уторак, 03. септембар 2019.

Treći međunarodni festival savremenog plesa Tanz Platz





Treće izdanje međunarodnog festivala savremenog plesa Tanz Platz u produkciji SKCNS, usled renoviranja Kineske četvrti i prostora SKCNS Fabrika, održava se van svoje matične scene u KS "Svilara" 5. septembra i u pozorišnoj sali Gimnazije "Laza Kostić" 6. i 7. septembra 2019.

Festival otvara izložba 30 godina Bitefa "I dalje u zaveri sa pozorišnim duhom" definisana kao multimedijalni događaj – izloženi teatar – izložba u teatru, a posvećena je tridesetogodišnjici postojanja Bitef teatra. Polazište za izložbu, autorke Vesna Bogunović i Jelena Stojanović nalaze, kako u rečima pozdravnog govora Mire Trailović sa otvaranja Bitef teatra, tako i u bogatoj istoriji i širokom spektru različitih programskih delatnosti teatra, čije su ideje, strategije i postupci ostvarili izuzetan i inspirativan značaj za umetničku / teorijsku / kritičku scenu. Autorke takođe aktualizuju pitanje: Da li je dostignut kvalitet ideje osnivača i misao da pozorište treba da bude autentičan odraz zbivanja u realnosti kao i da ima moć da utiče na promenu svesti gledalaca?

Na programu centralnog (plesnog) dela festivala će se naći četiri koprodukcije i umetnici iz Italije, Španije, Nemačke, Kolumbije, Novog Zelanda i Srbije. Ovaj festival u Novi Sad dovodi mlade i uspešne koreografe i plesače, predstavljajući aktuelne tendencije u savremenom plesu.

Festival počinje predstavom iz Srbije Not The Right Leg, autobiografskim solo performansom Danke Sekulović, cirkuske akrobatkinje suočene sa profesionalnom povredom. Performans opisuje proces oporavka i sve ono što on nosi, postavljajući ključno pitanje da li je povređeno izvođačko telo i dalje funkcionalno izvođačko telo. Režiju potpisuje Ana Popović.

Iste večeri predstaviće se i komad oslobađajujuće energije i ekstremne preciznosti Restraint / Suzdržavanje, iz Berlina, koji dolazi kao deo selekcije Aerowaves platforme najboljih 20 plesnih radova u 2019. Komad čiju koreografiju potpisuje kolumbijska umetnica Lina Gomez sa privremenim boravkom u Berlinu, a izvode poljska plesačica Julek Kreucer i bubnjar Mikelanđelo Kontini iz Italje postavlja pitanja ponovnog izmšljanja i promišljanja sebe. Delo se održava u jasno definisanom malom prostoru scene, pokret je kontinurian, ali ukroćen i vođen živim bubnjarskim bravurama.

Selekciju ovogodišnjih mladih evropskih autora u savremenom plesu u Novom Sadu obeležiće i predstavljanje mladog, ali već etabliranog plesača/koreografa Džejmsa Bačelora sa autorskim delom Hyperspace / Hiper svemir - dubinsko putovanje u najdalje tačke Kosmosa kroz istraživanje metrike kapaciteta sopstvenog tela. Bačelor istražuje prostor sopstvenosti fizičkog tela kao i prostora oko  njega. Ovo delo prezentovano je širom sveta i zaokupiralo je publiku na ovogodišnjem Bijenalu plesa u Parizu.

Festival Tanz Platz zatvoriće jedna od najzapaženijih mladih umetnica iz Španije Nurija Guju Sagara, koja je 2018. dobila brojna prizanjanja za kritički komad pod nazivom Likes / Lajkovi. Kako se lajkovi koje dobijamo na društvenim mrežama održavaju na naše ponašanje i telo? Svež pogled na prisustvo telesnog u digitalnom dobu, Likes istražuje fenomen obrada koreografija iz muzičkih spotova popularne kulture kao i tutorijale joge na društvenim mrežama. Pola tutorijal, pola antropološko istraživanje Nurija nas vodi kroz fizičko ikustvo sa prstohvatom ironije.

Ulaz na sve programe je besplatan.

Za potrebe Festivala organizovan je besplatan prevoz iz Beograda. Prevoz je potrebno rezervisati najkasnije do srede 4. septembra 2019. u 15h na skcnovisad@gmail.com. Broj mesta je ograničen.

Izvršni producent festivala je Studentski kulturni centar u Novom Sadu. Festival su podržali i mreža Aerowaves, Program "Kreativna Evropa" Evropske unije, Ministarstvo kulture i informisanja, Pokrajinski sekretarijat za kulturu i Evropska prestonica kulture Novi Sad.



П Р О Г Р А М:



06.09.2019. 20ч

NOT THE RIGHT LEG, Данка Секуловић, Србија

Представа је аутобиографски соло перформанс Данке Секуловић, циркуске акробаткиње са професионалном повредом. Описује процес опоравка и све оно што он носи, постављајући кључно питање:

"Да ли је повређено извођачко тело и даље функционално извођачко тело?"

Ово је представа која говори о кршењу ограничења извођачке зоне комфора, али и о потенцијалим и нагону тела за игром. Ово је топла, весела и искрена представа за све генерације.

Аутор и извођач: Данка Секуловић
Композитор и извођач: Бранко Џиновић
Сценографија: Каркатаг Колектив
Костим: Сенка Радивојевић
Лутке: Лана Ракановић
Арт дирекција и фотографија: Славица Долашевић
Режија: Ана Поповић



06.09.2019. 21ч
„Restraint“, Lina Gómez, Немачка

У перформансу „Restraint“ плесач Јулија Кројцер се држи специфичног квалитета покрета, непрестаног напора ограниченог скученим простором. Уз подршку Микеланђела Континија на бубњевима, покрет покушава да задржи стање које неприметно трансформише тело. „Restraint“ представља константан излив енергије, где  музика и плес устрајавају у међусобном подржавању, старарању међузависног и унутарње-зависног треперавог (вибрантног) простора. 

Фокус њеног рада је на телу и његовом капацитету да се трансформише и адаптира. Уметница је заинтересована за истраживање различитих физичких стања које људско тело може да постигне и доживи под утицајем разних органичења (физичких, емотивних или културолошких). У својим претходним радовима она је истраживала како група људских тела, заједница, која искушава иста ограничења успева да дође до заједничког решења да превазиђу дато стање. У овом перформансу иницијална идеја је била да се ово истраживање продуби кроз даља ограничења у покрету, кроз само једног играча и једног музичара. Уметница је била заинтересована да види како ће ова тела задржавајући своја сећања, али без подршке групе, успети да то превазиђу на сопствени начин. 

Упорност и тражење континуитета се крећу и инспиришу „Restraint“ и касније радове. Како континуирано савладати и дати ново значење телесним, друштвеним, политичким ограничењима? Како да се и даље самоизмишљамо и охрабрујемо потенцијал тела, трансформацију?

Концепт и кореографија: Lina Gómez
Перформанс и ко-кореографија: Julia Kreutzer
Музика, уметнички сарадник: Michelangelo Contini
Светло: Bruno Pocheron
Костими: Sandra Ernst
Драматургишки савет: Thomas Schaupp
Копродукција: „Аda Studio“ и „Bühne für zeitgenössischen Tanz.“
07.09.2019.               20ч
HYPERSPACE, Џејмс Бечлор и сарадници (JAMES BATCHELOR AND COLLABORATORS)


Од људског тела до космоса, „хиперпростор“ је испитивање мера које користимо у мерењу дубоких непознатих простора универзума. Оно представља студију људског тела кроз призму космологије, мапирање универзума у и око њега. Ентеријери и екстеријери тела су декомпоновани, производећи самокритику мушког тела  и његове доминације у истраживању свемира. У перформансу  масивни материјал тела се савија, истеже и реконструише као ванземаљска трансмутација, чинећи се уједно колосалном и микроскопском.
Перформанс је трећи у низу радова Џејма Бечлора и његових сарадника који је настао из јединствене прилике да буду чланови научне експедиције на под-антарктичка острва 2016.

Кореограф, плесач, концепт: James Batchelor
Композитор, дизајнер звука: Morgan Hickinbotham
Продуцент, концепт: Bek Berger
Дизајн светла: HØV (Matthew Adey)
Илустратор, дизајнер: Amber McCartney
07.09.2019.      21ч
LIKES, Нурија Гују (Nuria Guiu)




LIKES је плесни пројекат заснован на антрополошком истраживању. Материјал за рад и истраживање је заснован на две физичке праксе које креирају милионе лајкова и пратиоца на интернету, плесне обраде   и јоге (кроз своје разне варијације и хибриде) који су се масовно раширили на друштвеним мрежама током претходних година.

Лајкови су нови симбол друштвеног и социјалног престижа, као и барометар успеха за многе компаније, организације, славне личности и појединце. Ко, како и у складу са чим се управља овим барометром? Лајкови испитују начин на који читамо, разумемо и (не)одобравамо „друго“.


Режија, кореографија и плес: Núria Guiu
Уметнички асистент: Esther Freixa and Sónia Gómez
Костими: Nestor Reina
Музичка композиција и светло: Núria Guiu
Видео и фото: Alice Brazzit


 1) Плесна обрада је видео клип постављен на сервис за размену видео снимака у којем плесачи поново приказују кореографију оригиналног музичког спота.




Trideset godina Bitef teatra: I DALjE U ZAVERI sa pozorišnim duhom

 

 


multimedijalni događaj – izloženi teatar – izložba u teatru
05- 09. septembar 2019.



Kada prvi građanin našeg grada, otvori ovo pozorište i preda ga pozorišnim umetnicima i svima onima čijoj tragalačkoj umetnosti odgovara ovaj prostor, neće ga predati meni, danas već veteranu mnogih pozorišnih pokušaja, već pre svega mladima po godinama ili po duhu, svejedno. Kada nas oni koji dolaze prevaziđu maštom, snagom i umećem, biću srećna.

Iz pozdravnog govora Mire Trailović, na otvaranju Bitef teatra, 3. marta 1989. godine

Polazište za izložbu, autorke Vesna Bogunović i Jelena Stojanović nalaze, kako u ovim rečima Mire Trailović, tako i u bogatoj istoriji i širokom spektru različitih programskih delatnosti teatra, čije su ideje, strategije i postupci ostvarili izuzetan i inspirativan značaj za umetničku / teorijsku / kritičku scenu.

Gradsko pozorište, koje nema stalno zaposlen umetnički ansambl, okupljalo je oko sebe mnogobrojne stvaraoce i pozorišne trupe, kako iz institucionalne, tako i sa alternativne teatarske scene. Svi koji su Bitef teatar stvarali i u njemu radili, kreirali su prostor ideja, buđenja i novih teatarskih izraza u našoj sredini.

Želeli smo da izložbom barem na kratko zadržimo „neuhvatljivi“ stvaralački duh Bitef teatra, koji od nastanka neguje drugu / drugačiju scensku delatnost u domaćoj produkciji i ne održava status kvo stalnog repertoara već se kreće kroz nekoliko pozorišnih koncepcija paralelno.

Baš taj bitefovski nekonformizam privlačio je umetnike-istraživače, čiji rad predstavlja iskorak iz tradicionalnih i utvrđenih granica umetničkog izraza i mišljenja, razvijajući tako potpuno novu i drugačiju umetničku scenu u našem gradu i u oblasti pozorišnog stvaralaštva eks-jugoslovenskog prostora,

Događaj „I dalje u zaveri (sa pozorišnim duhom)“ rekonstruiše umetničku, estetsku i etičku dimenziju pozorišnih predstava i autentičnost i stvaralaštvo autora predstava iz sačuvanih vizuelnih, tekstualnih, muzičkih i ostalih podataka, ali i ukazuje na značaj hibridnosti heterogenih elemenata i sugeriše nužnost ponovnog isčitavanja uloge tradicionalnog principa prezentovanja, odabira prostora i percepcije izloženog materijala.

Tokom koncipiranja sadržaja, prirodno su se nametnule tri veće celine kroz više segmenata:


  • Mira Trailović i koncept teatra,
  • Predstavljanje koncepta teatra javnosti kroz svečanost otvaranja,
  • Njegovo sprovođenje tokom trideset godina.

Koristeći različita sredstva, a u duhu koncepta koji opstaje u Bitef teatru već treću deceniju, pomenute celine predstavljene su, pored grafički oblikovanih panela, svetlosnim instalacijama, audio i video prilozima. Kako umetnički zapisi sadrže tragove, odraz su i proizvod svog vremena, taj dokumetaristički nivo otkrivanja duha vremena u kome stvara sadržan je u tekstualnom delu postavke koji je u komunikaciji sa ostalim celinama.

Posetilac je istovremeno i učesnik koji izložbu doživljava kao: izloženi teatar, umetnost teatra u izložbi ili društveni događaj. 

Teatar proizvodi skoro svu svoju građu  i to ne kao predmet koji je napravila jedna osoba: reditelj, koreograf, dramaturg...već kroz proces koji pokreće grupa ljudi. Jasno je da arhiva ustanove ovakvog profila poseduje veliku vrednost kako za istoriju Beograda kao grada kulture, tako i za kulturno-umetničku istoriju Srbije. U arhivi Bitef teatra nalazi se preko 15000 dokumenata - fotografije, katalozi, plakati, video i audio zapisi, lične beleške kako autora tako i zaposlenih, mnogobrojni spiskovi, izveštaji o radu, lični dosijei, prepiske itd. 

Vrednost arhiva Bitef teatra nije samo u dokumentima koje sadrži, već i u prostorima koje ta dokumenta otvaraju za nova, dublja i detaljnija proučavanja. Izložbom nismo želele samo da predstavimo i ukažemo na značaj dostupnosti sve umetničke građe Bitef teatra kao dela kulturnog nasleđa i savremenog stvaralaštva, već da se sa te pozicije inicira platforma koja bi, kroz proces i izbor predstavljenih programa podstakla i mogla da da izvestan uvid u pojedine probleme od značaja za razvoj umetničkog stvaralaštva u Srbiji.
Takođe, u kontekstu pozdravnog obraćanja Mire Trailović na otvaranju Bitef teatra, aktuelizujemo pitanje: 

Da li je dostignut kvalitet ideje osnivača i misao da pozorište treba da bude autentičan odraz zbivanja u realnosti kao i da ima moć da utiče na promenu svesti gledalaca?

Učesnici/e: autorke: Vesna Bogunović i Jelena Stojanović, saradnice-istraživači: Marija Nedeljkov, Maja Ćuk, Natalija Jevtović, stručna saradnica: Jelena Bogavac, montaža video i audio materijala: Nenad Šugić, obrada video materijala: Bojan Nikolić, obrada audio materijala. Nenad Đorđević, obrada grafičkih materijala: Milan Damljanović, tehnička podrška: Miroljub Vladić, Ljubomir Radivojević, Dragan Đurković i ostali zaposleni u Bitef teatru. Studentkinja na praksi: Ana Stefanović
Podrška: Grad Beograd, Ministarstvo kulture Republike Srbije, Univerzitetska biblioteka „Svetozar Marković“, Radio televizija Srbije, Muzej pozorišne umetnosti Srbije




Нема коментара:

Постави коментар