понедељак, 26. април 2021.

Dodeljene nagrade 67/68. Martovskog festivala

 



U Domu omladine Beograda sinoć je održana svečanost povodom završetka 67/68. Martovskog festivala i dodele nagrada najboljim filmovima i autorima oba izdanja jednog od najstarijih evropskih festivala. 

Na početku ceremonije publiku su pozdravili Andreja Mladenović, pomoćnik gradonačelnika Beograda i predsednik Odbora Martovskog festivala; Ivan Karl, sekretar sekretarijata za kulturu grada Beograda i Dejan Dabić, umetnički direktor Martovskog festivala. 






STRUKOVNE NAGRADE  67. MARTOVSKOG FESTIVALA

 


NAJBOLJI ZVUK/MUZIKA (NAGRADU JE URUČIO NENAD DRAGOVIĆ, v.d. direktora Doma omladine Beograda)

HETEM (Strahinja Beganović) za film “Hackteria” (Hakterija).

Obrazloženje: Za uspešno spajanje dizajna zvuka sa vizijom i sposobnost zvučnog zapisa da služi holografskim slikama filma.

Autor filma: Izvanredni Bob

Zemlja: Srbija

2019. / 11’ 40’’



NAJBOLJA MONTAŽA (NAGRADU JE URUČIO NENAD POPOVIĆ, član Odbora Martovskog festivala)

Nagradu za najbolju montažu festival dodeljuje Nemanji Babiću, za film “Speleonaut”.

Obrazloženje:  Upečatljivom montažom arhivskih i suvremenih materijala stvoreno je zapamtljivo dokumentarno-poetsko ostvarenje, koje zahvaljujući vještom kombiniranju raznorodnih snimki istovremeno funkcionira na razini informacije i razini emocije.

Autor filma: Sonja Đekić

Zemlja: Srbija

2018. / 56’30”

 



NAJBOLJA KAMERA (NAGRADU JE URUČIO FADILJ EMINOVIĆ, član Odbora Martovskog festivala)

Jasna Prolić za film “A sad se spušta veče”.

Obrazloženje: Zbog svog poetskog prikaza atmosfere i lepote pastirskog života u planinskoj istočnoj Bosni, koji podseća na slike realista.

Režija: Maja Novaković

Zemlja: Srbija

2019. / 27’ 31’’

 

 

NAJBOLJA REŽIJA (NAGRADU JE URUČILA ALEKSANDRA MITRIĆ ŠTIFANIĆ, članica Odbora Martovskog festivala). 

U ime autora nagradu je primio NJ.E. DŽAJLZ NORMAN, Ambasador Kanade.

Alexander Dostie (Aleksander Dosti) za film “Završiću u zatvoru”.

Obrazloženje: Romantični pejsaži pod snegom. Kanadska prostranstva. U drugom planu te idile šunjaju se naoružani lovci. Pijani ili drogirani vozači. Desio se udes i smrt. Beli, nevini snežni prostor, pretvara se u pozornicu laži , podmetanja, zavera, ucena.
Film odlične glume, režije, i dramaturgije.

Zemlja: Kanada

2019. / 23′



NAJBOLJI FILMOVI 67. MARTOVSKOG FESTIVALA PO KATEGORIJAMA


 

 

NAGRADA ZA NAJBOLJI MEĐUNARODNI KRATKI IGRANI FILM (NAGRADU JE URUČIO GORDAN MATIĆ, direktor Filmskog cetra Srbije). 

U ime autora nagradu je primila ataše za kulturu Ambasade Francuske, Katrin Fodri.

Film: Besprekorno
Režija: Nathan Franck

Zemlja: Francuska
2019. / 15′

Obrazloženje: Na jednom kvadratnom metru, u postoru zaglavljenog lifta, slučajni susret mlade žene i čoveka. Sledi brutalni napad i kradja. Strah pokradene. Prezir. Nervni slom kradljivca. Frustracija mlade žene, usled bojazni da će se otkiti njeno bračno neverstvo…
Škrt dijalog, minimum kretnji, dobra gluma. Uzbudljiv film, koji u 15 minuta trajanja , budi sećanje na stil, glumački šarm i majstorstvo režije, iz klasičnih filmova francukog novog talasa.


 

NAGRADA ZA NAJBOLJI DOMAĆI KRATKI IGRANI FILM (NAGRADU JE URUČIO DEJAN DABIĆ, umetnički direktor Martovskog festivala)

Film: Jesenji valcer
Režija: Ognjen Petković

Zemlja: Srbija
2019. / 18’ 14’’

Obrazloženje:  Film koji podsjeća na niz distopijskih filmova, od Paklene narandže do Mad Maxa, vješto se poigrava s poznatim režijsko dramaturškim filmskim obrascima. K tome, tematika filma se može i tumačiti kroz prizmu ratne problematike, što ovaj film čini iznimno zanimljivim ostvarenjem koje svojom atipičnošću odskače od uobičajene kratkometražne produkcije naših prostora.


NAGRADA ZA NAJBOLJI EKSPERIMENTALNI FILM (NAGRADU JE URUČILA SVETLANA ŠUKOVIĆ, u ime kompanije LUKOIL, prijatelja Martovskog festivala)

Film: Hackteria
Režija: Izvanredni Bob

Zemlja: Srbija
2019. / 11’ 40’’

Obrazloženje: Zvučna podloga nije ilustracija, nego izvor raskošne vizuelnosti. Ekranom lebde i interferiraju polimorfni oblici. Svetlosni valovi i oluje. Nastanu i nestanu. Hackteria, medjutim, živi na internetu. To je virtuelna, medjunarodna mreza naucnika i umetnika. Posvećena biotehničkim istrazivanja,van oficijelnih laboratorija. Autor ju je pozdravio omažom, briljantnog tona i slike.

 


NAGRADA ZA NAJBOLJI ANIMIRANI FILM (NAGRADU JE URUČIO NIKOLA MAJDAK MLAĐU, član selekcione komisije 67/68. Martovskog festivala)

Film: Prelazak
Režija: Igor Ćorić

Zemlja: Srbija
2019. / 6’ 50’’

Obrazloženje:  Animirani film “Prelazak“ se bavi arhetipskim slikama o ljudskoj vrsti, njenom istorijom prožetom ratovima, nasiljem i sukobima.
Jednostavnim grafičkim formama, uz funkcionalnu animaciju dopunjenu efektno postavljenom muzikom i zvučnim efektima, reditelj Igor Ćorić je dobro poentirao osnovnu ideju filma da je „prelazak“ stanje između fizičkog oblika ljudskog bića u njegov drugi deo kosmičkog postojanja a to je duhovnost što ga i odvaja od ostalih zemaljskih bića i koje nijedna sila ne može da uništi.

 


NAGRADA ZA NAJBOLJI DOKUMENTARNI FILM DO 50 MINUTA (NAGRADU JE URUČIO MILAN NIKODIJEVIĆ, član selekcione komisije 67/68. Martovskog festivala)

Film: A sad se spušta veče
Režija: Maja Novaković

Zemlja: Srbija
2019. / 27’ 31’’

Obrazloženje: Za poetski ton kojim prenosi jednostavnost i čistoću svakodnevnog života u zabačenim brdima istočne Bosne. Pažnja autora na najsitnije detalje tihog, ceremonijalnog postojanja dve ženske protagonistkinje ne samo da donosi delo vrhunske realističke lepote, već nas takođe poziva da mirno meditiramo o pastirskom životu i odnosu ljudi prema prirodi.

 


NAGRADA ZA NAJBOLJI DOKUMENTARNI FILM PREKO 50 MINUTA (NAGRADU JE URUČIO IGOR BEZINOVIĆ, član žirija 67/68. Martovskog festivala)

Film: Speleonaut
Režija: Sonja Đekić

Zemlja: Srbija
2018. / 56’30”

Obrazloženje: Spuštanjem u dubine Zemlje ovaj film istražuje i nepoznate dubine ljudske psihe. Vraćanjem u zanimljivu epizodu iz prošlosti film se bavi univerzalnom temom odnosa čovjeka i prirode te nas upućuje na razmišljanje o važnosti istraživanja svijeta u nama i svijeta oko nas.

 


GRAND PRIX 67. MARTOVSKOG FESTIVALA

(NAGRADU JE URUČIO ŽELIMIR ŽILNIK, predsednik žirija 67/68. Martovskog festivala)

Film: Poslednja slika o ocu 
Režija: Stefan Đorđević

Zemlja: Srbija
2019. / 20’ 29’’

Obrazloženje: Film koji u okviru karakterizacije likova, traganja za dramom i jednostavnosti sadrži sve dramske elemente što žanrovski, ovakvi filmovi moraju da sadrže. Režija, gotovo neprimetna, ali vrlo dobro usaglašena sa kamerom i montažom – kao otkucaji srca. Detalji dozirani i sa mjerom oslobodjeni patetike sadrže metaforu – ljubav oca i sina. Film ostavlja sijenku na duši i uramljuje se u poslednjoj zemaljskoj slici oca.


 

STRUKOVNE NAGRADE  68. MARTOVSKOG FESTIVALA

 

NAGRADA ZA NAJBOLJI ZVUK/MUZIKU (Biće uručena naknadno)

Film: Crveni Aninsri

Nagradu dobijaju – Theerapat Wongpaisarnkit & Sorayos Prapapan

Obrazloženje: Osim što je vizualno dojmljiv, ovaj film i kreativno, originalno i neočekivano koristi zvuk u dramaturgiji, zbog čega ga dodatno nagrađujemo i za dizajn zvuka.

Režija: Ratchapoom Boonbunchachoke

Zemlja: Tajland

2020. / 29 57”

 


NAGRADA ZA NAJBOLJU MONTAŽU (NAGRADU JE URUČIO NENAD POPOVIĆ,član Obora Martovskog festivala)

Nagradu dobija Nikola Dragović za film Zaklinjem se.

Obrazloženje: Ovaj film ne bi nastao da nije bilo vrijednih materijala nastalih prije trideset godina, koje su autori odlučili koristiti kao temelj filma. Tim video snimkama autori ne pristupaju na nametljiv način, već ih strateški i promišljeno plasiraju tijekom filma. Osobito valja istaknuti uvodnu montažnu sekvencu koja gledatelja efektno ubacuje u prošlost i u filmski svijet.

Režija: Nikola Dragović

Zemlja: Srbija

2020. / 86′

 


NAGRADA ZA NAJBOLJU KAMERU (NAGRADU JE URUČILA ALEKSANDRA MITRIĆ ŠTIFANIĆ, članica Odbora Martovskog festivala). 

U ime autora nagradu je primio Majkl Bruk, ataše za kulturu Ambasade SAD.

Nagradu dobija Lim Teck Siang za film Veliki Dodir.

Obrazloženje: Jedan od najkraćih filmova ova dva izdanja festivala ima nevelik broj kadrova, ali svaki kadar u ovom neobičnom audiovizualnom djelu funkcionira kao zasebna vizualna impresija koja se gledatelju urezuje u pamćenje.

Režija: Christopher Tenzis

Zemlja: SAD

2020. / 03′ 19″

 

NAGRADA ZA NAJBOLJU REŽIJU (BIĆE URUČENA NAKNADNO)

Nagradu dobija Oltjon Lipe, za film Paška.

Obrazloženje: Paška, film o teškom životu u emigraciji. Hljeb sa 9 kora. Otac i sin rade teške poslove u Grčkoj kako bi zaradili što više novca i vratili se u svoju zemlju Albaniju. Dramaturška konstrukcija stabilna i ni u jednom trenutku filma nije predvidljiva. Road movie sa elementima drame. Dijalozi iznijansirani i originalni, korespondiraju sa životnom situacijom. Odnos oca i sina nosi finu emociju. Režija filma precizna, zavredjuje pažnju pokazanim zrelim rediteljskim prosedeom.

Režija: Oltjon Lipe

Zemlja: Grčka

2020. / 22’ 24”

 

NAJBOLJI FILMOVI 67. MARTOVSKOG FESTIVALA PO KATEGORIJAMA

 

MEĐUNARODNI KRATKI IGRANI FILM (BIĆE URUČENA NAKNADNO)

Film: Crveni Aninsri
Režija: Ratchapoom Boonbunchachoke

Zemlja: Tajland
2020. / 29 57”

Obrazloženje: Nadrealni pristup u parodiji žanrovskih filmova kombiniran s hipsterskom vizualnom estetikom i queer tematikom ovaj film čini bitno drugačijim od svega prikazanog na ova dva izdanja festivala. Svojom originalnošću i osebujnim humorom stilski odskače od ostalih filmova i zato ga je bitno istaknuti.

 


DOMAĆI KRATKI IGRANI FILM (NAGRADU JE URUČILA DRAGANA LATINOVIĆ, članica selekcione komisije 68. Martovskog festivala)

Film: Kako sam pobedio lepak i bronzu
Režija: Vladimir Vulević

Zemlja: Srbija, Nemačka
2020. / 30’ 42’’

Obrazloženje: Još jedna postjugoslovenska priča, o nedovršenoj i neuspeloj tranziciji. U kojoj tavore zaboravljeni, zatureni ljudi. Glavni junak, opsesivno odlazi u propalu fabriku, kao što se odlazi na groblje. Gde su sahranjeni najrodjeniji. Obilazi mašine, briše ih od prašine, i kao opravlja. Možda i odnosi delove. Film je setna balada o životu koji je prosao i vratiti se nikad neće.

 


EKSPERIMENTALNI FILM/VIDEO ART (NAGRADU JE URUČIO VLADIMIR ŠOJAT, član selekcione komisije 67/68. Martovskog festivala)

Film: Tesaurus
Režija: Marko Grba Singh

Zemlja: Srbija
2020. / 26′

Obrazloženje: Za volju da eksperimentiše sa alatima filmskog stvaranja kako bi nam preneo projektovane slike i misli psa lutalice na način koji podseća na ljudski tok svesti.

 


ANIMIRANI FILM (NAGRADU JE URUČIO DRAGAN NIKOLIĆ, urednik filmskog programa Doma omladine Beograda)

Film: Veliki Robot
Režija: Vojin Vasović

Zemlja: Srbija, Kanada
2020. / 7’ 01’’

Obrazloženje: Film „Veliki robot“, bavi se odnosom prirode personilozovane kroz malu pticu i tehnike koju je čovek proizveo, mali diktafon po imenu REC. Dobar dizajn likova i scenografije Nikole Stepkovića, doprineo je atmosferi nerazumevanja ova dva sveta, a muzika i dizajn zvuka pojačali su sliku jednog otuđenog i razorenog prostora. Reditelj Vojin Vasović je sve uklopio u jednu atraktivnu filmsku celinu.

 


DOKUMENTARNI FILM DO 50 MINUTA (NAGRADU JE URUČIO dr RADOSLAV T. STANIŠIĆ, član žirija 67/68. Martovskog festivala)

Film: Plava granica
Režija: Ivan Milosavljević

Zemlja: Srbija
2020. / 19′ 50”

Obrazloženje: Ribar na granici. Strpljen i spokojan. Starost zatvara krug. Režija i kamera su statični i mirni, hvataju ambijente i detalje koje karakterišu lik i prostor u kojem obitava naš junak, dok Dunav, kao i život, teče. Riječju, ispričana priča klasičnim filmskim jezikom sa svega nekoliko replika, koje su gotovo šture, ali su zaigrale na pravom mestu u filmu. Rediteljski i montažni ritam vrlo usaglašeni.

 



DOKUMENTARNI FILM PREKO 50 MINUTA (NAGRADU JE URUČIO DEJAN DABIĆ, umetnički direktor Martovskog festivala)

Film: Potreba za mržnjom
Režija: Filip Čolović

Zemlja: Srbija
2020. / 81′ 10”

Obrazloženje: Intimna ispovjest o gubitku brata koji je svirepo ubijen. Ono što zapravo odvaja ovaj film, i kandiduje ga u odnosu na ostale jeste bratska emocija. Iskonska bratska ljubav u odnosu na antitezu – mržnju i njen usud i prokletstvo. Kroz film se prepliće puno motiva u okviru dramaturške konstrukcije koja nosi sve potrebne elemente drame pretendujuči više Televizijskom zanru. Svaki od ovih motiva je priča i može biti film. Novinarski pristup rediteljskom i montažnom ritmu, ali film nije književnost. Film je misao ponudjena oku.

 

 

GRAND PRIX NAGRADA 68. MARTOVSKOG FESTIVALA

(NAGRADU JE URUČIO ANDREJA MLADENOVIĆ, pomoćnik gradonačelnika Beograda, predsednik Odbora Martovskog festivala)

Film: Zaklinjem se
Režija: Nikola Dragović

Zemlja: Srbija
2020. / 86′

Obrazloženje: Emotivan, nježan i temeljit, ovaj film bez puno dilema proglašavamo najboljim filmom 68. izdanja festivala. Putem današnjeg razgovora s jednim gotovo proizvoljno odabranim apolitičnim pojedincem i praćenjem video zapisa njega s početka rata, autori svjedoče o izgubljenoj generaciji mladića, preko noći ubačenih iz mira u rat. Traume od prije 30 godina nažalost nas prate i danas, a ovaj film na suptilan način pokazuje da se većini ljudi baš i ne puca. Većina više voli tulume i druženja s prijateljima i obitelji.


 Pored glavnih nagrada dodeljene su i sledeće:

Kompanija LIVING PICTURES dodelila je nagradu za kolorkorekciju i postprodukciju Nikoli Stojanoviću, za izuzetan kreativni doprinos takmičarskom programu 67. i 68. Martovskog festivala učešćem sa tri filma: “Šerbet”, “Drenjine” i “Sve kako treba”.

Direkcija Martovskog festivala dodelila je posebno priznanje Radoslavu T. Stanišiću za film “Poslednji YU romantik”, prikazanom u revijalnom programu, za izuzetno rediteljski kreativno dočaravanje istorije našeg filma o autorima iz Crne Gore koji su ostavili trajni pečat na beogradskom Fakultetu dramskih umetnosti.

Žiri 67/68. Martovskog festivala dodelio je specijalno priznanje filmu “I Ništa”, autora Zorana Tairovića (Srbija, 2020.). Obrazloženje: Likovi i fragmenti romske porodične sage, ekspresivno snimljeni. Klupko siromaštva, beznadja, i brige dva brata, ruinirana nemaštinom i rakijom. Brige za sestru,koja radja decu, iz godine u godinu.  A onda se ona pojavi pred kamerom i kaže, šta ima, o sebi , o deci i očevima te dece.. Slušamo, verovatno, najmoćniji monolog ikad, u domaćem filmu.


Autor fotografija je Stanislav Milojković.

Нема коментара:

Постави коментар