V Šekspir festival otvoriće 28. juna u 20:00 u Srpskom narodnom pozorištu
u Novom Sadu predstava “Tit Andronik“, u izvođenju Zagrebačkog kazališta mladih
i režiji Igora Vuka Torbice. Predstava je premijerno je izvedena
u martu ove godine.
Jednako dobro prihvaćen
od strane publike i kritike, “Tit Andronik” Igora Vuka Torbice jedno je od
ostvarenja koja su obeležila proteklu sezonu u regionu.
Tit Andronik je prva od deset
tragedija Šekspira, napisana 1593. odmah nakon njegove prve istorijske
tetralogije (tri Henrija VI i Ričard III), i ujedno jedan od Šekspirovih
najkontroverznije tretiranih komada. U izvornoj recepciji izuzetno popularan
(navodno se bez prekida izvodio 20 godina!), Tit Andronik je od XVII do XX veka
bio gotovo potpuno ignorisan, pre svega, zbog svog krvavog zapleta.
Kao da se zapadna civilizacija
licemerno htela odreći svoje krvoločne strane u umetničkoj interpretaciji,
premda je u istorijskoj stvarnosti tu stranu neprestano i nemilice hranila i
razrađivala. Tita Andronika su, tokom tog razdoblja, umanjivali vrednost čak
tvrdeći da to nije Šekpsirov komad. Na novi, katarzični susret s Titom Andronikom
ta je civilizacija bila spremna tek nakon kataklizme II svetskog rata, kada je
duh vremena, po rečima Adorna, slutio da ‘posle Aušvica više ne može biti
poezije.’
Ipak, legendarna je Brukova
postavka iz 1955. u Rojal Šekspir kmpani krv i nasilje tretirala kao metaforu,
verovatno svesna blizine neposrednog iskustva realnog užasa, koji je bio
zajednički činilac tadašnje Evrope i većine sveta. Važilo je to i publiku koja
je ovu postavku sa velikim Lorensom Olivijerom i Vivian Li imala prilike da
gleda na gostovanju u Zagrebu, koje ostaje jednan od zvezdanih trenutaka
svetske i regionalne pozorišne istorije.
Potom ga je rehabilitovao i u
teoriji poljski teatrolog Jan Kott u svom čuvenom delu Šekspir, naš savremenik.
Danas, 62 godine kasnije, svet je
značajno drugačije mesto – ili nije?
Živimo u mešavini straha i
uljuljkanosti, komfora i nesigurnosti, pod pretnjom latentnih lokalnih i
globalnih ratova, s iskustvom strašnog rata na našim prostorima, omamljeni
nezajažljivim konzumerizmom, otupljeni bujicom nasilja kojem svakodnevno
svedočimo kroz medije.
Mi, deca XXI veka, impregnirani
smo užasom i crnilom, a opet, jesmo li svesni šta je to zapravo? (Sa)osećamo li
se istinski sa nebrojenim svakodnevnim žrtvama pojedinačnog ili masovnog
nasilja? Sudeći po sadašnjem trenutku, odgovor na sva ova pitanja je – ne.
Stoga Tit Andronik. Kao drama o
krizi vođe, o njegovoj odsutnosti; kao
svedočanstvo o generacijskom sukobu, o slepoj ambiciji starijih koji (čak i
doslovno) proždiru sopstvenu decu, o mladima koji gube bitku sa stvarnošću zbog
svoje pasivnosti i kratkovidosti; i, možda najviše, kao poligon za ispitivanje
trivijalnosti zla, danas tako akutno prisutnog.
Ansambl ZeKaeMa prihvatio se ovog
izazova s Igorom Vukom Torbicom kao rediteljem i Katarinom Pejović kao
dramaturgom, u potrazi za drugačijim pogledima koja ovaj kompleksni komad nudi,
u potrazi za novim pogledima na pitanja kojih se bojimo i ne želimo u njih da
gledamo, a svesni smo da su nam od presudne važnosti.
Prodaja
ulaznica za predstavu “Tit Andronik” počeće 4. juna na blagajni Srpskog narodnog pozorišta i svim
prodajnim mestima Eventima.
Cena ulaznica u pretprodaji prvih 7 dana, do 11.
juna, iznosi 500,00 dinara. Od 12. juna redovna cena
ulaznice iznosiće 700,00 dinara.
Pokrovitelji V Šekspir festivala su AP Vojvodina – Pokrajinska vlada, Opština Inđija,
Ministarstvo kulture i informisanja, Uniqa osiguranje i MTS.
ZeKaeM-ov i Torbičin „Tit Andronik“
nije samo priča o Rimu ni o ljudskoj prošlosti. Ovaj „Tit Andronik“ jasno
govori o našem vremenu (Bojana
Radović, Večernji list)
Igor Vuk Torbica je diplomirao
2013. na Katedri za pozorišnu i radio režiju na Fakultetu dramskih umetnosti u
Beogradu, u klasi prof. Alise Stojanović. Trenutno je na doktorskim studijama i
radi kao stručni saradnik na Odseku pozorišna režija. Kao asistent režije
sarađivao je na predstavama Dina Mustafića („Rođeni u YU”, Jugoslovensko
dramsko pozorište, Beograd, te „Patriotic Hypermarket”, Bitef teatar, Beograd),
Sonje Vukićević („Rodoljupci”, Srpsko narodno pozorište, Novi Sad) i Ane
Đorđević („Četrnaesta”, Narodno pozorište Republike Srpske, Banja Luka).
Režirao je Moliѐreovog „Don Juana” (Narodno pozorište „Toša Jovanović”,
Zrenjanin), von Kleistov „Razbijeni krčag” (Jugoslovensko dramsko pozorište,
Beograd), Tollerovog „Hinkemanna” (Zagrebačko kazalište mladih, Zagreb), von
Horváthove „Priče iz Bečke šume” (Gradsko dramsko kazalište „Gavella”, Zagreb),
Tolstojevo „Carstvo mraka” (Narodno pozorište u Beogradu).
Dobitnik je nagrade „Hugo Klajn”
za najboljeg studenta Pozorišne režije u generaciji. Njegova ispitna predstava
na trećoj godini, „Pokojnik”, dobila je glavnu nagradu festivala „Studio fest”,
uvrštena je u redovni repertoar Jugoslavenskog dramskog pozorišta, a na
Nušićevim danima u Smederevu proglašena je najboljom predstavom festivala. Za
predstavu „Hinkemann”, Torbica je na Jugoslovenskom pozorišnom festivalu „Bez
prevoda” u Užicu 2016. dobio nagradu „Ardalion” za najbolju režiju. Prema oceni
stručnog žirija i mišljenju publike, to je bila najbolja predstava festivala.
Na 31. festivalu „Gavelline večeri” najbolja predstava bila je ponovno
„Hinkemann”, a Torbica je dobio Nagradu za režiju. Ista je predstava osvojila i
Nagradu hrvatskog glumišta za najbolju dramsku predstavu u celini, a na
nedavnom 24. međunarodnom festivalu malih scena u Rijeci, „Hinkemann” je
osvojio čak četiri nagrade žirija, od čega Igor Vuk Torbica za najboljeg
reditelja.
Zagrebačko
kazalište mladih je savremen, prestižni teatar koji drži korak sa evropskim
trendovima izvođačke umetnosti, prepoznat i poštovan i van granica Hrvatske.
Višesmerne
programske odrednice, iskusnan i agilan ansambl, Akademija kao jezgro budućih
profesionalaca i pozorišno osvešćene publike, otvorenost ka projektima vaninstitucionalne
scene, i sklonost ka istraživanju i različitim žanrovskim preplitanjima čine ga
posebnim i važnim čvorištem na pozorišnoj sceni Hrvatske.
Umrežavanjem
sa brojnim međunarodnim organizacijama, podupiranjem gostovanja i učešćem u
koprodukcijama, ZaKaeMa je ustanovio svoju poziciju i na evropskoj pozorišnoj
sceni.
Više
o Zagrebačkom kazalištu mladih možete pronaći ovde.
Zagrebačko
kazalište mladih (Zagreb, Hrvatska)
TIT ANDRONIK
Režija: Igor Vuk Torbica
Prevod: Vladimir Gerić
Dramaturg: Katarina Pejović
Scenograf: Branko Hojnik
Kostimografkinja: Doris Kristić
Muzika: Alen Sinkauz i Nenad Sinkauz
Saradnica za scenski pokret: Blaženka Kovač Carić
Dizajn svetla: Aleksandar Čavlek
Dizajn zvuka: Miroslav Piškulić
Asistent kostimografkinje: Marta Žegura
Asistent reditelja: Robin Mikulić
Asistent dramaturga: Dorotea Šušak
Inspicijent: Milica Kostanić
Trajanje predstave: 2 h
Igraju:
Sreten Mokrović
/ Tit Andronik
Katarina
Bistrović Darvaš / Tamora
Rakan Rushaidat
/ Aron
Mia Biondić /
Lavinija
Petar Leventić /
Saturnin
Adrian Pezdric /
Mark Andronik
Dado Ćosić /
Demetrije
Vedran Živolić /
Hiron
Frano Mašković /
Lucije
Jasmin Telalović
/ Alarb, Mucije, Macije, Dadilja
Milivoj Beader /
Klaun
Robert Budak /
Basijan, Emilije
Нема коментара:
Постави коментар