„Suština gogoizma je da čovek u
sebi pobedi demone izricanja istine i govori baš suprotno od onog što bi
trebalo. Zbog toga se svi srećno osećaju u Gogolandu. Govoriti istinu – to može
svaka budala. Da bi se istina prećutala – za to je potrebna nadljudska disciplina.
Mudro, sa lakoćom i finom nadmoći koja ne dopušta nikakvu sumnju.“
(„Gogoland“(1992), Janoš Herceg (1909. - 1995)
Gogoland je simpatična zemlja u
kojoj žive šarenokosi klovnovi tužnog lika, Gogoi, sa hrpom problema koje tegle
kroz celokupnu svoju istoriju; bilo da su to nacionalni, revolucionarni ili
čisto politikanski, ne daj bože životni; pri tome se na neke bukvalno popišaju, dok za
druge čekaju da rešenje padne s neba.
Žive u strahu od državnih nameta,
poreza hrleći u zavodljivi zagrljaj povoljnih bankarskih kredita (tu klovnovi
citiraju slogane najpoznatijih srpskih banaka). Suočavamo se s jednom
negativnom utopijom, tako prepoznatljivom, koja se bavi odnosom vlasti i
umetnosti, njihovim mestom u društvu, angažovanosti ili pasivnosti kao oblika
delovanja pojedinca u zajednici.
Narodno pozorište Sombor
gostovalo je u nedelju, 4. decembra na Velikoj sceni (19:30) Narodnog pozorišta
Beograd. U ovom komadu bave se našom
neveselom svakodnevnicom, a onda iznenada i poprilično brutalno svetla se pale,
nismo više u sigurnom mraku.
U XIV veku, na vlastelinskom imanju ugarske porodice Cobor,
razvilo se mestašce, koje je tada bilo u vlasništvu plemića Cobor Sent-Mihalja.
Po njemu je i današnje naselje dobilo ime. U njemu je povremeno zasedala
Skupština Bodroške županije. Godine 1541.
grad okupiraju Turci, koji ga dve godine kasnije već nazivaju današnjim imenom -
Sombor. Zelenilo ovog grada, bordoši, doneti su daleke 1903. iz doline
Misisipija. A ispod krošnji fijaker stari luta. A žene piju vina. U tem Somboru.
Glumci, kao da im se sve ovo smučilo,
pitaju nas zašto dolazimo u pozorište? Počinju sa uobičajnim razlozima,
kulturne dopune, duhovne nadgradnje, radi lepšeg tena i stasa, započinju
umilno, da bi sve više krirtikovali, na momente i provocirali publiku, i na
kraju se bukvalno ogoleli. Ne libe se ni da zađu duboko u publiku, kako bi s
njom ostvarili bolju interakciju. Publika više nije anonimna, sigurna, izbačena
je iz zone komfora. Nalazi se na granici incidenta.
U ovom komadu Urban nastavlja
matricu ustanovljenu u „Rodoljupcima“.
Tekstualni predložak nije nikakva dramatizacija dela, kako bi se na prvi pogled lakomisleno zaključilo, već je samo polazište, inspiracija. Komad skače s teme na temu, što me podseća na festivale vina gde mešam belo i crveno vino. Urban, u stilu svoje kulinarske tradicije, zakuvava svojevrsni pikantni gulaš.
Tekstualni predložak nije nikakva dramatizacija dela, kako bi se na prvi pogled lakomisleno zaključilo, već je samo polazište, inspiracija. Komad skače s teme na temu, što me podseća na festivale vina gde mešam belo i crveno vino. Urban, u stilu svoje kulinarske tradicije, zakuvava svojevrsni pikantni gulaš.
Komad je u njegovom duhu, a reditelj i
dramaturškinja Lata Đarmati napravili su „jednu drugu vrstu teatra-savremeni scenski
diogađaj“. Pisac, Janoš Hercog,
obraća nam se, bukvalno, iz mrtvačkog kovčega.
I ko su te guske, a ko vukovi i
ko s njima opšti, a ko ih jaše? Dolazimo do zaključka da je bolje uložiti u neki
prosečni automobil, nego u pravljenje „tamo neke predstave“, a onda pozorišta
transformisati u tržne centre ili kockarnice. Čini vam se poznat takav odnos
prema kulturni našoj nasušnoj? Šta će nam, dođavola, ta kultura? Da li je u
svetu u kojem živimo, opravdano sveopšte nasilje, pa što onda ne i kulturno, kulturni vandalizam?
Predstava se na više mesta
prelama i menja smer, sferu interesovanja. Sve po ilustruje i pojačava sjajna,
brehtovska muzika Irene Popović Dragović, songovi koji klovnovi pevaju. Red
pesme, red priče-provokativno, i smišljeno da šokira, pomeri s mesta, izbaci iz
ravnoteže ili letargije, polazeći od premise da publika nije glupa niti
podmićena. Zato joj ova predstava nudi, podmuklo i na mala vrata, i politički
nekorektne stavove.
Sjajni kostimi i scenografija,
vešta igra s svetlima i dimom. Predstava kulminira nastupm anđela dobošara.
Odgovor na pitanju koje predstava aktualizuje-položaj
pojedinca danas i ovde, njegovih želja i
htenja u konfrontaciji sa društvom i vlašću visi još uvek u vazduhu. I to ne
samo metaforično.
Deo predstave možete pogledati OVDE.
Režija: Andraš Urban
Kostimograf: Marina Sremac
Scenograf: Andraš Urban
Kompozitor: Irena Popović
Dramaturg: Kata Đarmati
Asistent scenografa: Katarina Nemet
Biljana Keskenović
Branislav Jerković
Ivana V. Jovanović
Milica Janevski
Nenad Pećinar
Saša Torlaković
Muzičari: Nemanja Bubalo i (udaraljke) Lazar Lazarević (klavijature)
Нема коментара:
Постави коментар