kolikoj meri sebi samima.
Fotografisala sam njihove kuće da bih pokazala koliko su blizu jedna drugoj.
Teško mi je poverovati da je u nekim slučajevima smrt bila na udaljenosti od
samo 68 koraka.
Ipak,
praštanje u ovom kontekstu nije uvek pozitivna stvar kakvom se u početku čini.
Navikli smo na holivudsku sliku praštanja, ukrašenu osmesima i sretnim
završecima. U Ruandi je praštanje nužnost koja ljudima omogućuje da nastave sa
svojim životima. Upravo nas to odsustvo osmeha uči o mnogim licima praštanja.
Lana Mesić rođena je 1987. godine u
Zagrebu, a trenutno živi u Holandiji. Ona je dokumentarna
fotografkinja
koja istražuje fotografiju kao konstrukt, te granice između stvarnosti i
iluzije. Diplomu naosnovnih studija je stekla 2010. godine na Umjetničkoj
akademiji Sv. Joosta, dok je magistarske studije fotografije završila 2012.
Njeni radovi su izlagani na nekoliko samostalnih i zajedničkih izložbi u
Amsterdamu, Roterdamu, Hagu, Sao Paulu, Njujorku i Tokiju.
MIŠEL LE BELOM, Dva lavirinta / MICHEL LE BELHOMME, The Two Labyrinths
Iako poštujem klasične tradicije fotografije, smatram da ih je preko potrebno kritički sagledati. Pejzaž, krajnji romantični objekt, najčešće se izražava iz perspektive kontemplativnog ili predivnog. Etimološki je pejzaž, odnosno krajolik, raspored osobina, znakova i oblika ograničenog prostora. On je komadić prostora koji je predstavljen ili posmatran, podvrgnut određenom uglu gledanja. Pejzaž najviše treba posmatrati kao sistem, savršenu teoremu vremena i prostora, putanja i sečenja, granica i isprepletanja. U ovoj seriji čvrsto sam odlučio postaviti se „u konflikt“ s pejzažom, kao vizijom i produktom prostora. Kako bih to učinio, skromno iskorišćavam strukturalistički pristup spektrima istraživanja, analize i eksperimentiranja s ovom vidljivom produkcijom. Iskusiti krajolik znači praktikovati ga, postaviti ga u kontradikciju, stvarajući tako periferni vid. Vidljivo se tada nameće kroz dekonstrukciju i promene. Ne praveći odmak od primarne svrhe slike, a ta je da nešto prikaže, ova serija opisuje hibridna i fantastična stvorenja, slike slika, prikaze prikaza, jeke raznih jeka. Na pola puta između sanjivih prikaza, koji lebde između dokumentacije i fikcije te vizualnog iskustva s plutajućom apsurdnošću i metaforičkom ironijom, stvarnost se brzo kreće od konkretnog u apstrakciju, od izrugivanja u simulaciju. Ono vidljivo tako postaje minimalističko, poput duha, predivna praznina, delo fikcije.
Mišel Le Belom je rođen 1973. godine u Francuskoj. Učio je pod mentorstvom Toma Drahosa
(1999) u Umetničkoj školi u Renu. Studije je nastavio na Univerzitetu u Renu, gde je i diplomirao.
(1999) u Umetničkoj školi u Renu. Studije je nastavio na Univerzitetu u Renu, gde je i diplomirao.
TOMAZO TANINI, H. je rekao da nas voli / TOMMASO TANINI, H. Said He Loved Us
H. je rekao da nas voli oslanja se na priču o
Demokratskoj Republici Nemačkoj i njenom Ministarstvu za državnu sigurnost
(Štazi) kako bi se istražili osećaji straha i potlačenosti uzrokovani životom u
stanju neprestane sumnje i nepouzdanosti.
H. je rekao da nas voli
objedinjuje i supostavlja arhivska i dokumentarna istraživanja s ličnom
fotografskom istragom, nadahnutom knjigom iz 1938. godine pod nazivom L’Uomo è Forte, italijanskog autora
Korada Alvara, u kojoj je on oštro kritikovao totalitarizam i zloupotrebu paranoje
i straha u cilju upravljanja masom.
Zajedno s
portretima žrtava Štazija (sve su izdani od ljudi koje su voleli i kojima su
verovali), slike pejzaža Istočne Nemačke i uništeni dokumenti iz arhiva Štazija
stvaraju nerešenu napetost između čina špijuniranja i njegovih žrtava. Ove
slike, delom forenzičke, a delom filmske, odražavaju osećaj nelagode koji vlada
Alvarovom knjigom, stvarajući tako zlokobnu pozadinu u kojoj je nastao
dokumentarni materijal koji sam skupio za svoju istragu. U danima nakon pada
Berlinskog zida, Štazi je pokušao uništiti sve informacije koje su dotada
skupljene o građanima. Od 1994. godine ostaci tih dokumenata čuvaju se i ponovo
rekonstruišu u u arhivima Federalne komisije za Arhive Štazija (BSTU). Ljudi
uključeni u njihovo obnavljanje neretko otkrivaju kako su ih prijatelji,
porodice i kolege špijunirali i prijavljivali.
Tomazo Tanini rođen je u Firenci 1979.
godine. Od 2003. do 2006. pohađao je trogodišnji kurs fotografije u Fondazione
Studio Marangoni. Od 2009. godine radi kao freelance
fotograf i profesor fotografije. Godine 2013. u saradnji s dvoje kolega osnovao
je Discipulu, saradničku i nezavisnu
izdavačku platformu.
Нема коментара:
Постави коментар