Seci uši krpi dupe |
Program 24.
Festivala evropskog filma Palić, koji će biti održan od 15. do 21. jula na više
lokacija kraj jezera Palić i u Subotici, zadržaće visok kvalitet i prikazati oko
80 filmova u 11 selekcija, ali će zbog smanjenog budžeta morati da izostanu
neki prateći sadržaji, saopštili su na konferenciji za novinare 22. juna u
Muzeju kinoteke čelnici ove renomirane filmske manifestacije.
Nagradu
„Aleksandar Lifka“ ove godine primiće slavni srpski glumac Slavko Štimac.
"Slavko Štimac je čovek koji ima 57 godina i 45 godina radnog staža. Bez sumnje staje u red velikih filmskih stvaralaca i jako ga je obradovala ova nagrada", istakao je Zelenović.
Nagrada UNDERGROUND SPIRIT je uspostavljena 2008. godine na Festivalu evropskog filma Palić i dodeljuje se za izuzetan rad na polju nezavisnog filma, kao i jedinstven pristup filmskom jeziku i autentičnu autorsku poetiku stvaranu izvan dominantnih tokova filmske industrije.
Ova autentična nagrada je od svog osnivanja dodeljena francuskom reditelju F.J. Osanu, nemačkom reditelju Uliju M. Šupelu, domaćem reditelju Želimiru Žilniku, norvežaninu škotskog porekla Jernu Utkilenu, švedskom rediteljskom duu Ola Simonsonu i Johanu S. Nilsonu, francuskom animatoru Eduaru Salijeru, mađarskom super-8 dvojcu braći Buharov i umetničkoj grupi od pet španskih reditelja koju je nakon Palića britanski filmski magazin Sight & Sound nazvao “Električnim jahačima Apokalipse”. Prethodne godine ovu nagradu je primio jugoslovenski i slovenački direktor fotografije i reditelj, jedan od začetnika crnog talasa, Karpo Godina.
Dobitnik nagrade Underground Spirit 2017 na 24. Festivalu evropskog filma Palić je francuski animator, reditelj i vizuelni umetnik Bertran Mandiko (Bertrand Mandico) koji stvara filmove od sredine 90-ih godina prošlog veka karakteristične po snolikosti, apsurdu, razuzdanoj seksualnosti i pre svega umetničkom postupku gde krajolik uvek igra jednu od glavnih uloga zajedno sa junacima filmova.
Na početku karijere Mandikov prvi kratki animirani film “Plavi jahač” osvaja nagradu za najbolji prvi film na prestižnom festivalu animacije u Ansiju 1998. godine. Već 2001. godine kratki film “Edijev pas” ulazi u takmičarsku selekciju festivala u Kanu. Slede uspesi na festivalima širom sveta gde se prepoznaje kao vrhunski esteta i jedan od vodećih mladih ikonoklasta i eksperimentatora savremenog filma. Kako bi uspostavio jasna pravila sopstvene poetike Mandiko sastavlja “Manifest inkoherentnosti” u 12 tačaka kao itinerer za buduće stvaranje filmova. Među ovih 12 tačaka nalaze se pravila snimanja isključivo na filmskoj traci, odbacivanja svih pravila filmskog scenarija, korišćenje isključivo optičkih efekata u kameri i na setu i pravilo prema kojem reditelj mora biti ujedno i snimatelj i umetnički direktor filma.
"Slavko Štimac je čovek koji ima 57 godina i 45 godina radnog staža. Bez sumnje staje u red velikih filmskih stvaralaca i jako ga je obradovala ova nagrada", istakao je Zelenović.
Nagrada UNDERGROUND SPIRIT je uspostavljena 2008. godine na Festivalu evropskog filma Palić i dodeljuje se za izuzetan rad na polju nezavisnog filma, kao i jedinstven pristup filmskom jeziku i autentičnu autorsku poetiku stvaranu izvan dominantnih tokova filmske industrije.
Ova autentična nagrada je od svog osnivanja dodeljena francuskom reditelju F.J. Osanu, nemačkom reditelju Uliju M. Šupelu, domaćem reditelju Želimiru Žilniku, norvežaninu škotskog porekla Jernu Utkilenu, švedskom rediteljskom duu Ola Simonsonu i Johanu S. Nilsonu, francuskom animatoru Eduaru Salijeru, mađarskom super-8 dvojcu braći Buharov i umetničkoj grupi od pet španskih reditelja koju je nakon Palića britanski filmski magazin Sight & Sound nazvao “Električnim jahačima Apokalipse”. Prethodne godine ovu nagradu je primio jugoslovenski i slovenački direktor fotografije i reditelj, jedan od začetnika crnog talasa, Karpo Godina.
Dobitnik nagrade Underground Spirit 2017 na 24. Festivalu evropskog filma Palić je francuski animator, reditelj i vizuelni umetnik Bertran Mandiko (Bertrand Mandico) koji stvara filmove od sredine 90-ih godina prošlog veka karakteristične po snolikosti, apsurdu, razuzdanoj seksualnosti i pre svega umetničkom postupku gde krajolik uvek igra jednu od glavnih uloga zajedno sa junacima filmova.
Na početku karijere Mandikov prvi kratki animirani film “Plavi jahač” osvaja nagradu za najbolji prvi film na prestižnom festivalu animacije u Ansiju 1998. godine. Već 2001. godine kratki film “Edijev pas” ulazi u takmičarsku selekciju festivala u Kanu. Slede uspesi na festivalima širom sveta gde se prepoznaje kao vrhunski esteta i jedan od vodećih mladih ikonoklasta i eksperimentatora savremenog filma. Kako bi uspostavio jasna pravila sopstvene poetike Mandiko sastavlja “Manifest inkoherentnosti” u 12 tačaka kao itinerer za buduće stvaranje filmova. Među ovih 12 tačaka nalaze se pravila snimanja isključivo na filmskoj traci, odbacivanja svih pravila filmskog scenarija, korišćenje isključivo optičkih efekata u kameri i na setu i pravilo prema kojem reditelj mora biti ujedno i snimatelj i umetnički direktor filma.
Prekretnicu u
radu predstavlja Mandikov omaž poljskom velikanu filma Valerijanu Borovčiku,
kojeg smatra svojim filmskim uzorom, u snolikom portretu umetnika “Boro ukutiji” koji nakon premijere u programu “15 dana režisera” u Kanu, osvaja
nagradu za najbolji film 2011. na najvećem festivalu kratkog metra u Klermon
Feranu. Od 2011. godine započinje projekat 20+1 u saradnji sa glumicom Elinom
Levenson sa ciljem snimanja 21 filma za 21 godinu kako bi prikazao proces
starenja glumice. Kao umetnik u stalnoj potrazi za novim i drugačijim, hodajući
hrabro po oštrici ne pristajući na kompromise Mandiko predstavlja suštinu nagrade
Underground Spirit.
Nagrada će biti dodeljena 16. Jula u 21 čas na Letnjoj
pozornici na Paliću.
U okviru
programa “Mladi duh Evrope” do sada su prikazana tri filma Bertrana Mandika i
to “Boro u kutiji”, “Živeti mrtvu prirodu” i “Naša Gospa od Hormona”. U okviru
24 izdanja FEF Palić predstaviće se izbor kratkih filmova ovog izuzetnog
autora.
Predsednica
Saveta Festivala Mira Banjac istakla je da i
pored problema sa novcem za FEF Palić ne važi izreka „koliko para toliko
muzike“:
„Para imamo
toliko koliko imamo, ali ipak imamo dobru muziku. U ovoj stisci, koju delimo sa
društvom u kojem postojimo, uspeli smo da održimo kvalitet, a to je oduvek i
bila suština Palićkog festivala. A
iza toga stoje ljudi sa entuzijazmom. Važnije od novca je pitanje svesti. Poručujem ljudima koji imaju svest da
razmisle kuda ide naša kultura. Mi se radujemo našem Festivalu, mi ga negujemo
i nećemo se zaustaviti, bar ove godine.“
Na novinarsko pitanje zašto se
ljudi iz kulture jedinstveno ne suprotstave evidentnim brojnim i krupnim
problemima (od raspodele sredstava na konkursima pa na dalje) Mira Banjac je
odgovorila:
”Ljudi iz kulture nisu deo
društva. Marginalizovani su i skrajnuti. S druge strane mi smo međusobno
različiti, nismo jedinstveni, a i među nama ima ljudi koje vodi interes.”
Član Saveta
Festivala Branislav Lečić se nadovezao na MirIn komentaer, ali i ocenio da je FEF dokazao
svojim trajanjem jedinstvenost, posebnost i kvalitet:
"Ušli smo u fazu moralne degradacije. Nije bitan kvalitet
nego lojalnost. Pristrasnost a ne sistem. Tako dobijamo društvo moralne
degradacije. Kancer. A kancer nema svest, on prosto napreduje izjedajući zdravo
tkivo da bi na kraju uništio i telo od kojeg živi. To nije samo u kulturi. A
bez kulture, izvesno, umire društvo, zajednica, država. Jer, kultura stvara i
vaspitava čoveka, ona tako biva i ekonomska inspiracija.
Direktor
Festivala Radoslav Zelenović podsetio je da
je jedan od retkih koji su na ovom Festivalu od početka, 1992. godine i da je
problema bilo uvek, ali je konačno pre desetak godina potpisan Protokol o sufinansiranju:
„Republika
Srbija i Grad Subotica su ispoštovali Protokol, a Pokrajinski sekretarijat
Vojvodine se, iz samo njima znanih razloga povukao, te je posle šest miliona
dinara 2015. i tri miliona 2016. ove
godine dao samo jedan milion. Republika je dala devet, Grad pet miliona, tako
da operišemo sa oko 150.000 evra. Pre sedam godina smo imali 420.000 evra. Pre
koju godinu imali smo 90 miliona dinara od Pokrajine, a sada Pokrajina ima
ukupni budžet od 80 miliona. A pare se odlivaju na neke druge festivale, a ne
ovaj koji u imenu ime pridev evropski, kojoj, bar deklarativno težimo...“
Zbog toga će,
dodao je on, posle 106 filmova koliko je bilo lane, ovog leta biti 80 filmova.
Kresalo se u pratećim sadržajima, koji su izuzetno bitni, poput časopisa. Ništa ne ostaje
za arhivu. Zelenović, kao arhivator, se prisetio kako je svaka Pula propraćena do
detalja opisima iz tih časopisa.
Sledeća opcija koja je stradala zbog skučenog
budžeta su projekcije na otvorenom, na trgovima (“Klasici na trgu”- jer nema para za iznajmljivanje DCP
projektora), kao i radionice a bogami i
zabave po kojima su gosti pamtili naše gotoprimstvo da i u teškim trenucima
umemo da primimo, ugostimo i proveselimo se. Stoga će i gosti biti "proređeni".
Programski
direktor Miroslav Mogorović izjavio je da se zajedno sa
Otvorenim univerzitetom kao izvršnim producentom dovijao da nađu balans između onoga
što čini Festival i mogućnosti koje pruža budžet:
„Odlučili smo da
ne ukidamo programe, a da „sečemo“ prateće edukativne sadržaje. Naslovima sam
izuzetno zadovoljan, imamo filmove iz Berlina i Kana, nagrađene i one koji su
privukli pažnju publike“, rekao je on navodeći ostvarenja Andreja Zvjaginceva,
Sergeja Loznice, Kornela Mundrucua, filmove iz Gruzije, Italije...
Glavni program
imaće 12 umesto 14 filmova, od 21 sat prikazivaće se dosadašnji i budući
dobitnici festivalskih nagrada, a od 23 sata filmovi koji su orijentisani više
ka publici."
Selektor Petar
Mitrić istakao je da je za FEF karakteristično ne samo
da prikazuje poznate, već i da otkriva nove autore, te je od deset filmova iz
programa “Parelele i sudari”, posvećenog istočnoevropskim autorima i temama,
izdvojio estonski film „Novembar“, nagrađen na Trajbeki i „Poslednju porodicu“
sa Sandensa, o čudnoj porodici poljskog slikara.
Selekcija Mladi duh Evrope ove godine daje poseban pogled na film i globalni svet, sa temom migrtantske krize, te zalazi u daleke predele Čilea ili Afrike, a Mitrić je posebno pomenuo film „Stranac u raju“. Pitanje migranata, stranaca kao Evropljana na drugim delovima planete, stranaca u svom domu, stranca sa samim sobom,...
„Nagradu
Underground Spirit dobio je Bertran Mandiko, francuski reditelj koji stvara van
svih tokova evropskog i svetskog filma, koji je dospeo i do Kana, ali nije hteo
da postane čovek sa crvenog tepiha“, rekao je Mitrić.
On je skrenuo
pažnju i na program Kinematografija u fokusu, posvećen hrvatskom filmu i ocenio
da je Hrvatska u poslednje vreme postala primer kako treba urediti nacionalnu kinematografiju.
Direktor
Otvorenog univerziteta, izvršnog producenta Festivala, Ilija Tatić ponovio je koliko je teško bilo pripremiti program uz smanjenje
budžeta sa prošlogodišnjih 21,5 na 15,3 miliona dinara ove godine:
„U fokusu je
morao da ostane film, a odrekli smo se mnogih stvari, ne samo edukativnih nego
i zabavnih programa koji su mnogo značili za atmosferu i za izuzetne utiske
koje su gosti uvek nosili sa našeg Festivala i iz naše zemlje.“
Tatić je izrazio
zahvalnost prijatelju Festivala, kompaniji Gorki list i dodao da će, kao i
prošlog leta, biti dodeljena nagrada publike Gorki list Award.
Zvanične
festivalske nagrade dodeliće žiti u kojem će biti srpski glumac Nikola Đuričko, belgijski reditelj Gus van der Berger, hrvatska glumica Tihana
Lazović, festivalsa direktorka iz Kopenhagena Tina Fišer, a ime petog člana
biće objavljeno naknadno.
Publiku očekuje
i ove godine veliki broj relevantnih evropskih naslova raspoređenih u 11
selekcija: Glavni
takmičarski program, Paralele i sudari, Mladi duh Evrope, Novi mađarski film,
Hrvatska u fokusu, Omaž program dobitnicima nagrade Aleksandar Lifka, Omaž
program dobitniku nagrade Underground Spirit, Ekološki dokumentarci, Best of Europe 2016, Short Matters! i Palić
u Beogradu.
Glavni takmičarski
program i ove godine biće prikazan u najlepšem bioskopu pod vedrim nebom –
čudesnoj Letnjoj pozornici koja prima 1200 posetilaca.
Kao odani prijatelj Festivala
evropskog filma Palić punih 19 godina, Gorki List upotpunjuje atmosferu i festivalski
ambijent, ali i podstiče na razmišljanje i na reakciju gledaoce i poziva ih da
otvorenih čula prate svet oko sebe.
Gorki List nagradom publike za
najbolji film dokazuje da publika preuzima aktivnu ulogu i iz svog ugla
sagledava dela filmske umetnosti prikazana na Festivalu. Na taj način uvaženo
je, pored mišljenja stručnog žirija, i mišljenje najbrojnijeg „žirija“ tj. onih
zahvaljujući čijoj lojalnosti i posvećenosti filmu, Festival traje svih ovih
godina.
Uvažavajući činjenicu da se izbor
najboljeg filma po mišljenju publike često zasniva na drugačijim kriterijumima
od kriterijuma stručnog žirija, Festival evropskog filma i Gorki List ovom
nagradom pozivaju posetioce festivala da glasanjem na zvaničnom sajtu izaberu
svog favorita u bogatom filmskom opusu evropske kinematografije koja će biti
prikazana na ovogodišnjoj filmskoj smotri.
Film koji od strane publike bude
imenovan kao laureat GORKI LIST nagrade publike dobiće posebno dizajniranu
statuu.
Najbolji evropski filmovi u okviru predfestivalskog programa 24. FEF Palić
U okviru predfestivalske
selekcije “Best of Europe 2016” 24. Festivala evropskog
filma Palić biće od 3. jula u subotičkom bioskopu Eurocinema
prikazani izuzetni evropski naslovi koji su obeležili prošlu
godinu.
Program otvara
nagrađivano ostvarenje “Toni Erdman” rediteljke
Maren Ade, dobitnik nagrade Zlatni toranj za najbolji film na 23. Festivalu
evropskog filma Palić, otkačena komedija koja govori o odnosu oca i ćerke u
savremenom otuđenom svetu okrenutom uspehu. Na prošlogodišnoj, 29. dodeli
Evropskih filmskih nagrada “Toni Erdman” je osvojio čak 5 priznanja: za
Najbolji film (prvi put jednoj rediteljki je otišla nagrada), Najbolji
scenarista, Najbolji glumac i glumica. Renomirani magazin Sight & Sound
proglasio je film najboljim za 2016. godinu, a “Toni Erdman” je takođe dobitnik
nagrade Fipresci na Kanskom festivalu 2016, koju dodeljuje Međunarodna
federacija filmskih kritičara (film je bio i nemački kandidat za Oskara).
Sledi “Druga strana nade” kultnog reditelja Akija Kaurismakija, neobična priča o prijateljstvu finskog trgovačkog putnika i
sirijskog izbeglice, film autentične emocije u kojoj preovladava empatija.
“Ja, DanijelBlejk”, izvanredni film Kena Louča, dobitnik Zlatne palme, dirljiva je
priča koja govori o stolaru Danijelu Blejku (59) čiji se životni put ukršta sa
Kejti, samohranom majkom dvoje dece. Njih dvoje žrtve su duhumanizovane
birokratije savremene Engleske. Danijel zanemaruje vlastitu patnju ne bi li pomogao
marginalizovanoj, siromašnoj porodici.
Prilikom
dodeljivanja nagrade Palićki toranj Kristijanu Munđijuu za najbolju režiju
(filma “Matura"), žiri 23. Festivala evropskog filma Palić je
naveo sledeće: “Matura pokazuje veliki talenat u stvaranju perfektnog portreta
dezintegrisanog i nefunkcionalnog društva, kroz nepogrešivo ubedljivu glumu”.
Novi film verovatno najznačajnijeg predstavnika rumunskog novog talasa
Kristijana Munđijua premijerno je u Srbiji prikazan upravo na prošlom
Festivalu. Ovo fantastično ostvarenje govori o kompromisima i implikacijama
roditeljstva, a čuveni Guardian je napisao da je Matura “složen, duboko
inteligentan film i sumorna slika stanja nacionalne depresije u Rumuniji, gde
se generacija rođena '90-ih nada da će imati priliku da ponovo počne”.
Kristijan Munđiju bio je gost prošlogodišnjeg Festivala.
U okviru
selekcije “Best of Europe 2016” biće prikazano i finsko ostvarenje “Najsrećniji dan u životu Oli Makija” - priča o bokseru koji se bori u leto 1962. za
titulu svetskog bokserskog šampiona u perolakoj kategoriji. Sve što Oli treba
da uradi je da malo izgubi na težini i da se koncetriše pred meč. Ali, postoji
problem - zaljubio se u Raiju. Film je prikazan u okviru Glavnog programa 23.
FEF Palić.
Drama Andreja
Končalovskog “Raj” prati dva glavna lika čiji se putevi ukrštaju
tokom drugog svetskog rata: On je oficir SS divizije Helmut koji je došao u
koncentracioni logor da obavi istragu korupcionaške afere. Ona je ruska
kneginja Olga, emigrantkinja, koja je stupila u redove francuskog Otpora i u
logor dospela zato što je u svojem stanu od Gestapa skrivala jevrejsku decu.
Nekada pre rata Helmut i Olga doživeli su romansu. Zato se sada likovi
suočavaju s problemom izbora. On će na kocku staviti svoju karijeru i verovanja
i pokušati da odluči hoće li spasiti svoju ljubav iz mladosti od plinske
komore. Olga će morati naći odgovor na pitanje što joj je važnije – spasiti
svoje telo ili dušu. Snimljen u crno-beloj tehnici, sa izrazitom aromom
kinematografije Zlatnog doba, ovaj film elegantno slika ratnu stvarnost i
posledice učinjenih izbora. Film je između ostalog osvojio Nagradu za režiju
na Venecijanskom filmskom festivalu, a našao se i u užem izboru za „Oskara“
u kategoriji za „najbolji strani film“.
Program “Best of
Europe 2016” zatvara ostvarenje „Hulijeta“ velikog španskog reditelja
Pedra Almodovara. Film govori o borbi majke da preživi nesigurnost, ali i o
kompleksu krivice i nedokučivoj misteriji koja navodi ljude da napuste one koje
vole, brišući ih iz života kao da nikada za njih ništa nisu značili, kao da
nikada nisu postojali. Film je baziran na kratkim pričama dobitnice Nobelove
nagrade za književnost Alis Munro.
Raspored
prikazivanja filmova, bioskop Eurocinema, Subotica:
·
3. jul, 19h - Toni Erdman
·
4. jul, 19h - Druga strana nade
·
5. jul, 19h - Ja, Danijel Blejk
·
6. jul, 19h – Matura
·
7. jul, 19h –
Najsrećniji dan u životu Oli Makija
·
8. jul, 19h –
Raj
·
9. jul, 19h –
Hulijeta
Cena ulaznice: 200
dinara.
Na predstojećem
24. izdanju Festivala evropskog filma Palić, koje će se održati od 15. do 21.
jula, biće prikazano oko 80 filmova u 11 selekcija: Glavni takmičarski program, Paralele i sudari, Mladi duh
Evrope, Novi mađarski film, Hrvatska u fokusu, Omaž program dobitnicima nagrade
Aleksandar Lifka, Omaž program dobitniku nagrade Underground Spirit, Ekološki dokumentarci, Best of Europe 2016, Short Matters! i Palić
u Beogradu.
Glavni
takmičarski program i ove godine biće prikazan u najlepšem bioskopu pod vedrim
nebom – čudesnoj Letnjoj pozornici koja prima 1200 posetilaca.
Нема коментара:
Постави коментар