Svake godine, Showcase
domaćih pozorišta organizuje se s ciljem da se stranim gostima Bitefa pruži
uvid u produkciju srpskih pozorišta. U koncipiranju programa, umetnički tim
najviše obraća pažnju na visoke umetničke domete odabranih predstava, pri čemu
one ne moraju nužno da odgovaraju umetničkim ili tematskim okvirima selekcije
glavnog programa. Ipak, čini se da svaka od četiri predstave u ovom programu na
određeni način korespondira s temom ovogodišnjeg festivala, uspostavljajući
tako svojevrsni dijalog sa glavnim programom.
Posle prošlogodišnjeg „izleta“
programa u Suboticu, kada je publici predstavljena produkcija pozorišta na
mađarskom jeziku, Showcase 52. Bitefa
je osmišljen tako da predstavi produkciju najznačajnijih beogradskih pozorišta.
Imajući u vidu činjenicu da je jedna predstava Narodnog pozorišta u Beogradu u
glavnom programu festivala, dok će Showcase
sadržati produkcije Ateljea 212, Bitef teatra i Beogradskog dramskog pozorišta,
zainteresovana publika imaće priliku da stekne uvid u savremenu beogradsku
pozorišnu produkciju.
16. septembar, 17:30
Atelje 212, Scena „Petar Kralj“
Tanja Šljivar
REŽIM LJUBAVI
Režija: Bojan Đorđev
Trajanje: 1h
50’
Dramaturgija:
Dimitrije Kokanov, Tanja Šljivar; Lektorka: Dijana Marojević; Scenograf:
Siniša Ilić; Kostimografkinja: Maja Mirković; Kompozitor: Luka
Papić; Scenski pokret: Čarni Đerić
Fotografije: Boško Đorđević
Režim ljubavi je komedija
kojom autorka teksta istražuje, analizira, komentariše i kritikuje različite
aranžmane ljubavnog sparivanja u savremenom kulturnom kontekstu instant
komunikacija na društvenim mrežama, onlajn dejting sajtovima i aplikacijama, te
probleme uspostavljanja komunikacije među partnerima, onima koji participiraju
u određenom ljubavnom aranžmanu: monogamna veza, serijska monogamija, veza sa
preljubama, trijade, celibat, brakovi… do suočavanja sa fenomenom poliamorije
(aranžmana koji podrazumeva ljubavni odnos – seksualni i emocionalni – u kome
učestvuje više subjekata u najrazličitijim vrstama sparivanja). Režim ljubavi
je komad koji je Atelje 212 naručio autorki Tanji Šljivar, a u sklopu
repertoarske strategije razvoja i negovanja savremenog domaćeg i stranog
dramskog teksta.
BOJAN
ĐORĐEV je pozorišni umetnik iz
Beograda, obrazovan u polju pozorišta i teorije umetnosti u Beogradu na
Fakultetu dramskih umetnosti i Univerzitetu umetnosti, i u Amsterdamu na
DasArts. Pored Beograda, njegovi radovi prikazivani su u Berlinu, Briselu,
Amsterdamu, Njujorku, Šangaju, Beču, Cirihu, Lisabonu, Zagrebu, Rijeci,
Ljubljani... Inscenirao je tekstove E.
Gibera, E. Jelinek, Dž. Džojsa, G. Ferčeca, I. Sajko, ali i tri opere,
uključujući Les enfants terribles Ž. Koktoa i F. Glasa. Član je uredničkog
kolektiva i suosnivač platforme Teorija koja Hoda i TkH časopisa za teoriju
izvođačkih umetnosti 2001–2017. U recentnoj umetničkoj praksi, Đorđev istražuje potencijalne javne,
performativne formate marksističke misli i nasleđa levice. Njegov performans Diskretni šarm marksizma izvodi se već
pet godina u Evropi, a sad i u Aziji, i preveden je na deset jezika. U proleće 2016. putovao je do
Buenos Ajresa teretnim brodom da bi za potrebe performansa Said to Contain proučavao zapetljanu koreografiju svetske trgovine.
17. septembar, 18:00
Bitef teatar
Milena Bogavac
JAMI DISTRIKT
Režija: Kokan Mladenović
Koprodukcija:
Centar za kulturu Tivat, Crna Gora; Bitef teatar, Beograd, Srbija; Asocijacija
Maszk, Segedin, Mađarska;
Trajanje: 1h
40’
Učestvuju:
Isidora
Simjonović, Nina Nešković, Jelena Graovac, Vanja Nenadić/Nemanja
Dragaš, Jamal al Kiswani, Marko Grubić
Originalna muzika: Marko
Grubić; Grafički dizajn: Branko Tmušić; Video: Jana Bjelica,
Aleksandar Sarapa; Kostim: Ivana Nestorović
Fotografije: Dejan
Lalić
Jami distrikt je pozorišna predstava koja
problematizuje pitanja nacije i nacionalnih država, u hi-tech svetu 21. veka.
Polazeći od činjenice da je nacija konstrukt i pojam izmišljen u 19. veku, ova
predstava postavlja pitanje: kako je devetnaestovekovnom izumu pošlo za rukom
da izgleda kao da je bio tu od uvek? Da li su nam, u eri interneta, veštačke inteligencije i
savremene medicine, još uvek potrebne stare, “dobre” nacije? Šta će smeniti nacije i nacionalne
države? I ko je gori: nacije ili korporacije? Do kraja 21. veka, očekuje se da će većinu
intelektualnih i fizičkih poslova obavljati roboti. Da li će roboti imati
nacionalnu svest? Da li će biti robo-rodoljubi i robo-patriote? Da li će ideja
nacije završiti na smetlištu istorije, ili će tamo završiti oni koji u nju
veruju? Da li ćemo u 22. vek ući u cipelama iz 19. veka? I da li nas žuljuju te
razgažene cipele? One odavno nisu lepe. A da li su udobne?
20. septembar, 20:30
KOKAN MLADENOVIĆ
(1970), rođen je u Nišu, Srbija. Završio je srednju glumačku školu u Nišu u
klasi Mime Vuković-Kurić. Diplomirao na Katedri za pozorišnu i radio režiju
Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu 1995. godine u klasi Miroslava Belovića
i Nikole Jevtića. Bio je umetnički direktor pozorišta „Dadov“, stalni reditelj
i umetnički direktor Narodnog pozorišta u Somboru, direktor drame Narodnog
pozorišta u Beogradu i upravnik pozorišta Atelje 212 u Beogradu. Sa uspehom je
režirao u pozorištima Srbije, Slovenije, Mađarske, Hrvatske, Rumunije, Bosne i
Hercegovine i Crne Gore. Predstave su mu pobeđivale na svim festivalima
profesionalnih pozorišta u Srbiji, kao i na značajnim međunarodnim festivalima
u Mađarskoj, Rumuniji, Bosni i Hercegovini i Makedoniji. Ove godine, pored
predstave Jami distrikt, publici će predstaviti i svoju treću saradnju sa
Beogradskim dramskim pozorištem, predstavu Klošmerl.
20. septembar, 20:30
Atelje 212, Scena „Petar Kralj“
Volfram Loc
URNEBESNA TAMA
Režija: Jovana Tomić
Trajanje: 1h
15’
Igraju: Ana Mandić, Dejan Dedić,
Jovana Stojiljković, Marko Grabež, Ivan Mihailović, Vučić Perović
Koreografija:
Maja Kalafatić; Dramaturgija: Dimitrije Kokanov; Kostimografija:
Darinka Mihajlović; Kompozitor: Draško Adžić; Prevod: Jelena
Kostić-Tomović
Fotografije: Vedrana
Vukojević
Mislim da je ples zaista
relevantan. U mogućnosti ste da radite s kompleksnošću koju nikad ne biste
mogli da postignete ako radite samo sa slikama ili tekstovima. Mislim, možeš se
služiti osećanjima i apstrakcijom, možeš ulaziti u mnoge fizičke svetove, ili
istraživati način na koji sebe vidimo kao ljude, koliko smo živi ili… Da li je
ovo moje telo? Zašto se krećem? Ko koga pokreće? Postoji složenost koju je
teško artikulisati rečima.
Meg Stjuart (Jonathan Burrows,
Interview with Meg Stuart, Luna Café, Brussels, March 12th 1998)
Prazan prostor i prazno vreme ne
postoje. Nešto uvek vidimo i čujemo. Zapravo, koliko god da pokušavamo, ne
možemo stvoriti tišinu.
Džon Kejdž (John Cage, Silence:
Lectures and Writings; Published June 1st 1961 by Wesleya)
Razotkrivanje Zapadne hipokrizije
– zar može biti očiglednija? Koje pristojno ljudsko biće na Zemlji ima bilo
kakvih zabluda o tome? Istorije ovih ljudi natopljene su krvlju drugih.
Kolonijalizam, aparthejd, ropstvo, etničko čišćenje, biološko i hemijsko
oružje – oni su to izmislili.
Arundati Roj (Arundhati Roy, The
Cost of Living)
JOVANA TOMIĆ rođena je u Beogradu 1990. godine. Osnovne diplomske i
master studije završila je na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, na
odseku pozorišne i radio režije u klasi Alise Stojanović. Režirala je predstave
Gospodin Biderman i piromani (Atelje 212), Kabare Nušić (Pozorište „Zoran
Radmilović“, Zaječar), Lolita (Madlenijanum), Bosonogi u parku (Narodno
pozorište Subotica), It twice rotates the weather vane (Paolo Grassi), Izlaženje (Teatarmaher).
Dobitnica je prve nagrade Radio Beograda 2 na konkursu „Neda Depolo“ za
radio-dramu.
21. septembar, 20:00
Beogradsko dramsko
pozorište, Scena „Rade Marković“
Gabrijel Ševalije
KLOŠMERL
Režija: Kokan Mladenović
Trajanje: 1h
30’
Igraju: Ivan Tomić, Vesna Čipčić, Paulina Manov, Milica Zarić,
Slađana Vlajović, Milica Milša, Anja Alač, Milorad Damjanović, Jovo Maksić,
Branko Janković, Aleksandar Jovanović, Nikola Malbaša, Boba Stojimirović
Dramatizacija: Kokan
Mladenović, Dimitrije Kokanov, Maša Stokić; Dramaturgija: Dimitrije
Kokanov, Maša Stokić; Scenografija: Marija Kalabić; Kostimografija:
Dragica Laušević; Kompozitor: Irena Popović Dragović; Scenski pokret:
Andreja Kulešević; Scenski govor: Dr Dejan Sredojević; Video-radovi:
Goran Balaban; Jezička adaptacija: Dr Dejan Sredojević, Maša Stokić,
Dimitrije Kokanov
Fotografije: Marija
Ivanišević
Nastala po motivima
istoimenog satiričnog romana Gabrijela Ševaljea, Klošmerl je predstava o pokušaju kvazimodernizacije tradicionalne
sredine kao obliku političke strategije. Narativ romana, nastalog u kontekstu
modernističkog razvoja zapadnoevropskog društva prve polovine prošlog veka,
poslužio je kao svojevrsni poligon za identifikaciju aktuelnih
društvenopolitičkih sadržaja u tranzicionim društvima, kakvo je i naše. Sukob
tradicionalnog i modernog promišljanja razvoja društva objašnjava se rupturama
u funkcionisanju jedne uslovno rečeno izolovane zajednice. Ove su pukotine, kao
hiperbole, predstavljene u predstavi,
kao i u romanu, kroz različite mehanizme kritičke trivijalizacije progresa u
konstrukcijama sociokulturnih fenomena poput slobode građana, njihove
jednakosti i pitanja identiteta. Jezik predstave se, tako, razvija kao
stilizovani scenski izraz (govorni, koreografski i glumački) omogućavajući
jednu vrstu analitičkog i kritičkog detektovanja, imenovanja i diskutovanja
tema iz romana i naše političke stvarnosti.
Нема коментара:
Постави коментар