Ovogodišnje, dvadeset šesto izdanje Festivala evropskog
filma Palić, održaće se od 20. do 26. jula na Paliću i u Subotici, u
organizaciji Otvorenog univerziteta Subotica. Festival se tradicionalno održava
na više lokacija među kojima su jedinstvena Letnja pozornica na Paliću kao i
bioskopi Eurocinema, Abazija i Lifka. Deo programam prikazuje se tradicionalno
i u Bioskopu Fontana na Novom Beogradu. Tokom predfestivalskog programa i
centralnog dela manifestacije publici će biti predstavljeno više od 130 filmova
iz svih krajeva Evrope, i to u 15 različitih selekcija i programskih celina.
Većina filmova imaće svoju srpsku i regionalnu premijeru.
Glavni program
ovogodišnjeg izdanja Festivala , po izboru selektora Nenada Dukića, karakteriše
dobar balans izmedju novih filmova renomiranih autora i, s druge strane,
filmova mladih reditelja.
Osim tri filma, koji će biti prikazani van takmičarske
konkurencije, za nagrade Zlatni toranj za najbolji film festivala, Palićki
toranj za najbolju režiju i Specijalnu nagradu žirija, takmičiće se 9
dugometražnih igranih filmova. Filmove će ocenjivati petočlani međunarodni žiri
u sastavu Tom Burke, Aleš Pavlin, Syllas Tzoumerkas, Lawrence Tooley i Marta
Bereš. Glavni takmičarski program će biti prikazan na Letnjoj pozornici na
Paliću, i reprizno u bioskopu EuroCinema u Subotici.
Francuski film „Jadnici“ (Ladj Ly), dobitnik je Velike
nagrade žirija u Kanu 2019. Film je zasnovan
na istoimenom kratkom filmu, i nudi provokativni uvid u tenzije koje
vladaju između lokalnog stanovništva i policije u toku nemira u predgrađima
Pariza 2015. godine.
Svetsku premijeru na 26. Festivalu evropskog filma Palić
imaće domaće filmsko ostvarenje „Ajvar“ rediteljke Ana Marie Rossi. Vida
(Nataša Ninković) i Bane (Sergej Trifunović) su bračni par koji već duže vreme
živi u Skandinaviji. Imaju uspešne karijere, dovoljno novca za pristojan život
i psa, ali nemaju decu. Bane u Beogradu ima mladu ljubavnicu, za koju je Vida
saznala i o tome ćuti.
Publika će u okviru Glavne takmičarske selekcije biti u
prilici da pogleda i najbolji slovenački film u 2018. godini „Neću da budem
luzerka“ rediteljke Urše Menart. Reč je o komediji koja prati život milenijalke
Špele, istoričarke umetnosti, u pokušaju da se osamostali i odraste.
Litvanski film „Oleg“ reditelja Jurisa Kursietisa prikazan
je u okviru programa „15 dana autora“ u Kanu 2019. godine, i govori o mladiću
koji se bori za preživljanje, odlazeći na ilegalan rad u Brisel.
Francuski film „Šta verujete“ (Safy Nebbou), prikazan je u
programu „Panorama“ ovogodišnjeg Berlinala. Glavna uloga poverena je izvrsnoj
Žilijet Binoš, koja glumi pedesetogodišnju razvedenu učiteljicu Klaru.
Izraelsko-nemački film „Okovan“ u režiji Eynayim Sheli, još
jedan je u nizu filmova prikazanih na ovogodišnjem Berlinalu. Film govori o
nadmenom policajcu, koji posesivnost izjednačava sa ljubavlju, i kome se ruši
moćan, ali često neugodan svet mačoizma.
Mađarski film „Trezor“ (Peter Bergendy) dobio je 8 mađarskih
nacionalnih nagrada i jedno je od izvanrednih ostvarenja na programu Glavnog
takmičarskog programa festivala. Govori o kraju mađarske revolucije 1956, kada
policija unajmljuje osuđenog pljačkaša da obije trezor Ministarstva unutrašnjih
poslova.
Film „Bog postoji, ime mu je Petrunija” rediteljke Teone
Mitevske dolazi iz Severne Makedonije, a svoju premijeru imao je u okviru
Glavnog programa Berlinala 2019. Makedonka pokreće haos svojim upadom na
tradicionalnu ceremoniju namenjenu isključivo muškarcima.
Nemački film „Delo bez autora” (Florian Henckel von
Donnersmarck) inspirisan je stvarnim događajima i govori o mladom studentu
slikarstva Kurtu koji se zaljubljuje u koleginicu Eli, čiji se otac, poznati
doktor i profesor Seband, protivi njenom izboru i čini sve da uništi ćerkinu
vezu.
Van konkurencije biće prikazana tri filma eminentnih
svetskih i evropskih reditelja Pedra Alomodovara, Kena Louča i braće Darden.
Drama „Tuga i slava“ Pedra Almodovara svečano će otvoriti
festival, van konkurencije. Film prati priču mladog reditelja koji preispituje
sve izbore koje je donosio u životu dok mu se svet ruši, a sadašnjost i
prošlost prepliću. Glavni glumac, Antonio Banderas, dobio je nagradu za
najbolju mušku ulogu u filmu na ovogodišnjem Kanskom festivalu.
Publika će van konkurencije moći da pogleda i film
„Izvinite, zaboravili smo vas“ Kena Louča, takođe prikazanog u okviru
ovogodišnjeg programa festivala u Kanu. Priča prati Rikija i njegovu porodicu u
pokušaju borbe protiv duga koji vuku još od 2008. Nada u oporavak pojavljuje se
sa blistavim novim kombijem i prilikom koju nudi sopstvena prevoznička firma.
Festival će svečano biti zatvoren belgijskim filmom, van
konkurencije, „Mladi Ahmed“ braće Darden. Film govori o radikalizaciji
belgijskog tinejdžera koja ga vodi u njegov lični džihad. Ova filmska priča
rediteljskog dvojca ovenčana je nagradom za najbolju režiju u Kanu.
Takmičarski program „Paralele i
sudari“ posvećen je dugometražnim igranim i dokumentarnim filmovima iz zemalja
nekadašnjeg geopolitičkog istoka Evrope, koji se bave pitanjima tranzicije
društva i sistema, međuetničkim odnosima, pitanjima identiteta i potreba za
mirom i suživotom, tolerancijom u najširem smislu. Selektor programa je
britanski filmski kritičar Nil Jang, a kvalitet izabranih filmova vrednuje
tročlani žiri kritike u sastavu Nick Pinkerton, Kieron Corless i Vesna Perić.
Filmovi iz ove selekcije biće prikazivani u sali obnovljenog bioskopa Abazija
na Paliću.
Mađarski film reditelja Milorada
Krstića „Ruben Brandt kolekcionar“ govori o psihoterapeutu koji sanja umetnička dela, i koji angažuje svoje
pacijente da ih ukradu iz svetskih muzeja u nadi da će noćne more prestati kada
ih on bude posedovao.
Poljski filma „Sveštenstvo“
nagrađivanog reditelja Wojteka Smarzowskog pruža unutrašnji pogled na Katoličku
crkvu kroz ispreplitane priče trojice sveštenika.
Bugarski film „Irina“ (Nadejda
Koseva) prati priču žene koja u želji da prehrani svoju porodicu zarobljenu u
siromaštvu, postaje surogat majka.
Film „Brushalter“ (Veit Helmer)
donosi priču o vozaču vozova Nurlana, koga igra Predrag Miki Manojlović, a koji
poslednji put pre penzionisanja putuje za Baku kako bi svoj usamljenički život
obojio avanturističkim putovanjem.
Litvanski film „Preživeli leto“
(rediteljke Marije Kavtaradzė) govori o mladoj ambicioznoj psihološkinji koja
preuzima odgovornost transporta dvoje pacijenata do psihijatrijske ustanove na
moru.
„Neka bude svetla“ slovačkog
reditelja Marka Škopa prati porodičnu priču četrdesetogodišnjeg Milana, oca
troje dece, koji kao građevinac radi u Nemačkoj kako bi obezbedio svoju
porodicu u Slovačkoj
Albanski film „Zaboravljena
planina“ (Ardit Sadiku) govori o Rikardu, čoveku koji se nakon što ga sin
isteruje iz kuće, oslanja na ljubaznost svoje ćerke Eme i njenog muža Lorenca
koji mu nude kuću za stanovanje na „Prokletoj planini“.
Film „Skandinavska tišina“
(Martti Helde) je psihološka drama sa elementima trilera o ponovnom susretu
dvoje ljudi koji ih primorava da otkriju pozadinu nasilnog čina koji se dogodio
pre mnogo godina.
Gruzijski film „Žetva“ (Misho
Antadze) prikazuje odnos između prirode i tehnologije u gruzijskim predelima u
eri kripto-rudarstva.
Drama „Oštrim nožem“ (Teodor Kuhn) priča priču o čoveku koju je
izgubio sina u neo-nacističkom napadu.
Na programu selekcije „Paralele i
sudari“ su i tri kratkometražna filma: „Zajednička bašta“ (Vytautas Katkus), o
hladnom odnosu oca i sina koji se, usled ravnodušnosti, potpuno raspada; film
„Rana“ (Arthur Sukiasyan), dokumentarac o drugom najvećem gradu Jermenije koji
se još uvek oporavlja od katastrofalnog zemljotresa iz 1988 i „Razdvojeni“ (Diana Cam Van Nguyen) koji
govori o životu nakon gubitka voljene osobe.
Francuski scenarista i reditelj
Žan Šarl I dobitnik je nagrade Underground Spirit 26. Festivala evropskog filma
Palić, koja se dodeljuje za izuzetan rad na polju nezavisnog filma, kao i za
jedinstven pristup filmskom jeziku i autentičnu autorsku poetiku stvaranu izvan
dominantnih tokova filmske industrije.
Žan Šarl I istakao je značaj koji za njega ima ova nagrada:
„Nagrada Underground spirit 2019, koja će mi za kinematografski rad
biti uručena na Festivalu evropskog filma u Paliću, za mene je od izvanrednog
značaja iz nekoliko razloga. Jedan od njih jeste što gajim divljenje prema
mnogim filmskim stvaraocima koji su primili ovu prestižnu nagradu: naročito
mislim na F. Ž. Osana, čiju filmsku poeziju uvažavam koliko i velikodušnost
njenog stvaraoca. Pored toga, naročito ističem napore da se ovom nagradom ukaže
zahvalnost delima koja se nalaze u nezahvalnom, teškom položaju, jer pomalo
naivno nastoje da u unapred izgubljenoj bici raskinu sa izvesnim prirodnim
zakonima koji mnogim cvetovima ne omogućavaju da isklijaju na površinu kako bi
se rascvetali u punom sjaju.“
Da podsetimo, dobitnici ovogodišnje nagrade Aleksandar Lifka
koja se tradicionalno dodeljuje istaknutim domaćim i inostranim filmskim
stvaraocima ove godine su domaći scenograf Miljen Kljaković Kreka i hrvatski
filmski reditelj Rajku Grliću.
Takođe, završne festivalske večeri biće dodeljena i Gorki
list nagrada publike, za najbolji film po mišljenju publike u Glavnom
takmičarskom programu, koja se ove godine dodeljuje četvrti put.
Filmski festival Palić osnovan je 1992. godine i od nekadašnjih malih i nepretencioznih
Palićkih filmskih večeri, preko upornih pokušaja stvaranja ozbiljnog
regionalnog festivala u teškim vremenima izolacije i prvih pokušaja povezivanja
kinematografija tada zaraćenih zemalja izrastao je u važnu tačku na mapi evropskih
filmskih festivala. Od 2003. postaje Festival evropskog filma Palić okrenuvši
se promovisanju stvaralaštva evropskih autora a time i mesto okupljanja
najvažnijih umetnika koji oblikuju kulturnu scenu Evrope. FEF Palić je i
dobitnik nagrade EFFE (u organizaciji Evropske asocijacije festivala) za
najbolji evropski umetnički festival u 2017-18. godini.
Нема коментара:
Постави коментар