Druga centralna konferencija povodom 52.BITEFA (s leva na desno) An-Loren Viguru, Alona Fišer Kam, Ivan Medenica, Ivona Jevtić, Miloš Latinović, Frank Bauman... |
"Mi ne želimo da budemo katastrofični, ali umetnost, kakvu je Bitef oduvek promovisao, treba da nas pokreće na razmišljanje, kritičko mišljenje i možda u nekom konačnom ishodištu na akciju.", rekao je na početku umetnički direktor Bitefa Ivan Medenica.
Juče, 29. avgusta u podne u Skupštini Grada Beograda održana druga centralna konferencija za medije povodom 52. Bitefa koji će se održati pod sloganom Svet bez ljudi od 13. do 22. septembra.
Na konferenciji su se prisutnima obratili Miloš Latinović, direktor Bitefa, Ivan Medenica, umetnički direktor Bitefa, Ivona Jevtić, gradski sekretar za kulturu Grada Beograda, Alona Fišer Kam, ambasadorka Izraela u Srbiji, Frank Bauman, direktor Gete instituta, An-Loren Viguru, kulturni ataše, ispred Francuskog instituta u Srbiji.
Gorila je nihilista, svestan nesavršenstva savremene civilizacije, a ipak, u isto vreme oseća dozu saosećanja sa ljudima. |
Na konferenciji je predstavljen celokupan glavni i prateći program 52. Bitef festivala, predfestivalske aktivnosti, festivalski centar, sponzori, partneri i prijatelji festivala.
Konferenciju je otvorio direktor Bitefa Miloš Latinović izrazima zahvalnosti svima koji su podržali festival uz posebnu zahvalnost osnivaču Sekretarijatu za kulturu Grada Beograda i pokrovitelju Ministarstvu kulture i informisanja Republike Srbije,
ustanovama uz čiju podršku ovaj međunarodni festival postoji više od
pola decenije.
Pored prisutnih govornika, predstavnika ambasada i
kulturnih centara, Latinović je istakao podršku ambasade Švajcarske u Beogradu, kao i specijalnu podršku Delegacije Evropske unije u Srbiji koja je podržala Bitef u okviru obležavanja Evropske godine kulturnog nasleđa.
Latinović je predstavio i sponzora festivala I&F McCann Grupu,
koja i ove godine kroz podršku Bitefu daruje poklon Beogradu, Bitefu i
ljubiteljima pozorišta, I&F McCann Grupa i njen osnivač Srđan Šaper
odlučili su da nastave da podržavaju festival kao važan sponzor i
partner Bitefa.
Ivona Jevtić, ispred
Sekretatijata za kulturu Grada Beograda istakla je da joj je veliko
zadovoljstvo što može da najavi Bitef festival, kao manifestaciju koja
je od velikog značaja za grad Beograd, ali i izrazila zadovoljstvo zbog
saradnje sa umetničkim direktorom Bitefa i čitavim Bitef timom i istakla
inovativan i kreativan marketinški pristup menadžmenta Bitef festivala
kojim je festival uspeo da obezbedi podršku velikog broja sponzora.
Međunarodni
karakter Bitef festivala privlači i veliki broj inostranih partnera i
ambasada koje prepoznaju njegov značaj na međunarodnoj pozorišnoj i
izvođačkoj sceni. S tim u vezi posebnu zahvalnost bih izrazila
ambasadama, kao i kulturnim centrima: SR Nemačke i Gete Institutu,
ambasadi Izraela, Švajcarske, kao i Francuskom institutu u Srbiji, za
podršku koju pružaju festivalu na predstavama na glavnom programu,
istakla je Ivona Jevtić. Posebnu zahvalnost izrazila je i Delegaciji
Evropske Unije u Srbiji koja je takođe podržala realizaciju ove gradske
manifestacije.
Ambasadorka Izraela Alona Fišer Kam izjavila je da joj je veoma drago da se rad mladog izraelskog umetnika Nadava Barnee, nalazi
u glavnom programu Bitefa. Reč je o multimedijalnom umetniku koji je
istovremeno i muzičar, kompozitor, tekstopisac i dizajner svetla. Izrazila je i priznanje kreatorima Bitefa na hrabrosti u odairu teme.
Njegov prvi album je nosio naziv o životu i smrti. Zanimljivo je da se jedan tako mladi umetnik u ranim tridesetim bavi temama kao što je smrt, a PA'AM je instalacija u kojoj nema živih izvođača na sceni i sastavljena je od fragmenata sećanja, uspomena, kolektivnih i ličnih triju stvarnih osoba, značajnih izraelskih umetnika koji se sećaju svoje mladosti i prošlosti. Tu se prepliću intimna sećanja, sa sećanjima koja su istorijske političke prirode na jedan inovantan način. PA’AM na hebrejskom znači ,,jednom davno'', s tim što umetnik Nadav Barnea insistira na tome da se uvek zadrži originalan hebrejski naslov, iako ga i u Izraelu piše abecedom. I njegov prvi muzički album se zvao "Život i smrt".
Frank Bauman, direktor Gete instituta,
kome je ovo drugi Bitef od kada je na funkciji direktora (žali štop je jubilarni 50-ti propustio), rekao je da
je Bitef jedan od najznačajnijih festivala u regionu, koji od početka
teži da prikaže nemačku produkciju, što je slučaj i sa ovim izdanjem
festivala. Bauman je izrazio zadovoljstvo što će ove godine imati
priliku da podgleda čak dve nemačke predstave - Večna Rusija i Gorki - Alternativa za Nemačku? i istakao značaj političkog teatra u današnje vreme.
Prisetio se Brehove krilatice da ako vlada nije zadovoljna narodom treba da izabere neki drugi. Festival, poput Bitefa, po njemu ima ulogu da otvori oči ljudima, često začaurenim u svojim zajednicima, krugu istomišljenika. A ovogodišnji Bitef tematizuje različitost i ksenofobiju, propast civilizacije kakvu poznajemo.
Zapravo,
ceo festival ima tu ulogu da otvori oči pubilci, kada su u pitanju te
najznačajnije političke teme. Svi živimo u nekom sopstvenom mehuru i
nismo svesni šta se dešava izvan njega. Prilično smo zatvoreni u
određenim mišljenjima zajednice. Zahvalan sam Ivanu Medenici što je
selektovao predstavu Večna Rusija, upravo zbog različitih diskursa i
protivrečnosti koje ona sadrži, izjavio je Bauman dodavši da je u Rusiji proveo šest godina, a da predstava prati vek i po ove velike zemlje; od imperijalnih dana do danas.
An-Loren Viguru, kulturni ataše, ispred Francuskog instituta u Srbiji,
uz konstataciju o značaju i kvalitetu Bitef festivala izjavila je da joj je drago što je Francuski institut u Beogradu po pedeseti put partner Bitef festivala, kako glavnog, tako i pratećeg programa
festivala. Viguru je mišljenja da je Bitef značajan festival koji
učestvuje u procesu izgradnje evropskog integriteta.
Ove godine Svita br.3 'Evropa' svečano će otvoriti Bitef festival 14. septembra, dok će pretpremijera biti 13. septembra.
Žoris Lakost,
već je gostovao na jubilarnom 50. Bitefu predstavom Svita br.2, ali bih
pozvala sve one koji tada nisu uspeli da pogledaju predstavu, da dođu
da pogledaju Svitu br. 3 'Evropa',
jer se ne radi o nastavku predstave. Predstava je sačinjena je od
materijala koji je Lakost skupljao sa drugim umetnicima iz čitavog
sveta, govorima najrazličitije vrste, koji se razlikuju po boji glasa,
ritmu, tonalitetu. Sakupljeni materijal deo je Enciklopedije reči
koji je izvor za mnoge njegove radove. U Evropi mozemo da čujemo
različite diskurse koji su preplavljeni ksenofobijom, govorima mržnje i
mi ne znamo kako da se postavimo prema tome. Za gledanje ove predstace nije neophodno da je gledalac odgledao Svitu br.2. Smeh je veoma prisutan u
predstavama Lakosta, zbog toga sto postoji discanca u temama koje
tretira i cilj nije da nas obezhrabri vec omoguci da se suocimo sa ovim
temama. Značaj ove predstave naročito je velik sada kada obeležavo stogodišnjicu okončanja Velikog rata. Vizuelizacija ove prerdstave u potpunosti se uklapa u ovogodišnji koncept Bitefa.
Ivan Medenica, umetnički direktor festivala, predstavio je prateći program festivala, i
konstatovao da pozorište mora da bude političko, da se hvata u koštac
gorućim izazovima i problemima sveta sa kojima se danas suočavamo. Istakao je da prateći program mora biti teoriski, debitni, ali se ove godine okreće i novim tendencijama: deprofesionalizaciji i umetničkim (vizuelnim) instalacijama. Biće, uobičajno, kao i dosad organizovani Susreti sa autorima neosredno posel predstava a taj program će voditi Milena Bogovac.
Da
bi program festivala dobio pravi kontekst, mora da bude podržan
različitim pratećim, teorijskim sadržajima debatnog karaktera. Sa
prošlogodišnjom predstavom Olimp: U slavu kulta tragedije, i njenim
prenosom na RTS-u, Bitef, ali i pozorište i kultura su prevazišli svoje
granice i postali prvorazredna društvena tema.
Kroz projekat Narodnog
pozorišta u Beogradu i Hrvatskog narodnog kazališta iz Zagreba- Filozofski teatar,
Srećko Horvat, vodeći filozof mlade generacije razgovaraće sa
rediteljem Oliverom Frljićem 15. septembra sa željom da se ponovo uspostavi bliska
veza između filozofije i pozorišta kao mesta za aktivno promišljanje
društva i društvenih procesa, istakao je Medenica.
Delegacija u Srbiji i EU info centar će na dan svečanog otvaranja (14. septembar) pružiti svoje tumačenje koncepta ovogodišnjeg Bitefa kroz dva događaja: Debatu pod nazivom Izazovi savremene demokratije, i izložbu priređenu povodom obeležavanja Evropske godine kulturnog nasleđa – Pozdrav iz Srbije u foajeu Jugoslovenskog dramskog pozorišta. Ovaj segment ovogodišnjeg Bitefa, kao i predstava s otvaranja nije kritika evropskih zacrtanih vrednosti, već naprotiv kritika njihovih izvitoperenja.
Estetski fenomeni, odnosno tri pozorišne instalacije koje zatvaraju ovogodišnji Bitef biće povod da se na tribini Međuprostori vizuelne umetnosti i teatra, pokrene nedovoljno istražena tema i otvori diskusija o susretanju teatarskog u vizuelnoj umetnosti i obrnuto. Na tribini će učestvovati teoretičari, ali i umetnici koji se u svom radu bave instalacijama.
Digitalizacija Bitefa je interaktivna prezentacija projekta u saradnji sa Univerzitetskom bibliotekom Svetozar Marković.
U okviru ovog projekta, kompletna arhivska građa festivala je obrađena i
biće postavljena na posebnom portalu čime će biti omogućen pristup i
pretraga bogatog istorijata Bitefa. Ovu tribinu vodiće istoričar umetnosti i kustos Centra za vizuelnu kulturu Muzaje savremene umetnosti u Beogradu dr Dejan Sretenović.
Showcase domaćih pozorišta osmišljen je tako da zainteresovanoj publici omogući uvid u savremenu beogradsku pozorišnu produkciju kroz četiri predstave koje su tematski usaglašene sa ovogodišnjim BITEFom: Jami distrikt, Klošmerl, Režim ljubavi, Urnebesna tama (na 50. Bitefu smo gledali inscenaciju Burgteatra).
Devetnaesta Bitef Polifonija pod naslovom „Kako si ti živ?“ koji je kao i program podstaknut konceptom 52. Bitefa, otvoriće dijalog kroz tri teme, inicijative, odnosno predstave kao ose i produbiti ga kroz različite radionice.
U
okviru programa Bitef Biblioteka, koja ulazi u treću godinu, biće
predstavljena najnovija izdanja stručne, teorijske literature vezane za
pozorište i izvođačke umetnosti pozorišta (Clio, FDU, Stanica...).
Tokom trajanja 52. Bitefa,
tim festivala zajedno sa eksternim stručnjacima i mladim kolegama iz
celog sveta, u cilju istraživanja i sticanja novih praktičnih iskustava,
izvršiće „menadžersku vivisekciju“ nad Bitefom. Ovaj međunarodni obrazovni program kroz različite formate otvara prostor za dalji profesionalni razvoj i napredak u karijeri. Najavljen je dolazak gostiju iz Indije, Kine, Grčke, Bugarske...
Kao i svake godine ostvariće se i značajna međuinstitucionalna saradnja, pa će festivalu svoja vrata otvoriti značajne ustanove i institucije kulture a predstave na glavnom programu biće održane u Narodnom pozorištu u Beogradu, Jugoslovenskom dramskom pozorištu, Beogradskom dramskom pozorištu, Pozorištu na Terazijama, Ateljeu 212, Bitef teatru, Sava centru, dok će festivalski centar i brojni prateći programi biti smšteni u Kombank dvorani i na Trgu Nikole Pašića.
Kao i svake godine ostvariće se i značajna međuinstitucionalna saradnja, pa će festivalu svoja vrata otvoriti značajne ustanove i institucije kulture a predstave na glavnom programu biće održane u Narodnom pozorištu u Beogradu, Jugoslovenskom dramskom pozorištu, Beogradskom dramskom pozorištu, Pozorištu na Terazijama, Ateljeu 212, Bitef teatru, Sava centru, dok će festivalski centar i brojni prateći programi biti smšteni u Kombank dvorani i na Trgu Nikole Pašića.
Bitef će ostati veran i svojoj tadiciji žurki. Iako predskazuju skoru propast sveta, apokalipsu ili baž zato u svet hedonije zakoračiće ove godine sa svojom kafanom/klubom. Tako je najavljena i izraelska žurka.
Predstavljanje knjiga održavaće se u Maršalovom salonu pod budnim okom Marksa, Engelsa i Tita koji će to pratiti s zidova.
Na kraju 52. Bitefa biće dodeljene nagrade kao i svake godine: Grand prix Mira Trailović za najbolju predstavu u celini i Specijalna nagrada Jovan Ćirilov, Politikina nagrada i Nagrada publilke.
Na kraju 52. Bitefa biće dodeljene nagrade kao i svake godine: Grand prix Mira Trailović za najbolju predstavu u celini i Specijalna nagrada Jovan Ćirilov, Politikina nagrada i Nagrada publilke.
REČ UMETNIČKOG
DIREKTORA Ivan Medenica
52. Bitef održava se pod sloganom „Svet bez ljudi“, od 13. do 22.
septembra 2018, s deset projekata u glavnom programu, i to iz Slovenije,
Francuske, Srbije, Nemačke, Hrvatske, Estonije, Švajcarske, Izraela i Belgije.
Ovaj se naziv podjednako odnosi na obe noseće osovine glavnog programa, i
umetničku i tematsko-problemsku. Kao i u prošle dve godine, program i sad ima
te dve osovine, jer duboko verujemo da je misija Bitefa i da jasno mapira one
umetničke fenomene savremenog teatra i izvođačkih umetnosti koji su (i dalje)
radikalni, subverzivni i polemični, kao i da hrabro ukazuje na odgovarajuće,
turbulentne i uznemirujuće društvene fenomene savremenog sveta. Bitef postoji
da bi nas uznemiravao i umetnički i politički, pokretao da mislimo, osećamo i
delamo... Na prošlom Bitefu, umetnički je fokus bio na „durational performances“, a problemski na velikim naracijama (cela grčka
mitologija i tragedija, Biblija, srpska epika Srednjeg veka...) na kojima se
zasniva naša, uveliko posrnula zapadna civilizacija.
Na tematsko-problemskom planu,
slogan „Svet bez ljudi“ može da stvori pregršt različitih asocijacija, ali mi
smo prevashodno mislili na tri: svet bez „pravih“ ljudi, svet (uoči) apokalipse i fenomen smrti. Te su
asocijacije čvrsto povezane, jer svet bez pravih ljudi, svet neljudi, dovodi, pre ili kasnije, do
kataklizme opštih razmera posle koje nema ničeg: samo smrti, odnosno – sveta bez ljudi. Ta vizija „sveta bez pravih ljudi“, a koja naslućuje opštu propast, odnosi se na sasvim
konkretne, opasne tendencije koje odlikuju današnju Evropu i svet. Reč je o
desnom populizmu, ksenofobiji, netoleranciji, autoritarnim režimima (tzv. „neliberalne demokratije“), koji razgrađuju demokratske ustanove i sistem
ljudskih prava, što se dešava čak i u onim državama koje su njihove kolevke, i
sve to u, manjoj ili većoj meri, u sprezi s pljačkaškim oblicima kapitalizma.
Ovaj se tematski fokus razvio iz autentičnog, ličnog osećanja neizvesnosti,
strepnje i straha, koje smo dramaturg Bitefa Filip Vujošević i ja prepoznali i
u mnogim predstavama viđenim u procesu selekcije, a ne iz nekog ideološki
unapred zadatog i ostrašćenog stava.
Upravo se na takav, intimni i bolni
krik opomene svodi predstava Odilo.
Zatamnjenje. Oratorijum, jednog od vodećih slovenačkih avangardista iz
osamdesetih godina 20. veka, Dragana Živadinova,
koji je ostvaren u koprodukciji nekoliko slovenačkih pozorišta. Živadinov je
naglo i neočekivano prekinuo svoje višedecenijske, radikalne eksperimente s
projektima u bestežinskom stanju ili sa „inkapsuliranjem“ umetničkog opusa svojih preminulih glumaca u satelite,
koji će biti lansirani u kosmos, i najčvršće moguće aterirao na zemlju, jer je
snažno osetio i nedvosmisleno zaključio da se u današnjem svetu nameće jedna
jedina relevantna tema: povampirenje nacizma
(ili kako god da gore izlistane pojave eufemistički preimenujemo). Tako je
nastala predstava koja upozorava na dotične aktuelne pojave ukazivanjem na
njihove preteče (ili analogije) iz prošlosti, konkretno na lik Odila
Globočnika: Slovenca koji je bio jedan od ljudi od najvećeg Hitlerovog
poverenja, a kojeg se danas u Sloveniji niko ne želi da seća. Putem
spektakularnog rituala, koji je uverljiva rekonstrukcija nacističkih mitinga iz
tridesetih godina prošlog veka, ali istovremeno stilizovano i ironično
poigravanje tom ikonografijom u duhu pokreta Neue Slowenische Kunst iz
osamdesetih godina, Živadinov vrši direktan i eksplicitan egzorcizam: temeljno
nas čisti od duha Globočnika, kako on
danas ne bi oživeo. S obzirom na to dvostruko ukazivanje na prošlost – kako na doba nacizma, tako i na umetnički pokret NSK,
koji je i deo istorije Bitefa – ovaj se
projekat pokazao kao idealan za Prolog 52. Bitefa.
Ritualna purifikacija od duha nacizma odmah će
se pokazati – selektorske li
ironije! – kao plemenit,
herojski, ali uzaludan poduhvat. 52. Bitef svečano otvara predstava Svita br. 3 'Evropa', francuskog
reditelja Žorisa Lakosta, koji je 2016, sa Svitom
br. 2 bio najveće iznenađenje festivala, zadobio naklonost i publike i
medija i stručne javnosti, te dobio i nagradu publike i specijalnu nagradu
žirija. Novi projekat ovog autora zasniva se na istim umetničkim principima:
scensko-muzičkom uprizorenju raznih dokumentarnih audio-materijala, u rasponu
od političkih govora do ulične konverzacije. Svita br 3 'Evropa' tretira, kako i sam naslov sugeriše, stanje u
Evropskoj uniji, sastoji se od 28 muzičko-scenskih numera, a svaka od njih
zasnovana je na jednom audio-zapisu iz jedne od 28 zemalja EU. Svaki od zapisa
ukazuje upravo na opasnost od ugrožavanja evropskih vrednosti, porast
ksenofobije, netolerancije, autoritarnosti i nasilja, a u rasponu od izjave jednog
rumunskog monaha da će Kinezi pokoriti Evropu jer je to deo jevrejske zavere,
do govora mađarskog poslanika o tome da je najveći problem migranata iz
muslimanskih zemalja to što su oni sami nasilni prema svojim ženama i svojoj deci.
Tu liniju nastavljaju i
radikalizuju, sasvim u njegovom stilu, dve predstave Olivera Frljića – Gorki - Alternativa
za Nemačku? („Maksim Gorki“, Berlin) i Šest
lica traži pisca (Satiričko kazalište „Kerempuh“, Zagreb). Naslov prve
predstave je, za nemačku publiku, prava bomba jer je reč o imenu
ultradesničarske partije koja je na poslednjim izborima ušla u Bundestag, i to
kao treća najjača u zemlji. Predstava tematizuje, dakle, uspon desnice u
Nemačkoj, ali i, kao što je skoro uvek slučaj u Frljićevim projektima, poziciju
pozorišta u takvom kontekstu, njegovu spremnost i sposobnost da reaguje i pruži
otpor. U ovom slučaju, to je posebno zanimljivo i bitno pitanje, jer Frljić
problematizuje aktuelni, progresivni koncept Teatra „Maksim Gorki“, otvorenog
prema umetnicima iz drugih, pre svega vanevropskih sredina, i adekvatnim
temama, pokrećući pitanje da li je to suštinski otpor, ili samo podmirivanje
savesti ovih umetnika. Pirandelovu intelektualnu komediju Šest lica traži pisca, Frljić aktuelizuje tako što glumačka družina
na početku komada ne priprema jednu drugu dramu čuvenog italijanskog
dramatičara već satirički igrokaz čiji su akteri stvarni protagonisti hrvatske
ekstremne desnice. Kada se pojave, „lica“ mole glumce da odigraju njihovu
nasilnu, traumatičnu i incestuoznu porodičnu priču, kakve su uistinu i mnoge
druge priče koje se skrivaju pod hipokritskom maskom desničarima tako dragih „obiteljskih
vrednosti“.
Srpski teatar predstavljaće autorka
i institucija koji su se potvrdili kao oni koji danas stvaraju i umetnički i
društveno najradikalniji teatar. Reč je o autorskom projektu Bolivud Maje Pelević (tekst i režija) u
produkciji Narodnog pozorišta iz Beograda. U formi treš mjuzikla, predstava
razvija potpuno apsurdnu, a opet, nažalost, realističku priču o devijacijama
srpskog, ali i drugih opljačkanih i rasturenih istočnoevropskih društava.
Glumci iz provincijskog pozorišta pripremaju priredbu – iskazujući pri tom nesolidarnost, ksenofobiju,
nedostatak klasne svesti – da bi se što
bolje „prodali“ bolivudskom producentu koji, u razorenoj i napuštenoj
socijalističkoj fabrici datoj pozorištu na privremenu upotrebu, želi da izgradi
veliki filmski studio... Teorijsku kontekstualizaciju ovih globalnih društvenih
izazova – desni
populizam, ksenofobija, autoritarni režimi – ostvarićemo specijalnim izdanjem Filozofskog teatra,
projekta Narodnog pozorišta koji bi sad bio i deo pratećeg programa Bitefa, a
vodiće ga poznati filozof mlađe generacije Srećko Horvat sa, za ovu temu,
odgovarajućim sagovornicima.
Ovu celinu glavnog programa
zaokružuje predstava NO43 Prljavština estonskog Teatra NO99, koje
je u poslednje vreme, posebno od dobijanja prestižne evropske nagrade za
pozorište (Premio Evropa: pozorišna realnost) u Rimu u decembru 2017, jedan od
najvećih aduta velikih svetskih festivala. Ona ne tretira aktuelne društvene
prilike već duhovito i metaforično dijagnostifikuje opšte stanje sveta na pragu
kataklizme: dramski glumci, čija telesna uvežbanost, izdržljivost i plastika
pokreta čine da deluju kao plesači, izvode seriju raznorodnih životnih i
alegorijskih situacija, krećući se, plešući i roneći u moru – blata.
Dimenzija „opšte kataklizme“ koju
ima NO 43 Prljavština čini da ona označava vrhunac prvog dela selekcije i
ujedno idealni prelaz ka novoj celini, ka, u doslovnom smislu, svetu bez ljudi. U nastavku glavnog
programa 52. Bitefa, ovaj slogan poprima dva aspekta. Na tematskom nivou, on se
odnosi na ono što dolazi posle kataklizme – smrt – a na estetskom, na posebnu umetničku formu koja stoji
na prelazu između izvođačkih i vizuelnih umetnosti, a koju odlikuje upravo „smrt
izvođača“: instalacije. Naime, naredne tri predstave u ovakvoj, verujemo veoma
razrađenoj dramaturgiji glavnog programa Bitefa su, zapravo, instalacije u
kojima nema ni jednog jedinog izvođača – svet bez
ljudi, pozorište bez glumaca. Prva u nizu čuva i tematski fokus prethodnog dela
selekcije – osuda
autoritarnih režima – te tako funkcioniše
i kao neka vrsta mosta između dva dela selekcije. Projekat Večna Rusija ruske pozorišne kritičarke Marine Davidove, čiji je
ovo prvi umetnički rad, u produkciji berlinskog pozorišta HAU, svodi se na
džinovski lavirint soba koje nas vode kroz različite periode političke i
kulturne istorije Rusije. Međutim, u kom god pravcu da krenemo, u koju god
prostoriju da nas odvedu, uvek se vraćamo u središnju svečanu salu koja uvek
trpi dizajnerske promene, ali se nikada suštinski ne menja: epohe dolaze i prolaze,
ali autokratski model vladanja opstaje, i to je to – „večno rusko“.
Blok instalacija, što je umetnički
oblik na kojem je apsolutni umetnički naglasak ovog izdanja Bitefa, dopunjuju
dva projekta koja fokus pomeraju s političke na intimne teme i vizure: s
društvenih kataklizmi prelazimo na najličniju moguću temu – smrt. Izraelski projekat PA'AM mladog umetnika Nadava Barnee, koji je ovogodišnje „otkriće“
Bitefa, svodi se na spektakularnu svetlosnu i video instalaciju. Na osam
televizijskih ekrana koji vise u kaleidoskopskim svetlom oblikovanom i
dekonstruisanom fizičkom prostoru emituju se apstraktni video-radovi, praćeni
glasovima iz off-a koji pripovedaju priče o intimnim izdajama, smrti bližnjih,
bolnim sećanjima. Iz poznatog teatra Vidi iz Lozane (Švajcarska) dolazi
instalacija proslavljenog reditelja Štefana Kegija, člana kolektiva Rimini
Protokol, pod naslovom Zaostavština, komadi bez ljudi. Reč je o
spektakularnoj scenografiji, „prostorno-vremenskoj kapsuli“ u kojoj gledaoci
mogu da idu od jedne do druge „ćelije“, koje su krajnje realno i detaljno izgrađene.
Svaka od njih je uspomena na stvarne, nepoznate ljude koje su „projektovali“
svoju smrt i način na koji žele da ih se jednom sećamo. Smrt se doživljava na
snažan, iskustveni način.
Umetnički naglasak koji je sada
stavljen na umetnost instalacija važan je, verujemo, iz nekoliko razloga. Pre
svega, ovako se u institucionalnom domaćem kontekstu (još uvek dosta
konzervativnom), potvrđuje jedna od nespornih odlika savremene umetnosti:
prožimanje formi, žanrova i čitavih umetnosti. Upravo je umetnost instalacija
glavno polje gde se prožimaju izvođačke i vizuelne umetnosti, instalacije
pripadaju i jednima i drugima. Međutim, treba istaći jednu malu, ali važnu razliku:
nijedna od tri instalacije na 52. Bitefu nije nastala u kontekstu vizuelnih
umetnosti već su sve rađene za pozorišta ili festivale. Takođe, isticanjem
umetnosti instalacija pravi se i posveta jednom od najbitnijih pratećih
programa Bitefa, onom posvećenom vizuelnim umetnostima, koji je postojao prvih
desetak godina u istoriji našeg festivala. Pod umetničkim rukovodstvom Biljane
Tomić i Ješe Denegrija upravo je ovaj prateći program pozorišnog festivala, a
ne neka likovna manifestacija, uveo na domaću scenu vizuelnih umetnosti
radikalne eksperimente toga doba. Zato u pratećem programu 52. Bitefa
organizujemo konferenciju na kojoj će se analizirati savremena umetnost kao
polje estetskih ukrštanja, preplitanja, prožimanja.
Kada govorimo o umetničkim
preplitanjima i ukrštanjima, treba istaći i to da se u glavnom programu 52.
Bitefa izdvaja još jedna umetnička celina, iako je ne ističemo posebno. Nju
čine različiti oblici muzičkog pozorišta: Odilo.
Zatamnjenje. Oratorijum, Svita br. 3
'Evropa', Bolivud i Rekvijem za L. U kombinaciji s tri
instalacije i ostalim predstavama koje, takođe, ne mogu da se podvedu pod
dramski teatar, ovi muzički projekti čine da je glavni program 52. Bitefa,
zaista, jedno mogućno, savremeno ostvarenje čuvenog ideala „Gesamtkunstwerk-a“
Riharda Vagnera.
Dramaturgija programa koji se zove „Svet
bez ljudi“ završava se, logično, rekvijemom. Reč je o velikoj međunarodnoj
koprodukciji Rekvijem za L., čiji je
nosilac belgijska kompanija le bale se d
la be, a autori kompozitor Fabricio Kasol i proslavljeni koreograf Alen
Platel, koja će u Sava Centru svečano zatvoriti 52. Bitef. Osnova ove muzičke
predstave je Mocartov Rekvijem, sjajno
prožet afričkim pogrebnim pesmama. Cela predstava, sve s video-radom koji
prikazuje jednu belu gospođu na samrti, asocira na multikulturalan pogrebni
obred, čija je intonacija izrazito nežna, intimistička. Ipak, u našoj
dramaturgiji, a imajući u vidu to da ovu koncert-predstavu izvodi ansambl
sastavljen skoro samo od Afrikanaca, Rekvijem
za L. poprima i društvenu, političku konotaciju. On postaje „crno opelo za
beli svet“: opelo koje nad svetom tlačitelja, čije urušavanje tematizuje većina
predstava na 52. Bitefu, izvodi ansambl sastavljen od vekovima tlačenih
etničkih grupa.
Pored dva već pomenuta prateća programa,
Filozofskog teatra i Konferencije o likovnom programu Bitefa, na 52. Bitefu
nameravamo da organizujemo i druge sadržaje: Bitef polifoniju, Bitef
biblioteku, Međunarodni edukativni program festivalskog menadžmenta,
Prezentaciju digitalizacije Bitefa, kao i Showcase domaćeg pozorišta.
Нема коментара:
Постави коментар