DRŽAVNA IRKUTSKA
FILHARMONIJA NA ČELU SA DIRIGENTOM ILMAROM LAPINŠEM I EMINENTNIM SOLISTIMA
SVIRA NOVOGODIŠNJI KONCERT U MADLENIANUMU
U novoj
godini Opera i teatar Madlenianum svoju koncertu sezonu započinje zanimljivim
koncertom pod nazivom Stara ruska i srpska nova godina. 11.
januara 2020. od 19:30 na Velikoj sceni Madlenianuma će nastupiti Državna
Irkutska Filharmonija na čelu sa dirigentom Ilmarom Lapinšem. Ove
večeri će zanimljiv program ruskog repertoara sa retko izvođenim delima kod nas
pevati solista iz Rusije Aleksej Tihomirov, dok će pojedine arije, poput
one iz opere Knez Igor pevati naši solisti – ove večeri ćemo je čuti u
interpretaciji baritona Željka Andrića iz Novog Sada. Naša proslavljena
operska diva Jadranka Jovanović, koja je nedavno dobila prestižnu
međunarodnu nagradu za operetu, pevaće stare srpske narodne pesme, kao i bas Ivan
Tomašev. Ulaznice za ovaj koncert su besplatne. Isti program će
Gubernatorski simfonijski orkestar iz Sibira održati i 13. januara na sceni SNP-a
u Novom Sadu.
Gubernatorski
simfonijski orkestar ima ključnu ulogu u promociji klasične
muzike i razvoju muzičke kulture Sibirskog regiona, zahvaljujući svojoj
prosvetiteljskoj delatnosti. Orkestar je formiran u jesen 1958. godine, a 2000.
godine dobija status Gubernatorskog orkestra. Svaki koncert orkestra je poseban
događaj. Repertoar orkestra je veoma raznolik i širok. Orkestar je izveo niz
izuzetnih instrumentalnih programa sa solistima svetskog glasa. Među njima su:
Aleksandar Ram, Pavel Miljukov, Sergej Krilov, Klara-Džumi Kan, Mark Fuksman,
Ajlen Pritčin, Filip Kopačevski i mnogi drugi.
Zahvaljujući ovom orkestru, u
muzičkom životu Irkutska sve su češći projekti od opšteruskog i svetskog
značaja. Na repertoaru se neretko može pročitati: «izvodi se po prvi put» i
razne svetske premijere izvodi upravo ovaj orkestar, i to ne samo ruskih
kompozitora. Na čelu sa umetničkim rukovodiocem i glavnim dirigentom, zaslužnim
umetnikom Rusije Ilmarom Lapinšem, orkestar neprestano promoviše savremenu
umetnost. Za 38 godina postojanja festivala savremene muzike «Moskovska jesen»
u Irkutskoj filharmoniji je po prvi put održano gostovanje u okviru pomenutog
festivala. Gubernatorskom simfonijskom orkestru je pripala čast da izvede taj
koncert.
Članovi orkestra su vrhunski muzičari
koji su održali niz koncerata u mnogim gradovima Rusije, u zemljama članicama
ZND i u inostranstvu i osvojili brojne nagrade na međunarodnim i ruskim
konkursima.
Gubernatorski simfonijski orkestar
Irkutske oblasne filharmonije, zajedno sa Simfonijskim orkestrom Novosibirske
filharmonije, zauzima vodeće mesto u Sibiru. Pored nastupa u gradovima Irkutske
oblasti, orkestar je sa uspehom gostovao u Nemačkoj, Švajcarskoj, Japanu,
Republici Koreji, Litvaniji, Mongoliji i Kini. Gubernatorski simfonijski
orkestar redovno dobija pozive za učešće na muzičkim festivalima u Evropi i
Kini.
Sa ogromnim uspehom i mnogo topline
orkestar je nastupio u «Zlatnoj sali» Bečke filharmonije. Ansambl redovno
učestvuje na Sankt-Peterburškom međunarodnom kulturnom forumu i na drugim prestižnim
simfonijskim forumima u Rusiji. Orkestar uspešno sarađuje sa poznatim
solistima: D. Macujev, A. Ram, A. Pritčin, S. Roldugin, F. Kopačevski, D.
Švarcberg, P. Miljukov; i dirigentima: M. Majrhofer, Lior Šambadal, Dejan Savić
i dr. Od 2009. godine umetnički rukovodilac i glavni dirigent orkestra je
zaslužni umetnik Rusije i Mongolije, maestro Ilmar Lapinš.
Ilmar Lapinš, poreklom
Litvanac, rođen je u Rigi gde je završio srednju specijalizovanu muzičku školu
"Emil Darzin". Studirao je na Lenjingradskom državnom
konzervatorijumu, na fakultetu za orkestarsku muziku i dirigovanje, a
magistrirao na Moskovskom državnom konzervatorijumu u klasi prof. Borisa
Hajkina. Radio je kao asistent glavnog dirigenta Jaroslavske državne
filharmonije. 1975. je imenovan za glavnog dirigenta Tatarskog državnog
akademskog teatra opere i baleta "Musa Džalil". Od 1970. do 1983.
radio je u Baljšom teatru u Moskvi, najpre kao stažista Ministarstva kulture
SSSR-a, a zatim kao dirigent pozorišta. Kasnije je radio u Ufi, Tomsku i
Sverdlovsku. 1990. odlazi u Jugoslaviju, a zatim u Austriju gde radi kao
savetnik za Bosnu i Hercegovinu, kao glavni dirigent i umetnički rukovodilac
Bečkog novog kamernog orkestra, kao dirigent Bečke kamerne opere. Od 1998. do
2000. godine radi kao dirigent u Teatro Filharmonico di Verona (Italija),
1999-2000. godine je dirigent Nacionalne opere Makedonije. Do odlaska u Irkutsk
bio je dirigent muzičkog pozorišta u gradu Klajpeda (Litvanija). Od 1. avgusta
2009. glavni je dirigent Irkutske oblasne filharmonije.
Zaslužni je umetnik RSFSR, počasni
građanin Republike Austrije, nosilac je medalje prijateljstva naroda Mongolske
Narodne Republike.
Nastupao je u različitim gradovima Rusije,
u Ukrajini, Belorusiji, Uzbekistanu, Kirgiziji, Jermeniji, Gruziji, Litvaniji,
Letoniji, Estoniji, Bugarskoj, Mongoliji, Mađarskoj, Češkoj, Sloveniji, Bosni i
Hercegovini, Makedoniji, Austriji, Nemačkoj, Španiji, Italiji, Švajcarskoj,
Švedskoj, Narodnoj Republici Kini, sa preko 120 ansambala (uključujući 20
operskih teatara, od kojih su mnoge državne nacionalne opere, pa i u Operi
Narodnog pozorišta u Beogradu). Član je žirija u Beču, Krakovu i Zagrebu, a predsednik
žirija u Sofiji, Varšavi, Budimpešti, Salzburgu i Parizu.
Aleksej Tihomirov, bas, je osvajač
prve nagrade na prvom Međunarodnom konkursu "G. Višnjevska" 2006.
godine. Pobednik je republičkog konkursa Tatarstana «Najbolji mladi bas 2007». Završio
je Kazanjski državni konzervatorijum "N.G. Žiganov" (dirigent
akademskog hora, 2003. (klasa docenta L. A. Draznjine) i vokalnu umetnost,
2006. (klasa profesora J. V. Borisenka).
Stažirao je u Centru operskog pevanja Galine Višnjevske
2004–2006. (klasa profesora A. S Belousove-Fadeičeve).
Od 2005. godine glavni je solista «Gelikon
– opere» pod rukovodstvom Dmitrija Bertmana. Na sceni Gelikona peva uloge
Borisa Boris Godunov, Borisa Timofejeviča Ledi Makbet, Don
Bazilija Seviljski berberin, kralja Trefa Zaljubljen u tri pomorandže
i mnoge druge.
Od 2010. godine Aleksej Tihomirov je
gostujući solista Boljšog teatra Rusije (debitovao u ulozi Zarastra u operi V.
A. Mocarta Čarobna frula i u ulozi Pimena Boris Godunov). Od
2011. godine peva ulogu Ruslana u operi M. I. Glinke Ruslan i Ljudmila,
postavio D. Černjakov, dirigent V. Jurovski (povodom svečanog otvaranja
rekonstruisane Istorijske scene Boljšog teatra Rusije). Od 2015. godine je
gostujući solista Moskovskog teatra «Nova – Opera» koji nosi naziv "E.
Kolobov", gde peva uloge Sparafučile Rigoleto, Sobakina Carska
nevesta, Kneza Galickog Knez Igor, Kneza Gremina Evgenij Onjegin
i dr.…
Aktivno sarađuje sa ruskim i
inostranim pozorištima. Neka od pozorišta u svetu u kojima gostuje: Teatro „Đ.
Verdi“ u Busetu, Operski teatar u Limasolu, Teatro Masimo Belini; Kvinslendska
kraljevska opera u Brizbejnu, Kraljevska opera Valonije i Oblasni teatar u
Santjagu, Koncertna sala De Dulen u Holandiji, Litvanska nacionalna opera, Teatro
de Kapitol u Francuskoj, Lionska opera, Hamburška opera, Teatar La Mone u Briselu,
Marseljski operski teatar, Operski teatar u Nansiju, Boljšoj teatar u Ženevi, Teatar
Real Madrid, Nemačka državna opera, Flamanska opera Antverpen u Gentu, Operski
teatar u Monte Karlu...
2009. godine debitovao je u Rimskoj
operi u ulozi Agamemnona u operi K. V. Gluka Ifigenija u Aulidi pod
upravom R. Mutija; takođe pod upravom maestra Mutija nastupio je u operi Đ.
Rosinija Mojsije i Faraon na festivalu u Salzburgu, kao bas pevao je u
Misi Solene Kerubini, u bečkoj koncertnoj sali Musicverein,
učestvovao je u Vesperae solennes Mocarta sa Bavarskim orkestrom radija
i televizije u Minhenu, i Stabat Mater D. Rosinija sa Orkestrom Bečke
filharmonije u Musicverein.
Stalno sarađuje sa dirigentima V.
Fedosejevim, M. Pletnjevim, V. Spivakovim, V. Jurovskim, V. Sinajskim, D.
Jurovskim, M. Jurovskim, G. Dmitrjakom, R. Muti, Z. Mehtom, I. Lapinšem i sa
mnogim drugima.
Jadranka Jovanović, mecosporan nastupala je na preko 120
svetskih operskih i koncertnih pozornica, od Pekinga do Meksiko Citija i od
Palm Biča do Sibira, a među njima su najistaknutiji La Scala u Milanu, Grand
Teatar Liceo u Barseloni, Teatar Masimo u Palermu, Mocarteum Salzburg, Teatro
Municipal Rio de Žaneiro, Tokio Bunka Kaikan, Teatro Sao Carlos u Lisabonu,
Teatro Comunale u Firenci, Teatro Ređio di Parma, Opera u Nici, Žorž Enesku
Festival u Bukureštu, , Glen Guld Sala u Torontu, Teatro Masimo Belini u Katanji,
na Rosinijevom operskom festivalu u Pezari, Irodion u Atini, Džon Kenedi Centru
za izvođačke umetnosti u Vašingtonu. Bila je prva Karmen u UAE, u Konstantinu u
Alžiru - Arapska prestonica kulture 2015. godine, u Operi Alžira, Operi Oran,
Karnegi Holu u Njujork, Wiener Musikverein – Bečkom muzičkom udruženju.
Sarađivala je sa najpoznatijim svetskim dirigentima: Klaudio Abado, Rikardo Šaili, Ričard Boning, Antonio
Guadanio, Mauricio Arena, Aleksandar Rahbari, Đulijano Karela; a nastupala sa
kolegama među kojima su: Plasido Domingo, Mirela Freni, Elizabet Matos, Hose
Kareras, Eva Marton, Peter Dvorski, Hose Kura....
Izvela je preko 70
uloga, među kojima su najimpresivnije: Abigaila,
Pepeljuga, Santuca, Eboli, Karmen, Amneris, Đovana Sejmur, Princeza De Bujon…U
muzički život svoje zemlje uvela je čitav niz inovacija, tematski osmišljenjih
koncerata, pod nazivom „Vek i po srpske solo pesme”, „Veče Verdijevih
Diva”, „Veče francuske muzike”, „Verdi –Šekspir”, „Veče Rosinija”, „Svetski
muzički biseri”, „Ciganski romansero, prvo predstavljanje španske zarzuele u
Srbiji, kao i specijalno režirani koncerti solo pesama (posvećenih Puškinu) za
koje je Jadranka Jovanović dobila nagradu ruskog Ministarstva kulture za poseban doprinos u godini obeležavanja 200
godina od rođenja Puškina. Ovi
konceri su bili i kostimirani, a svojom režijskom postavkom i obradom zašli su u
suštinu poetsko-muzičke dramaturgije, predstavljajući apsolutnu novinu, kojom
je napušten vekovni stereotip takozvanog „liberabenda”.
Na prostorima bivše Jugoslavije prva je izvela veliki broj muzičkih
rariteta, nepoznatih dela, arije iz opera: Pepeljuga, Armida, Žena
s jezera, Semiramida, Opsada Korinta (Đ.Rosinija), Ofenbahovu
Perikolu, Majerberove Hugenote, španske Zarzuele… 10 solističkih koncerata u sali Kolarčeve
zadužbine, kao i 5 solističkih koncerata u beogradskom Sava centru, uvek u prepunim dvorana sa osmišljenim i inovativnim programima,
kroz koje je pokazala i svoj veliki istraživačko-muzikološki rad, predstavljajući
apsolutne repertoarske novine na našim prostorima (pesme na jidiš jeziku,
kineskom, švedskom, bugarskom, grčkom, muziku sa Islanda, pesme iz Koreje, sa
posebnim akcentom na srspko muzičko stvaralaštvo).
Tokom višedecenijske internacionalne karijere, ni jedan njen nastup
na koncertnim podijumima svih meridijana (od Karnegi Hola do Njižnjeg Novgoroda)
nije prošao bez prezentacije srpske umetnosti.
Na Gala koncertu
slavnog Plasida Dominga u Beogradu
2014. u Kombank areni bila je počastvovana da u svom rodnom gradu bude
njegov specijalni gost.
Dobila je izuzetnu Vukovu
nagradu za 2015. godinu – za poseban doprinos kulturi Srbije. 2016.
godine objavljena je knjiga „Recondita
armonia“ uvaženog italijanskog muzičkog kritičara Bruna Baudisona
posvećena operskim umetnicima koji su ostavili neizbrisiv trag u italijanskim
operskim kućama u poslednje tri decenije. Značajno mesto u ovoj knjizi pripalo je Jadranki Jovanović.
Pored „sjajno izbrušenog glasa, sa frazama koje se interpretiraju
zbunjujućom lakoćom prvoklasnog talenta” (Nice Matin-Francuska) kritičari širom
sveta uvek su isticali i njenu „brilijantnu scensku pojavu” (Ciriški „Linz
Cajtung”).
Ivan Tomašev, bas je rođeni
Beograđanin, gde i započinje svoje muzičko obrazovanje. Samo dve godine kasnije
osvaja prvo mesto na takmičenju mladih operskih pevača iz cele bivše Jugoslavije.
Nastavlja sa svojim vokalnim usavršavanjem u Novom Sadu, Zagrebu, Rimu i Beču.
Usavršavao se na brojnim kursevima u Beču kod Olivere Miljaković, primadone Bečke
državne opere.
Njegova solistička karijera počinje početkom
1986. godine, prvo u Operi Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu, a zatim u
Operi Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu. Od 1989. godine, Tomašev je
solista i prvak Opere Narodnog pozorišta u Beogradu.
Pored uspešnih nastupa u Beogradu, veoma
često je angažovan u različitim operskim produkcijama širom sveta. Nastupao je
u više od četiri stotine operskih predstava u Makedoniji, Rumuniji, Bugarskoj,
Hrvatskoj, Sloveniji, Austriji, Švajcarskoj, Češkoj, Nemačkoj, Francuskoj,
Danskoj, na Malti, u Italiji, SAD-u, Japanu i Rusiji.
Svoj prvi međunarodni nastup imao je 1998.
godine u Aidi, na „Letnjem operskom
festivalu“ u Sankt Margareti u Austriji.
Željko Andrić, bariton, solista je Opere
Srpskog narodnog pozorišta. Godine 2003. završio je Muzičku školu „Stanković“ u
Beogradu, 2008. diplomirao na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, Odsek teorija
muzike, 2011. na istoj Akademiji diplomirao i na Odseku solo pevanja u klasi
prof. Vere Kovač Vitkai. Master studije završio na Fakultetu muzičke umetnosti
u Beogradu u klasi prof. Nikole Mijailovića 2013.
Kao solista je učestvovao na mnogim
koncertima širom Srbije. Član je Vojvođanskog mešovitog hora u Novom Sadu u
kome nastupa kao solista. Od 2008. je član Opere Srpskog narodnog pozorišta, od
maja 2012. solista Opere.
Usavršavanja: 2015. u Beču (prof.
Sead Buljubašić i maestro Wolfgang Scheidt). Operski repertoar: Turski glasnik,
Knez Ivo od Semberije, koncertno izvođenje, David, Partija bridža (omnibus
opera), Jakob Erat, A. Vrebalov, Mileva, Mezeto Don Đovani, Veliki
sveštenik, Nabuko Rigoleto, Grof Čeprano, Rigoleto, Paolo
Albijani, Simon Bokanegra, Markiz D’Obinji, Žorž Žermon, Travijata,
Grof Luna, Stari ciganin, Trubadur, Vladika temišvarski, D. Despić, Pop
Ćira i pop Spira Radovan, Vladimirov prijatelj, S. Divjaković, Vladimir
i Kosara, koncertno izvođenje, Dulkamara Ljubavni napitak, Oracio,
Prospero Pozorišne zgode i nezgode (Viva la mama), Pukovnik Aurel
Ronzdorf Kneginja čardaša, Alfio Kavalerija rustikana, Ben, Đ. K.
Menoti, Telefon (omnibus opera)…
Нема коментара:
Постави коментар