Žiri
za nagradu 56. Oktobarskog salona radio je u sastavu: Gunar B. Kvaran, direktor
Muzeja moderne umetnosti u Oslu Astrup Fearnley; Jelena Krivokapić,
istoričarka umetnosti i kustos Prodajne galerije „Beograd“; Milorad
Mladenović, umetnik i profesor na Arhitektonskom fakultetu Univerziteta u
Beogradu.
Žiri je doneo odluku da
se ove godine dodele tri ravnopravne nagrade: 1 novčana i 2 počasne.
Počasne nagrade dodeljene su
umetnicima Sun Sjunu za rad Neka delanja koja još nisu
odrađena u Revoluciji, i Anastasiji Veprevoj za rad Rekvijem
za romantičnu ljubav.
Novčana nagrada se dodeljuje Siniši Iliću, umetniku iz Beograda za instalaciju „Bez predloga konkretnog rešenja“. Rad Siniše Ilića sastoji se od video rada, velikog crteža i mobilijara. Svi ovi elementi organizovani su u ubedljivu ambijentalnu instalaciju pod nazivom „Bez predloga konkretnog rešenja“ kojoj doprinosi i veoma fino osvetljenje koje stvara atmosferu kontempalacije i privatnosti ali i utvrđuje put „opasnog“ uranjanja u prostor sećanja. Siniša Ilić oblikovao je jedinstven prostor u kome se raznorodni elementi međusobno podržavaju i nadograđuju bez obzira na svoju funkcionalnu raznovrsnost. Video rad sugeriše aktivnost posmatrača i mogućnost beleženja sećanja ili drugih intervencija, pomeranje elemenata mobilijara i aktivno prisustvo u prostoru ambijenta koji zahteva i doslovno telesno prisustvo i pokret posmatrača. Filmska slika u tom prostoru ne razume se kao temporalni narativ već kao sled snimljenih fragmenata u iznenađujućim međusobnim odnosima koji se ne prate kao nužan narativni tok ali su zato u direktnoj vezi za mogućnostima postupanja u prostoru.
U tom smislu, Siniša Ilić uspeo je da
na izuzetan način artikuliše specifičan i inovativan odnos prema mediju umetničkog
dela kojim se može reagovati na sadržaj ovogodišnjeg Oktobarskog salona.
Ilić uspostavlja oblik inovativne
instalacije i time na u potpunosti nov način uvlači posmatrača u igru sećanja i
odnosa prema sećanju „bez predloga konkretnog rešenja“ za samog posmatrača ali
sa snažnim dovođenjem posmatrača u igru sećanja i „rada“ sa sećanjem.
.
Bavi se idejom prijateljstva, koje
nije samo privatno i iza čijeg se narativa rasprostire sva težina istorijskih
odnosa koji u sebe umrežavaju pojedinačne sudbine a, samim tim, i oblikuju ili
razgrađuju odnose prijateljstva i ljubavi.
Sun Sjun pripada trećoj generaciji kineskih savremenih umetnika koji su
usvojili zapadnjački pojam umetnosti.
Umetnik
je dugo vremena bio preokupiran razvijanjem novih mogućnosti narativnih
struktura u okviru video umetnosti kombinujući crteže, slike i film u uobičajene
narative, istovremeno dekonstruišući i ponovo gradeći formu
naracije/pripovedanja. U ovom ambicioznom radu Neka delanja koja još nisu
odrađena u Revoluciji, iz 2011. godine Sun Sjun montira vešto
izrađene drvoreze da bi ispričao komplikovanu priču o istoriji u kojoj se
prepliću groteskni sadržaji i rafiniranirane, precizne linije medija.
Univerzalna tema o otuđenju i diskriminaciji u kojoj su ljudi ispoljili
svu ljubav i saosećanje jedni prema drugima u određenom vremenu i na određenom
mestu u ljudskoj istoriji.
Anastasia
Vepreva mlada ruska umetnica, školovana u Arhangelsku, Petrovgradu i
Njujorku predstavlja trokanalni video fim Rekvijem za romantičnu
ljubav, montirane delove istorijskih filmskih scena zajedno sa svojim
portretom. Auto-portret umetnice okružen dramatičnim momentima preuzetim iz
slavnih filmova daju im novo značenje, pokazujući nemogućnost ljubavi koja
nanovo naglašava ukupnu melanholičnu atmosferu. To je priča koja je sačinjena i
ispričana istovremeno u prvom licu (umetnica) i u trećem licu ( preuzeti delovi
iz filmova) koji zajedno čine moćan narativ patosa i melanholijen prenoseći
patnju ljubavne veze koja nestaje.
Nagrada Kulturnog centra Beograda na 56. Oktobarskom salonu,
koja podrazumeva održavanje samostalne izložbe 2018. godine u jednom od
galerijskih prostora Kulturnog centra Beograda i Savremene galerije Subotica,
ravnopravno se dodeljuje umetnicima Bojanu Fajfriću (Amsterdam,
Holandija) i Asako Široki (Berlin, Nemačka). Žiri Nagrade radio je u
sastavu: Gordana Dobrić, kustoskinja Likovne galerije Kulturnog centra
Beograda, Zorana Đaković, koordinatorka Oktobarskog salona, i Nela
Tonković, direktorka Savremene
galerije Subotica.
Video rad Bojana Fajfrića Uzrok
smrti, pozicionirajući „crni talas” jugoslovenske kinematografije u središte
društvene promene, oživljava nasleđe tog pokreta kroz ispitivanje mogućnosti
umetnosti da podstakne sistemske zaokrete. Njegov rad ujedinjuje kolektivno i
lično iskustvo, dok se poigrava granicama prepoznatljivosti i jednog i drugog u
izmenjenom kontekstu.
Radovi Asako Široki U mreži – prozori
u podu, Na ramu, u ramu, Između plafona i poda, Ogledajuće
poruke i Orman
nesposoban da sačuva ijednu tajnu postižu finu ravnotežu između japanske umetničke i
miasone tradicije i umetničke prakse autorke koja živi i radi na relaciji
Tokio-Berlin. Između stvarnog i izmaštanog, viđenog i odsanjanog predmeti koje
gradi čine se kao delovi neke poznate, a iznenađujuće svakodnevice u kojoj
realnost koja nas okružuje ustupa mesto čistoj umetnosti. Balansiranje na
tankoj liniji prisustva i odsustva kao glavnog gradivnog elementa njenih
instalacija (?) rezultira ostvarenjem potpunog sklada umetničkog rada i
prostora koji mu pripada.
Dodeljivanjem dve nagrade žiri ističe
dve tačke sagledavanja ovogodišnje teme Salona (Ljubavni zanos) i naglašava
mogućnost postojanja dva pola, nipošto suprotstavljena, tretitanja tako
osetljive teme. Budući da se ovog puta nagrada dodeljuje umetniku i umetnici čije
će izložbe biti realizovane u dve institucije u Beogradu i Subotici, njihovi
stvaralački opusi biće predstavljeni na posebnim programima u obe institucije.
Нема коментара:
Постави коментар