Lice Palmire u Akvileji
Nacionalni arheološki muzej u Akvileji (Udine), Via Roma 1
od 2. jala do 3. oktobra 2017.
Ratovi i prirodne katastrofe
razarali su, a ponekad i brisali sa lica zemje ahritekturu, umetnost i
artifekte svetskih populacija u svim epohama. Još nam je sveže sećanje na
bombardovanja u II svetskom ratu, ali i docnije, koje su nanela nenadoknadive
rane evropskoj i svetskoj umetnosti i arhitekturi. Varvari su postojali i
postojaće u svim epohama i na svim meridijanima.
No, nikad dosad nismo
prisustvovali tako sistemtskom razaranju kulturne baštine, brisanju sećanja,
uništavanju ostataka koji definišu naše postojanje i misao, svojevrsnom „kulturnom
čišćenju“, kako to definiše Irina
Bokva, generalni direktor UNESCO-a, prisećajući se živih slika
ikonoklasičnog besa u Palmiri, još nas užasava potresni kraj Halida al Asada, generalnog direktora
Službe za antikvitete u Palmiri, kojem su 18. avgusta 2015. džihadisti
brutalno odrubili glavu, pošto je odbio da napusti grad i sarađuje sa teroristima.
A vaš izveštač Palmiru rado pamti kao
grad sazdan na pesku, grad prijatnih porodičnih ljudi i grad u kojem je probao
jednu od najboljih čokolada. Ali beše to nekad davno, u srećna vremena kada je
tamo vladao mir.
Izložba Lica Palmire u Akvileji
biće otvorena 2. jula u Nacionalnom
arheološkom muzeju u Akvileji, a predsednik
Fondacije Akvileja i nekadašnji ambasador Italije u Beogradu Antonio Zanardi
Landi kaže da ovom izložbom žele da se i Evropljani osete povređenim kao i
Iračani, Sirijci, Egipćani, Tunižani zbog razaranja koja pogađaju njihov ali i
naš kulturni identitet. Ovo je saopšteno na konferenciji za medije u
Italijanskom kulturnom centru, a interesantno je što je ovo premijerno
saopštenje, izdato pre rimske konferencije za štampu zakazane za 28. juni. Izložba
će u Nacionalnom arheološkom muzeju u Akvileji biti otvorena do 3. oktobra 2017
u okviru ciklusa Ranjena arheologija. Ovaj ciklus je 2015. godine započeo
izložbom posvećenom Muzeju Bardo u Tunisu.
„Ova izložba je znak
nepristajanja na tragediju i uništenje. Sećanje i kultura su vrednosti koje
prevazilaze svaki rat i nasilje. Srbija je izabrana za najavu izložbe jer je
duboko ukorenjena u našoj istoriji sa 17 imperatora koje je dala Rimu, a sama
je vrlo često preživljavala nasilje i razaranje“ istakao je je Nj. E. Đuzepe Manco, ambasador Italije u
Srbiji.
Biće ovo prva izložba u Evropi
posvećena antičkom gradu Palmiri u Siriji
iako formalno pod zaštitom UNESCO-a, koji je pretrpeo značajna razaranja i
dvaput padao u ruke tzv. Islamske države. Palmira, antički grad se prostire na
površini od čak šest kvadratnih kilometara. Mesto na kojem su se ukrštali
putevi karavana, grad mističnih kontura, „pustinjska nevesta“. Njeno originalno
ime potiče iz aramejskog jezika i glasi Tadmor, što prevodimo kao „palma".
I lokalno stanovništvo koristi ovaj naziv. Grad je imao strateški značaj na putu
svile, koji se protezao od Kine do obala Mediterana. Japanska arheološka
ekspedicija je u pećinama istočno Palmire pronašla dokaze postojanja
paleolitskog čoveka na ovom tlu. Ispod Belovog hrama pronađeni su materijalni
dokazi da je ovde postojalo naselje oko tri hiljadite godine pre nove ere.
Pod imenom Tadmor prvi put se pominje u asirskim spisima (pronađenim u
Kapadokiji) u ranom drugom milenijumu pre Hrista. U Starom zavetu se navodi kao
deo Solomonovog carstva. Jevrejski
istoričar Flavije Josif tvrdi da je Palmiru osnovao baš Solomon. Možda se baš ovde nalaze rudnici cara Solomona. Odavde potiče
ulje kojim su balsamovane egipatske mumije. I još postoje termalni izvori koje
su koristili stari Rimljani. Palmira se nalazila u sastavu moćnog Persijskog carstva, koje je srušio i
pripojio svojoj helenskoj državi Aleksandar
Veliki. Ne zaboravimo da se i poznati francuski pesnik, Šarl Bodler u svojoj poemi Cveće
zla divio nakitu Palmire.
"Razaranja, koja su odnela
značajan deo umetničke baštine čovečanstva i pogađaju ne samo kulturni, verski,
misaoni i umetnički identitet Sirijaca, Iračana, Egipćana, Tunižana, već i naš
i na taj način nanose ogromnu i nepopravljivu štetu nama kao Italijanima i
Evropljanima", konstatovao je Antonio Zanardi Landi.
Izložba, koju su priredili Marta Novelo i Kristijano Tiusi, a
realizovala je Fondacija Akvileja u
saradnji sa Direkcijom muzeja pokrajine
Friuli Venecija Đulija i Nacionalnim arheološkim muzejom Akvileje, zahvaljujući
pozajmicama muzeja Terra Sancta iz Jerusalima, Vatikanskog muzeja i Kapitolskog muzeja (oltar sa posvetom na
latinskom i aramejskom), Muzeja
civilizacika- Kolekcije orjentalne umetnosti „Đuzepe Tuči“, Muzeja antičke
skulpture „Đovani Baroko“, Gradskog arheološkog muzeja u Milanu i jedne
privatne kolekcije.
Obuhvata sedamnaest originalnih
komade iz Palmire, objedinjenih po prvi put. Biće predstavljena i fatalna žena
Palmire, kraljica Zenobija, koja se
suprostavila moćnom RImu. Izloženo je i osam artifekata iz Akvileje, čime se
nagoveštava isti kulturni supstrat, slični ikonografski formati ova dva
geografska i formalno-stilski udaljena grada, prikazuju forme i modalitete
svakodnevnog života i rada koji su zajednički od Palmire do Akvileje, od Niša
do Kostantinopolja i inicira dijalog. Baš kao i Palmira Akvileja je pogranični
grad orjentisan na trgovinu.
Mogu se videti i karakteristike
tipične za istočni deo Rimskog carstva koje je znatno ojačalo počev od
Dioklecijanovih reformi, a upravo u tom periodu iz Srbije, sa tog teroara, dolazi
čak 17 rimskih imperatora. Još jedna linija povezivanja, zbog čega je izabran
Beograd za predstavljanje ove izložbe je i podatak da je I Srbija često bila
žrtva ratova. Tako Srbija iz prošlosti, povezuje se sa Srbijom iz budućnosti,
kao ravnopravne članice Evropske unije. Naši sagovornici napominju da je baš u
Srbiji, više nego igde, upravo italijanska kultura, taj ključ koji otvara srca
stanovnika Srbije. Svesni su da privući posetioce u Akvileju nije lako, ipak se
nadaju i raduju posetiocima sa ovih prostora.
Pored arheološke izložbe, biće
prikazana i izložba fotografija Pogledi na Palmiru Elija Čola koje
su nastale pre nedavnih razaranja, a obuhvataju dvaedesetak probranih radova.
Na trgu Kapitolo biće izložena
skulptura Sećanje Zenobije, savremenog sirijskog umetnika Elijasa Namana. Biće organizovano i
predavanuje Danijela Marandija
Bonakosija,profesora arhiologije Bliskog istoka na Univerzitetu u Udinama i
direktora arheoloških misija u Palmiri i Ninivi (Irak) u nedelju, 2. jula s
početkom u 17:30, a taj niz predavanja biće produžen s drugim predavačima i
temama. Raspravljaće se i o ilegalnoj trgovini antikvitetima, koja je jedan od
načina finasiranja terorista. U okviru Filmskog festivla u Akvileji 26. jula
biće prikazan film Onaj dan u Plmiri, Alberta
Kastelanija u kojij je pojavljuje i pogubljeni Halid al Asad. Premijerno će biti prikazan i film Uništavanje
sećanja, Tima Slejda.
Zahvaljujući tome što predstavlja
svedočanstvo svetske kulturne baštine kao i svojoj izuzetnoj građanskoj
vrednosti, izložba je dobila pokroviteljstvo Nacionalne komisije za saradnju sa Uneskom Italije, Ministarstva
kulturnih dobara, kulturnih aktivnosti i turizma i Ministarstva spoljnih
poslova i međunarodne saradnje Republike Italije.
„Akvileja je "majka rimskih
gradova na Balkanu" a građena je kao vojni logor i "kapija ka
Istoku". Međutim, posle izvesnog vremena ona je postala "kapija sa
Istoka" kojim su dolazili kulturni uticaji iz tog dela Mediterana,
rasadnik mulikulturalnosti i tolerancije. Važno je da naglasimo te
"porodične veze" Srbije i Italije“, zaključio je svoje
izlaganje Landi uz napomenu da mu je uvek prijatno kad se nađe u Beogradu.
Direktor Fondacije Akvileja
Kristijano Tiusi ističe:
„I Palmira i Akvileja bila su
mesta tolerancije i uspešnog suživota različitih kultura i religija, a takođe
svedočanstvo da je Mediteran pre osamnaest vekova predstavljao integrisanu
celinu ne smo kada je trgovina u pitanju, već i protok ideja, aspiracija,
običaja, umetničkinh i narativnih kanona.“
Na ovo podseća i Debora Serakjani, predsednica Autonomne regije Friuli Venecija Đulija u predgovoru kataloga koji prati ovu izložbu:
„Palmira je razvila veštinu
trgovanja prodavajući Rimljanima ona luksuzna dobra koja je kupovala od
Persijanaca i koja su dolazila iz daleke Indije i Arabije. Tamjan, mirisna
smolam biber, slonovača, biseri i tkanine su razmenjivani za pšenicu, vino,
ulje i garum*. Razmena sa svetom dala je ovoj aramejskoj oazi poseban karaketr,
otvoren i kosmopolitski, upravo ono što je, vekovima kasnije, odredilo karakter
Venecije."
*antički začin neopisivog smrada.
Delikates od ribljih creva podvrgnutih bakerijskoj fermentaciji. Usoljeni
delovi riba bi fermentisali i dobijala bi se ljigava masa. Iz nje bi se
izdvajala prozirna tečnost i mešala sa raznim aromatičnim biljem. Krajni proizvod
bio je hranjiv, pun belančevina i aminokiselina, izvor minerala i vitamina B. Kao
riba koristile su se masne morske, inćun, papaline, sardine, skuše i tuna. Ovaj
antički proizvod bio je skupljo od tamjana, vina, soli ili bibera. Ostatak ovog
procesa zvao se alek i namenjen je bio sirotinji. Mešanjem garuma sa vinom
dobijao se oenogarum, poznati vizantijski sos, a u mešavini sa uljem koristio
se kao pojačivač ukusa.
Posle ovog, gastronomskog osvrta,
vratimo se u daleku prošlost i prelistajmo Poznavanje prirode (Naturalis Historia)
Planija Seniora. Ovako on opisuje Palmiru:
„Palmira je uzvišeni grad
uslovljen njegovim položajem, bogatstvom njegovog tla, prijatnošću njegovih
voda. Sa svih strana površine peska okružuju njegova polja, a ona je izolovana
od sveta, zahvaljujući delovanju prirode. Uživajući privilegovanu sudbinu, na
razmeđu dva cartsva, Rimskog i Parćanskog, ona biva favorizovana i od strane
jednog i od strane drugog, kada među njima dođe do nesuglasica..“
I na kraju malo tehničkih
informacija:
Radno vreme muzeja: od
utorka do nedelje 8:30-19:30
Izložba fotografija Pogledi
na Palmiru-fotografije Eklija Čola načinjene 29. marta 1996. u Domus i
Episkopskoj palati, trg Kapitalo.
Нема коментара:
Постави коментар