уторак, 25. септембар 2018.

PROGLAŠENE NAGRADE 52. BITEFA




U subotu uveče okončan je još jedan Bitef. U produkciji belgijske kompanije le bale c de la b iz Belgije čuveni koreograf Alеn Platel, u saradnji sa kompozitorom Fabriciom Kasolom i uz učešće muzičara iz različitih delova sveta, publici je u Sava centru prikazao Rekvijem za L., svoju sopstvenu verziju Mocartovog Rekvijema, a koji je svojevrsno opelo crne Afrike beloj Evropi.


Međunarodni žiri u sastavu: Judit Čaki, pozorišna kritičarka, urednica, prevoditeljka, novinarka i univerzitetska profesorka iz Mađarske, Radmila Vojvodić, pozorišni reditelj, dramski pisac i redovni profesor režije na FDU Univerziteta Crne Gore, Aleksandra Janković, stalni član pozorišta Atelje 212, Bojana Mladenović, koreografkinja i umetnička direktorka SNDO u Amsterdamu, i Brajs Lis, vanredni profesor na odseku Drama i pozorište na Rojal Holoveju, Univerziteta u Londonu doneo je doneo je odluku da Grand prix „Mira Trailović“ za najbolju predstavu u celini pripao predstavi Zaostavština, komadi bez ljudi. Specijalna nagrada „Jovan Ćirilov“ ravnopravno je dodeljena dvema predstavama Večna Rusija i Rekvijem za L.


U nagrađenom komadu posetioci prolaze kroz nekoliko soba, osmišljenih uz pomoć dokumentarnog materijala. Ali, za razliku od Večne Rusije, ne prolaze kroz “lavirint istorije”, već  su u “muzeju sećanja” na neke nepoznate ljude kojih već nema ili će tek otići sa ovog sveta.Svaka soba je njihova zamišljena slika smrti, preciznije načina na koji žele da ih pamte. 

Politikin žiri u sastavu Gordana Popović, urednik Kulturne rubrike Politike, Borka Golubović Trebješanin, novinarka Kulturne rubrike Politike, Ana Tasić, teatrološkinja, kritičarka Politike, Egon Savin, pozorišni reditelj i Milan Nešković, pozorišni reditelj odlučio je da se ovogodišnja nagrada Politike, 41. put po redu, za najbolju režiju na 52. Bitefu dodeli predstavi Zaostavština, komadi bez ljudi. 

Predstava Svita br. 3 'Evropa'  reditelja Žorisa Lakosta osvojila je Nagradu publike.

Festival je dobro i intrigantno osmišljen, tema je aktuelna na više načina i u više ravni, ali je njegova ideja obesmišljena na nivou organizacije. Nešto što je ranijih godina bila skoro neprimentna i sporadična nuspojava, sada se ispostavilo poprilično maligno i često. Naime, mlade snage kojima je poveren odgovoran zadatak redara (volonteri, Bitef tim) nije bila na nivou zadatka, naprotiv. Naročito su u toj svojoj misiji bili neprijatni prema novinarima. Arogantni, bahati, selektiovno (poput Velikog brata) puštali bi svoje prijatelje posle onih s kartama, i ne skrivajući to. Takođe, nisu znali da kažu koliko će se čekati, a i kada bi rekli da nema nijednog mesta ni za jednog novinara (Atelje 212, Šest lica traže autora) ispostavilo se da su oni strpljivi i molećljivi uspeli da uđu. Time su novinari bili sprečeni da obavljaju svoj posao, poniženi, svedeni na puke dokoličare, a takvim postupkom ste i vi oštećeni za izveštaje s nekih predstava.  Kao da su preozbiljno i pogrešno shvatili lice s plakata i slogan festivala. 

52. Bitef pod sloganom Svet bez ljudi trajao je od 13. do 22. septembra. U toku deset dana srećnici su imali smo priliku da pogledaju isto toliko predstava iz Slovenije, Francuske, Srbije, Hrvatske, Nemačke, Estonije,Izraela, Švajcarske i Belgije. Na tematsko-problemskom planu slogan Svet bez ljudi prevashodno ima tri asocijacije: svet bez ,,pravih’’ ljudi, svet (uoči) apokalipse i fenomen smrti.  Ta vizija „sveta bez pravih ljudi“odnosi se na sasvim konkretne, opasne tendencije koje odlikuju današnju Evropu i svet  - jačanje desnog populizma, ksenofobije, netolerancije, autoritarnih režima koji razgrađuju demokratske ustanove i sistem ljudskih prava.

Нема коментара:

Постави коментар