Ivan Medenica, umetnički direktor Bitefa i Sep Bajens Foto: Vesna Milosavljević |
DVE BELGIJSKE PREDSTAVE U
SELEKCIJI 53. BITEFA (MILO RAU I SEP BAJENS)
Predstojeći, 53. Bitef biće
tematski posvećen problemu sveopšteg raspada društva i zajednice, ali i
mogućnostima njihove obnove, a umetničkom linijom pokušaće da izbriše granice
scene i gledališta, odnosno izvođača i publike. Obe linije 53. Bitefa manifestuju
dve belgijske predstave - Orest u Mosulu NT Genta, u režiji Mila Raua, i
Pozvani koreografa Sepa Bajensa, najavio je na I Bitefovoj centralnoj
konferenciji u Briselu umetnički direktor Bitefa Ivan Medenica.
Predstavom Orest u Mosulu Mila
Raua, jednog od politički i umetnički najradikalnijih i najznačajnijih svetskih
reditelja današnjice, 53. Bitef biće svečano i otvoren 18. septembra, dok će
Bajensova predstava Pozvani (Invited), u produkciji briselske kompanije Ultima
vez, biti izvedena na zatvaranju 26. septembra.
Glavni tematski koncept 53.
Bitefa čine predstave koje se bave raspadom prevashodno političke zajednice
(ali i porodice, i ljubavnih/partnerskih odnosa), ali i one koje pokušavaju da
ponude alternativu. Ta se alternativa svodi na obnovu humanističkih vrednosti
na kojima se moderna zajednica zasnivala od perioda prosvetiteljstva do naših
dana: slobodu, jednakost, solidarnost, kolektivni rad i zalaganje, poverenje,
rekao je Medenica na konferenciji za novinare u Flamanskom institutu za kulturu.
Predstava Orest u Mosulu; Foto: Stefan Bläske |
Rau je predstavu Orest u Mosulu,
čija je premijera bila u aprilu ove godine, postavio u grad Mosul u Iraku,
podjednako razoren i terorom Islamske države (ISIS), čija je bio prestonica, i
napadima američke avijacije protiv islamista.
Predstava kombinuje filmski
materijal iz Mosula i živu scensku radnju koja obnavlja snimljene prizore,
prožimajući priču o razaranju Troje i vladarskog doma Argosa s razaranjem
Mosula u kome se nalazi Niniva, mnogo starija civilizacija od naše/grčke, spaja
belgijske i iračke glumce, fikciju i dokument. Za razliku od Eshila, Rau ne
nudi izmirenje i uspostavljanje demokratije i pravde, već jasno ukazuje da su
globalna razaranja, nasilje jednih koje rađa nasilje drugih, nepravda,
urušavanje demokratije - sveopšta obeležja današnjeg sveta.
Predstava Orest u Mosulu; Foto: Fred Debrock |
Rau je u video poruci, emitovanoj
na I centralnoj konferenciji 53. Bitefa, naveo da njegova predstava postavlja
pitanje da li je demokratija danas moguća.
Svojevrsni odgovor u tom pogledu
pružiće i predstava Pozvani Sepa Bajensa koja nosi deo glavnog programa koji
objedinjuje umetnička linija posvećena ovoga puta tzv. imerzivnom pozorištu,
odnosno onome koje briše razliku scene i gledališta, izvođača i gledalaca i u
kojem publika participira.
Kako je istakao Medenica,
Bajensova predstava postavlja pitanje da li teatar sam po sebi, sa svojim
strategijama i formama, može da bude sredstvo za izgradnju novih zajednica u
savremenom društvu koje se urušava politički.
Za mene najuzbudljiviji deo
Sepove predstave je politički aspekt, iako to možda nije bila umetnikova
namera, rekao je Medenica, navodeći da se gotovo do kraja te predstave ne zna
ko su sve izvođači, jer su različitih godina, pola, porekla, pomešani su sa
gledaocima u zajedničkom, praznom prostoru.
Shvatamo da je neko izvođač tek
kad nama ili drugome priđe, pogleda u oči, pruži ruku i pozove da zajedno
trčimo, ležimo, pravimo različite prostorno-koreografske konfiguracije i tako
se oslobađamo stega, iskušavamo odnose poverenja, solidarnosti, podrške,
kolektivnog rada, tj. kreacije, rekao je Medenica, navodeći da je Bajensova
predstava simbol nade i primer kako se teatarske strategije mogu koristiti za
stvaranje boljeg sveta i novih zajednica.
Bajens je ispričao da je pre osam
godina, kada je počeo da radi sa kompanijom Ultima vez, najpre organizovao
radionice sa različitim grupama ljudi u Molenbeku - briselskom kvartu u kojem,
inače, živi i brojno migrantsko stanovništvo. U predstavi učestvuju tri
muzičara i 12 izvođača, od kojih najmlađi ima 12, a najstariji 85 godina, dok za
vreme izvođenja, nakon ulaska publike, na sceni bude u jednom trenutku i oko
150 ljudi.
Prema rečima Bajensa, publika
može da odluči šta da se radi na sceni, a to u jednom trenutku i postaje
isključivo njena odgovornost, jer se izvođači povlače.
Ljudi postaju svesni da su i sami
odgovorni za to što se dešava, rekao je Bajens i dodao da se izvođači predstave
vraćaju na scenu posle kraćeg vremena, u zavisnosti od toga kako publika na
sceni reaguje.
Bajens je rekao da se na taj
način ,,teatar vraća narodu“.
Ipak, poruka njegove predstave
nije samo optimistička, budući da postoji i deo publike koji ne želi da
participira. To je, takođe, deo zajednice, našeg života, rekao je Bajens.
Promociji 53. Bitefa u Flamanskom
kulturnom centru prisustvovali su i predstavnici evropskih pozorišnih mreža -
Međunarodne mreže za savremene izvođačke umetnosti (IETM) i Evropske
asocijacije festivala (EFA), kao i ambasadorka Srbije u Belgiji Marina
Jovićević, kojoj se Medenica takođe zahvalio.
Belgija će, inače, biti i najzastupljenija
i najvidljivija nacionalna produkcija na 53. Bitefu, čime se nastavlja
tradicija koju su predstave iz te zemlje uspostavile poslednjih par godina kao
neke od najzapaženijih produkcija - Olimp: U slavu kulta tragedije Jana Fabra
koja je osvojila Grand prix 2017. godine i Rekvijem za L. Alana Platela, koja
je dobila ovacije publike 2018. godine u Sava centru i osvojila specijalnu
nagradu.
Naredno izdanje Bitefa biće
tradicionalno održano u drugoj polovini septembra, a u okviru glavnog programa,
publika će imati priliku da vidi predstave iz vanevropskih zemalja,
najkvalitetnija domaća i regionalna ostvarenja, ali i tradicionalno, produkcije
iz vodećih evropskih pozorišta.
Нема коментара:
Постави коментар