Projekcijom filma Fransoa Žirara Svila, koji je
nastao prema čuvenom istoimenom romanu italijanskog pisca Alesandra Barika i koji se prvi put prikazuje pred
publikom u Srbiji, sinoć je završen 5. Beogradski festival
evropske književnosti koji organizuje Izdavačka kuća Arhipelag, u saradnji sa Domom omladine Beograda. Zamišljen kao
nedelja vrhunske književnosti, 5. Beogradski festival evropske književnosti
odvijao se pod motom: „Najbolje od svega. Najbolje za sve.“
U
prethodna četiri dana, od 21. do 24. juna, tokom
ove nedelje vrhunske književnostti publika je mogla da prati niz celovečernjih
multimedijalnih književnih programa: sedam čitanja poznatih svetskih i domaćih
pisaca, četiri projekcije filmova u okviru retrospektive Književnost na filmu, provokativni panel o savremenoj kulturi pod
nazivom Nastanak tabloidnog čoveka,
kao i izložbu grafika Ivane Ristić S
jeseni, kada počnu vetrovi, po motivima priča Danila Kiša iz knjige Rani jadi.
Glavna književna zvezda 5.
Beogradskog festivala evropske književnosti bio je veliki izraelski i svetski
pisac David Grosman, autor slavnih romana Vidi
pod: Ljubav, Do kraja zemlje i Izvan
vremena objavljenih na srpskom jeziku u izdanju Arhipelaga i u prevodu Davida Albaharija. Grosmanovo gostovanje na
Festivalu bio je veliki književni i javni događaj. Tokom boravka u Beogradu Grosman
je dao desetine intervjua, čitaoci su ga prepoznavali na ulici i u restoranima
tražeći od njega da im potpiše primerke svojih knjiga. U prepunoj bisokopskoj
dvorani Doma omladine Beograda, pri čemu je još nekoliko
desetina ljudi strpljivo stajalo, Grosman je, i sam dirnut interesovanjem i
pažnjom srpskih čitalaca, dugo i iscrpno odgovarao na pitanja, da bi na kraju
bio ispraćen ovacijama publike kakve se sve ređe susreću i u pozorištu.
"Otkako sam pre osam godina prvi put bio u Beogradu, na poziv
mog izdavača Arhipelaga, prepoznao
sam posebnu naklonost srpskih čitalaca. Radujem se zbog toga, očito je da su ih
dirnule moje knjige. Sa mojim izdavačem Gojkom Božovićem postao sam u
međuvremenu prijatelj, a na podršku čitalaca u Srbiji uveliko sam se navikao.
Piscu je to uvek dragoceno. Ja sam mnogo naučio od mojih knjiga, knjige koje
pišemo mogu dosta toga da nas nauče, ako su velikodušne prema nama. Ali sam
mnogo naučio i od mojih čitalaca, u slučajnim susretima ili u razgovorima na
ovako uzbudljivim književnim festivalima kao što je Beogradski
festival evropske književnosti. Književnost doživljavam kao najbolji način da
razumemo stvarnost. Da znam bolji način za razumevanje i preispitivanje, možda
bih pokušao s njim. Književnost nam pokazuje punoću života, a u teškim ličnim
prilikama i u dramatičnim okolnostima to se utoliko više pokazuje. I bol i
patnja, i gubitak i udes, sve to dobija mesto u priči. Književnost nam pokazuje
da je moguća ljubav posle istorije, i da je moguć život posle najtežih ličnih
gubitaka. I sam sam to osetio. Mislim da ne bih mogao da proživim sav svoj
lični bol da nisam pisao knjige. Knjige su mi pokazale put, one su na jedan
čudesan način oživljavale minulo vreme i činile da oni kojih više nema budu i
dalje tu", rekao
je David Grosman.
Pored Davida Grosman, u programima 5. Beogradskog festivala evropske književnosti učestvovali su Zoran
Ferić, Kristijan Eker, Rej Robertson, Barbi Marković, Milisav Savić i Duško
Novaković, sociološkinja Ivana Spasić, filozofi Ivan Milenković i Dejan Aničić,
pisac i kolumnista Teofil Pančić.
Veliko interesovanje publike izazvala je živa rasprava na panelu Nastanak tabloidnog čoveka. Ivana
Spasić, Ivan Milenković i Teofil Pančić su u razgovoru s moderatorkom Marijom
Nenezić raspravljali o uzrocima marginalizacije kulture i oblikovanja figure
tabloidnog čoveka kao jedne od ključnih figura savremenog društva.
Naglašavajući da je tabloidizacija globalni proces, učesnici panela su ukazali
i na specifičnosti tabloidizacije u našoj zemlji.
Retrospektiva Književnost
na filmu predstavila je četiri filma nastala po delima savremene
književnosti: Rudarska opera Olega
Novkovića (prema scenariju Milene Marković), Svila Fransoe Žirara (prema istoimenom
romanu Alesandra Barika), 38
svedoka Lukasa Belvoe (prema istoimenom romanu
Didijea Dekoena) i On je opet tu Davida Vnenta
(prema istoimenom romanu Timura Vermesa).
Razvijajući se iz godine u godinu, Beogradski festival
evropske književnosti je u petoj godini svog postojanja pokazao da je stekao
veliki odjek i poverenje posetilaca, kao i da su čitaoci u njemu prepoznali
tačku susreta, odličnu preporuki za istinske književne vrednosti i inovativan
model promocije čitanja i vrhunske literature. Bilo je ovo najuspešnije izdanje
Festivala, kako po odjeku u javnosti, tako i po posećenosti programa. Beogradski
festival evropske književnosti jedan je od najposećenijih književnih događaja u
Srbiji. Njegova publika je vrlo raznovrsna u generacijskom pogledu, jer je
ciljna grupa mnogo šira od uobičajene publike književnih događaja.
Na 5. Beogradskom festivalu
evropske književnosti već treću godinu gostovao je Literatur Cafe Goethe-Instituta Beograd, a Festival je ostvario
odličnu saradnju i sa Italijanskim institutom za kulturu i Francuskim
institutom za kulturu, Austrijskim kulturnim forumom i Kanadskim savetom za
umetnost.
Organizatori Beogradskog festivala
evropske književnosti najavili su uzbudljiva književna iznenađenja i za naredni
festival koji će se održati od 27. do 30. juna 2017. godine.
Нема коментара:
Постави коментар