Ova predstava problematizuje
značaj i ulogu umetnika u nekim društveno-istorijskim zbivanjima, analizira
njihovu odgovornost za učinjeno. Posle većih društvenih potresa i ratova,
provuku se političari koji menjaju ideologije kao kameleon boje (osim onih
najisturenijih, najeksponiranijih), generali promene države i zastave uspešnije
nego gaće, aboliraju se službenici, vodoinstalateri i pekari, ali ko da oprosti
tim vražijim umetnicima?
Koji ih je đavo terao da
služe režimu i da ga veličaju?
Ovakva tvrdnja gde se
umetnosti daje preveliki značaj, naime da ona može da ključno i presudno utiče
na društveno-istorijska zbivanja svakako godi, ali je preuveličana. Pikasova „Genika“ nije zaustavila naciste. Kako je Bulgakov stvarao u
doba Saljinove strahovlade?
U čemi je razlika Korbizjea i Špera, a u čemi sličnosti? Ponuđeni odgovori: ideologija, estetika... Markes nije uspeo da suzbije siromaštvo i korumpiranost u Latinskoj Americi. O Moraviji, Sartru i Remarku da i ne govorimo. Retki su ljudski uzleti, poput čuvenog Zolinog „Optužujem“ (J’accuse) pisma francuskom predsedniku Feliksu Foreu, 1898. godine, u punom jeku Drajfusove afere koji je dao pozitivne rezultate.
U čemi je razlika Korbizjea i Špera, a u čemi sličnosti? Ponuđeni odgovori: ideologija, estetika... Markes nije uspeo da suzbije siromaštvo i korumpiranost u Latinskoj Americi. O Moraviji, Sartru i Remarku da i ne govorimo. Retki su ljudski uzleti, poput čuvenog Zolinog „Optužujem“ (J’accuse) pisma francuskom predsedniku Feliksu Foreu, 1898. godine, u punom jeku Drajfusove afere koji je dao pozitivne rezultate.
Ako uzmemo u odbranu Leni Rifenštal, upitaćemo se zar neko
stvarno veruje da je tim usijanim glavama u kožnim gaćama koji su ispijali pivo
pamet pomutila jedna Nemica sa svojim filmom? A ostala je verna svojoj estetici
do afričkih plemena i ribica iz okeana. Neki joj i ovo stavljaju na dušu. No,
krenimo otpočetka.
Leni
Rifenštal (Leni Riefenstahl)
bila je nemačka plesačica, glumica, fotograf, filmski režiser i producent. U stoprvoj
godini života umrla je 8. septembra, uveče, u svojoj kući u Bavarskoj. Slavljena
i osporavana do prezrenja, Rifenštalova je uz minista propagande trećeg Rajha Jozef Gebelsa, hteli to mnogi da
priznaju ili ne, udarila temelje modernog marketinga i advertajzinga. S malom
razlikom, što se ta delatnost u njeno vreme, bez skrivanja, nazivala propaganda:
„Hiljadu puta ponovljena laž
postaje istina!“
Rođena je 22. avgusta 1902.
godine u Berlinu kao Helena Berta Amelija Rifenštal, i za njenog života svet se
promenio stotinu puta. Počela je kao filmska glumica, a svoj prvi
glumačko-rediteljski vrhunac doseći će u filmu „Plava svetlost“ (1932).
Ipak, dva filma koja će
odrediti njenu sudbinu biće „Trijumf volje“ (Triumph des Willens), u
kom je prvi put demonstrirala moć pokretnih slika snimajući kongres Hitlerove
Nacionalsocijalističke nemačke radničke partije u Nirnbergu 1934. i „Olimpija, festival nacija“ (1938, Olympia, Festder Völker), snimljen na Olimpijskim igrama u Berlinu 1936. godine.
Prvom je ime podario sam firer,
zadivljen kako je mlada Frau ovekovečila nacističku ideologiju i estetiku. Mladost i
borbenost, monumentalnost i fidijevske figure ljudskih tela, igre svetla i senki
u kojima se uz lik velikog vođe pomalja Sunce, masovna histerija gomile,
nepregledne kolone utegnutih uniformi sve to se našlo u ovom fllmu koji je
trebao da veliča jednu novu, jaku Nemačku.
Drugi film je, slično ali ne
i istovetno, eklatantan primer estetskog poimanja ljudskog tela i pokreta,
građen na grčkim antičkim standardima. Rifenštalova je prva primenila revolucionarne tehnike u snimanju
sportskih događanja, kao što je postavljanje kamere na šine kako bi se to
upečatljivije pratilo kretanje sportista. Stoga je i nagrađena na festivalu u
Veneciji 1935. i na Svetskoj izložbi u Parizu 1937. godine.
Britanski časopis "Time" svrstao ju je među „najuticajnije i
najimpresivnije umetnike XX veka". Radi se svakako o kontraverznoj
ličnosti. Upravo zbog svog rada, nakon II svetskog rada je izopštena i prokažena decenijama. Postojale
su, nikad dokazane, sumnje da je za potrebe snimanja masovnih scena svojih
dokumentaraca koristila statiste iz koncentracionih logora, koji su nakon
snimanja vraćeni natrag u logore gde im se zauvek gubi svaki trag.
Tokom denacifikacijskog postupka u američkom okupacijskoj zoni postojalo je pet kategorija prema kojima su se razvrstavali nacistički simpatizeri i aktivisti. Entlastete je bila najniža kategorija i označavala je osobe oslobođene krivice. Sledila je kategorija Mitläufer u koju su bivali svrstani sledbenici nacističkog režima koji nisu bili umešani u zločine i nacističku politiku.
Sledeća je bila kategorija Minderbelastete, zatim Belastete i zaključno kategorija Hauptschuldige u koju su svrstavani zločinci
najvišeg ranga. Leni je po ovoj kategorizaciji svrstana u Mitläufer.
O svojim ralozima ostanka u
nacističkoj nemačkoj umela je da govori:
„U Holivudu mi nikada ne bi
dozvolili da snimam filmove kakve sam mogla da snimam u Nemačkoj. Nisam
dozvolila da me unište kao umetnika."
Spas je pronašla u fotografiji
ne odričući se svoga stila i predmeta svog interesovanja. U crnoj Africi,
pronašla je sudansko pleme Nubijce i tamo proživela petnaest godina.
Rezultat tog dugotrajnog boravka je knjiga „Poslednji Nubijac“ (The Last of the Nuba. 1974.), ilustrovana sa 126 kolor fotografije pripadnika plemena koje naseljava prekrasne planine južnog Sudana.
Rezultat tog dugotrajnog boravka je knjiga „Poslednji Nubijac“ (The Last of the Nuba. 1974.), ilustrovana sa 126 kolor fotografije pripadnika plemena koje naseljava prekrasne planine južnog Sudana.
Mladi
ljudi, bez ikakvih telesnih mana, ukazuju na odsustvo bilo kog starog ili
nesavršenog tela u plemenu. Leni je na ovakve kritike uzvraćala izjavom da su
se stari, ružni i kljakasti Nubijci skrivali od kamere „zbog stida". Među
njenim najžešćim kritičarima bila je Susan Zontag koja je ustvrdila kako su
upravo te fotografije još jedan dokaz njene "fašističke estetike".
Slično stvari stoje i sa knjigom „Ljudi
Kau“ (The People of Kau, 1976).
Sa 70 godina (lažno se predstavljajući
da ima pedeset godina uspešno je položila ispit ronjejna), da bi 2002. godine
premijerno bio prikazan njen poslednji film „Podvodne impresije“.
Vratimo se sada na dramu koja se igra u Bitef teatru. U pitanju je, uslovno govoreći, tročinka. Prvi deo predstave nastao je po drami „Leni“ slovačkih autora Valerije Šulcove i Romana Olekšaka. Zaplet je imaginaran susret koji je mogao da se desi sedamdesetih godina XX veka, kada bi se susreli Leni Rifenštal i Džoni Karson, američki TV voditelja i komičar. Ovakva pretpostavka nije bez utemeljenja, već je suštinska i nameće neka pitanja; u smislu sličnosti i razlika između nemačkog i američkog shvatanja uticaja na publiku. Američka je ideologija, suptilnija, podmuklija, uvijena u celofan, ali se ne može deklarisati kao humana.
Tamošnji šou programi su pravljeni po sistemu „što gore to gore“. Sam šou ima svoje uspone i padove i neophodne dramaturške napetosti, i ako mene pitate ja bih tu ovaj komad i okončao. Sasvim je dovoljno za jednu dobru, čak odličnu dramu. Ona dva apenda (čina) priliče joj kao „piletu sise“.
Život i delo Leni Rifenštal svakako pokreće brojna pitanja aktuelna u današnjem vemenu: odnos umetnosti i propagande, odgovornosti i manipulativnosti umetnika, moći i snage medija u procesu formiranju političkih stavova gledalaca. Ko je rekao CNN?
Da li se umetnost može
odvojiti od ideologije? Treba li i sme li da joj služi? Ideologija, ma kakva
bila, po difoltu, podleže vremenskoj degeneraciji. Takav je život, takva je
ljudska priroda.
Kako razlikujemo dobro i zlo kada su u pitanju istorijski procesi i političke ideje u trenutku kada se istorija tek događa? Da je snimala američku vojsku Leni bi bila slavljena doveka. U njenom slučaju bitno je šta su uniforme koje je veličala činile i da su te uniforme poražene u ratu. Da li je njen čin umetničko delo ili slavljenje zla? Zar svi nismo nemi svedoci masovne proizvodnje dirigovane umetnosti sa oročenim stavovima, proračunatim kadrovima i zlokobnim usmerenjima?
Da li je lepota povezana sa
idejom dobra ili estetski fenomen egzistira izvan i mimo etičke komponente?
Da li je svaki umetnički čin nužno i politički čin? Setimo se srpskog crnog filmskog talasa (Dušan Makavejev, Živojin Pavlović, Lazar Stojanović, Želimir Žilnik, Saša Petrović...).
Da je lik Leni Rifenštal
sinergija paradigmi lepote i zla? Zašto je umetnik metafora društvenog motala i
svesti? Zašto mu je udeljeno da bude nepogrešiv, bezgrešan, kad je ipak samo
čovek? Da li zato što su umetnici naivni, delimično sujetni i tako željni
pažnje publike?
Njen najveći greh je to što
je bila tako uspešna u onom što je radila i što je to radila neponovljivo,
inovativno. Oprašta se tako nuklearnim fizičarima koji su uhljebljenje pronašli
i na istoku i na zapadu, farmaceutskim kućama koji su gasom snabdevale
koncetracione logore, Hugo Bosu što su mu najuspešnije modne kolekcije nosili
SS (Schützstaffel) manekeni.
Da Leni nije imala toliko
talenta lakše bi joj oprostili. Ovako, odskače od proseka a to uvek ima svoje
kritičare i grobare. Svi smo odgovorni za svoje postupke, neko više, neko
manje, a neko nikako.
Da li ćemo Stevu Žigona pamtiti po Hamletu ili
političkim stavovima koje je zagovarao ne zaboravljajući da je u Dahau nosio broj
61.185? Da li Ljubišu Ristića
determiniše pozorišni učinak ili pripadanje zloglasnom JUL-u? Jer, neki poput Geteovog Fausta dušu prodaju đavolu za
slavu ili puko preživljavanje. Ako se osvrnemo unazad, mnogi umetnici su imali,
u najmanju ruku, sumnjive mecene.
Žanka Stokić (1887. - 1947.), čuvena srpska glumica, tokom okupacije je učestvovala u programima radio-stanica koje su bile pod nemačkom upravom, u emisiji „Šareno popodne“, kao i estradnim pozorištima „Veseljaci“ i „Centrala za humor“. Komunističke, posleratne vlasti optuživali su je za širenje optimizma u “novom poretku”. Žanka je za vreme saslušanja pred sudom objašnjavala da je težak dijabetičar, da do insulina nije mogla da dođe zbog nestašice lekova, te da joj je novac bio potreban da ga nabavi na crnom tržištu. Posle dužeg većanja, osuđena je na osam godina gubitka nacionalne časti. Kazna je bila i društveno korisni rad, te joj je dodeljeno da čisti ulice. Ništa joj nije pomoglo što je tokom opkupacije u svom stanu skrivala Koču Popovića i ostale pripadnike pokreta otpora.
Osvrnimo se i na čuveni Apel srpskom narodu koji je na početku
II svetskog rata sačinila kvislinška vlast u Beogradu, a koju su odbil da potpišu, između
ostalih, Ivo Andrić, Miloš N. Đurić,
Isidora Sekulić i Milivoje Kostić. Potpisali su ga pak: Toma Rosandić,
Petar
Konjović, dr. Velizar Janković, Milan Kašanin, dr. Milutin
Milanković i dr. Ivan Đaja. Ostala je poznata epizoda sa profesorom Milošem N. Đurićem (1892. – 1967.),
koji je na nagovor Miloja Milojevića,
uglednog profesora i kompozitora da ipak potpiše Apel, odgovorio rečima:
„Lako je tebi, ti u diple
sviraš, ali ja predajem etiku!“
Pitanje je da li je neko u
datim uslovima bio kreator, statista ili žrtva. Pitanje je šta je pojedinac u
stanju da uradi kad svet oko njega poludi. Gde je danas pobuna? Ono malo što se
pobunilo doživelo je neveselu sudbinu (Snouden,
Asanž...). Uvek lako odmeravamo kaznu drugima. Sa mnogo navijačke strasti. A treba biti obazriv i uzeti
sve u obzir. Danas se raspravlja o odgovornosti predsednika vlade u okupiranoj
Srbiji Milana Nedića (1878. — 1946.).
Srpska akademija nauka i umetnosti ga je uvrstila u svoj spisak sto
najznamenitijih Srba. Ako je iko mogao da ga odbrani bio je to svakako Bata Stojković u čuvenoj predstavi ”Đeneral Milan Nedić” Siniše Kovačevića,
a u režiji Aleksandra Lalića.
Vratimo se, mada nevoljno, na drugi deo predstave. Nastao je po eseju „Fascinantni fašizam“ Suzan Zontag iz 1994, koji je čuvena autorka napisala upravo povodom medijske rehabilitacije Leni Rifenštal. Kao što rekoh, već je prvi deo rekao sve što je trebalo. Nešto više, kao ovo, sugeriše mi na naknadno tumačenje za one ograničenije, na nametanje stava i mišljenja.
Katarina
Marković, efektna u svom govoru, svojevrsnom suđenju Rifenštalovoj,
njen je kostim u najboljoj tradiciji naci šnajdera, suvereno izgovara test, kao
deo nekog grandioznog političkog mitinga. Kakogod, o ovom aneksu sama autorka
kaže:
„Dramatizovala sam taj esej
jer mislim da nas se duboko tiče. U njemu se govori upravo o načinu na koji
liberalna društva rehabilituju ozloglašene ličnosti, i sa kojim ciljem. Zašto
nacistička prošlost prestaje da bude bitna. Kako rehabilitacijom jedne ličnosti
rehabilitujete fašizam kao takav. Kako nam se pred vlastitim očima preoblikuje
istorija. Demaskira mehanizme koji pokazuju da fašizam nije sišao sa realne
životne scene okončanjem Drugog svetskog rata."
Dolazimo i do trećeg dela koji čini film (režija Nikola Ljuca-„Vlažnost“) u kome o fenomenu Leni, pitanju odnosa umetnika i političkih moćnika, odgovornosti govore: Lazar Stojanović („Plasticni Isus“), Mila Turajlić („Cinema Komunisto“) i Srđan Dragojević (režiser „Mi nismo anđeli“, „Rane“, „Lepa sela lepo gore“, „Parada“, „Atomski zdesna“, istaknuti član SPS-a). Neki relevantni, neki iritantni.
Svi oni koji su živeli u
vremenima bivše državne zajednice i socijalizma videće slične filmske standarde
sa njenim delom. Njeni estetski standardi bili su i globalno prihvaćeni i korišćeni.
Pa cela ideja Neue Slowenische Kunsta i Laibacha inspirisana je totalitarnim
ideologijama.
Leni je sahranjena u
Minhenu. Povodom njene smrti britanski The Independent je napisao:
"Mišljena će biti
podijeljena između onih koji je vide kao mladu, nadarenu i ambicioznu ženu
uhvaćenu u plimi događaja koje ne razume u potpunosti i onih koji veruju da je
bila hladan oprtunistički propagandista koji se udružio s nacistima.“
U knjizi „Priča o filmu“ (The Story of Film) Mark Kusins će ustvrditi:
„Uz Orsona Velsa i Alfreda
Hičkoka, Leni Rifenštal je tehnički najtaletovanija redateljka zapadnog filma
njenog doba."
Njen biograf Jirgen Trimborn brani je rečima:
"Imala je neponovljivu
karijeru, ali je istovremeno bila izvaredna glumica. Istorija će joj
oprostiti!“
Moj lični stav je da umetnici
treba da se klone politike. Da podržavaju
progres to je u redu. Ali, šta će močvara nekom ko već ima čitav
univerzum? Ali, umetnici su u dubini duše velika deca. Zaigraju se. Ponesu ih
svetla pozornice i pažnja javnosti. Samo smrt je jedno na pozornici herojska i
teatralna. Tamo su samo ljubavi tragične. Zato je to mesto gde vlada magija. A
ona, često, nema mnogo veze sa realnošću.
U predstavi glume Vladica Milosavljević (Leni), Goran Jevtić
(Karson), Branka Petrić (Berta), Nenad Haraković (Horst Ketner), Katarina
Marković (Susan Sontag).
Jevtić
uvredliv i briljanan, neophodno ljigav u ulozi američke kapriciozne šou zvezde.
Vladica jaka, a opet slaba u građenju lika osporavane žene umetnika. Dobijam
utisak da mnogo slabije brani Leni, nego što to čuni s „Marksom iz Sohoa“. No, njen
učinak je ipak impresivnan. Branka se bukvalno podvukla pod kožu fanatičnih
pristalica neke ideologije, slepih za stvarnost, onih koji ništa ne znaju, a
veruju i ne žele da znaju šta se oko njih dešava. Spremni su da aboliraju i
najgore krvnike. Te bezimene pristalice održavaju neki režim na vlasti, bez
trunke empatije prema stradalnicima, žrtvama, oni kroje istoriju, a na kraju se
izvuku bez ikakve osude. A kad nema osude onda kod takvih nema ni osećaja
krivice.
Ako film prihvatimo kao
veliku iluziju, projekciju mogućeg i željenog, umetničko maštanje može li se onda
filmadžija pozvati na odgovornost? Sve se ipak krije u kontekstu.
Režija:
Tatjana Mandić Rigonat
Prevod drame na srpski: Elio
Rigonat
Sravnjivanje srpskog prevoda
sa slovačkim originalom, korektura i lektura: Stefana Paunović
Rodić
Asistent scenograf:
Branko Cvijić
Kostimograf:
Nataša Šarić
Dizajn tona:
Zoran Jerković
Filmski / video material:
Nikola Ljuca
Montaža filmskog / video
materijala: Nataša Damnjanović
Dizajn plakata:
Aleksandar Baćić
Fotografija:
Tamara Antonović
Organizacija:
Bisenija Mrdaković, Mina Korać
Izvršna produkcija:
Jovana Janjić
Koordinacija projekta:
Vesna Bogunović
PR i protokol:
Slavica Hinić i Katarina Despotović
Suflerka:
Jelena Halupa
Šef tehnike:
Ljubomir Radivojević
Majstor svetla:
Dragan Đurković, Igor Milenković
Majstor tona:
Miroljub Vladić, Jugoslav Hadžić
Inspicijent:
Maja Jovanović
Garderober:
Marta Narančić
KOPRODUKCIJA:
BITEF teatar, Kulturni centar Pančevo, Akademija umetnosti Beograd
Predstava se realizuje uz
podršku Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije, grada Beograda i
Ambasade Republike Slovačke u Republici Srbiji
Tatjana
Mandić Rigonat, rediteljka, stalna članica ansambla Drama
Narodnog pozorišta u Beogradu. Diplomirala je pozorišnu i radio režiju na
Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, u klasi profesora Dejana
Mijača. Obavljala je funkciju selektora Sterijinog pozorja 2008. godine. Od 1.
decembra 2008. do 4. januara 2010. godine bila je direktor Drame Narodnog
pozorišta u Beogradu. U periodu od 2010. – 2014. godine obavljala je funkciju
selektora Međunarodnog festivala mediteranskog pozorišta „Purgatorije“ u Tivtu.
Pozorišne režije:
,,Lovely Rita” T. Braš – SKC
,,Gospođica Julija” A. Strindberg – Atelje
212
„Urnebesna tragedija” D. Kovačevića –
Narodno pozorište „Sterija“ Vršac
,,Lolita” V. Nabokov – BITEF teatar
,,Ljubavi Džordža Vašingtona” M. Gavran –
Atelje 212
,,Bergmanova sonata” I. Bergman – Narodno
pozorište u Beogradu
,,Talula” J. Strajn – BELEF
,,Čovek slučajnosti” J. Reza – Narodno
pozorište u Beogradu
,,Sabrane priče” D. Margulis – Atelje 212
,,Uho, grlo, nož” V. Rudan – Atelje 212
,,Mrtve duše” O. Bogajeva – Narodno
pozoriše u Somboru
„Terasa” J. Hristića – Jugoslovensko
dramsko pozorište
„Ledeni svitac” V. Radomana – Madlenianum
„Kiseonik” I. Viripajeva – Belef /
Jugoslovensko dramsko pozorište
„Sudija” V. Moberga – Narodno pozorište u
Beogradu
„Ljubavno pismo“ F. Arabala – BITEF
festival / Servantes
„Hitler i Hitler”– Atelje 212
„Seksualne neuroze naših roditelja” L.
Berfusa – Narodno pozorište u Beogradu
Нема коментара:
Постави коментар