понедељак, 4. јун 2018.

ЛОГОС РЕЧ О СЛОВУ У ГАЛЕРИЈИ 51




Све што је било, све што јесте и све што ће бити има свој тајанствени логос...

Пратећи радове Љиљане Бурсаћ из опуса посвећеног појму Логоса, постепено добијамо одговоре на питање: 

Шта је заправо Логос?

Реч од које Логос води порекло је легеин, која је у префилозофској употреби имала два основна значења: „сабрати или скупити“ и „казати или именовати“. 

Љиљана Бурсаћ, кренула је баш од тог прапочетка речи Логос. Она је скупљала и сабирала, а кроз своја дела казивала и именовала оно што Логос може бити.


Логос је клица постојања, истина, закон, смисао, словесност, ум, говор и још много тога. Прве главе Јеванђеља по Јовану откривају нам Христов идентитет као Логоса (Речи, Слова) Божијег: 

"У почетку беше Логос, и Логос беше у Бога, и Логос беше"
 
Бог“(Јн. 1,1,14).

Логос је, тако, не само реч, већ и слово. А шта је заправо слово? 

Према општој дефиницији, оно је најмања јединица записа језика, које у неким културама представља и целу реч, број, знак или симбол. У Јеванђељу по Јовану долази до идентификације и Исуса као телесног бића и логоса: 

„И Логос постаде тело“.

Жан Бодријар, један од најзначајнијих и најплоднијих француских социолога и теоретичара 20. века, оживео је појам симулакрума. Његово основно значење, од античких времена, било је слика, односно сан. Према Бодријару,симулакрум представља оно што није утемељено у стварноме свету, односно симулакре нису физички, већ етерички објекти који су изведени ентитети. Заправо, када се слово опредмети, оно постаје симулакрум. 

Управо кроз појединачна слова asemic writing-а Љиљана Бурсаћ указује и на самостално бивствосваког слова, као и на могућност његовог отелотворења.

Слова су опредмећена давно у неким културама, али у европским, то се догодило тек са изумом покретних штампарских слова. Врло често, сами штампари су осмишљавали изглед слова. 

Жофроа Тори, француски дизајнер из 16.века, и штампар француског краља Франсоа I, засновао је слова према пропорцијама људског тела: слово је заузимало простор у квадрату, који се налазио изван круга начињеног око људског тела.

Касније, у 19. веку, слова су била опредмећена кроз типке на тастатурама писаћих машина, али и кроз писмо Луја Браја, које је првенствено било позна-то као „ноћно писмо“, да би касније ушло у употребу као универзално писмоза слепе и слабовиде. 

У уметности 20. и 21. века, многи уметници посветили су се опредмећивању слова кроз своја дела: Kлас Олденбург, Роберт Индијана, Џозеф Кошут, Ден Флејвин, Анри Мишо, Бруно Каталано, Марк Симонсон, Арон Кауфман, Џон Кузмич и други. У популарној култури опредмећена слова су постала и део свакодневног живота кроз бројне рекламе, а 1923. године у те сврхе постављен је и натпис Холивуда, који је првенствено био реклама за предузеће за промет некретнинама. 

Логос је све и све је Логос...

Ирина Томић, историчар уметности, мастер етнолог-антрополог

Галерија 51, улаз из Добрачине,  четвртак 7. јун у 19 часова.

Љиљана Бурсаћ је рођена 27. октобра 1946. године у Крагујевцу. Студирала је на Ликовној академијиу Бечу, а усавршавала се и студијски боравила у САД, Немачкој , Француској,.Сирији и Израелу. Члан је УЛУС-а од 1972. године.

Корисник стипендије Фонд Младих 1972-74. и 1975-77. године.

Од 1971. године приредила је више од 45 самосталних изложби и учествовала је на преко три стотине групних изложби у земљи и иностранству. Њена дела налазе се у угледним музејско-галеријским установама и приватним збиркама широм некадашње Југославије и у свету. Оснивач је и председник Арт Форум-а и аутор пројеката.1999-2000. године извела је перформанс Мост Светлости на мосту у Косовској Митровици.

Награде:

Мантова, Италија, Premio Nazionale R. Giorgi – Medalia d’Argento, 1976.
Мантова, Италија, Placeta San Benedeto Po, 1976.
Пиран, Словенија, Ex Tempore, 1990. Београд, Винчанска Повеља, 2012.

Признања :

Повеља Удружења kњижевника Србије за пројекат-перформанс Мост Светлости, 2002.
УНЕСКО, Покровитељство за ауторске пројекте, концепцију и реализацију програма Арт Форум-а, од 2004.

Нема коментара:

Постави коментар