Treće
izdanje međunarodnog festivala savremenog plesa Tanz Platz u produkciji SKCNS,
usled renoviranja Kineske četvrti i prostora SKCNS Fabrika, održava se van
svoje matične scene u KS "Svilara" 5. septembra i u pozorišnoj sali
Gimnazije "Laza Kostić" 6. i 7. septembra 2019.
Festival
otvara izložba 30 godina Bitefa "I dalje u zaveri sa pozorišnim
duhom" definisana kao multimedijalni događaj – izloženi teatar – izložba u
teatru, a posvećena je tridesetogodišnjici postojanja Bitef teatra. Polazište
za izložbu, autorke Vesna Bogunović i Jelena Stojanović nalaze, kako u rečima
pozdravnog govora Mire Trailović sa otvaranja Bitef teatra, tako i u bogatoj
istoriji i širokom spektru različitih programskih delatnosti teatra, čije su
ideje, strategije i postupci ostvarili izuzetan i inspirativan značaj za
umetničku / teorijsku / kritičku scenu. Autorke takođe aktualizuju pitanje: Da
li je dostignut kvalitet ideje osnivača i misao da pozorište treba da bude
autentičan odraz zbivanja u realnosti kao i da ima moć da utiče na promenu
svesti gledalaca?
Na
programu centralnog (plesnog) dela festivala će se naći četiri koprodukcije i
umetnici iz Italije, Španije, Nemačke, Kolumbije, Novog Zelanda i Srbije. Ovaj
festival u Novi Sad dovodi mlade i uspešne koreografe i plesače,
predstavljajući aktuelne tendencije u savremenom plesu.
Festival
počinje predstavom iz Srbije Not The Right Leg, autobiografskim solo
performansom Danke Sekulović, cirkuske akrobatkinje suočene sa profesionalnom
povredom. Performans opisuje proces oporavka i sve ono što on nosi,
postavljajući ključno pitanje da li je povređeno izvođačko telo i dalje
funkcionalno izvođačko telo. Režiju potpisuje Ana Popović.
Iste
večeri predstaviće se i komad oslobađajujuće energije i ekstremne preciznosti
Restraint / Suzdržavanje, iz Berlina, koji dolazi kao deo selekcije Aerowaves
platforme najboljih 20 plesnih radova u 2019. Komad čiju koreografiju potpisuje
kolumbijska umetnica Lina Gomez sa privremenim boravkom u Berlinu, a izvode
poljska plesačica Julek Kreucer i bubnjar Mikelanđelo Kontini iz Italje
postavlja pitanja ponovnog izmšljanja i promišljanja sebe. Delo se održava u
jasno definisanom malom prostoru scene, pokret je kontinurian, ali ukroćen i
vođen živim bubnjarskim bravurama.
Selekciju
ovogodišnjih mladih evropskih autora u savremenom plesu u Novom Sadu obeležiće
i predstavljanje mladog, ali već etabliranog plesača/koreografa Džejmsa
Bačelora sa autorskim delom Hyperspace / Hiper svemir - dubinsko putovanje u
najdalje tačke Kosmosa kroz istraživanje metrike kapaciteta sopstvenog tela.
Bačelor istražuje prostor sopstvenosti fizičkog tela kao i prostora oko njega. Ovo delo prezentovano je širom sveta i
zaokupiralo je publiku na ovogodišnjem Bijenalu plesa u Parizu.
Festival
Tanz Platz zatvoriće jedna od najzapaženijih mladih umetnica iz Španije Nurija
Guju Sagara, koja je 2018. dobila brojna prizanjanja za kritički komad pod
nazivom Likes / Lajkovi. Kako se lajkovi koje dobijamo na društvenim mrežama
održavaju na naše ponašanje i telo? Svež pogled na prisustvo telesnog u
digitalnom dobu, Likes istražuje fenomen obrada koreografija iz muzičkih
spotova popularne kulture kao i tutorijale joge na društvenim mrežama. Pola
tutorijal, pola antropološko istraživanje Nurija nas vodi kroz fizičko ikustvo
sa prstohvatom ironije.
Ulaz
na sve programe je besplatan.
Za
potrebe Festivala organizovan je besplatan prevoz iz Beograda. Prevoz je
potrebno rezervisati najkasnije do srede 4. septembra 2019. u 15h na
skcnovisad@gmail.com. Broj mesta je ograničen.
Izvršni
producent festivala je Studentski kulturni centar u Novom Sadu. Festival su
podržali i mreža Aerowaves, Program "Kreativna Evropa" Evropske
unije, Ministarstvo kulture i informisanja, Pokrajinski sekretarijat za kulturu
i Evropska prestonica kulture Novi Sad.
П Р О Г Р А М:
06.09.2019. 20ч
NOT THE RIGHT LEG, Данка Секуловић, Србија
Представа је аутобиографски соло перформанс Данке Секуловић,
циркуске акробаткиње са професионалном повредом. Описује процес опоравка и све
оно што он носи, постављајући кључно питање:
"Да ли је
повређено извођачко тело и даље функционално извођачко тело?"
Ово је представа која говори о кршењу ограничења извођачке
зоне комфора, али и о потенцијалим и нагону тела за игром. Ово је топла, весела
и искрена представа за све генерације.
Аутор и извођач: Данка Секуловић
Композитор и извођач: Бранко Џиновић
Сценографија: Каркатаг Колектив
Костим: Сенка Радивојевић
Лутке: Лана Ракановић
Арт дирекција и фотографија: Славица Долашевић
Режија: Ана Поповић
06.09.2019. 21ч
„Restraint“, Lina Gómez, Немачка
У перформансу „Restraint“ плесач Јулија Кројцер се држи
специфичног квалитета покрета, непрестаног напора ограниченог скученим
простором. Уз подршку Микеланђела Континија на бубњевима, покрет покушава да
задржи стање које неприметно трансформише тело. „Restraint“ представља
константан излив енергије, где музика и
плес устрајавају у међусобном подржавању, старарању међузависног и
унутарње-зависног треперавог (вибрантног) простора.
Фокус њеног рада је на телу и његовом капацитету да се
трансформише и адаптира. Уметница је заинтересована за истраживање различитих
физичких стања које људско тело може да постигне и доживи под утицајем разних
органичења (физичких, емотивних или културолошких). У својим претходним
радовима она је истраживала како група људских тела, заједница, која искушава
иста ограничења успева да дође до заједничког решења да превазиђу дато стање. У
овом перформансу иницијална идеја је била да се ово истраживање продуби кроз
даља ограничења у покрету, кроз само једног играча и једног музичара. Уметница
је била заинтересована да види како ће ова тела задржавајући своја сећања, али
без подршке групе, успети да то превазиђу на сопствени начин.
Упорност и тражење континуитета се крећу и инспиришу
„Restraint“ и касније радове. Како континуирано савладати и дати ново значење
телесним, друштвеним, политичким ограничењима? Како да се и даље самоизмишљамо
и охрабрујемо потенцијал тела, трансформацију?
Концепт и кореографија: Lina Gómez
Перформанс и ко-кореографија: Julia Kreutzer
Музика, уметнички сарадник: Michelangelo Contini
Светло: Bruno Pocheron
Костими: Sandra Ernst
Драматургишки савет: Thomas Schaupp
Копродукција: „Аda Studio“ и „Bühne für zeitgenössischen
Tanz.“
07.09.2019.
20ч
HYPERSPACE, Џејмс Бечлор и сарадници (JAMES BATCHELOR AND
COLLABORATORS)
Од људског тела до космоса, „хиперпростор“ је испитивање
мера које користимо у мерењу дубоких непознатих простора универзума. Оно
представља студију људског тела кроз призму космологије, мапирање универзума у
и око њега. Ентеријери и екстеријери тела су декомпоновани, производећи
самокритику мушког тела и његове
доминације у истраживању свемира. У перформансу
масивни материјал тела се савија, истеже и реконструише као ванземаљска
трансмутација, чинећи се уједно колосалном и микроскопском.
Перформанс је трећи у низу радова Џејма Бечлора и његових
сарадника који је настао из јединствене прилике да буду чланови научне
експедиције на под-антарктичка острва 2016.
Кореограф, плесач, концепт: James Batchelor
Композитор, дизајнер звука: Morgan Hickinbotham
Продуцент, концепт: Bek Berger
Дизајн светла: HØV (Matthew Adey)
Илустратор, дизајнер: Amber McCartney
07.09.2019. 21ч
LIKES, Нурија Гују (Nuria Guiu)
LIKES је плесни пројекат заснован на антрополошком
истраживању. Материјал за рад и истраживање је заснован на две физичке праксе
које креирају милионе лајкова и пратиоца на интернету, плесне обраде и јоге (кроз своје разне варијације и
хибриде) који су се масовно раширили на друштвеним мрежама током претходних
година.
Лајкови су нови симбол друштвеног и социјалног престижа, као
и барометар успеха за многе компаније, организације, славне личности и
појединце. Ко, како и у складу са чим се управља овим барометром? Лајкови
испитују начин на који читамо, разумемо и (не)одобравамо „друго“.
Режија, кореографија и плес: Núria Guiu
Уметнички асистент: Esther Freixa and Sónia Gómez
Костими: Nestor Reina
Музичка композиција и светло: Núria Guiu
Видео и фото: Alice Brazzit
1) Плесна
обрада је видео клип постављен на сервис за размену видео снимака у којем
плесачи поново приказују кореографију оригиналног музичког спота.
Trideset godina Bitef teatra: I DALjE U ZAVERI sa pozorišnim duhom
multimedijalni događaj – izloženi teatar –
izložba u teatru
05- 09. septembar 2019.
Kada
prvi građanin našeg grada, otvori ovo pozorište i preda ga pozorišnim
umetnicima i svima onima čijoj tragalačkoj umetnosti odgovara ovaj prostor,
neće ga predati meni, danas već veteranu mnogih pozorišnih pokušaja, već pre
svega mladima po godinama ili po duhu, svejedno. Kada nas oni koji dolaze
prevaziđu maštom, snagom i umećem, biću srećna.
Iz
pozdravnog govora Mire Trailović, na otvaranju Bitef teatra, 3. marta 1989.
godine
Polazište
za izložbu, autorke Vesna Bogunović i Jelena Stojanović nalaze, kako u ovim
rečima Mire Trailović, tako i u bogatoj istoriji i širokom spektru različitih
programskih delatnosti teatra, čije su ideje, strategije i postupci ostvarili
izuzetan i inspirativan značaj za umetničku / teorijsku / kritičku scenu.
Gradsko
pozorište, koje nema stalno zaposlen umetnički ansambl, okupljalo je oko sebe
mnogobrojne stvaraoce i pozorišne trupe, kako iz institucionalne, tako i sa
alternativne teatarske scene. Svi koji su Bitef teatar stvarali i u njemu
radili, kreirali su prostor ideja, buđenja i novih teatarskih izraza u našoj
sredini.
Želeli
smo da izložbom barem na kratko zadržimo „neuhvatljivi“ stvaralački duh Bitef
teatra, koji od nastanka neguje drugu / drugačiju scensku delatnost u domaćoj
produkciji i ne održava status kvo stalnog repertoara već se kreće kroz
nekoliko pozorišnih koncepcija paralelno.
Baš
taj bitefovski nekonformizam privlačio je umetnike-istraživače, čiji rad
predstavlja iskorak iz tradicionalnih i utvrđenih granica umetničkog izraza i
mišljenja, razvijajući tako potpuno novu i drugačiju umetničku scenu u našem
gradu i u oblasti pozorišnog stvaralaštva eks-jugoslovenskog prostora,
Događaj
„I dalje u zaveri (sa pozorišnim duhom)“ rekonstruiše umetničku, estetsku i
etičku dimenziju pozorišnih predstava i autentičnost i stvaralaštvo autora
predstava iz sačuvanih vizuelnih, tekstualnih, muzičkih i ostalih podataka, ali
i ukazuje na značaj hibridnosti heterogenih elemenata i sugeriše nužnost
ponovnog isčitavanja uloge tradicionalnog principa prezentovanja, odabira prostora
i percepcije izloženog materijala.
Tokom
koncipiranja sadržaja, prirodno su se nametnule tri veće celine kroz više
segmenata:
- Mira Trailović i koncept teatra,
- Predstavljanje koncepta teatra javnosti kroz svečanost otvaranja,
- Njegovo sprovođenje tokom trideset godina.
Koristeći
različita sredstva, a u duhu koncepta koji opstaje u Bitef teatru već treću
deceniju, pomenute celine predstavljene su, pored grafički oblikovanih panela,
svetlosnim instalacijama, audio i video prilozima. Kako umetnički zapisi sadrže
tragove, odraz su i proizvod svog vremena, taj dokumetaristički nivo otkrivanja
duha vremena u kome stvara sadržan je u tekstualnom delu postavke koji je u
komunikaciji sa ostalim celinama.
Posetilac
je istovremeno i učesnik koji izložbu doživljava kao: izloženi teatar, umetnost
teatra u izložbi ili društveni događaj.
Teatar
proizvodi skoro svu svoju građu i to ne
kao predmet koji je napravila jedna osoba: reditelj, koreograf, dramaturg...već
kroz proces koji pokreće grupa ljudi. Jasno je da arhiva ustanove ovakvog
profila poseduje veliku vrednost kako za istoriju Beograda kao grada kulture,
tako i za kulturno-umetničku istoriju Srbije. U arhivi Bitef teatra nalazi se
preko 15000 dokumenata - fotografije, katalozi, plakati, video i audio zapisi,
lične beleške kako autora tako i zaposlenih, mnogobrojni spiskovi, izveštaji o
radu, lični dosijei, prepiske itd.
Vrednost
arhiva Bitef teatra nije samo u dokumentima koje sadrži, već i u prostorima
koje ta dokumenta otvaraju za nova, dublja i detaljnija proučavanja. Izložbom
nismo želele samo da predstavimo i ukažemo na značaj dostupnosti sve umetničke
građe Bitef teatra kao dela kulturnog nasleđa i savremenog stvaralaštva, već da
se sa te pozicije inicira platforma koja bi, kroz proces i izbor predstavljenih
programa podstakla i mogla da da izvestan uvid u pojedine probleme od značaja
za razvoj umetničkog stvaralaštva u Srbiji.
Takođe,
u kontekstu pozdravnog obraćanja Mire Trailović na otvaranju Bitef teatra,
aktuelizujemo pitanje:
Da
li je dostignut kvalitet ideje osnivača i misao da pozorište treba da bude
autentičan odraz zbivanja u realnosti kao i da ima moć da utiče na promenu
svesti gledalaca?
Učesnici/e:
autorke: Vesna Bogunović i Jelena Stojanović, saradnice-istraživači: Marija
Nedeljkov, Maja Ćuk, Natalija Jevtović, stručna saradnica: Jelena Bogavac,
montaža video i audio materijala: Nenad Šugić, obrada video materijala: Bojan
Nikolić, obrada audio materijala. Nenad Đorđević, obrada grafičkih materijala:
Milan Damljanović, tehnička podrška: Miroljub Vladić, Ljubomir Radivojević,
Dragan Đurković i ostali zaposleni u Bitef teatru. Studentkinja na praksi: Ana
Stefanović
Podrška:
Grad Beograd, Ministarstvo kulture Republike Srbije, Univerzitetska biblioteka
„Svetozar Marković“, Radio televizija Srbije, Muzej pozorišne umetnosti Srbije
Нема коментара:
Постави коментар