Proteklo, četvrto veče 26.
Festivala evropskog filma Palić u utorak, 23. jula obeležili su filmovi iz
Glavnog programa „Žao nam je što smo vas propustili“ (Ken Louch) i „Okovan“
čiji je autor Yaron Shani gost festivala. Prikazani su i filmovi u okviru
selekcije Paralele i sudari - „Preživeti leto“ (Marija Kavtaradze),
kratkometražni film „Kolektivne bašte“ (Vytautas Katkus) i „Oštrim nožem“
(Teodor Kuhn), autora koji je ujedno i gost festivala.
Fajt Helmer, reditelj neverbalnog
filma „Brushalter“ koji je prikazan u ponedeljak, 22. jula u sklopu selekcije
Paralele i sudari, a u kojem glavnu ulogu igra Miki Manojlović, istakao je na
konferenciji za medije da je jedan od razloga što režira filmove bez reči taj
što publika iz celog sveta može da ga razume na pravi način:
„Počeo sam najpre da snimam
kratkometražne filmove bez reči sa kojima sam putovao po mnogim festivalima
pošto su neverbalni filmovi pogodni za takve vrste manifestacija jer ne
zahtevaju prevode. U nekom trenutku me je neko pitao zašto ne pravim takve
dugometražne filmove, i to je iniciralo moje prvo takvo ostvarenje „Tuvalu“ iz
1999. koje je bilo prilično lično. Nakon toga su usledila još četiri filma pre
nego što sam režirao „Brushalter“. Verujem u snagu filmske slike koja govori
priču bez ijedne reči.“
Nemački reditelj dodao je da
jednu od teškoća u snimanju takve vrste filma predstavlja odabir glumaca, zbog
čega je odlučio da glavnu ulogu dodeli Mikiju Manojloviću:
„Postoje dve prepreke u radu na
neverbalnom filmu - prva je pisanje scenarija što je veoma teško jer zahteva od
vas da ispričate priču bez upotrebe reči, a druga stvar je naći prave glumce.
Ovakvu formu filma „nosi“ protagonista, i ne bih mogao da zamislim ikog drugog
ko bi to izneo bolje od Mikija. Siguran sam da bi priča mogla otići u pogrešnom
možda čak i zastrašujućem pravcu sa
nekim drugim glumcem, ali je Miki lik koji i kad ide od vrata do vrata tražeći
ženu kojoj pripada brushalter predstavlja neku vrste lepote i magije bez
užasavajućeg, što bi lako moglo biti izazvano kad je ova vrsta filma u
pitanju.“
Ardit Sadiku, reditelj filma
„Zaboravljena planina“ govorio je o stanju albanske kinematografije i o temama
kojima najviše voli da se bavi u svojim filmovima:
„Ne možemo govoriti o postojanju
filmske industrije u Albaniji jer je budžet izuzetno mali i može da podrži samo
dva – tri filma godišnje. Ne snimaju se filmovi, ali je nekoliko reditelja
pokušavalo da preko vladinih fondova dođe do finansijskih sredstava, međutim -
na tu pomoć su čekali i po pet godina. Trebalo bi godišnje da se snimi dvadeset
filmova, ali su zaglavljeni čekajući budžetsku pomoć pogotovo dugometražni
filmovi. Što se tiče tema kojima se bavim, ja najviše volim da se bavim
sadašnjošću jer smatram da ne možemo napredovati dok god smo zaglavljeni u
komunističkim temama i prošlosti, i nečemu što je završeno. Mislim da se možemo
unapređivati samo ako smo fokusirani na budućnost. Treba da budemo zagledani
unapred kako mi u Albaniji, tako i svi ostali u regionu.“
Među filmovima koje će publika
moći da pogleda večeras (u sredu) 24. jula naći će se naslovi „Trezor“ (Bergendy Péter) i „Bog
postoji, ime mu je Petrunija“ (Teona Strugar Mitevska) iz Glavnog programa, dok
će u okviru selekcije Paralele i sudari biti prikazani filmovi „Irina“ (Nadejda
Koseva) i „Skandinavska tišina“ (Martti
Helde), „Heroj ovaca“ (Ton van Zantvoort) iz selekcije Eco Dox, „Slava i bol“
(Pedro Almodovar) iz odabira Velikani evropske kinematografije, kao i
dokumentarac „Wongar“ (Andrijana Stojković) iz izbora Novi evropski
dokumentarni film.
Fotografija: Ivica Vojnić
Нема коментара:
Постави коментар