четвртак, 30. август 2018.

ODRŽANA DRUGA CENTRALNA KONFERENCIJA POVODOM 52.BITEFA

Druga centralna konferencija povodom 52.BITEFA (s leva na desno) An-Loren Viguru, Alona Fišer Kam, Ivan Medenica, Ivona Jevtić, Miloš Latinović, Frank Bauman...


"Mi ne želimo da budemo katastrofični, ali umetnost, kakvu je Bitef oduvek promovisao, treba da nas pokreće na razmišljanje, kritičko mišljenje i možda u nekom konačnom ishodištu na akciju.", rekao je na početku umetnički direktor Bitefa Ivan Medenica.



Juče, 29. avgusta u podne u Skupštini Grada Beograda održana druga centralna konferencija za medije povodom 52. Bitefa koji će se održati pod sloganom Svet bez ljudi od 13. do 22. septembra

Na konferenciji su se prisutnima obratili Miloš Latinović, direktor Bitefa, Ivan Medenica, umetnički direktor Bitefa, Ivona Jevtić, gradski sekretar za kulturu Grada Beograda, Alona Fišer Kam, ambasadorka Izraela u Srbiji, Frank Bauman, direktor Gete instituta, An-Loren Viguru, kulturni ataše, ispred Francuskog instituta u Srbiji.

Gorila je nihilista, svestan nesavršenstva savremene civilizacije, a ipak, u isto vreme oseća dozu saosećanja sa ljudima.

Na konferenciji je predstavljen celokupan glavni i prateći program 52. Bitef festivala, predfestivalske aktivnosti, festivalski centar, sponzori, partneri i prijatelji festivala.

Konferenciju je otvorio direktor Bitefa Miloš Latinović izrazima zahvalnosti svima koji su podržali festival uz posebnu zahvalnost osnivaču Sekretarijatu za kulturu Grada Beograda i  pokrovitelju Ministarstvu kulture i informisanja Republike Srbije, ustanovama uz čiju podršku ovaj međunarodni festival postoji više od pola decenije. 
Pored prisutnih govornika, predstavnika ambasada i kulturnih centara, Latinović je istakao podršku ambasade Švajcarske u Beogradu, kao i specijalnu podršku Delegacije Evropske unije u Srbiji koja je podržala Bitef u okviru obležavanja Evropske godine kulturnog nasleđa. 
Latinović je predstavio i sponzora festivala I&F McCann Grupu, koja i ove godine kroz podršku Bitefu daruje poklon Beogradu, Bitefu i ljubiteljima pozorišta, I&F McCann Grupa i njen osnivač Srđan Šaper odlučili su da nastave da podržavaju festival kao važan sponzor i partner Bitefa.
 
Ivona Jevtić, ispred Sekretatijata za kulturu Grada Beograda istakla je da joj je veliko zadovoljstvo što može da najavi Bitef festival, kao manifestaciju koja je od velikog značaja za grad Beograd, ali i izrazila zadovoljstvo zbog saradnje sa umetničkim direktorom Bitefa i čitavim Bitef timom i istakla inovativan i kreativan marketinški pristup menadžmenta Bitef festivala kojim je festival uspeo da obezbedi podršku velikog broja sponzora.

Međunarodni karakter Bitef festivala privlači i veliki broj inostranih partnera i ambasada koje prepoznaju njegov značaj na međunarodnoj pozorišnoj i izvođačkoj sceni. S tim u vezi posebnu zahvalnost bih izrazila ambasadama, kao i kulturnim centrima: SR Nemačke i Gete Institutu, ambasadi Izraela, Švajcarske, kao i Francuskom institutu u Srbiji, za podršku koju pružaju festivalu na predstavama na glavnom programu, istakla je Ivona Jevtić. Posebnu zahvalnost izrazila je i Delegaciji Evropske Unije u Srbiji koja je takođe podržala realizaciju ove gradske manifestacije.




Ambasadorka Izraela Alona Fišer Kam izjavila je da joj je veoma drago da se rad mladog izraelskog umetnika Nadava Barnee, nalazi u glavnom programu Bitefa. Reč je o multimedijalnom umetniku koji je istovremeno i muzičar, kompozitor, tekstopisac i dizajner svetla. Izrazila je i priznanje kreatorima Bitefa na hrabrosti u odairu teme.


Njegov prvi album je nosio naziv o životu i smrti. Zanimljivo je da se jedan tako mladi umetnik u ranim tridesetim bavi temama kao što je smrt, a PA'AM je instalacija u kojoj nema živih izvođača na sceni i sastavljena je od fragmenata sećanja, uspomena, kolektivnih i ličnih triju stvarnih osoba, značajnih izraelskih umetnika koji se sećaju svoje mladosti i prošlosti. Tu se prepliću intimna sećanja, sa sećanjima koja su istorijske političke prirode na jedan inovantan način. PA’AM na hebrejskom znači ,,jednom davno'', s tim što umetnik Nadav Barnea insistira na tome da se uvek zadrži originalan hebrejski naslov, iako ga i u Izraelu piše abecedom. I njegov prvi muzički album se zvao "Život i smrt". 

  Frank Bauman, direktor Gete instituta, kome je ovo drugi Bitef od kada je na funkciji direktora (žali štop je jubilarni 50-ti propustio), rekao je da je Bitef jedan od najznačajnijih festivala u regionu, koji od početka teži da prikaže nemačku produkciju, što je slučaj i sa ovim izdanjem festivala. Bauman je izrazio zadovoljstvo što će ove godine imati priliku da podgleda čak dve nemačke predstave - Večna Rusija i Gorki - Alternativa za Nemačku? i istakao značaj političkog teatra u današnje vreme. 


Prisetio se Brehove krilatice da ako vlada nije zadovoljna narodom treba da izabere neki drugi. Festival, poput Bitefa, po njemu ima ulogu da otvori oči ljudima, često začaurenim u svojim zajednicima, krugu istomišljenika. A ovogodišnji Bitef tematizuje različitost i ksenofobiju, propast civilizacije kakvu poznajemo.

Zapravo, ceo festival ima tu ulogu da otvori oči pubilci, kada su u pitanju te najznačajnije političke teme. Svi živimo u nekom sopstvenom mehuru i nismo svesni šta se dešava izvan njega. Prilično smo zatvoreni u određenim mišljenjima zajednice. Zahvalan sam Ivanu Medenici što je selektovao predstavu Večna Rusija, upravo zbog različitih diskursa i protivrečnosti koje ona sadrži, izjavio je Bauman dodavši da je u Rusiji proveo šest godina, a da predstava prati vek i po ove velike zemlje; od imperijalnih dana do danas.



An-Loren Viguru, kulturni ataše, ispred Francuskog instituta u Srbiji, uz konstataciju o značaju i kvalitetu Bitef festivala izjavila je da joj je drago što je Francuski institut u Beogradu po pedeseti put partner Bitef festivala, kako glavnog, tako i pratećeg programa festivala. Viguru je mišljenja da je Bitef značajan festival koji učestvuje u procesu izgradnje evropskog integriteta.


Ove godine Svita br.3 'Evropa' svečano će otvoriti Bitef festival 14. septembra, dok će pretpremijera biti 13. septembra 



Žoris Lakost, već je gostovao na jubilarnom 50. Bitefu predstavom Svita br.2, ali bih pozvala sve one koji tada nisu uspeli da pogledaju predstavu, da dođu da pogledaju Svitu br. 3 'Evropa',  jer se ne radi o nastavku predstave. Predstava je sačinjena je od materijala koji je Lakost skupljao sa drugim umetnicima iz čitavog sveta, govorima najrazličitije vrste, koji se razlikuju po boji glasa, ritmu, tonalitetu. Sakupljeni materijal deo je Enciklopedije reči koji je izvor za mnoge njegove radove. U Evropi mozemo da čujemo različite diskurse koji su preplavljeni ksenofobijom, govorima mržnje i mi ne znamo kako da se postavimo prema tome. Za gledanje ove predstace nije neophodno da je gledalac odgledao Svitu br.2. Smeh je veoma prisutan u predstavama Lakosta, zbog toga sto postoji discanca u temama koje tretira i cilj nije da nas obezhrabri vec omoguci da se suocimo sa ovim temama. Značaj ove predstave naročito je velik sada kada obeležavo stogodišnjicu okončanja Velikog rata. Vizuelizacija ove prerdstave u potpunosti se uklapa u ovogodišnji koncept Bitefa.




Ivan Medenica, umetnički direktor festivala, predstavio je prateći program festivala, i konstatovao da pozorište mora da bude političko, da se hvata u koštac gorućim izazovima i problemima sveta sa kojima se danas suočavamo. Istakao je da prateći program mora biti teoriski, debitni, ali se ove godine okreće i novim tendencijama: deprofesionalizaciji i umetničkim (vizuelnim) instalacijama. Biće, uobičajno, kao i dosad organizovani Susreti sa autorima neosredno posel predstava a taj program će voditi Milena Bogovac.
 
Da bi program festivala dobio  pravi kontekst, mora da bude podržan različitim pratećim, teorijskim sadržajima debatnog karaktera. Sa prošlogodišnjom predstavom Olimp: U slavu kulta tragedije, i njenim prenosom na RTS-u, Bitef, ali i pozorište i kultura su prevazišli svoje granice i postali prvorazredna društvena tema.



Kroz projekat Narodnog pozorišta u Beogradu i Hrvatskog narodnog kazališta iz Zagreba-  Filozofski teatar, Srećko Horvat, vodeći filozof mlade generacije razgovaraće sa rediteljem Oliverom Frljićem 15. septembra sa željom da se ponovo uspostavi bliska veza između filozofije i pozorišta kao mesta za aktivno promišljanje društva i društvenih procesa, istakao je Medenica.  




Delegacija u Srbiji i EU info centar će na dan svečanog otvaranja (14. septembar) pružiti svoje tumačenje koncepta ovogodišnjeg Bitefa kroz dva događaja: Debatu pod nazivom Izazovi savremene demokratije, i izložbu priređenu povodom obeležavanja Evropske godine kulturnog nasleđaPozdrav iz Srbije u foajeu Jugoslovenskog dramskog pozorišta. Ovaj segment ovogodišnjeg Bitefa, kao i predstava s otvaranja nije kritika evropskih zacrtanih vrednosti, već naprotiv kritika njihovih izvitoperenja.


Estetski fenomeni, odnosno tri pozorišne instalacije koje zatvaraju ovogodišnji Bitef biće povod da se na tribini Međuprostori vizuelne umetnosti i teatra, pokrene nedovoljno istražena tema i otvori diskusija o susretanju teatarskog u vizuelnoj umetnosti i obrnuto. Na tribini će učestvovati teoretičari, ali i umetnici koji se u svom radu bave instalacijama. 




Digitalizacija Bitefa je interaktivna prezentacija projekta u saradnji sa Univerzitetskom bibliotekom Svetozar Marković. U okviru ovog projekta, kompletna arhivska građa festivala je obrađena i biće postavljena na posebnom portalu čime će biti omogućen pristup i pretraga bogatog istorijata Bitefa. Ovu tribinu vodiće istoričar umetnosti i kustos Centra za vizuelnu kulturu Muzaje savremene umetnosti u Beogradu dr Dejan Sretenović.
 

Showcase domaćih pozorišta osmišljen je tako da zainteresovanoj publici omogući uvid u savremenu beogradsku pozorišnu produkciju kroz četiri predstave koje su tematski usaglašene sa ovogodišnjim BITEFom: Jami distrikt, Klošmerl, Režim ljubavi, Urnebesna tama (na 50. Bitefu smo gledali inscenaciju Burgteatra).




Devetnaesta Bitef Polifonija pod naslovom „Kako si ti živ?“ koji je kao i program podstaknut konceptom 52. Bitefa, otvoriće dijalog kroz tri teme, inicijative, odnosno predstave kao ose i produbiti ga kroz različite radionice. 



U okviru programa Bitef Biblioteka, koja ulazi u treću godinu, biće predstavljena najnovija izdanja stručne, teorijske literature vezane za pozorište i izvođačke umetnosti pozorišta (Clio, FDU, Stanica...). 


Tokom trajanja 52. Bitefa, tim festivala zajedno sa eksternim stručnjacima i mladim kolegama iz celog sveta, u cilju istraživanja i sticanja novih praktičnih iskustava, izvršiće „menadžersku vivisekciju“ nad Bitefom. Ovaj  međunarodni obrazovni program kroz različite  formate otvara prostor za dalji profesionalni razvoj i napredak u karijeri. Najavljen je dolazak gostiju iz Indije, Kine, Grčke, Bugarske...

Kao i svake godine ostvariće se i značajna međuinstitucionalna saradnja, pa će festivalu svoja vrata otvoriti značajne ustanove i institucije kulture a predstave na glavnom programu biće održane u Narodnom pozorištu u Beogradu, Jugoslovenskom dramskom pozorištu, Beogradskom dramskom pozorištu, Pozorištu na Terazijama, Ateljeu 212, Bitef teatru, Sava centru, dok će festivalski centar i brojni prateći programi biti smšteni u Kombank dvorani i na Trgu Nikole Pašića. 

Bitef će ostati veran i svojoj tadiciji žurki. Iako predskazuju skoru propast sveta, apokalipsu ili baž zato u svet hedonije zakoračiće ove godine sa svojom kafanom/klubom. Tako je najavljena i izraelska žurka.
Predstavljanje knjiga održavaće se u Maršalovom salonu pod budnim okom Marksa, Engelsa i Tita koji će to pratiti s zidova.

Na kraju 52. Bitefa  biće dodeljene nagrade kao i svake godine: Grand prix Mira Trailović za najbolju predstavu u celini i Specijalna nagrada Jovan Ćirilov, Politikina nagrada i Nagrada publilke.


REČ UMETNIČKOG DIREKTORA Ivan Medenica 


            52. Bitef održava se pod sloganom Svet bez ljudi, od 13. do 22. septembra 2018, s deset projekata u glavnom programu, i to iz Slovenije, Francuske, Srbije, Nemačke, Hrvatske, Estonije, Švajcarske, Izraela i Belgije. Ovaj se naziv podjednako odnosi na obe noseće osovine glavnog programa, i umetničku i tematsko-problemsku. Kao i u prošle dve godine, program i sad ima te dve osovine, jer duboko verujemo da je misija Bitefa i da jasno mapira one umetničke fenomene savremenog teatra i izvođačkih umetnosti koji su (i dalje) radikalni, subverzivni i polemični, kao i da hrabro ukazuje na odgovarajuće, turbulentne i uznemirujuće društvene fenomene savremenog sveta. Bitef postoji da bi nas uznemiravao i umetnički i politički, pokretao da mislimo, osećamo i delamo... Na prošlom Bitefu, umetnički je fokus bio na durational performances, a problemski na velikim naracijama (cela grčka mitologija i tragedija, Biblija, srpska epika Srednjeg veka...) na kojima se zasniva naša, uveliko posrnula zapadna civilizacija.


            Na tematsko-problemskom planu, slogan Svet bez ljudi može da stvori pregršt različitih asocijacija, ali mi smo prevashodno mislili na tri: svet bez pravih ljudi, svet (uoči) apokalipse i fenomen smrti. Te su asocijacije čvrsto povezane, jer svet bez pravih ljudi, svet neljudi, dovodi, pre ili kasnije, do kataklizme opštih razmera posle koje nema ničeg: samo smrti, odnosno sveta bez ljudi. Ta vizija sveta bez pravih ljudi, a koja naslućuje opštu propast, odnosi se na sasvim konkretne, opasne tendencije koje odlikuju današnju Evropu i svet. Reč je o desnom populizmu, ksenofobiji, netoleranciji, autoritarnim režimima (tzv. neliberalne demokratije), koji razgrađuju demokratske ustanove i sistem ljudskih prava, što se dešava čak i u onim državama koje su njihove kolevke, i sve to u, manjoj ili većoj meri, u sprezi s pljačkaškim oblicima kapitalizma. Ovaj se tematski fokus razvio iz autentičnog, ličnog osećanja neizvesnosti, strepnje i straha, koje smo dramaturg Bitefa Filip Vujošević i ja prepoznali i u mnogim predstavama viđenim u procesu selekcije, a ne iz nekog ideološki unapred zadatog i ostrašćenog stava.


            Upravo se na takav, intimni i bolni krik opomene svodi predstava Odilo. Zatamnjenje. Oratorijum, jednog od vodećih slovenačkih avangardista iz osamdesetih godina 20. veka,  Dragana Živadinova, koji je ostvaren u koprodukciji nekoliko slovenačkih pozorišta. Živadinov je naglo i neočekivano prekinuo svoje višedecenijske, radikalne eksperimente s projektima u bestežinskom stanju ili sa inkapsuliranjem umetničkog opusa svojih preminulih glumaca u satelite, koji će biti lansirani u kosmos, i najčvršće moguće aterirao na zemlju, jer je snažno osetio i nedvosmisleno zaključio da se u današnjem svetu nameće jedna jedina relevantna tema: povampirenje nacizma (ili kako god da gore izlistane pojave eufemistički preimenujemo). Tako je nastala predstava koja upozorava na dotične aktuelne pojave ukazivanjem na njihove preteče (ili analogije) iz prošlosti, konkretno na lik Odila Globočnika: Slovenca koji je bio jedan od ljudi od najvećeg Hitlerovog poverenja, a kojeg se danas u Sloveniji niko ne želi da seća. Putem spektakularnog rituala, koji je uverljiva rekonstrukcija nacističkih mitinga iz tridesetih godina prošlog veka, ali istovremeno stilizovano i ironično poigravanje tom ikonografijom u duhu pokreta Neue Slowenische Kunst iz osamdesetih godina, Živadinov vrši direktan i eksplicitan egzorcizam: temeljno nas čisti od duha Globočnika, kako on danas ne bi oživeo. S obzirom na to dvostruko ukazivanje na prošlost kako na doba nacizma, tako i na umetnički pokret NSK, koji je i deo istorije Bitefa ovaj se projekat pokazao kao idealan za Prolog 52. Bitefa.         


             Ritualna purifikacija od duha nacizma odmah će se pokazati selektorske li ironije! kao plemenit, herojski, ali uzaludan poduhvat. 52. Bitef svečano otvara predstava Svita br. 3 'Evropa', francuskog reditelja Žorisa Lakosta, koji je 2016, sa Svitom br. 2 bio najveće iznenađenje festivala, zadobio naklonost i publike i medija i stručne javnosti, te dobio i nagradu publike i specijalnu nagradu žirija. Novi projekat ovog autora zasniva se na istim umetničkim principima: scensko-muzičkom uprizorenju raznih dokumentarnih audio-materijala, u rasponu od političkih govora do ulične konverzacije. Svita br 3 'Evropa' tretira, kako i sam naslov sugeriše, stanje u Evropskoj uniji, sastoji se od 28 muzičko-scenskih numera, a svaka od njih zasnovana je na jednom audio-zapisu iz jedne od 28 zemalja EU. Svaki od zapisa ukazuje upravo na opasnost od ugrožavanja evropskih vrednosti, porast ksenofobije, netolerancije, autoritarnosti i nasilja, a u rasponu od izjave jednog rumunskog monaha da će Kinezi pokoriti Evropu jer je to deo jevrejske zavere, do govora mađarskog poslanika o tome da je najveći problem migranata iz muslimanskih zemalja to što su oni sami nasilni prema svojim ženama i svojoj deci.  


            Tu liniju nastavljaju i radikalizuju, sasvim u njegovom stilu, dve predstave Olivera Frljića Gorki - Alternativa za Nemačku? („Maksim Gorki“, Berlin) i Šest lica traži pisca (Satiričko kazalište „Kerempuh“, Zagreb). Naslov prve predstave je, za nemačku publiku, prava bomba jer je reč o imenu ultradesničarske partije koja je na poslednjim izborima ušla u Bundestag, i to kao treća najjača u zemlji. Predstava tematizuje, dakle, uspon desnice u Nemačkoj, ali i, kao što je skoro uvek slučaj u Frljićevim projektima, poziciju pozorišta u takvom kontekstu, njegovu spremnost i sposobnost da reaguje i pruži otpor. U ovom slučaju, to je posebno zanimljivo i bitno pitanje, jer Frljić problematizuje aktuelni, progresivni koncept Teatra „Maksim Gorki“, otvorenog prema umetnicima iz drugih, pre svega vanevropskih sredina, i adekvatnim temama, pokrećući pitanje da li je to suštinski otpor, ili samo podmirivanje savesti ovih umetnika. Pirandelovu intelektualnu komediju Šest lica traži pisca, Frljić aktuelizuje tako što glumačka družina na početku komada ne priprema jednu drugu dramu čuvenog italijanskog dramatičara već satirički igrokaz čiji su akteri stvarni protagonisti hrvatske ekstremne desnice. Kada se pojave, „lica“ mole glumce da odigraju njihovu nasilnu, traumatičnu i incestuoznu porodičnu priču, kakve su uistinu i mnoge druge priče koje se skrivaju pod hipokritskom maskom desničarima tako dragih „obiteljskih vrednosti“.


Srpski teatar predstavljaće autorka i institucija koji su se potvrdili kao oni koji danas stvaraju i umetnički i društveno najradikalniji teatar. Reč je o autorskom projektu Bolivud Maje Pelević (tekst i režija) u produkciji Narodnog pozorišta iz Beograda. U formi treš mjuzikla, predstava razvija potpuno apsurdnu, a opet, nažalost, realističku priču o devijacijama srpskog, ali i drugih opljačkanih i rasturenih istočnoevropskih društava. Glumci iz provincijskog pozorišta pripremaju priredbu iskazujući pri tom nesolidarnost, ksenofobiju, nedostatak klasne svesti da bi se što bolje „prodali“ bolivudskom producentu koji, u razorenoj i napuštenoj socijalističkoj fabrici datoj pozorištu na privremenu upotrebu, želi da izgradi veliki filmski studio... Teorijsku kontekstualizaciju ovih globalnih društvenih izazova desni populizam, ksenofobija, autoritarni režimi ostvarićemo specijalnim izdanjem Filozofskog teatra, projekta Narodnog pozorišta koji bi sad bio i deo pratećeg programa Bitefa, a vodiće ga poznati filozof mlađe generacije Srećko Horvat sa, za ovu temu, odgovarajućim sagovornicima. 


            Ovu celinu glavnog programa zaokružuje predstava NO43 Prljavština estonskog Teatra NO99, koje je u poslednje vreme, posebno od dobijanja prestižne evropske nagrade za pozorište (Premio Evropa: pozorišna realnost) u Rimu u decembru 2017, jedan od najvećih aduta velikih svetskih festivala. Ona ne tretira aktuelne društvene prilike već duhovito i metaforično dijagnostifikuje opšte stanje sveta na pragu kataklizme: dramski glumci, čija telesna uvežbanost, izdržljivost i plastika pokreta čine da deluju kao plesači, izvode seriju raznorodnih životnih i alegorijskih situacija, krećući se, plešući i roneći u moru blata.


            Dimenzija „opšte kataklizme“ koju ima NO 43 Prljavština čini da ona označava vrhunac prvog dela selekcije i ujedno idealni prelaz ka novoj celini, ka, u doslovnom smislu, svetu bez ljudi. U nastavku glavnog programa 52. Bitefa, ovaj slogan poprima dva aspekta. Na tematskom nivou, on se odnosi na ono što dolazi posle kataklizme smrt a na estetskom, na posebnu umetničku formu koja stoji na prelazu između izvođačkih i vizuelnih umetnosti, a koju odlikuje upravo „smrt izvođača“: instalacije. Naime, naredne tri predstave u ovakvoj, verujemo veoma razrađenoj dramaturgiji glavnog programa Bitefa su, zapravo, instalacije u kojima nema ni jednog jedinog izvođača svet bez ljudi, pozorište bez glumaca. Prva u nizu  čuva i tematski fokus prethodnog dela selekcije osuda autoritarnih režima te tako funkcioniše i kao neka vrsta mosta između dva dela selekcije. Projekat Večna Rusija ruske pozorišne kritičarke Marine Davidove, čiji je ovo prvi umetnički rad, u produkciji berlinskog pozorišta HAU, svodi se na džinovski lavirint soba koje nas vode kroz različite periode političke i kulturne istorije Rusije. Međutim, u kom god pravcu da krenemo, u koju god prostoriju da nas odvedu, uvek se vraćamo u središnju svečanu salu koja uvek trpi dizajnerske promene, ali se nikada suštinski ne menja: epohe dolaze i prolaze, ali autokratski model vladanja opstaje, i to je to „večno rusko“.  


            Blok instalacija, što je umetnički oblik na kojem je apsolutni umetnički naglasak ovog izdanja Bitefa, dopunjuju dva projekta koja fokus pomeraju s političke na intimne teme i vizure: s društvenih kataklizmi prelazimo na najličniju moguću temu smrt. Izraelski projekat PA'AM mladog umetnika Nadava Barnee, koji je ovogodišnje „otkriće“ Bitefa, svodi se na spektakularnu svetlosnu i video instalaciju. Na osam televizijskih ekrana koji vise u kaleidoskopskim svetlom oblikovanom i dekonstruisanom fizičkom prostoru emituju se apstraktni video-radovi, praćeni glasovima iz off-a koji pripovedaju priče o intimnim izdajama, smrti bližnjih, bolnim sećanjima. Iz poznatog teatra Vidi iz Lozane (Švajcarska) dolazi instalacija proslavljenog reditelja Štefana Kegija, člana kolektiva Rimini Protokol, pod naslovom Zaostavština, komadi bez ljudi. Reč je o spektakularnoj scenografiji, „prostorno-vremenskoj kapsuli“ u kojoj gledaoci mogu da idu od jedne do druge „ćelije“, koje su krajnje realno i detaljno izgrađene. Svaka od njih je uspomena na stvarne, nepoznate ljude koje su „projektovali“ svoju smrt i način na koji žele da ih se jednom sećamo. Smrt se doživljava na snažan, iskustveni način. 
               

            Umetnički naglasak koji je sada stavljen na umetnost instalacija važan je, verujemo, iz nekoliko razloga. Pre svega, ovako se u institucionalnom domaćem kontekstu (još uvek dosta konzervativnom), potvrđuje jedna od nespornih odlika savremene umetnosti: prožimanje formi, žanrova i čitavih umetnosti. Upravo je umetnost instalacija glavno polje gde se prožimaju izvođačke i vizuelne umetnosti, instalacije pripadaju i jednima i drugima. Međutim, treba istaći jednu malu, ali važnu razliku: nijedna od tri instalacije na 52. Bitefu nije nastala u kontekstu vizuelnih umetnosti već su sve rađene za pozorišta ili festivale. Takođe, isticanjem umetnosti instalacija pravi se i posveta jednom od najbitnijih pratećih programa Bitefa, onom posvećenom vizuelnim umetnostima, koji je postojao prvih desetak godina u istoriji našeg festivala. Pod umetničkim rukovodstvom Biljane Tomić i Ješe Denegrija upravo je ovaj prateći program pozorišnog festivala, a ne neka likovna manifestacija, uveo na domaću scenu vizuelnih umetnosti radikalne eksperimente toga doba. Zato u pratećem programu 52. Bitefa organizujemo konferenciju na kojoj će se analizirati savremena umetnost kao polje estetskih ukrštanja, preplitanja, prožimanja. 


            Kada govorimo o umetničkim preplitanjima i ukrštanjima, treba istaći i to da se u glavnom programu 52. Bitefa izdvaja još jedna umetnička celina, iako je ne ističemo posebno. Nju čine različiti oblici muzičkog pozorišta: Odilo. Zatamnjenje. Oratorijum, Svita br. 3 'Evropa', Bolivud i Rekvijem za L. U kombinaciji s tri instalacije i ostalim predstavama koje, takođe, ne mogu da se podvedu pod dramski teatar, ovi muzički projekti čine da je glavni program 52. Bitefa, zaista, jedno mogućno, savremeno ostvarenje čuvenog ideala „Gesamtkunstwerk-a“ Riharda Vagnera.


            Dramaturgija programa koji se zove „Svet bez ljudi“ završava se, logično, rekvijemom. Reč je o velikoj međunarodnoj koprodukciji Rekvijem za L., čiji je nosilac belgijska kompanija le bale se d la be, a autori kompozitor Fabricio Kasol i proslavljeni koreograf Alen Platel, koja će u Sava Centru svečano zatvoriti 52. Bitef. Osnova ove muzičke predstave je Mocartov Rekvijem, sjajno prožet afričkim pogrebnim pesmama. Cela predstava, sve s video-radom koji prikazuje jednu belu gospođu na samrti, asocira na multikulturalan pogrebni obred, čija je intonacija izrazito nežna, intimistička. Ipak, u našoj dramaturgiji, a imajući u vidu to da ovu koncert-predstavu izvodi ansambl sastavljen skoro samo od Afrikanaca, Rekvijem za L. poprima i društvenu, političku konotaciju. On postaje „crno opelo za beli svet“: opelo koje nad svetom tlačitelja, čije urušavanje tematizuje većina predstava na 52. Bitefu, izvodi ansambl sastavljen od vekovima tlačenih etničkih grupa.    


             Pored dva već pomenuta prateća programa, Filozofskog teatra i Konferencije o likovnom programu Bitefa, na 52. Bitefu nameravamo da organizujemo i druge sadržaje: Bitef polifoniju, Bitef biblioteku, Međunarodni edukativni program festivalskog menadžmenta, Prezentaciju digitalizacije Bitefa, kao i Showcase domaćeg pozorišta.
                                                                                                                 

Нема коментара:

Постави коментар