понедељак, 3. септембар 2018.

Одговор на наводе г. Марковића и саопштење Комисије за позоришну уметност




Отворени универзитет са жаљењем констатује да је по други пут у кратком временском року присиљен да изда јавно саопштење поводом навода изнесених од стране г. Марковића и саопштења Комисије Министарства културе и информисања задужене за оцењивање пријава у оквиру Конкурса за суфинансирање пројеката у области позоришне уметности.

Са тим циљем у наставку саопштења Отворени универзитет Суботица износи јавно проверљиве чињенице како би упознао све заинтересоване стране са генезом проблема, његовим развојем и тренутним последицама по Међународни фестивал позоришта за децу Суботица.

Да би се разумео начин функционисања и односи у оквиру ове манифестације потребно је навести неколико важних чињеница. Слободан Марковић је две деценије био запослен на Отвореном универзитету Суботица и то на радном месту које је тада уведено и које се звало директор Међународног фестивала позоришта за децу. У исто време је и улога извршног продуцента Фестивала поверена Отвореном универзитету и то од стране оснивача Фестивала, Града Суботице. Слободан Марковић је имао задужење али и привилегију да се читав свој радни век на ОУ бави искључиво развојем Фестивала и при томе је имао пуну аутономију.

Током тих година Фестивал је под вођством г. Марковића и организацијом Отвореног универзитета израстао у респектабилну међународну манифестацију, добио бројна признања и награде а у годинама када је Фестивалу ускраћивана финансијска подршка Отворени универзитет је из сопствених средстава финансирао његову реализацију. 

Када је пре неколико година г. Марковић отишао у пензију, бивше руководство ОУ на захтев г. Марковића укинуло је радно место директора Фестивала у систематизацији предузећа те г. Марковић бива ангажован уговором од стране Отвореног универзитета као спољни сарадник обављајући послове директора и селектора Фестивала док му траје мандат. И у то време ранија пракса се наставља – господину Марковићу су сви ресурси фирме на располагању и он наставља да се бави искључиво развојем Фестивала. 

Да су ствари биле далеко од идиличних сведочи чињеница да је при примопредаји дужности између старог и новог директора ОУ 2014. године као највећи потенцијални унутрашњи проблем у функционисању културног сектора ОУ апострофирана дугогодишња тежња господина Марковића да приватизује Фестивал. Годинама је господин Марковић истицао како ће „однети Фестивал у други град“ као средство притиска на руководство ОУ.

Садашње тежње приватизације Фестивала од стране господина Марковића, констатујемо са жаљењем, нису ништа ново за Отворени универзитет. Једина разлика је у томе што се господин Марковић сада одлучио на реализацију својих амбиција процењујући да ће за ту идеју имати подршку Града Суботице, оснивача манифестације.

Проблеми у сарадњи почињу у периоду септембар-новембар 2017. када је г. Марковић отворено почео да најављује промене у организацији Фестивала критикујући и јавно и тајно извршног продуцента. Рачунајући на слабу информисаност јавности и доносиоца одлука о функционисању Фестивала, правима, обавезама и одговорностима актера укључених у реализацију манифестације, г. Марковић заједно са већим делом Савета Фестивала покреће на седници у септембру 2017. тему о капацитетима Отвореног универзитета да реализује манифестацију, наводећи као главне разлоге недостатак спонзорских средстава и да терет реализације манифестације пада на њега и његову сарадницу (извршног директора Фестивала која је у радном односу на ОУ). Иначе, сваки покушај укључивања осталих запослених ОУ у поједине сегменте припреме Фестивала одбијано је као задирање у аутономију тзв. Дирекције Фестивала коју су чинили сам г. Марковић и његова сарадница, дакле спољни сарадник и стално запослена особа на ОУ.

По први пут се тада, након три заједнички реализована Фестивала у том саставу Савета и које је тај исти Савет оценио изузетно успешним, јавља експлицитан став да постоји проблем са извршним продуцентом тј. Отвореним универзитетом.

Кулминација настаје на седници Савета у новембру 2017. неколико месеци пред истицање мандата Савета и директора г. Марковића, на којој је након вишечасовне расправе, од стране Савета усвојен припремљени низ закључака којим се од Града Суботице тражи промена извршног продуцента. Извршни продуцент, запањен непознавањем формално-правних односа предлагача таквих закључака није могао да не примети следеће нелогичности. Прва је да тело (Савет Фестивала) које је изабрано од стране Града Суботице може да захтева од оснивача Фестивала промену извршног продуцента. Друго, да су пласиране две алтернативе за будуће устројавање Фестивала – да се Фестивал премести у суботичко Дечије позориште где би „извршни директор Фестивала засновао радни однос и то са адекватним личним дохотком сходно сложености, обиму послова, одговорности и значају манифестације.“ као и да се „у систематизацију врати радно место директора Фестивала“, или да се оснује удружење грађана, дакле приватна иницијатива, којем би се без икаквих референци правног субјекта који аплицира на конкурсе, његове солвентне моћи и правног основа поверила организација манифестације којој је оснивач Град Суботица.

Знајући да ће овако неутемељена иницијатива тешко бити спроведена без могућности да Град Суботица саслуша аргументе друге стране, која је након 20 година успешне реализације манифестације сада проглашена неподобном, Отворени универзитет је сачекао званичну реакцију оснивача Фестивала. 

У фебруару текуће године је дошло до састанка са градоначелником Суботице на коме су закључци били да се манифестација мора одржати, да док се не изабере нови Савет и директор Фестивала манифестација треба да се припрема као и у претходном периоду те да се извршни продуцент треба посветити  организационо-финансијском домену а Савет у тренутном саставу и директор Фестивала програмско-уметничком домену. Улога Отвореног универзитета као извршног продуцента у смислу „прелазног решења“ , како то помиње у својој изјави г. Марковић, никада није поменута јер на тако нешто Отворени универзитет не би пристао. 

Од тада, извршни продуцент није добио нити једну одлуку Савета или оснивача Фестивала, Града Суботице, којом се мења постигнути договор. Такође, од тог састанка до поднетих оставки директора и дела Савета, извршни продуцент није добио нити један предлог из области уметничко-програмског домена као ни резултате селекције за коју је био задужен г. Марковић.  Ту се, такође, мисли и на одлуке о промени извршног продуцента, померању термина Фестивала или друге одлуке кључне за реализацију манифестације. 

Пар дана након фебруарског састанка су договорени програмска оријентација, активности и планови за обележавање јубилеја Фестивала. Ово је учињено у складу са ранијим одлукама Савета о програмском делу Фестивала у циљу састављања усклађене пријаве за конкурсе који су били у току. Са тим се сложио и извршни продуцент Фестивала као и г. Марковић те су такве пријаве послате на три конкурса – Града Суботице, Министарства културе и Покрајинског секретаријата за културу.

Тада је изгледало као да је до компромиса дошло и да се можемо посветити послу који је пред нама. Ишчекујући резултате конкурса како би могли планирати програмске целине које могу бити реализоване у оквирима буџета који нам буде на располагању нисмо даље добили никакав захтев од г. Марковића што се тиче послова Фестивала као ни позив на седницу Савета које је увек иницирао г. Марковић. 

Када су током маја и јуна објављени резултати конкурса и када је било јасно да је Фестивалу ускраћена подршка од стране Министарства културе, извршни продуцент и Град Суботица као оснивач остају затечени добијеним резултатима, не знајући да је комисија контактирала г. Марковића (иако је као контакт на пријави наведен извршни продуцент, који је подносилац захтева и са којим Министарство културе сваке године склапа уговор). 

Након тога је Савет Фестивала одржао барем једну, а можда и више, седница на које, по први пут од када ради у том саставу, није позвао представника извршног продуцента. Који је разлог за такав поступак објаснио је у својој изјави пре неколико дана г. Марковић да „Савет, иначе, нема и није имао обавезу да позива представника извршног продуцента на све своје седнице“. Та реченица најбоље описује приступ г. Марковића правним, пословним и људским односима. Онај ко аплицира на све конкурсе, предфинансира Фестивал из сопствених средстава, припрема и реализује манифестацију, обезбеђује и правда средства и одговара за све уговоре везане за Фестивал једноставно је сувишан на седницама где се предлаже и одлучује о том истом Фестивалу. Управо је такав однос и злоупотреба аутономије коју је годинама уживао показатељ дубине проблема у сарадњи са г. Марковићем. 

Све што је проистекло након тих састанака Савета нама, као извршном продуценту, није достављено. Једноставно, улога извршног продуцента је потпуно игнорисана. Извршни продуцент није добио никакво обавештење или одлуку од Савета Фестивала, од оснивача Фестивала, нити од г. Марковића да је одлучено да се Фестивал помера или да има било каквих промена у односу на иницијални договор из фебруара.

Уколико постоји било која одлука Савета која није поштована, како то наводи г. Марковић, занима нас о којој се одлуци тачно ради, ко је за њу гласао и са каквим образложењем и ако је о нечемо гласано и одлучивано, зашто нам онда таква одлука није достављена?

На заједничком састанку крајем јуна је г. Марковићу упућено питање када може да заврши селекцију представа како би могли контактирати учеснике Фестивала. Одговор који смо добили гласио је да он у овом тренутку не може припремити селекцију, да одлази на месец дана у ЦрнуГору на одмор и да се он тог посла неће прихватити. 

Овом његовом одлуком, Отворени универзитет као извршни продуцент, нашао се први пут после двадесет година у ситуацији да приступи планирању и организацији Фестивала без учешћа г. Марковића. Како је, још у фебруару договорено, а у међувремену није дошло до нових одлука оснивача Фестивала, извршни продуцент је поштовао став Града Суботице да Фестивал треба бити одржан и наставио припреме за реализацију манифестације, што је и наша уговорна обавеза према финансијерима као и обавеза према Граду Суботици као оснивачу. 

Такође, у јулу смо се званично обратили Министарству културе са захтевом да нам се омогући увид у документацију везано за нашу пријаву на конкурс будући да смо посредно сазнали да се неко у име Фестивала обратио Министарству, што је пресудно утицало да први пут, након двадесет година, Фестивал не буде подржан од стране Министарства културе и то у години када прославља јубилеј. До данас нисмо добили званичан одговор али нам је ипак драго што је комисија експедитивно реаговала на медијске извештаје па је издала саопштење за медије о својој одлуци. 

Цењену комисију, састављену од угледних људи из културе, желимо да питамо: како је могуће да за појашњења у вези Фестивала није контактирана страна која је подносилац захтева и чији су подаци наведени у конкурсној пријави– а то је извршни продуцент? Уколико су имали неке сумње због комплексности ситуације, како објашњавају да су се обратили искључиво г. Марковићу, лицу изабраном на четворогодишњи мандат без икакве правне одговорности, а не правном заступнику Фестивала, Отвореном универзитету, са којим се склапа уговор или оснивачу Фестивала Граду Суботици који именује и Савет и извршног продуцента?  На основу чега су закључили да је „у припреми Фестивала дошло до значајног нарушавања програма у односу на онај који је предочен у конкурсној документацији“?  На основу чега је комисија проценила  да је дошло до нарушавања програма чији се коначни облик дефинише у складу са средствима која определе финансијери?  Како је могуће да комисија налази замерке у програмској коцепцији која је готово идентична, чак унапређена, у односу на претходне године када је била подржавана од стране Министарства културе и која је послата на конкурс уз сагласност г. Марковића само два месеца раније? Које су то информације о нарушеном програму Фестивала које је са њима поделио г. Марковић? 

Цењену комисију овим путем молимо да објави документ који је послат у име Међународног фестивала позоришта за децу Суботица и из чијег садржаја су њени чланови закључили да је „у припреми Фестивала дошло до значајног нарушавања програма у односу на онај који је предочен у конкурсној документацији“.  

Да ли се из свега овога може закључити да је тада још увек актуелни директор и селектор Фестивала током априла или маја утицао на чланове комисије да не доделе средства пројекту чију је он програмску концепцију  градио толике године и коју је, уз његову сагласност, извршни продуцент послао у фебруару на конкурс? Да ли је могуће да човек који у својим последњим изјавама каже да је планирао, заједно са делом Савета, реализацију Фестивала за октобар или новембар саботира сопствени Фестивал у априлу или мају исте године?

Ако је г. Марковић мислио и саопштио комисији да је програмска концепција нарушена и да иза ње не жели да стоји, зашто није у фебруару одустао од конкурса који је припремио  заједно са представницима Отвореног универзитета? Зашто није у априлу или мају поднео оставку ако је променио мишљење о концепцији поднетој у фебруару? Зашто о својим одлукама, промени мишљења или контактима са Комисијом није обавестио ни оснивача Фестивала ни извршног продуцента? Зашто сада, када је јасно да је Фестивал већи од било ког појединца и да се може организовати и у овако невероватним условима, подноси оставку, признаје да је основао удружење са циљем преузимања организације Фестивала, да је тражио подршку Градске управе за своје намере и на крају својевољно комисији Министарства подривао и критиковао програмску концепцију на коју је дао сагласност два месеца раније? 

Из наведеног сматрамо да је јасно ко је и на који начин урушавао Фестивал у години јубилеја. Покретање иницијативе за промену извршног продуцента, искључивање извршног продуцента са седница Савета тј. из процеса планирања манифестације, подривање дугогодишњег концепта Фестивала у обраћању надлежној Комисији Министарства културе а на крају и одбијање да се обави сопствени део посла везан за Фестивал су одлуке које је донео лично г. Марковић.

Очигледно је да је најкасније у априлу текуће године г. Марковић преломио да неће допринети овогодишњем издању Фестивала. Чак напротив. Своју одлуку није саопштио оснивачу Фестивала и извршном продуценту до краја јуна, када због годишњег одмора није желео да се прихвати свог дела посла тј. селекције. Оставка у августу и медијска саопштења, три недеље пре почетка Фестивала, очито су последњи покушај да се јавним притиском дискредитује извршни продуцент и његов рад на реализацији ове манифестације, која је заједнички развијана више од две деценије. Реализацијом овогодишњег Фестивала може се демантовати свака примедба са којом је г. Марковић почео своју целогодишњу кампању против извршног продуцента. Доказаће се да извршни продуцент (који узгред успешно реализује финансијски и организационо сложенију манифестацију као што је Фестивал европског филма Палић), чак и условима који су све само не нормални и очекивани, може дати све од себе да спроведе свој део посла, да организује репрезентативну манифестацију са свим кључним програмским целинама, да кроз пројекат прекограничне сарадње обезбеди средства и реализује низ активности које не оптерећују фестивалски буџет, да може српској јавности представити кинеска позоришта за децу, изложбе, радионице, промоције књига а да је једино што тражи да буде консултован око ствари за које је одговоран.
 
Веома је битно нагласити, на крају, зарад објективности и разумевања јавности да Отворени универзитет Суботица није имао замерке на рад г. Слободана Марковића и чланова Савета у домену њихових надлежности до ове године и њихове иницијативе за одузимање организације Фестивала Отвореном универзитету, да је у претходне две деценије пет пута предложио г. Марковића за нови мандат Савету (чињеница коју је г. Марковић заборавио да напомене у објашњавању улоге извршног продуцента а то је да на предлог извршног продуцента Савет бира директора Фестивала) да није иницирао сукобе, да се борио сваке године да обезбеди адекватан буџет за Фестивал и користио бројне сопствене ресурсе за реализацију манифестације јер на тај начин види сопствену улогу успешног извршног продуцента манифестације која слави 25. година постојања. 

Отворени универзитет Суботица стоји на располагању заинтересованима уколико су потребна додатна објашњења и информације али овим закључује расправу са г. Марковићем путем јавних оглашавања у средствима информисања. Отворени универзитет Суботица је институција призната на националном и интернационалном нивоу због својих резултата у различитим областима и никада њен манир није и неће бити расправа са било ким путем медија и, још једном, са жаљењем констатујемо да смо били присиљени да у овом обимном допису објашњавамо јавности насталу ситуацију и одговарамо на оптужбе бившег запосленог, бившег сарадника и бившег Директора Фестивала г. Слободана Марковића.

С поштовањем,
Илија Татић
директор Отвореног универзитета, извршног продуцента Међународног фестивала позоришта за децу

Нема коментара:

Постави коментар