Ugledni scenograf
Miljen Kljaković Kreka, ovogodišnji dobitnik nagrade „Aleksandar Lifka“
Festivala evropskog filma Palić, u kategoriji domaćih stvaralaca, ovo priznanje
je primio lično na otvaranju festivala na Letnjoj pozornici. Tom prilikom je
ovaj istaknuti filmski radnik napomenuo kako se nada da će scenografija konačno
dobiti pažnju kakvu zaslužuje, a prikazan je i kratki dokumentarni film o
njegovom stvaraštvu, u kome je publika mogla da vidi kako nastaju neki od
impozantnih dekora koje je konstruisao i sagradio tokom bogate karijere.
Intternacionalnu slavu stekao je ostvarenjem
“Delikatesna radnja”, dok je u jugoslovenskoj i srpskoj kinematografiji ostavio
je veliki trag scenografijama u filmovima “Specijalno vaspitanje”, “Miris
polјskog cveća”, “Sok od šlјiva”, “Dom za vešanje”, “Andergraund”, “Varljivo
leto '68.” i mnogim drugim. Kljaković je nagrađivan mnogobrojnim nagradama,
među kojima su Zlatna arena Festivala u Puli, francuska filmska nagrada Cezar,
Evropska filmska nagrada za scenografiju u filmu "Delikatesna
radnja", a bio je nominovan i za prestižnu nagradu za TV stvaralaštvo Emi
- za scenografiju TV filma "Raspućin". Filmovi na kojima radi često prikazuju istorijske epohe iz davne
prošlosti, te pružaju dosta mogućnosti Kljakoviću da realizuje velike,
impozantne dekore.
O ključnim
momentima svoje karijere, izazovima posla i ambicijama, govorio je na na
konferenciji za novinare, dan nakon svečanog otvaranja Festivala evropskog
filma Palić.
Prvi ste scenograf koji je dobitnik ove
nagrade. To govori, između ostalog, i o odnosu prema scenografiji u domaćoj
kinematografiji. Nadamo se da će ova nagrada nešto da preokrene, tako da se
scenografija ceni više.
Filmska
scenografija je jedan od važnijih elemenata svakog filma, jedna od najvažnijih
karika u tom čitavom procesu proizvodnje. Ali je, nažalost, uvek skrajnuta i
gurnuta na margine filmskih dešavanja. To je velika šteta. Da li je to zbog
toga što, u temama koje obrađuje domaći film, scenografija ne može da dođe do pravog
umetničkog izraza, ili zbog nečeg drugog, to je veliko pitanje.
Dosta toga ste sagradili. Neko bi rekao da
ste sagradili mnogo više nego neki ministri i predsednici vlada. Da li se vi
osećate kao graditelj?
Filmska
scenografija je umetnost za jednokratnu upotrebu. Ona je takva kakva jeste,
posle svakog snimanja filma se ruši. Ona ne ostaje dugotrajno. Možda ostane par
godina ako je solidnije urađena i ako je filmski objekat veliki, pa se koristi
i u nekim drugim filmovima koji dolaze.
Kada dobijete temu koja je toliko daleko
od nas, bilo da je to Venecija ili Meka i Medina, kao da završite čitav
fakultet na temu epohe. Kako uđete u sve to?
Kada ozbiljan
filmski projekat govori o prošlosti koje više nema, onda je priprema za takav
posao dosta dugačka i obimna. Koristi se arhivska literatura i građa, sve što
može da pomogne da bi se jedna scenografija napravila što realističnije, da
bude što više u funkciji filma. To je
dugotrajan proces, zavisno od teme i flmske priče. Nekada se dešavalo da to
traje po nekoliko meseci.
Vi ste završili likovnu, a ne Akademiju
primenjenih umetnosti. Da li mislite da
biste bili drugačiji scenograf, da je bio obrnut slučaj?
Ne verujem da bi
se nešto desilo drugačije. U to vreme, kad sam bio mnogo mlađi, konkurisao sam
na grafičkom odseku koji uopšte nije imao kontakt sa filmskom scenografijom i
pozorištem. Pošto sam odbijen par puta, konkurisao sam na Likovnoj akademiji i
završio je. Ona mi je pružila dosta te likovne slobode. To je vrlo važno za
umetnika, da ima odrešene ruke.
Kako izlazite na kraj sa sve češćim
zahtevima producenata da se nešto preskoči, da ne mora biti baš istorijski
istinito, da će se scenografija nadograditi digitalno? Kako branite svoju
profesiju?
Te nove
tehnologije koje se sada forsiraju sigurno pomažu scenografiji. Ali ja sam od
onih scenografa koji voli pre svega da gradi i da napravi, zato što je spoj
realne i digitalne scenografije uvek nekako vidljiv. Tu se gubi karakter i
iluzija same slike. Postoji mnogo kompanija koje se bave digitalnim radom, ali
su samo jedna ili dve u svetu vrlo dobre i garantuju kvalitet,tako da posle tih
intervencija sve izgleda dobro. Ali 99% tih malih firmi koje rade na digitalnoj
animaciji, toliko je loše urade da cela iluzija filma pada u vodu. Ja sam od
onih scenografa koji voli da gradi. Tako sam radio u svim filmovima i uvek sam
se izborio, jer su producenti shvatali da je to bolje i jeftinije.
Šta biste želeli da sagradite na filmu, a da
do sada niste imali prilike? Imate li nekih neostvarenih želja?
Ja sam sve svoje
želje, na neki način, ispunio. Radio sam dosta ozbiljne filmove i velike
scenografije. Uvek priželjkujem velike dekore i pre svega scenografije, filmove
i tekstove o vremenu kojeg više nema. Te filmove najviše volim da radim, i
nadam se da ću ubuduće samo njih raditi. Ali specijalnih želja nemam, jer
mislim da sam dosta toga uradio obuhvatajući praktično sve epohe koje postoje.
Čemu kažete ne, kada dobijete ponudu da radite
film?
Ako tekst nije
dovoljno inspirativan i nije dovoljno dobar da se može napraviti scenografska
nadogradnja, takav film odbijam.
Radili ste sa mnogim velikanima evropskog
i svetskog filma. Poslednji je Beri Levinson. Nedavno ste ste završili snimanje
filma „Heri Haft“. Šta nam možete reći o tom filmu?
Priča obuhvata
period od 1942. godine - nacističku Nemačku, logore, Aušvic, Poljsku... sve do
1963. godine. Sve smo snimali i radili u Budimpešti, nešto malo i u Americi. To
je bio pozamašan projekat. Sa Berijem Levinsonom treba raditi. Ne možete ga
odbiti, on je veliko ime svetskog filma. Ja sam prezadovoljan onim što sam
video, verovatno će film biti gotov do kraja godine.
Da li dobijate ponude iz zemlje i regiona?
Ako dobijate, zašto ih ne radite?
Radio sam dosta
domaćih filmova sa svim našim eminentnim rediteljima – Goranom Markovićem,
Paskaljevićem, Šijanom, Karanovićem, tu je bio i Kusturica, ali to je bilo neko
drugo, nevinije vreme. Filmovi su se radili na neki drugi način. Čini mi se da
više nema ni takvih ideja, ni takvog prostora, da se scenografski nešto napravi
na domaćem filmu. Zato na neki način „izbegavam“ da radim domaći film. Napolju
mi se pružaju dobri uslovi, veće šanse za realizaciju pravih filmskih dekora,
tako da verovatno zbog toga ne prihvatam ponude.
Kakav je vaš osećaj kada na kraju snimanja
sruše dekor, kada nestaje nešto u šta je uložen ogroman trud?
To jeste bolno.
Toliko truda uložite, pravite, napravite, sa ekipom svojih ljudi, arhitekata,
crtača, direktora, građevinara i svega ostaloga, pogotovu na velikim setovima.
Taj poslednji momenat, kad se to sve ruši, i kada dolaze sa buldožerima
direktno u dekor, to je vrlo, vrlo bolno.
Ali to je neminovnost filma. Svaki film je takav, i to tako mora da
bude. Ja sam svestan toga, ali nikada ne prisustvujem zatvaranju seta. To vam
je kao kad bi slikaru isekli platno.
foto Ivica Vojnić
foto Ivica Vojnić
Нема коментара:
Постави коментар