Otvaranje izložbe u petak, 9. septembra u 19 časova
Galerija-legat Milice
Zorić i Rodoljuba Čolakovića (Rodoljuba Čolakovića 2)
9. septembar –
24.oktobar 2016. godine / svakog dana od 12 do 20 časova, osim utorkom
Umetnici: El Lisicki, Mihailo S. Petrov, Albert Glez (naslovne
strane časopisa „Zenit“), Marko Ristić, Aleksandar Vučo, Dušan Matić, Vane Bor,
Leonid Šejka, Radomir Reljić, Ištvan Horkai, Karmen Dobre Hametner, Markus
Prošek
Kustos izložbe: Nikola Šuica (Fakultet likovnih umetnosti,
Univerzitet umetnosti u Beogradu)
Izložba „Anatomske mere“ nudi
sučeljavanje istorijskih dela iz zbirki Muzeja savremene umetnosti i izbor iz
stvaralaštva savremenih umetnika iz šireg geografskog okruženja. Postavka je
namenski zahvat iz današnjeg iskustva realnosti življenja u senci ekonomskih,
kulturnih, tehnoloških i političkih promena.
Analogiji jugoslovenskog
muzejskog nasleđa kao tematske, posredne i imaginarne anatomije, pridružuju se
aktivne izražajnosti umetnika iz Mađarske, Rumunije i Austrije. „Anatomske
mere“ u fragmentarnim deonicama teže prevrednovanju logike merenja
geopolitičkih i psiholoških trauma. Posredujuća anatomija, kao takva, obuhvata
status zastarelosti, evokativnosti ili skrivenosti intenziteta umetničkih
pristupa i kulturnih modela, ali i savremenih transformacija saznanja i
doživljaja.
„Anatomske mere“ iz kolekcije
Muzeja savremene umetnosti donose pojedine naslovne strane časopisa buntovno
rečitog pokreta Zenit i zgusnute kolaže i fotografije srpskog nadrealizma -
tajnovite podsvesne naslage predstava materije kroz mehaniku revolucionarnih
težnji. Na njih se nadovezuju kasnije kriptične posledice, individualna
protivljenja društvenom okruženju u anatomski začudnim neo-figurativnim
alegorijama Leonida Šejke (1932-1970) i kroz slike i crteže Radomira Reljića
(1938-2006), nastale u Beogradu pedesetih i šezdesetih godina 20. veka. Njihova
biopolitička razigranost i lirska strast odaju strukturalne pristupe unutar
značenjskog polja visokog napona jugoslovenske umetnosti.
Nasleđe istočne i zapadne
evropske kulture modernizma stvara refleksije ideologija, groteske,
spiritualnosti i pamćenja u radovima Ištvana Horkaja (1945) iz Budimpešte.
Kompozicije video radova nastalih posle 2000. godine stapaju se u anatomiji
arhivskog kovitlaca ljudskih figura i imenovanja. Sa druge strane, rumunska
umetnica Karmen Dobre Hametner (1978) u fotografskom ciklusu „Potrošnja
istorije“ prenosi dokumentovane rekonstrukcije traumatskih procedura koje su
sprovođene tokom decenija na teritoriji sovjetske imperije i referiše na
kritičko čitanje tekućih društvenih klišea opstanka. Uočljive anatomske
sugestije u delima austrijskog umetnika Markusa Prošeka (1981), kroz seksualnu
reprezentaciju moći i političke provokacije, upućuju na subverzivne fantazme
ideologije krize i strukturalnog nasilja. Umetnik preispituje i kombinuje
predmete, materijale i njihova značenja kroz tipologije popularne, kao i
totalitarne kulture.
Prateći program:
Subota, 10. septembar od 13 časova razgovor sa kustosom izložbe
prof. dr Nikolom Šuicom, prof. dr Borisom Manerom i umetnicom Karmen Dobre
Hametner.
Katalog izložbe je u pripremi i
biće objavljen u toku trajanja izložbe. Autori studijskih tekstova u katalogu
su Nikola Šuica i Boris Maner (Univerzitet primenjenih umetnosti u Beču).
Izložbu „Anatomske mere“ podržali
su Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije, Austrijski kulturni
forum Beograd, Rumunski kulturni institut u Bukureštu i Narodni muzej Kraljevo.
Нема коментара:
Постави коментар