Pod sloganom „Čista senzacija“, XVIIBeogradski festival igre će od 21. marta do 12. aprila predstaviti 17 kompanija
umetničke igre iz 12 zemalja, sa 23 koreografska komada. Trupe stižu iz
Francuske, Belgije, Italije, Španije, Nemačke, SAD, Izraela, Kanade, Holandije,
Argentine, Hrvatske i Brazila, a programi će se izvoditi u Beogradu i Novom
Sadu.
Festivalu prethodi tradicionalna
revija filmova Dani igre u Kinoteci (29.1. - 2.2) i u Kulturnom centru u Novom
Sadu (6. - 10.3) brojne koreografske radionice, majstorski kursevi, diskusije i
prezentacije, ali i gostovanje zvezda Njujork siti baleta u Budimpešti (11.3),
Novom Sadu (13.3) i Beogradu (14.3).
Kompletan glavni program festivala
21. mart, 20h, Sava
centar, Drezden Frankfurt kompanija igre
Otvaranje festivala donosi prvi rad koji će biti posebno
kreiran za beogradsku publiku. Inspirisan vrhunskim igračima svoje trupe, ali i
umetnicima koje je upoznao u Beogradu, Jakopo Godani priprema spektakl za
pamćenje. Predstavu će pratiti orkestar Beogradske filharmonije, a dirigent je
Helmut Rejčel Silva. Godani je peti laureat nagrade “Jovan Ćirilov”, i to za
koreografski triptih izveden u okviru prethodnog festivala.
22. mart, 20h,
pozorište Atelje 212, Kompanija 111, Tuluz
Slavna Šantala Šivalingapa je svoju igru utemeljila na
prikazima i filozofiji Šive, boginje stvaranja i uništenja. Pepeo kojim
prekriva telo i uz pomoć kojeg kreira neverovatne scenske prizore predstavlja
deo životnog ciklusa koji počinje iz ništavila. Crtež nastao od praha posutog
po zemlji biće uništen sa prvim vetrom... Koreograf Orelijen Bori koristi
magičnu telesnu geometriju indijske igračice, koja je rezultat Kučipudi pokreta
ponovljenih bezbroj puta. “Igra Šivalingape je klatno između hinduističke mistike
i kvantne fizike, baš kao i njen život između Madrasa i Pariza” (Le Monde).
23. i 24. mart, 20h,
Opera Madlenijanum, Kompanija Jakoba Alboma, Amsterdam
Amsterdamska Kompanija Jakoba Alboma godinama izaziva,
zasmejava i inspiriše publiku. Suživot dvojice muškarca u malom stanu tema je
komada “Životni prostor”. Na genijalan način oni rešavaju problem nedostatka
prostora, i sve funkcioniše savršeno, dok ne stignu do izuma koji će ih odvesti
u komičan sunovrat. Predstava je inspirisana opusom glumca i reditelja Bastera
Kitona, koji se smatra pionirom lake komedije i fizičkog teatra. Poput nemih
filmova u kojima je Kiton igrao, i ovaj komad prati živa orkestarska muzika.
24. mart, 20h, Srpsko
narodno pozorište, mala scena
25. mart, 20h, Opera
Madlenijanum
BodyTraffic, Los
Anđeles
Dela tri izuzetna koreografa čine veče u izvođenju trupe
BodyTraffic iz Los Anđelesa, grada koji postaje svetski centar umetničke igre.
“Prašina” tumači sile koje pokreću savremeno društvo, kroz snažan pokret i
muziku slavnog Hofeša Šehtera. “(Ne)stvarni umovi” Fernarda Hernarda Magadana,
koga smo kao igrača gledali u postavkama Holandskog teatra igre, zasniva se na
istinitoj priči o Santijagu, mentalnom bolesniku sa tipom šizofrenije u kojoj
je osoba uverena da je član porodice zamenjen identičnom ličnošću. Anton Laki
osmislio je “Skrivene igre: Poglavlje 1” koristeći jedinstven pokret i prodorne
slike kako bi publiku poveo u tajanstveni svet.
25. mart, 20h, Srpsko
narodno pozorište, mala scena
26. mart, 20h,
Beogradsko dramsko pozorište
Un Poyo Rojo, Buenos
Ajres
Komad koji su kritičari opisali kao “najbolju od najbolje
fizičke komedije”, zavredeo je i nagradu publike prethodnog Bijenala igre u
Veneciji. Zanimljiv spoj umetničke igre, sporta, nesvakidašnjeg humora,
akrobatike i seksualnosti čini predstavu “Un Poyo Rojo” po kojoj je mlada
argentinska trupa dobila i svoje ime. Komad koristi govor tela za istraživanje
granica savremenog izraza, kroz naizgled običan pokret, a zatim i neverovatne
naknadne interpretacije u formi provokacije ili poziva da se dobro i iskreno
nasmejemo.
28. mart, 20h,
Beogradsko dramsko pozorište, Kompanija Inbal Pinto, Tel Aviv
“Fuga” je zajednički rad koreografkinje Inbal Pinto i
kompozitorke Maje Belsicman, pokušaj rekonstrukcije prethodnih života,
prohujalih događaja, izumrlih svetova i nestalih likova. Praznina koja ostaje
za njima je ispunjena isprekidanim mislima i krugovima jeke koja na tren
oživljava zaboravljena, ali neizbrisiva iskustva. „Rukopis Inbal Pinto je
posebnog senzibiliteta, topline i likovnosti, pa ostavlja publiku nepodeljenom,
jer se jednostavno mora voleti“ (New York Times).
31. mart, 20h, Opera
Madlenijanum, La Veronal, Madrid
Zamislite mesto o kome svi pričaju. Svet koji je nastao kao
rezultat naših dugogodišnjih napora. Bića slična ljudskim, ali savršeno
dizajnirana... Sintetički krajolik i tehnološka dostignuća, bez strasti…
Sadašnjost kakvu živimo tera nas da zamislimo budućnost bez osećanja i želje za
razumevanjem sopstvenog života. “Pasionarija” Markosa Moroa i njegove trupe La
Veronal otvara pitanja (ne)ljudskih emocija ka kojima svet stremi i nametnutom
blesku ideje o napretku. O putovanju od savremene planete do planete
bespomoćnih odraslih ljudi.
1. april, 20h,
Beogradsko dramsko pozorište, Voetvolk, Antverpen
Govor može biti moćno oružje. Tokom vekova on je
oduševljavao nebrojene mase i terao ljude na akciju, u cilju boljih ili gorih
rešenja. Isključivo snagom reči pokrenute su revolucije i započeli ratovi. Ali
govor ne samo da oduševljava slušaoce, već često i samog govornika vodi u
trans… U komadu “Biće sve gore i gore i gore, prijatelju”, slavna igračica
Lizbet Gruve svojom igrom prenosi trans jedne političke besede. Na početku je
reč smirena i prijateljska, ali iz želje govornika za ubeđivanjem raste očaj
koji otkriva nasilje… Lizbet Gruve je svetskoj publici poznata kao muza Jana
Fabra, igračica za koju su kreirani neki od njegovih najboljih radova.
2. april, 20h,
Narodno pozorište, Beograd, Balet Hrvatskog narodnog kazališta, Rijeka
Istražujući bogat i složen tovar nasleđa, Maša Kolar
inspiraciju traži u tradiciji i folkloru regiona – od istorijskih spisa, usmene
i pisane književnosti, muzike i plesova, izrade nošnji, do najsitnijih detalja.
U strukturi i ritmu paške čipke leži bogat izvor inspiracije, polazna tačka za
koreografsku strukturu i oblikovanje njenih glavnih elemenata poput prostornih
puteva, rečnika i odnosa među izvođačima. Kroz temu čipke susreću se naše vreme
i naša prošlost.
3. april, 20h,
pozorište Atelje 212, Kompanija Ervea Kubija, Kan
Komad za 15 izuzetnih muških igrača u koreografiji Ervea
Kubija utemeljen je na priči o mediteranskom zalivu. Ko su bili Varvari Severa,
misteriozni ljudi sa mora pominjani u Bibliji i na drevnim spomenicima? Ko su
bili Varvari Istoka, Persijanci, Jonjani i Vavilonci, arapski Muslimani? Iz
koje nepoznate, zaboravljene ili prerađene istorije smo ih nasledili?
“Varvarske noći” su o lepoti! Onoj koja iznad ratova govori o jedinstvu. O
Mediteranu kao sinonimu svetlosti. O istoriji koja je vekovni svedok kultura
čije su razlike spajale, umesto da razdvoje. Alžirci, Španci, Francuzi, Grci...
Ili, samo ljudi Mediterana. Osećaj pripadanja drevniji je od nacionalnog
koncepta.
4. april, 20h,
Beogradsko dramsko pozorište
5. april, 20h, Srpsko
narodno pozorište, mala scena
Džejson Samjuels Smit
i Divine Rhytam Productions
“Nikada nećete pogrešiti ako odaberete predstavu apsolutnih
brodvejskih step šampiona kao što su Džejson Smit, Derik K. Grant i
Dormišija... Kombinacija trostruke sonične pretnje i intimnosti je fascinantna…
U pitanju je jedan od najkompletnijih nastupa ove ili bilo koje sezone”, reči
su kritičara. Beogradski festival igre prvi put predstavlja brodvejske zvezde,
i to igrače koji su nenadmašni u svojim cipelama za stepovanje, nudeći novo i
sasvim senzacionalno iskustvo!
5. april, 20h,
pozorište Atelje 212, Alesandro Šjaroni, Ankona
“Avgust” je komad koji je Alesandru Šjaroniju doneo Zlatnog
lava u Veneciji, 2019. godine. To je priča o potrebi da se bude voljen,
bezuslovno. Počast figuri Avgusta: klovna koji uvek pravi nevolje, budale kojoj
je sve smešno, dok zapravo sebi nanosi bol. Ali “avgust” takođe znači carski,
kraljevski, i ime je prvog rimskog cara. Fizička i vokalna vežba kroz koju je
interpretatorima omogućeno da se izraze, isključivo kroz smeh, vodi do gorkog
kraja. Smehom se predstavlja radost, euforija, patnja, bes, strah… Izvođači
“Avgusta” se neprekidno smeju, ne dajući publici i sebi samima priliku da
razumeju razlog.
7. april, 20h, Bitef
teatar, Šaj Kubler, Radical System Art, Vankuver
Šaj Kubler je godinama igrao za najpoznatije koreografe,
uključujući i angažman sa trupom Kidd Pivot čuvene Kristal Pajt. Nedavno je
pokrenuo svoju trupu. Već sa prvim radovima, našao se na važnim scenama i
festivalima, zavredevši pažnju publike i kritike. Na poziv Beogradskog
festivala igre, nastupiće sa komadom „Telemetrija“ u Beogradu, Lincu i Zagrebu.
„Kada sam čuo za nauku o telemetriji, odmah sam pomislio da je telo igrača
zapravo telemetar. Uređaj koji prevodi, prenosi i komunicira neopipljive i
nevidljive procese. Igra je primer telemetrije, jer telo pretvara zvučni u
vizuelni oblik.” I zaista, podjednako zvuk, rasveta i performans, ne ostavljaju
nikoga ravnodušnim. Pred Šajom Kiblerom je budućnost!
8. april, 20h,
pozorište Atelje 212, Kompanija Lije Rodrigeš, Rio de Žaneiro
Jedan od najhrabrijih glasova savremene igre, je svakako
glas Lije Rodrigeš iz Rija de Žaneira i njene trupe sastavljene od igrača koje
poput bisera skuplja u jezivom crnilu brazilskih favela. ”Furija” otkriva svet
koji ne bi trebalo da postoji. Komad odvaja publiku od udobnosti neznanja koje
licemerno maskira nepovratne štete ropstva i kolonijalizma, štete iz koje je
nastao život od kojeg ustuknemo, okrenuvši pogled. Neverovatni izvođači nam
otvaraju oči i pokazuju da nas odsustvo besa može poništiti. Došlo je vreme da
se probudi bes, furija rezistentne snage, furija strasti za životom i
stvaranjem!
9. april, 20h,
pozorište Atelje 212, Kompanija Silvije Gribaudi, Venecija
Neoklasična skulptura “Tri gracije”, koju je Antonio Kanova
stvarao između 1812. i 1817. godine, postala je univerzalna oznaka lepote,
proporcija i mere, ali i inspiracija za ovaj komad. Između stvarnosti i
fikcije, “Gracije” koračaju kroz vreme, prateći partiture Vivaldijeve i
Štrausove muzike, elektronski zvuk Matmosa i hipnotičke eksperimente Kudlama,
vodeći gledaoca putem koji ne razjašnjava, već dodatno komplikuje odnos i
prirodu ovih likova. “Gracije” istražuju sve što je površno u današnjem
društvu, insistirajući na suštini, do korena. “Gracije” nude koncept
gracioznosti koji će svakoga nasmejati. “Šta je lepota? Da li lepota
podrazumeva radost, sjaj i prosperitet? Ovo je skulpturalni, pop komad koji
istražuje različite nijanse konkretne i drske lepote, one koja može poništiti
estetske standarde.” (Danza e Danza)
11. april, 20h, pozorište
Atelje 212, mala scena, Kompanija Olivijea Diboa, Pariz
Više od decenije Olivije Diboa potresa francusku scenu
svojim radikalnim koreografskim postavkama. Dvanaest godina nakon što je
publici prikazao svoje prvo koreografsko delo, on donosi intimni autobiografski
solo koji istražuje domete pamćenja i sposobnost tela da priča o svojoj
umetnosti. Diboa, koji je 2011. godine proglašen jednim od 25 najboljih igrača
na svetu, nastupao je i sarađivao s izuzetnim umetnicima i predstavio svoj rad
na najvećim svetskim scenama. U ovom komadu, on je sam na sceni, kao žrtva
pristanka na igru koja podseća na sudsko saslušanje. Inspirirana drevnom
“Knjigom mrtvih”, predstava narasta kroz bezbroj fragmenata nezaboravne igre, u
potrazi za samim umetnikom.
12. april, 20h, Sava
centar, Ballet Jazz Montreal
Нема коментара:
Постави коментар