недеља, 16. септембар 2018.

Šta su to Frljić i Horvat ćakulali usred Beograda




Tačno u podne 15 septembar na Filozofskom fakultetu. Jedan naspram drugog Oliver Frljić i Srećko Horvat. U okviru pratećeg programa Bitefa, Filozofski teatar. Okupljenih poprilično da li su radoznali ili očekuju neki incident ne znamo. Kakogod gotovo dva sata govorilo se o politici, pozorištu, aktuelnim prilikama u svetu i u regionu. Razgovor je vođen na engleskom jeziku, a, umetnički direktor Bitefa Ivan Medenica  je objasnio da je to iz razloga što su teme  o kojima se govori globalno zanimljive. 


Srećko Horvat je razgovor počeo opaskom da u današnjem vremenu politiku treba vratiti u teatar, a onda se obratio Frljiću:

“Gotovo svaka od tvojih predstava se ispostavila proročkom.”

“Nije bilo teško predvideti šta će se dešavati u našem društvu. Kad kažem našem društvu, mislim na ceo ovaj prostor. Istina, pokazujem dokument dolazeći iz Hrvatske u Srbiju ili u Bosnu, ili… ali čitav ovaj kulturni prostor osećam kao svoj."

„Kada je reč o Evropi i onom što se u njoj dešava, svojim predstavama govorio sam o fašizaciji i kako da se nosimo s tim, kako da u pozorištu predstavimo tu novu-staru stvarnost. Kolege u Zagrebu su mi se smejale, prebacivale da često koristim etiketu fašizma, da to postaje banalizovano. Nažalost, ta dijagnoza je bila veoma precizna. Sad jasno vidimo da je taj javni diskurs uspostavljen. Nešto što je bilo nezamislivo pre neku godinu u Nemačkoj, sada je normalno prihvaćeno. Vidimo slabost demokratije; ona nema mehanizam da spreči davanje legitimiteta političkim platformama koje su nedemokratske. Nemam rešenje za to, ali kao pozorišni čovek mislim da je moj zadatak da postavim pitanja.”



Osvrćući se na napade na njega Frljić kaže:

„Napadali su me da radim nešto što nije dobro za nacionalni identitet Hrvatske, da je ugrožavam…"

Poredeći situaciju u Srbiji i Hrvatskoj Frljić je rekao:

„Hrvatska i srpska politička realnost su slične, kao braća i sestre. Slično je stanje kada je reč o samoviktimizaciji i nesuočavanju sa prošlošću.“


Srećko Horvat se osvrnuo na Frljićevu predstavu “Aleksandra Zec”, o ubistvu srpske porodice u Zagrebu devedesetih (dobila Gran pri 48. Bitefa).

“ Društvo ne može da napreduje bez suočavanja. A mi se vraćamo unazad. Pozorište doživljavam i kao prostor čuvanja sećanja, da ne zaboravimo stvari koje su potisnute u zvaničnoj retorici. Priča o ubijenoj devojčici Aleksandri Zec jedna je od tih priča. Bio je to užasan događaj ali je još strašnija reakcija suda koji je oslobodio ljude koji su ubistva počinili i tako poslao poruku da su ratni zločini prihvatljivi."

Ovaj razgovor nije mogao da prođe bez osvrta na sport, preciznije fudbal:

„Ne volim fudbal, ali mi je ceo taj performans oko Svetskog prvenstva zanimljiv, ta pervertiranost, desničarski diskurs…“ konstatoivao je Frljić.


Jedna od tema koja se na razne načine u više navrata javljala bila je pitanje pobune, odnosno njenih iskustveno pokazanih praktičnih neuspeha i razloga za njih…

Komentarišući reakcije na komad o Zoranu Đinđiću u Beogradu kaže:

„Kada sam radio predstavu o Zoranu Đinđiću u Ateljeu 212, dosta sam razgovarao sa Bebom Popovićem. Istina, teško je razlikovati stvarnost od fantazije kad razgovarate sa Bebom Popovićem, ali on je rekao da su svuda okolo bili Miloševićevi ljudi, opstrukcija…“

A šta su imali da kažu o jačanju desnice i uzrocima za to:

“Desničarski populizam je druga strana novčića kapitalizma....  Breht je rekao da je fašizam poslednja faza kapitalizma”.


Horvat je napravio paralelu između fašizma/nacionalizma i kapitalizma konstatovao: 

“Nadahnuće za proizvodnu traku smrti Holokausta je došlo od kapitalizma. Krize i problemi koji danas pritiskaju svet preteći mu jesu utemeljeni u strukturi kapitalizma. Nacionalizam je sredstvo kapitala.”

Frljić se pozabavio kolonijalizmom, time da su najrazvijenije zemlje do bogatstva došla eksploatacijom  nagomilale kolonija.

“To je u osnovi velika nejednakost koja ne znam kako će se rešiti.”


Srećko Horvat je pomenuo i Frčjićevu predstavu  “Rad oslobađa” i njeno izvođenje u Minhenu:

„ Demonstrante, proteste koji su često i nasilni vidim kao deo predstave..... Ne želim uspeh koji će moju predstavu i kritiku pretvoriti u robu. A to otvara vrlo teško pitanje;  kako raditi, ostati u igri a biti subverzivan i opstruirati.“

O načinima borbe protiv vlasti koja je sve gluvlja na proteste građanstva kaže:

„Ako je demokratija igra, onda smo tu igru izgubili. Ona nije ono što smo o njoj učili u školi. Mislim da stvari treba radikalizovati. Ipak, nećemo uzeti puške u ruke dok ne dođemo do toga, kao što je pisao Marks;  da ne možemo da izgubimo ništa sem svojih lanaca.“

Нема коментара:

Постави коментар