Muzej savremene umetnosti i Muzej
savremene umetnosti Vojvodine pozivaju vas na retrospektivnu izložbu Ilije
Šoškića pod nazivom Akcione forme koja će biti organizovana od 12. oktobra do
24. decembra 2018. godine u Beogradu i Novom Sadu. Kustosi izložbe su dr Zoran
Erić, MSUB i Nebojša Milenković, MSUV.
Otvaranje izložbe u Muzeju
savremene umetnosti Vojvodine (Dunavska 37, Novi Sad) je u petak, 12. oktobra
2018. u 19 časova, a u Muzeju savremene umetnosti (Ušće 10, Beograd) izložba će
biti otvorena narednog dana, u subotu, 13. oktobra 2018. u 13 časova.
U segmentu izložbe u Novom Sadu
fokus je na radovima sa telom, te Šoškićevom ideološki osvešćenom delovanju u
javnoj sferi. Reč je o ranim performansima, akcijama i živim slikama (tableau
vivant) koje umetnik realizuje tokom prve polovine sedamdesetih u Italiji, ali
i tokom čestih nastupa u Studentskom kulturnom centru u Beogradu. Navedena faza
kulminaciju doživljava najradikalnijim i svakako najpoznatijim Šoškićevim radom
Maksimalna energija – minimalno vrijeme (1975), performativnim gestom
revolverskog pucnja u zid rimske galerije L’Attico, koja u tom trenutku
predstavlja epicentar svetske avangarde. Antipod ovom činu jeste višegodišnje
uzdržavanje od umetnosti i potpuna posvećenost motociklizmu, koja takođe
otelovljuje još jedan od ključnih principa Šoškićeve umetničke i životne
filozofije: princip neprekinutog kretanja i nomadizma.
U Beogradskom delu postavke akcenat će biti na
konceptualnim celinama SATOR, Trap / Traphos, Paralele, kao i pojedinačnim
radovima svedenih ali i kompleksnih geometrijskih formi. Ti radovi proizvod su
Šoškićevog interesovanja za matematičke aksiome i probleme, kao i filozofske
postulate, čijem istraživanju se posvećuje tokom osamdesetih. Krećući se između
matematike, filozofije i mitologije, Šoškić na specifičan način promišlja odnos
čoveka prema prirodi, što čini i posebnu nit koja se provlači kroz niz radova
(Korota i suša, Zigota, Krug kvadrat, itd.). Idejna postavka navedenih celina
prati sâm proces umetnikovog razmišljanja – počev od skica, polazišta za radove
s umetnikovim tekstualnim objašnjenjima, preko foto dokumentacije akcija i
performansa, sve do realizovanih objekata i instalacija.
Kroz dijalog dva segmenta jedne
izložbe koja nije hronološki podeljena, već prati konceptualne celine u radu
umetnika, izvedena je i sintagma za naziv izložbe: Akcione forme. Polazište je
u terminu Marija Diakona „Forma u akciji” iz koga je izvedena višeznačenjska
kovanica koja u mogućem nivou čitanja spaja dve ključne reči segmenata izložbe
u Novom Sadu – akcija i Beogradu – forma.
Ilija Šoškić (Dečani, 1935)
jedinstvena je stvaralačka figura i po brojnim identitetskim obeležjima njegove
ličnosti: sportista, umetnik, performer, „šezdesetosmaš”, radikalni levičar,
teoretičar, i motociklista. Istovremeno pripadajući i delujući u različitim
kulturama (evropskoj, italijanskoj, jugoslovenskoj, crnogorskoj, hrvatskoj,
srpskoj). Šoškić je uspeo da ostane ono što je bio i na početku svoje karijere
– radikalni (neo)avangardista, gerilac ali i umetnik metafizičar koji, iako ne
uspeva da promeni društvo, svojim radom i angažmanom pomera granice percepcije
umetnosti ne samo kao prostora političke borbe, nego i filozofskog promišljanja
smisla kao preduslova za društveni i umetnički opstanak.
Oktobar 2018
12. i 13.
|
Muzej savremene umetnosti Vojvodine, Dunavska 37, Novi Sad
Otvaranje u petak, 12. oktobra 2018. u 19 časova
Muzej savremene umetnosti, Ušće 10, Beograd
Otvaranje u subotu, 13. oktobra 2018. u 13 časova
Нема коментара:
Постави коментар