Izložba “Jozef Bojs i Mangelos - 100 godina i umetnost
danas” povodom stogodišnjice rođenja Jozefa Bojsa, jednog od najznačajnijih
umetnika svetske umetničke scene posle Drugog svetskog rata, i Dimitrija Bašičevića
Mangelosa, jednog od najznačajnijih umetnika regiona i rodonačelnika
konceptualne umetničke prakse kod nas, biće održana od 26. avgusta do 18.
septembra u Galeriji Goethe Instituta, Umetničkom prostoru U10 i Novoj galeriji
vizuelnih umetnosti NGVU u Beogradu. Pored izložbe, povodom ovog jubileja biće
organizovan i prateći program s okruglim stolovima, predavanjima, projekcijama
filmova i TV emisijama.
Ove godine navršava se tačno sto godina od rođenja Josefa
Bojsa, autora koji je zanimljiv posebno kroz razvoj aspekata i ključnih pojmova
nove umetnosti, kao što su direktna demokratija, socijalna skulptura i
socijalna plastika, njegove poznate teze da je svaki čovek umetnik, koncepta
prošireni pojam umetnosti, revolucija to smo mi, i niz drugih.
Na izložbi posvećenoj obeležavanju stogodišnjice rođenja
Josefa Bojsa u galeriji Menjačnica Goethe Instituta biće izložene fotografije,
grafike i multipli iz lične kolekcije Karla Hajnca Rumenog i Mangelosovi radovi
iz kolekcije Fonda Ilija&Mangelos i privatne kolekcije iz Zagreba. Karl
Hajnc Rumeni, važan kolekcionar Bojsove umetnosti, potvrdio je organizatorima
da su na raspolaganju za izložbu 40 signiranih grafika i multipla, 45
signiranih plakata, 50 signiranih poštanskih dopisnica i pozivnica kao i 20
signiranih kataloga-knjiga.
Odnos umetničkog legata Bojsa i Mangelosa sa savremenom
umetničkom scenom u Srbiji biće tema dela postavke u prostorijama galerije U10.
Taj odnos biće propitan kroz radove odabranih savremenih umetnika Sanje
Latinović, Slobodana Stošića, Nadežde Kirćanski i Luke Cvetkovića, koji će
specijalno za ovu izložbu produkovati nove radove inspirisane tragom dva velika
umetnika – Bojsa i Mangelosa. Na taj način će impuls o mogućim odgovorima koji
je legat rada Bojsa i Mangelosa doći direktno od umetnika.
U prostorijama galerije NGVU biće izloženi neki od
originalnih radova Dimitrija Bašičevića Mangelosa, neke od vrednih multipli
Jozefa Bojsa, a svakodnevno će se emitovati film o Mangelosu u produkciji HRT-a
pod nazivom „Jedno djelo“ autora Eveline Turković i Ane Marije Habjan.
Karl Hajnc Rumeni, kolekcionar koji za ovu izložbu
pozajmljuje Bojsova dela, održaće predavanje „O kolekciji i ličnim iskustvima u
odnosu sa Bojsom”. Takođe, izložbu će pratiti razgovor o umetnicima sa Biljanom
Tomić i Jerkom Denegrijem u prostorijama Goethe Instituta. Promocija studije o
istorijskoj avangardi pod nazivom „Crveni horizonti“ Dejana Sretenovića takođe
će biti održana kao prateći program izložbe, u saradnji sa Zoranom Pantelićem,
dok će u biblioteci Goethe instituta biti prikazan film o Jozefu Bojsu.
U okviru saradnje sa Goethe-Institutom u Sarajevu u Zagrebu,
izložba će se nakon Beograda u nešto izmenjenom obliku prikazati i u Muzeju
savremene umjetnosti u Banja Luci i u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu.
Kustosi i saradnici beogradske izložbe su dr Ivana Bašičević Antić, dr Selman
Trtovac, tim U10, i tim NGVU. Za vizuelni identitet plakata izložbe pobrinuo se
Slavimir Stojanović Futro.
Pored toga što je jedan od najznačajnijih umetnika svetske
umetničke scene posle Drugog svetskog rata, Bojs je ostvario značajan uticaj na
umetnike iz naše sredine. Najpre su se umetnici tzv. Nove umetnosti
sedamdesetih susreli sa Jozefom Bojsom u Edinburgu 1973.g., a potom je 1974.g.
Bojs, prihvativši poziv Biljane Tomić, učestvovao na Aprilskim susretima u
prostorijama Studentskog kulturnog centra (SKC) u Beogradu. Umetnik Zoran
Popović u Edinburgu 1973.g. snima umetnički film “Jozef Bojs, dvanaestočasovno-predavanje:
posvećeno Anaharsisu Klocu” koji je prvi put u Beogradu prikazan upravo u
galeriji Goethe Instituta “Menjačnica” 2016. godine.
Susretu u Edinburgu prisustvovali su i Marina Abramović,
Raša Todosijević i Gergelj Urkom koji kasnije postaju istaknuti predstavnici
savremene umetničke scene ovog regiona. Spona između dve scene nastavlja da se
razvija nakon ovih susreta, te su mnogobrojni umetnici iz ovog regiona
studirali na Akademiji umetnosti u Dizeldorfu. Isto tako mnogi nemački umetnici
su boravili i izlagali u Beogradu i Zagrebu, pa je izgrađena istorijska veza i
kontinuitet u odnosu te dve sredine.
Iako se Mangelosovi radovi nalaze u kolekcijama Tate
Moderna, MOMA-e i Carnegie Museuma, u našem regionu nakon 1990. godine i
retrospektive u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu, ovaj umetnik nije
opsežnije predstavljan u našoj sredini. Mangelos kao umetnik započinje
negiranje slike i skulpture veoma rano, početkom 1940-ih godina, te tako
njegovi prvi radovi („paysages de la mort“ i „paysages de la guerre“) postaju
tokom njegovog širokog internacionalnog priznanja prepoznati kao izuzetno rani
monohromi, a za našu su sredinu značajni kao počeci negiranja tradicionalne
umetničke forme.
Poput Bojsa, Mangelos privremeno prihvata duh i ideje Fluxusa
(kroz rad unutar grupe Gorgona 1959-1966.g.) koji kasnije napušta, te zahteve
za novom umetnošću iskazuje kroz manifeste:
najpre manuelno izrađene a nešto kasnije, tokom 1970-ih ispisane hladnim
stilom konceptualne umetnosti. Kao kritičar, sada već istorijskim tekstom
„Aprilske teze“ postavlja osnove te nove umetnosti u našem regionu, proglasivši
akciju i proces kao osnovni sadržaj i rezultat umetnosti.
Nagrada za najboljeg mladog vizuelnog umetnika u Srbiji nosi
ime Dimitrije Bašičević Mangelos i već 20 godina najbolje mlade umetnike šalje
na rezidencijalni boravak u Njujork, čime se održava sećanje na njegovu podršku
mladim generacijama umetnika.
Нема коментара:
Постави коментар