Otvaranje izložbe Đorđe Andrejević Kun ¡No pasarán! / Legat Čolaković / 4.11. u 19h
Otvaranje izložbe Đorđe Andrejević Kun - ¡No pasarán!
Izložba je otvorena do 19. decembra 2016. godine, svakog dana od 12 do 20 časova.
Ulaz slobodan
Muzej savremene umetnosti vas poziva na otvaranje izložbe Đorđe Andrejević Kun ¡No pasarán! u Galeriji-legatu Milice Zorić i Rodoljuba Čolakovića (Rodoljuba Čolakovića 2) u petak, 4. novembara 2016. godine u 19 časova. Autor izložbe je mr Mišela Blanuša.
Izložba obuhvata socijalno-angažovani period stvaralaštva ovog umetnika,
čije ime predstavlja sinonim za umetnost socijalnih tendencija
levičarske orijentacije u Srbiji i Jugoslaviji.
Predstavljena dela koja stilski, tematski i ideološki pripadaju
socijalnom, borbenom i socijalističkom realizmu: slike, grafike i
crteži, nastali su tokom druge faze stvaralaštva koja kod Kuna počinje
sredinom tridesetih i traje sve do pedesetih godina 20. veka. Ova dela
prikazuju koliko je umetnik pročistio svoj likovni izraz od prvostečenih
znanja i iskustava u Umetničkoj školi, tragajući za novom formom koja
će najadekvatnije nositi socijalnu poruku i eliminisati artističke i
individualističke sadržaje građanskog slikarstva njegove prve faze. Kao
socijalno angažovani umetnik, kroz svoje stvaralaštvo je prezentovao
jasan stav da umetnost mora da bude odraz stvarnosti i realnog života,
koja više ne služi hedonizmu građanske klase, već borbi progresivnih
levo orijentisanih snaga. Umetnost socijalnog i borbenog, a potom i
socijalističkog realizma, ne stoji pasivno prema životu već hoće da
utiče na njega i da ga menja. Umetnička praksa morala je da bude u
društvenoj funkciji i usmerena ka temama preko kojih se najefektnije
mogao izraziti revolucionarni program i političke ideje levičarskih
tendencija.
Svoj društveno-umetnički agažman počeo je kroz delovanje u grupi Život (1934-1940), Nezavisni (1937) i Udruženje likovnih umetnika,
gradeći životni put umetnika za koga su umetnost i revolucionarna borba
bili jednako bitni. Prve značajne radove socijalno-angažovane
koncepcije realizovao je u mediju grafike, videći u njoj moćno izražajno
sredstvo umetnosti socijalnih tendencija, zbog jeftine izrade i
mogućnosti multiplikovanja a samim tim i lakog širenja levičarskih ideja
i podizanja svesti u borbi za ljudska prava i slobode kod široke
populacije. U tom duhu realizovao je četiri mape grafika Krvavo zlato (1937), Za slobodu (1939), 20 crteža i Partizani (1946) i manji broj slika iz međuratnog perioda: Kujina br. 4 (1936), Majka (1937), U ćeliji (1939/40), U zatvoru (1940).
Tokom NOB-a i posle Drugog svetskog rata Komunistička partija je pred
umetnike postavila nove zadatke tražeći od njih da u kritičkim
trenucima, prvo borbe a zatim i obnove i izgradnje nove socijalističke
države, svoju umetnost stave u službu opštih društvenih ciljeva. Taj
zadatak za Đorđa Andrejevića Kuna je bio samo potvrda ispravnosti
ubeđenja, iskreno prihvaćenih još u međuratnom razdoblju, i dalji
podsticaj za nastavak puta i usvojenih načela novog društvenog uređenja.
U posleratnom periodu ove ideje najbolje će realizovati u kapitalnim
delima: Mrtva priroda sa mašinkom (1945), Kolona (1946), Svedoci užasa (1948), No pasaran (1948), Streljanje (oko 1948.), Za mir, hleb i slobodu – 14. decembar (1950), Izgradnja (1951).
Đorđe Andrejević Kun je bio najdosledniji predstavnik
socijalno-angažovane umetnosti u Srbiji i Jugoslaviji, kroz koju je
realistički, u obliku neposredne naracije, dao bogatu likovno-umetničku
dokumentaciju borbe za ljudska prava kao i revolucionarnih događaja
vremena u kome je živeo.
Na izložbi će biti predstavljena dela iz kolekcija Muzeja savremene
umetnosti, Muzeja istorije Jugoslavije, Uprаve zа zајеdničkе pоslоvе
rеpubličkih оrgаnа - Palata Srbija i Ministarstva spoljnih poslova
Rebublike Srbije.
Muzej savremene umetnosti se zahvaljuje Redakciji školskog programa Radio-televizije Srbije na ustupljenom arhivskom materijalu.
Нема коментара:
Постави коментар