Piše i fotografiše: Gordan Gorunović
Polovinom juna u blokiranom centru Beograda
uz nalete oluje ljubitelji umetnosti su se lavirintima ulica hitali ka ulazu
Narodnog pozorišta. Elegantne cipele ili sandale dobijale su patinu peska i
ostalih građevinskih čestica. Upoznaj svoj grad da bi ga više voleo tura iza
Narodnog muzeja pa malo nizbrdo pa uzbrdo ka Trgu republike i “očas posla”
stižem do prepunog foajea. Red pred blagajnom, red za ulazak, sparina u vazduhu
ali radost u srcu.
Ima sam čast da pogledam treću predstavu sa
delimično izmenjenim ansamblom. Nadam se da ću u narednoj sezoni imati prilike
da čujem i odličnu Minu Gligorić koja je pevala na premijeri.
Ove večeri je
takođe ubedljivo iznela Koštanu, mlada Evgenija Jeremić. Iz velikog ansamla bi
bilo nepravedno nekoga posebno izdvajati. Oba čina vrlo dinamično uvlače u
svoju magiju kompletno gledalište. Orkestar uz dirigovanje Ane Zorane Brajović
precizno i poletano iz svog “bunkera” temperira sve. Davno nisam gledao ovako
bogato i funkcionalno izvođenje. Vidi se da je uložen veliki rad a pružena je
šansa mladim snagama da krenu u građenje buduće bogate karijere.
Jug Radivojević se hrabro upustio u režiju
ovog kultnog dela Petra Konjovića. Reč je o dugo čekanom susretu: prethodna
inscenacija ove partiture realizovana je pre šest decenija (19. oktobra 1959,
povodom Dana oslobođenja Beograda, u režiji Josipa Kulundžića, sa dirigentom
Krešimirom Baranovićem). Zaista predugo, naročito ukoliko imamo u vidu da je
Koštana redovno – i od uglednih muzičkih stručnjaka – izdvajana kao
najistaknutija opera srpskog tla.
Ne bih ulazio u tehnikalije i nabrajanje
ogromne ekipe koja je svojiski uradila svoj posao.
To se može naći na sajtu
samog pozorišta ili na publikacijama. Verujem da će narednih sezona nastaviti
svoj život, kompaktno i razigrano u svakom pokretu i tonu. Naša scena zaslužuje
da ima ovako monumentalno prikazanje u nacionalnom teatru.
Divno je bilo
pogledati izložbu fotografija raznih izvođenja “Koštane” u holu kod prve
galerije. Rustične slike pokazuju bogatstvo našeg glumišta i divne istorije ove
predstave.
Da velika dela prežive vreme i ljude
pokazuje priča da je prava Koštana, Malika Eminović, tužila
Boru Stankovića kada je čula da je ona bila inspiracija za knjigu, ali nije
dobila spor. Tako je bez svoje želje njen lik ostao da živi i dan danas.
Izašavši u krug van zgrade tražeći put ka
prevozu, video sam da nas je opera spasila velikog pljuska. Mokre ulice su se
isparavale a neka davna romatnična vremena iz “Koštane”, su olakšale
svakodnevicu trotoara. Svi maliciozni koji na kulturu ovog naroda dignu zao
glas laju u prazno. Veliki rad treba pozdraviti i podržati. Najlaše je govoriti
loše bez argumenata i jeftinim “duhovitostima” dizati sebi “rejting”. Veliko
bravo za celu ekipu, sve aktere i publiku.
Нема коментара:
Постави коментар