Po delu Vladimira Solovjeva TRI RAZGOVORA
U blizini
Bajlonijeve pijace nalazi se zgrada, izgrađena u slobodnijoj verziji tumačenja
gotičke strukture, u kojoj je od 3. marta 1989. godine smešten Bitef teatar. Radi se, zapravo, o
nedovršenom objektu evangelističke crkve. Izgradnju ovog objekta, koju su
finansirali Nemci, započeta je 20. avgusta 1940. godine sa opredeljenim
sredstvima od tadašnji 1.800.000 dinara. Idejni projekat delo je Ota Bartninga (Otto Bartning, 1883–1959),
jednog od najuglednijih i najuticajnijih nemačkih arhitekata tog vremena. Planirano
je da objekat služi kao nemačka evangelističko-hrišćanska zemaljska crkva. O
tome svedoči i pečat na jednom sačuvanom spisu. Crkva je građena, za to vreme
neuobičajno, sistemom betonske rešetkaste konstrukcije ispunjene ciglom s
velikim staklenim površinama. Cigle za unutrašnji deo crkve dovožene su iz
Nemačke, dok su fasadne cigle izrađivane u beogradskoj ciglani.
Iz dosta
nejasnih razloga, gradnja je obustavljena 1942. godine. U bombardovanju 1944.
godine crkva je delimično oštećena, naime jedna granata je pala u blizini i
prilikom detonacije popucali su zidovi centralne građevine, a zvonik značajnije
oštećen. Svršetkom II svetskog rata, zgrada je nacionalizovana, te je deo
koristio Arhiv Jugoslavije, a u drugi je bila radionica pozorišta Boško Buha. Zgrada
je u periodu od 1988.-1989. godine rekonstruisana i adaptirana i od tada je
Bitef teatar na ovoj adresi. Sala ima 250 sedišta. Zgrada predstavlja zaštićeni
spomenik kulture, sa statusom objekta sakralne arhitekture.
Posle “Rodoljubaca”, “Gogolanda “, Urbi et Orbi” došlo je vreme da
odgledam kontraverznu predstavu “Kratka
priča o antihristu” Bitef teatra. U pitanju je nova verzija ovog dela, a prva
beogradska režija Andraša Urbana, jednog od najznačajnijih pozorišnih reditelja
u Srbiji danas. Meni lično, draže su njegove kamernije predstave poput ove, one u čijem stvaranju Urban poseže za ličnim uspomenama,
inspiraciju pronalazi u sopsvenim iskustvenim korenima. Prepoznatljiv po
nekonvencionalnoj, na momente brutalnoj estetici, uvek spreman na smišljenu
provokaciju, a u cilju proizvodnje emocija: revolta, zgražavanja, bola, samospoznaje,
otrežnjenja…
Kao predložak ovoj
predstave poslužilo je delo Vladimira
Solovjeva “Tri razgovora: kratka
povest o antihristu”- polemičko-filozofsko delu iz 1900. godine, u kom
pisac izlaže svoje viđenje apokaliptičke budućnosti čovečanstva. Po njemu,
ujedinitelj svih hrišćana biće antihrist sam. U ovom delu postdramskog formata
Urban tematizuje ideje dobra i zla, religije i države i njenih zakona. Pali sin
javlja se u sumanutom, zaposednutom plesu razolićenih devojaka po vitlejemskoj
slami. Pljuju i batrgaju se u ekstazi. U
pozadini je raspeće sa sinom božijim. Ni ono nije pošteđeno njihovih bludnih fantazija,
da bi ga jedna od njih, majstorski stručno, uz pomoć odvijača, simbolično
oslobodila muka i skinula s krsta. Skoro
tokom cele predstave na zidu u pozadini projektuju se slike – krst unutar koga
je snimak fetusa, pa Bogorodica, do samog Satane i slika paćenika iz pakla.
Katarina Marković, Suzana Lukić, Borjanka Ljumović i
Aniko Kiš vođene dramaturgijom Jelena Bogavac i praćene muzičkom pratnjom koju je osmislila Irena Popović vešto kombinuju i
uklapaju religiozne tekstove u songove i nadgrađuju ih nelegalnom triler
gradnjom turbo-folk nemaštine. Suprostavljajući eros tanosu materijalizovanom u
maskirnim pantalonama i crnim fantomkama, stavlajući ženama kalašnjikove u
ruke, zalivaju ih s kečap-krvlju, autori svesno i eksplicitno grade
paradoks-lepota i zlo, materinstvo (marame nalik na onu Bogorodičinu) i nasilje
i bestijalnost.
Skoro nije
viđena ovako iskreno energična drama tela i glasa, kao mogućeg izvora pobune
stanjem u kojem se nalazi svet u kojem živimo. Da li su akteri ove drame heroji
ili žrtve, krvnici ili silovatelji, kurve ili svetice? Na sceni se tako nađe i
riba, ranohrišćanski simbol, kojoj jedna od glumica na sceni izvadi utrobu. A
onda ritualno opere ruke.
Uprkos svim
mogućim pretpostavkama, ova predstava se ne može čitati kao reklamiranje
ateizma blaćenjem religije i vere. Po
mom viđenju Urban samu suštinu vere i morala vraća njenim izvornim korenima,
doduše poprilično britalnim i šokatnim sredstvima. Vraća nas na na onu sekvencu
kada Isus rasteruje trgovce iz Hrama u Jerusalimu.
“Ali vi ste
napravili od njega pećinu razbojničku" (Jeremija 7:11).
Ukazuje da se
danas trguje (zloupotrebljava) njegovim stradanjem i bolom, da zlo dolazi “iznutra, iz srca” i da upravo
odatle treba krenuti s neophodnoom terapijom. Šta treba uraditi kako bismo
ostali ljudi, da nam ne bi:
Jebaće vam mater
na Strašnom sudu!”
A onda glumice
čitaju spisak svih onih koji su viđeni kao grešnici. Tek nakon odgledane
predstave, kada vam se puls vrati u normalu, sposobni ste da pribrano
promislite o dubokim i poražavajućim istinama koji ovaj komad, ni jednog
trenutka ne koketiraći s publikom, naprotiv, nosi. Hrabro i subverzivno-prosvetiteljski.
Sublimantno.
Najavu predstave
možete pogledati OVDE.
BITEF TEATAR – KRATKA PRIČA O ANTIHRISTU
Režija: Andraš Urban
Dramaturgija: Jelena Bogavac
Kompozicija: Irena Popović
Video: Igor Marković
Glumice: Katarina Marković, Suzana Lukić, Borjanka Ljumović i Aniko Kiš.
Muzičari: Danilo
Tirnanić -bubnjevi, Ivan Mirković -harmonika, Nikola Dragović - violina
Нема коментара:
Постави коментар