Dom omladine Beograda od 25. do 29.
oktobra 2018. predstavlja 34. Beogradski džez festival, pod sloganom „BEZ
GRANICA“ / „NO LIMITS“.
Džez festival nas je načisto razmazio. Od 2000-te imao je čak 200 premijera! Prošlogodišnje izdanje Beogradskog
džez festivala sa sloganom „Džez vizije” bilo je umetnički najsmelije od
njegovog obnavljanja 2005. godine, sa selekcijom koja je predstavila niz ne
samo najznačajnijih, nego i najinovativnijih savremenih svetskih džezera. A posetilo ga je 17.000 posetilaca. Ove
godine ambicija su porasle, jer je i džez otišao dalje – u XXI
veku on više ne priznaje ni žanrovske ni geografske odrednice: predstavljamo
vam džez „bez granica”!
Globalizovana džez scena danas je
smelija, zabavnija i raznolikija nego ikad. Vredni, novi džez autori mogu se
naći u svakom delu planete, praktično svuda gde se svira, a umetnici su
slobodniji nego ikad da kombinuju postojeće ili stvaraju nove žanrove, stalno
pomerajući granice. Više nije važno gde se fizički nalaziš dok stvaraš svoju
muziku: dobrodošli u doba džeza bez granica! Stoga očekujte muziku s pet kontinenata!
Novo izdanje Beogradskog džez festivala zato nudi reprezentaciju najintrigantnijih umetnika sa svetske i
domaće scene. Festival će i ove godine trajati pet dana, sa tradicionalnim
duplim koncertnim programom svake večeri, uz učešće preko dvadeset sastava i
solista iz celog sveta.
Među hedlajnerima su velike zvezde
savremenog džeza. Kurt Eling je
vodeći džez pevač na svetu u poslednje dve decenije. U Beogradu će predstaviti
novi album The Questions, vrhunsku mešavinu džeza, muzike Brodveja i
obrada himni rokenrola – pesama Boba Dilena, Pola Sajmona i Pitera Gebrijela.
Sa Kube dolaze giganta tamošnjeg džeza, virtuoza na klaviru Čuča Valdesa i njegov Jazz Batá projekat, koji će sasvim sigurno
podići publiku na noge, baš kao što je to uradio na našem festivalu sa
legendarnim sastavom Irakere pre tačno 40 godina.
Pravi hit na evropskoj sceni
ove godine predstavlja super sastav dve neosporne džez legende: Enriko Rava kvintet sa specijalnim gostom Džoom
Lovanom. Rava je jedno od najistaknutijih imena u istoriji evropskog džeza
i mentor velikom broju italijanskih umetnika, Lovano se okitio brojnim
nagradama američke kritike za najboljeg tenor saksofonistu i muzičara godine (u
apsolutnoj kategoriji).
Po prvi put u novijoj istoriji našeg
festivala u glavnom programu goste nam dolaze iz nekoliko dalekih zemalja sa jakim
džez scenama. Južnokorejka Jun Sun Na,
dobitnica nagrade ECHO za najbolju svetsku džez pevačicu, izvešće originalan
omaž raznovrsnim muzičkim uticajima iz SAD.
Sestre Ingrid i Kristin Jensen, vodeće ličnosti na kanadskoj džez sceni u
21. veku, predstavljaju izuzetno zapažen zajednički projekat “Infinitude”.
Iz
Australije dolazi jedan od najintrigantnijih avangardnih instrumentalnih
sastava na svetu, revolucionarni klavirski trio The Necks.
A iz Izraela, čija scena oduševljava našu publiku
već godinama, pozdravićemo basistu Omera
Avitala, jednog od prvih umetnika sa tog podneblja koji je stekao svetsku
afirmaciju.
Pažnju mlade publike posebno će privući Džimi Tenor, brilijantni inovator iz Finske, koji će u celosti
izvesti legendarni album “Intervison“, ključno delo za razumevanje spoja džeza
i elektronske plesne muzike.
Big
bend RTS proslavlja 70 godina postojanja i na
našem festivalu uz sjajnog gosta, čuvenog američkog veterana Bobija Šua, dok će srednju generaciju
džezera iz SAD ove godine predstavljati Ben
Wendel Seasons Band, sa svežim idejama iz kolevke ove muzike.
Evropski džez
na festivalu kao i obično čine raznovrsni muzički ambijenti. Pijanisti Marko Meskida (Španija) i Mario Lažinja (Portugal) boje svoju
autorsku muziku mediteranskim lirizmom.
Duh avangarde stiže iz Skandinavije, sa
norveškim kvartetom Cortex na tragu
ideja Orneta Kolmena, i švedsko-norveškim trijom The Thing, pod vođstvom vodećeg evropskog fri-džezera, Matsa Gustafsona.
Najbolje
srednjoevropske vibracije donose trio cimbaliste Mikloša Lukača (Mađarska) i eksplozivni fjužn kvartet Kompost 3 (Austrija).
Na kraju, prvi put na festivalu imamo jedan u celini ženski
sastav, oktet pod vođstvom nemačke pijanistkinje Julije Hulsman.
Konačno, srpskom sastavu Fish in Oil pripada čast da otvori 34.
Beogradski džez festival. Oni su predvodnici savremenog zvuka u našoj zemlji,
poznati po furioznim nastupima.
Premijerno će izvesti program sa četvrtog
studijskog albuma koji će biti objavljen neposredno pred koncert, uz jednog
izuzetnog gosta iz inostranstva: čuvenog američkog avangardnog gitaristu Marka Riboa! Festival će, kao i ranijih
godina, biti zatvoren srpskim showcaseom, u nameri da domaćoj i
inostranoj javnosti izložimo uzbudljiva aktuelna ostvarenja naših umetnika
mlađe i srednje generacije.
Na showcaseu će nastupiti vokalistkinja Irina Karamarković sa međunarodnim
projektom „Songs From Kosovo 2“, Uglješa
Novaković Quintet i Uroš Spasojević
Project.
Džez se nezaustavljivo širi i
ozbiljno svira svuda po ovoj sve umreženijoj planeti, o čemu svedoči i ovogodišnji program. Eto prilike da tokom ovih pet dana otvorenih ušiju tokom trajanja 34.
Beogradskog džez festivala proputujete sa džezerima ceo svet, koji odjednom punim
srcem svira istu zajedničku melodiju.Festival će pratiti i 40-tak novinara iz celog sveta koji će širiti pozitivne vibracije s ovog festivala diljem sveta.
Pojedinačne ulaznice, kao i kompleti
ulaznica za ceo glavni program i dvodnevni program u Kombank dvorani su u
prodaji na blagajnama Doma omladine i Kombank dvorane, kao i preko EVENTIM
mreže (www.eventim.rs).
Osnivač i pokrovitelj Beogradskog
džez festivala je Grad Beograd, koji je 2007. godine uvrstio BDŽF u
manifestacije od posebnog značaja. Organizator festivala je Dom omladine
Beograda.
Beogradski džez festival je od 2015.
godine, po pozivu, član Evropske džez mreže (Europe Jazz Network).
Pokrovitelji 34. BDŽF: Grad Beograd –
Gradska uprava – Sekretarijat za kulturu, Ministarstvo kulture i informisanja
Republike Srbije.
Prijatelji 34. BDŽF: Erste Banka,
Staropramen, Hotel Hilton, SOKOJ.
34. BDŽF podržali: Ambasada SAD,
Ambasada Južne Koreje, Ambasada Kanade, Ambasada Portugala i Institut Kamoeš,
Ambasada Španije i Institut Servantes, Gete Institut, Italijanski institut za
kulturu, Ambasada Izraela, Ambasada Brazila, Ambasada Norveške, Austrijski
kulturni forum, Collegium Hungaricum Beograd, SMŠ "Stanković", FMU,
Turistička organizacija Beograda, Turistička organizacija Srbije, Hotel Park,
Hotel Crown Plaza, Alma Quattro.
GLAVNI PROGRAM:
ČETVRTAK 25.10.
VELIKA SALA DOB 19.00
Fish in Oil, special guest Marc Ribot (Srbija/SAD)
Ben
Wendel Seasons Band (SAD)
DOB AMERIKANA 22.30
Jensen
Sisters: Infinitude (Kanada)
LAN
Trio (Portugal / Norveška / Velika Britanija)
PETAK 26.10.
VELIKA SALA DOB 19.00
Marco
Mezquida (Španija)
Omer
Avital Qantar (Izrael)
DOB AMERIKANA 22.30
Miklós
Lukács Trió – Cimbiózis (Mađarska)
The
Necks (Australija)
SUBOTA 27.10.
VELIKA SALA DOB 19.00
Julia
Hülsmann Octet (Nemačka)
Big Band RTS feat. Bobby Shew (Srbija/SAD)
DOB AMERIKANA 22.30
Jimi
Tenor & Band (Finska)
Kompost 3 (Austrija)
NEDELJA 28.10.
KOMBANK DVORANA 19.00
Youn
Sun Nah Quintet (Južna Koreja)
Chucho
Valdés Jazz Batá (Kuba)
DOB AMERIKANA 22.30
Cortex
(Norveška)
The
Thing (Švedska/Norveška)
PONEDELJAK 29.10.
KOMBANK DVORANA 19.00
Kurt
Elling Quintet (SAD)
Enrico
Rava Quintet feat. Joe Lovano (Italija/SAD)
DOB AMERIKANA 22.30-Srpski šoukejs
Uglješa
Novaković Quintet (Srbija)
Uroš
Spasojević Project (Srbija)
Irina
Karamarković (Srbija)
BIOGRAFIJE UMETNIKA
Eklektična muzika sastava Fish
in Oil donosi novu estetiku u vidu organskog spoja bluza, svinga, fri-džeza, šansone, fankija,
surfa i panka, a delimično je nadahnuta ambijentima Džona Zorna, Marka Riboa i
Toma Vejtsa. Dugogodišnji omiljeni sastav beogradskih klubova, danas nastupaju
po festivalima širom zemlje, kao i u inostranstvu, promovišući jedno od
najambicioznijih ostvarenja u istoriji srpske instrumentalne muzike, dvostruki
album 3 ključa. Nastup na otvaranju 34. Beogradskog džez festivala biće
promocija njihovog novog, četvrtog albuma, uz ekskluzivnog gosta iz
inostranstva.
Saksofonista Ben Vendel
(Kanada/SAD) najpoznatiji je po radu sa grupom Kneebody (nominovani za Gremi
2009), a sarađivao je i sa Tigranom Hamasjanom, Lindom Oh i Prinsom, između
ostalih. Objavio je tri solo albuma, a na festivalu predstavlja projekat The
Seasons, nadahnut istoimenim ciklusom klavirskih komada Čajkovskog. Za svaki
mesec u godini snimio je po jedan video sa različitim džezerima, a dvojica od
njih, gitarista Gilad Hekselman (prvoplasirani u glasanju kritičara Daunbita
među talentima za 2017) i basista Met Bruer su članovi koncertnog Seasons
Banda.
Jensen
Sisters: Infinitude (Kanada)
Koncept neograničenih
mogućnosti u nazivu aktuelnog projekta Ingrid i Kristin Džensen najbolje
opisuje njihove bogate karijere. Ingrid je svoj rad vezala za njujoršku džez
scenu, sarađivala je sa brojnim malim sastavima kao lider ili sajdmen, i blizu
dve decenije bila član Maria Schneider Jazz Orchestra. Kristin je rad vezala za
Montrealsku scenu, dobitnik je nagrade Oskar Piterson za 2017 i najveći talenat
po mišljenju kritičara Daunbita iste godine. Zajdnički projekat doneo im je
JUNO (Kanadski ekvivalent Gremiju) za najbolji džez album (grupa) prošle
godine.
LAN Trio udružuje tri iskusne
ličnosti evropske džez scene. Mario Lažinja (klavir, Portugalija) najpoznatiji
je po dugogodišnjem partnerstvu sa Marijom Žoao, Džulijan Argeljes (saksofoni,
Velika Britanija) bio je član legendarnog orkestra Loose Tubes, a Helge Andreas
Norbaken (udaraljke, Norveška) sarađivao je sa Mari Boin, Jonom Balkeom, Kari
Bremnes i Džonom Haselom, između ostalih. Ovaj kolektiv spaja njihove različite
emocije – toplinu Lažinjinog pijanizma (koji je i glavni autor), energiju
Norbakena, kao i lirizam i engleski romantizam Argeljesa.
U 31. godini života pijanista i
kompozitor Marko Meskida već ima pedesetak albuma iza sebe, od čega šesnaest
pod svojim imenom (solo klavir, različita dua i trija), kao i četiri titule za
muzičara godine koje dodeljuje Katalonska džez asocijacija (2011–2013, 2015).
Njegova zanimanja udružuju širok spektar žanrova – klasičarski romantizam
(Šubert, Šopen) i impresionizam (Trio Ravel), popularnu muziku, mejnstrim džez,
avangardu i slobodnu improvizaciju, rok i flamenko. Osim za sopstvene džez
projekte, aktivno piše i muziku za pozorište i televiziju.
Izraelski basista i kompozitor
Omer Avital sticao je početno iskustvo sa vršnjacima u legendarnom njujorškom
klubu Small’s (Bred Meldau, Piter Bernstin, Mark Tarner, Gregori Tardi, Džimi
Grin...). Školovanje je nastavio u Izraelu izučavajući klasičnu kompoziciju i
tradicionalnu muziku Bliskog istoka i Severne Afrike. Zapažene rezultate
postigao je sa kolektivom Third World Love (sa trubačem Avišajem Koenom), a po
povratku u SAD ostvario upečatljivu solo karijeru (11 albuma), uspešno kombinujući
džez i fank, izraelsku, marokansku i jemensku muziku.
Mikloš Lukač je jedan od
najpoznatijih i najpriznatijih cimbalista na svetu, sa jedinstvenim stilom koji
predstavlja mešavinu savremene klasike, mađarskog i balkanskog folklora i
savremenog džeza. Sarađivao je sa brojnim istaknutim džezerima (Čarls Lojd,
Arči Šep, Kris Poter, Leri Grenadir, Erik Harland, Uri Kejn, Čiko Frimen, Herbi
Men, Stiv Kolmen...), a dugogodišnji je član i internacionalno najpoznatijeg
mađarskog džez sastava, kvarteta Mihalja Dreša. U okviru trija Cimbiózis
predstavlja autorsku muziku koja oslikava njegova raznovrsna interesovanja.
Kultni australijski trio The Necks odlikuje hemija koju je teško opisati klasičnim terminima. Njihovu muziku čine dugi komadi koji se polako otimaju uz podršku upornog, dubokog gruva: oni počinju koncerte iz tačke, razvijajući lagano splet i konflikt zvukova, hiponotišući saglasjem ničega što čini veliko nešto. Muzika vodi na sanjarenje, komunicirajući u bojama, spajajući krajnosti do ekstaze i opet ih razdvajajući u veliko ništa. Ni avangarda, ni minimalizam, ni ambijentalna muzika, niti džez, muzika sastava The Necks je jedinstven fenomen u današnjem svetu.
Nemačka pijanistkinja Julija
Hulsman vraća se na festival posle pet godina sa novim, originalnim projektom u
internacionalnom oktetu (klasični klavirski trio sa violinom i čelom, džez trio
sa basom i bubnjevima, kao i tri vokala) sastavljenom isključivo od dama, među
kojima je naša vokalistkinja Jelena Kuljić i renomirane nemačke ritmičarke,
dobitnice ECHO nagrada, basistkinja Eva Kruze i bubnjarka Eva Klese. Julijin
opus odlikuje atmosfera tipična za diskografsku kuću ECM, čiji je dugogodišnji
ekskluzivac – ambijentalna, misaona i nežna muzika za kasne sate.
Big Band RTS feat. Bobby Shew (Srbija/SAD)
U godini proslave sedamdesetog
rođendana, Big bend RTS će na festivalu ugostiti Bobija Šua, koji je reputaciju
stekao kao prvi trubač u velikim orkestrima slavnih džezera (Tomi Dorsi, Vudi
Herman, Badi Rič, Bil Holman, Lui Belson, Tošiko Akijoši/Lu Tabakin, Oliver
Nelson, Beni Gudmen, Mejnard Ferguson, Nil Hefti, Don Menca...). Šuova truba
čuje se i u filmovima „Briljantin“, „Roki“ i „Mapetovci“, u seriji „Ulice San
Franciska“, a cenjen je i kao pedagog – 16 godina je predsedavao nacionalnim
trubačkim odsekom u Međunarodnoj asocijaciji džez edukatora (IAJE).
Džimi Tenor (rođen kao Lasi
Lehto) tokom cele karijere je izmicao stilskim kategorizacijama. Njegov prvi
sastav Jimi Tenor & His Shamans (1986-1992) bio je inspirisan industrijskim
rokom, potom su ga u Engleskoj slavili kao trendi tehno-džezera, zatim se
odjednom obreo u pratnji simfoničara, pa vratio svojim korenima – džez-roku,
psihodeličnom soulu i afro-fanku. Zbor svega toga, na njegovim koncertima sreću
se klaberi i alternativni rokeri, džezeri i fankeri. U Beogradu će ekskluzivno
rekonstruisati legendarni klupski hit iz 90-ih, album Intervision.
Kvartet Kompost 3 izrasta na
osnovama Majlsovog fank-džeza i evropske psihodelije, otkrivajući originalni
put između džeza i roka, slobodne improvizacije, vibrirajućih orgulja i gruv
ritma. Sastav je od osnivanja (2009) objavio tri albuma, nekoliko singlova i
vinil sa remiksima, a nastupao je i na značajnim festivalima u srednjoevropskim
zemljama, stekavši reputaciju jednog od najuzbudljivijih austrijskih bendova
mlađe generacije. Nosioci su i dve značajne nagrade, austrijske BAWAG P.S.K Next
Generation Jazz Award 2014 i nemačke Bremer Jazzpreis 2014.
Jun Sun Na rođena je i odrasla
u Seulu, a studirala u školi za džez i savremenu muziku CIM u Parizu. Godine
2007 započinje saradnju sa švedskim gitaristom Ulfom Vakeniusom, što je dovodi
do ugovora sa renomiranom nemačkom kućom ACT i meteorskog svetskog uspeha. Na
albumima je prate i Lars Lanijelson i Vensan Perani, a na novom izdanju She
Moves On čini iznenađujući obrt sa avangardnom američkom ekipe (Džejmi Saft,
Bred Džons, Den Rizer, Mark Ribo), izvodeći sjajne obrade bisera Džimija
Hendriksa, Džoni Mičel, Pola Sajmona i Lua Rida, između ostalog.
Šestostruki laureat nagrade
Gremi i trostruki dobitnik Latin Gremija, pijanista i kompozitor Čučo Valdes je
ključna figura u istoriji afro-kuban džeza. Prekretnicu u njegovoj karijeri
obeležio je album Jazz Batá, na kome je prvi put spojio džez sa tradicionalnim
ritmovima svetih bata-bubnjeva, što će se naći i u osnovi muzike sastava
Irakere. Na festival se vraća tačno četiri decenije od nastupa sa tim
legendarnim bendom, kad je sa Arturom Sandovalom i Pakitom de Riverom opčinio
publiku – evociraće uspomene na projekat Jazz Batá u pratnji mladih ritmičara.
Cortex (Norveška)
Članovi sastava Cortex čine
creme-de-la-creme skandinavskog džeza: Tomas Johanson (truba), Kristofer Ber
Alberts (saksofon), Ola Hejer (kontrabas) i Gard Nilsen (bubnjevi) pojavljuju
se kao lideri i sajdmeni u postavama Bushman’s Revenge, Paal Nilssen-Love Large
Unit, Team Hegdal, SAKA, Zanussi 5, Friends & Neighbors, AKODE, Honest John
i The Heat Death. Kvartet obuhvata zajednička interesovanja, sa uporištem u
delu Orneta Kolmena, od formacije sa dva duvača i ritmičarima, preko stilskog
opredeljenja sa osnovom u bluzu i dekonstrukcijama jezikom fri-džeza.
Okupljen za projekat posvećen
Donu Čeriju 1999. i imenovan po jednoj numeri legendarnog trubača, skandinavski
garažni trio The Thing brzo je stekao reputaciju jednog od najvažnijih džez
sastava današnjice. Osim autorske muzike, izvode i zapaljive obrade numera širokog
opusa, od Alberta Ajlera do The Stooges, i od Stiva Lejsija do Pidžej Harvi,
sarađujući i sa raznovrsnim umetnicima (Džo Mekfi, Pet Metini, Nene Čeri...).
Sa posvećenim fanovima u rok, noise i džez zajednici, The Thing nastavlja da
korača novim, beskompromisnim stazama. Evo ih konačno i na BDžF!
Kurt Eling jedan je od
najvažnijih džez vokalista u svetu u poslednje dve decenije, globalna zvezda
savremenog džeza i jedan od najposvećenijih promotera ovog žanra. Koncert koji
je održao 2009. godine na zatvaranju 25. Beogradskog džez festivala pamti se
kao jedan od najboljih u novijoj istoriji manifestacije. Na svom trećem
gostovanju u Srbiji promoviše aktuelni album The Questions: po starom receptu,
i novi program čini vrhunska mešavina džeza, muzike Brodveja i upečatljivih
obrada himni rokenrola – pesama Boba Dilena, Pola Sajmona i Pitera
Gebrijela.
Trubač Enriko Rava je u Italiji
uspostavio savremenu džez estetiku i afirmisao veliki broj vanserijskih
talenata koje smo imali priliku da čujemo na festivalu prethodnih godina
(Đanluka Petrela, Đovani Gvidi, Stefano Bolani). Saksofonista Džo Lovano je
laureat brojnih priznanja kritičara Daunbita u raznim kategorijama, vlasnik
jednog Gremija i 14 nominacija za istu nagradu. Repertoar čine uglavnom Ravine
kompozicije, predstavljajući sjajan predložak za nadigravanje sa kolegom iz
SAD, u pratnji Gvidija i američkih ritmičara, Dezrona Daglasa i Džeralda
Klivera.
Alt saksofonista i kompozitor
Uglješa Novaković školovao se u Gracu, da bi se kao svež diplomac već našao u
orkestru Soul Connection Duška Gojkovića. Karijeru je nastavio između Zagreba i
Beograda, džeza i pop muzike, aranžiranja za big bendove i snova o sopstvenom
sastavu. Debi album Tales from the Past (Metropolis Jazz) sadrži autorske
numere u maniru postbapa i sa inspiracijom u muzici Kenija Gereta, Majkla
Brekera i Krisa Potera. Njujork na Balkanu je nesumnjiva asocijacija na muziku
koju je izložio, potvrđujući veliku snagu novog srpskog džez talasa.
Valjevski basista i kompozitor
Uroš Spasojević crpi nadahnuće u ambijentalnoj muzici produkcije ECM. U
dosadašnjoj karijeri objavio je četiri albuma, čiju je promociju preuzela, na
svoju inicijativu, ugledna američka produkcija AbstractLogix. Za potrebe novog albuma otputovao je u
Norvešku, snimivši ga u duu sa valjevskim pijanistom Bojanom Marjanovićem, u
studiju Rainbow Studio AS čuvenog Jana Erika Kongshauga, koji stoji iza
najvažnijih albuma kuće ECM. Duo bas gitare i klavira odlikuje osećaj tenzije,
kontrasta i komplementarnosti dva instrumenta.
Irina Karamarković magistrirala
je džez pevanje na Univerzitetu muzičkih i dramskih umetnosti u Gracu, a potom
i odbranila doktorat iz filozofije na Institutu za džez istraživanje iste
institucije. Paralelno je ostvarila upečatljivu izvođačku karijeru: snimila je
petnaestak albuma (Sandy Lopicic Orkestar, The Gitarren der Liebe, LA Big
Band...), među kojima i jedan pod svojim imenom, Songs from Kosovo,
predstavljajući stare narodne pesme u neobičnim, izuzetno modernim aranžmanima.
Na festivalu će taj program, uz nove obrade, prvi put izvesti u Srbiji.
Нема коментара:
Постави коментар