U ponedeljak 11. juna u prostorijama Jugoslovenske kinoteke (Uzun Mirkova 1, 2 sprat), u Multi sali, sa početkom u 12 časova održaće se predavanje direktora izraelskog filmskog fonda Katriela Šorija.
Fokus predavanja biće “Dijalog između producenta i reditelja”.
Teme koje će biti obrađene su:
Važni faktori za uspešnu saradnju i uspeh filma;
Timski rad i dijalog producenta i scenariste/režisera;
Kako ćete definisati sebe kao reditelja/producenta?;
Koja su glavna očekivanja od producenta?;
Koja vrsta kolaborativnog procesa vam najviše odgovara?;
Dugoročni odnosi između producenta i režisera;
Uloga producenta i uloga režisera;
Od ideje do plakata;
Producent kao onaj koji nosi ukupnu odgovornost…
Katriel Šori (Katriel Schory) producent
i direktor Izraelskog filmskog fonda. Diplomirao je na Univerzitetu u
Nju Jorku, na odseku za film. Po povratku u Izrael 1973. godine radio je
kao šef produkcije u Kastel filmu vodećoj producentskoj kući u to
vreme. Godine 1984. formirao je svoju kompaniju Belfilms i producirao
više od 130 filmova uključujući nagradjivane igrane dokumentarne, TV
drame i međunarodne koprodukcije. Godine 1999. prihvatio je poziciju
direktora izraelskog filmskog fonda, koji podržava i promoviše izraelske
dugometražne filmove. Na ovoj poziciji odobrio je podršku za više od
250 novih izraelskih dugometražnih filmova.
Učestvovao
je u mnogobrojnim javnim aktivnostima i imao sledeće
funkcije: Predsednik Asocijacije izraelskih filmskih i TV producenata;
Član Nacionalnog komiteta za unapređivanje televizije i filma; Predavač
na Univerzitetu Tel Aviva – Odsek za Film i televiziju
Izraelski filmski fond je osnovan 1979. godine sa ciljem da podržava produkciju izraelskih
dugometražnih filmova. Cilj fonda je da omogući da najbolje priče i
scenarija uđu u produkciju, kao i da izraelski reditelji iskažu svoje
vizije i talenat na velikom platnu. Filmski Fond omogućava razvoj,
Produkciju koprodukciju marketing promocijui distribuciju dugometražnih
izraelskih dugometražnih filmova u Izraelu i šire.
U
trenutku kada je Katriel Šori postavljen za direktora ukupan broj
gledalaca za sve igrane filmove, koji su pušteni te godine bio je 0,3
posto. (izraelski filmovi koji su prikazani u bioskopima u toku jedne
godine imali su 36.000 prodatih karata.). Krajem ’90-ih izraelski
filmovi nestali sa filmskih festivala.
Katriel
Šori po svom postavljenju zamolio je sva udruženja i filmske
profesionalce da ostave nesuglasice po strani i da sve odluke i sve
velike promene donesu zajedno. Sve odluke vezane za selekcije, ugovore,
puštanje para na ovu ili onu stranu, sve to radili su zajedno, cela
industrija.
U
Izraelu imaju mali broj fondova svaki fond je specijalizovan ali rade
zajedno. Onaj kojim Katriel Šori upravlja je specijalizovan samo za
igrane dugometražne filmove i one koji se puštaju u bioskope. Postoji
drugi fond koji se odnosi samo na dokumentarne filmove, zatim onaj koji
se odnosi na kratke filmove, na jednočasovne drame, na eksperimentalne,
studentske filmove. Svaki taj fond je potpuno registrovana nezavisna
nevladina organizacija licencirana, sa bordom direktora i sa
predsedavajućim.
Sa
rastućom snagom komercijalne i kablovske televizije, izraelski filmski
stvaraoci su formirali i lobirali za primenu novog „filmskog zakona“
koji je 50% od ukupnog iznosa licenci koje komercijalne i kablovske
televizije plaćaju državi usmerio za podršku lokalnoj filmskoj
industriji.
Zakon
o kinematografiji povećao je godišnji budžet Izraelskog filmskog fonda,
što je omogućilo Fondu da udvostruči broj igranih filmova koje
podržava, na 16 filmova godišnje.
Decenija
je otvorena filmom „Kasni brak“ Dovera Košašvilija, koji je postigao
veliki domaći i međunarodni uspeh. Ovo je bio prvi gruzijsko-izraelski
film nakon skoro jedne decenije koji je prikazan u Kanu, u kategoriji Un
Certain Regard. „Slomljena krila“, film Nir Bergman uz 2002. godine,
takođe se bavio porodičnim odnosima i prikazao priču o udovici, majci
troje dece, koja pokušava da sakupi delove svoje slomljene porodice.
Film je postigao veliki uspeh među domaćom publikom i osvojio je glavnu
nagradu na filmskom festivalu u Tokiju 2002. godine.
Ova
dva filma označavaju početak veoma značajne decenije za izraelsku
kinematografiju u kojoj su mnogi filmovi dobili priznanja od strane
lokalne publike i publike širom sveta, među kojima su: „Sirijska
nevesta“ (režija Eran Riklis) koji je imao veliku premijeru na trgu
Piazza Grande u Lokarnu; „Godina Nulta“ (režija Džozef Pičadze); „Ninine
tragedije“ (režija: Savi Gabizon), film u kome se Gabizon vratio
melanholičnom i romantičnom Tel Avivu, „Ušpizin“ (režija Gidi Dar);
„Skreni levo na kraj sveta“ (režija Avi Nehser) koji je postigao ogroman
uspeh u Izraelu sa preko 500.000 prodatih karata u bioskopima! „Meduza“
(režija Šira Gefen & Etgar Keret) koji je dobio Camera D’Or u Kanu
2007 i „Bendovi u poseti“ koji je takođe prikazan u Kanu, u kategoriji
Un Certain Regard i dobio nagrade Coup de Coeur i Fipresci. „Slatko
blato“, Dror Šaulov prikaz života u kibucu, bio je prvi izraelski film
koji je razvijen u Sundance laboratoriji za scenarije i bio je prikazan
na Sundance filmskom festivalu 2007. godine, gde je osvojio nagradu za
najbolji film u međunarodnoj sekciji.
Tri
godine zaredom (2008 – 2009 – 2010.) tri izraelska filma nominovana su
za najbolji strani film na Oskarima. Među njima su dva producirana uz
podršku fonda: „Valcer s Baširom“ (2008, režija Ari Folman) i „Ajami“
(2010, režija Scandar Kopti i Iaron Shani).
Film
“ Liban“, u režiji Samuela Maoza, koji govori o jednoj tenkovskoj
posadi u ratu u Libanu bio je prvi izraelski film koji je ikada dobio
Zlatnog lava u Veneciji (2009), kao i više od 25 nagrada širom sveta.
Od
početka XXI veka izraelski film prolazi kroz period koji bi se mogao
nazvati dramatičnim, pošto je ponovo zadobio priznanje i slavu, kako u
Izraelu, tako i širom sveta. Deceniju nakon zakona o filmu iz 2000.
godine, film se uspostavio kao glavna i vodeća umetnička forma u
Izraelu, koja se bavi najrelevantnijim, izazovnim i često kontraverznim
pitanjima i pričama.
Нема коментара:
Постави коментар