Vrhunsko japansko filmsko
ostvarenje „Neograničeno napredovanje” iz 1937. godine, do nedavno gotovo
nepoznato izvan zemlje porekla, beogradska publika moći će da vidi na XX.
Festivalu nitratnog filma 15. juna u Svečanoj sali Jugoslovenske kinoteke.
Delo reditelja Tomua Učide,
nastalo po priči legendarnog pisca Jasudžira Ozua, predstavlja socijalnu i
psihološku sliku japanskog društva. Proglašeno je za najbolji japanski film
1938. godine u anketi časopisa „Kinema Jumpo”.
Svoju pravu svetsku premijeru
„Neograničeno napredovanje” imalo je tek 2016. godine, na retrospektivi filmova
Tomua Učide u Muzeju moderne umetnosti (MOMA) u Njujorku. Velikan japanskog
filma koji je za pet decenija snimio bezmalo 60 igranih filmova, imao je tu
nesreću da mu se veliki broj ranih filmova vodi kao izgubljen. Na prethodnim
festivalima nitratnog filma u Kinoteci su prikazana njegova remek-dela
“Policajac” (1933) i “Zemlja” (1939), a takav status ima i “Neograničeno
napredovanje”.
Uzbudljiv scenario Jasutara
Jagija, na osnovu Ozuove priče, omogućio je Učidi da napravi lucidnu
sociopsihološku fresku Japana pred II svetski rat, koju nosi nezaboravni glumac
Isami Kosugi u roli Tokumarua.
Glavni lik, službenik jedne tokijske korporacije Tokumaru gradi novu kuću. Izvođač radova traži mu znatno veću sumu od ugovorene, tvrdeći da je cena materijala skočila. Tokumaru pristaje i pravi plan o finansijskim izdacima pretpostavljajući da će raditi do svoje 65. godine. Međutim, granica za penziju spušta se na 55 godina, a on ju je već premašio, te predsednik kompanije kroz suze otpušta Tokumarua i njegove starije kolege.
Tokom oluje, Tokumaru doživi
kolaps i padne u nesvest. U snovima, umesto otpuštanja dobija unapređenje i svi
njegovi planovi se ostvaruju. Kada se probudi, ubeđen je da je san java, odlazi
u kancelariju, seda na šefovsku stolicu i poziva kolege na proslavu u restoran.
Situacija postaje krajnje neprijatna kada kolege pozovu njegovu ćerku da dođe i
odvede poludelog oca.
Nesrećan kraj je posle rata
pretvoren u srećan odlukom producenata, uprkos protivljenju Učide i Ozua, a
originalni film je izgubljen. Postojeća kopija predstavlja nekompletnu verziju
koju je kasnije rekonstruisao Učida, a delove koji nedostaju zamenio je međunatpisima.
Velikan japanske i svetske
kinematografije Akira Kurosava
svojevremeno je izjavio da Učidini veliki filmovi nisu loši, ali da on
lično voli njegove ranije radove, a pogotovu “Neograničeno napredovanje”.
Нема коментара:
Постави коментар