уторак, 5. март 2019.

Капелица Непобедиво сунце Драгане Станаћев Пуача






Капелица Непобедиво сунце назив је овог представљања Драгане Станаћев Пуача, којим ауторка покушава да фиксира достигнуту тачку пута ка Слици, Смислу, Логосу. Трагање за Тајном Византије ( тако названо и прецизно формулисано у њеном раду у новије време), фокусом  који се формира готово од почетка ауторкиног делања, прошло је кроз различите фазе и испољавало се и приказивало кроз појединачне цртеже -  исказе, представе и посвете увезане у чврсте тематске и идејне циклусе. 

Krst , Aleksandru Isaeviču S, grafit, pastel na papiru, 294x186 cm

Сада су представљени фрагменти циклуса Станиште црвеног ждрала (1986), American dream. Облак (1987), Записи из подземља (1996), Долазак херувима (2012), Шејкина соба (2014), Rue Cabanis (2015) и Рукопис из пакла Варлама Шаламова (2019). У тематској равни, Драгана Станаћев полази од најличнијих искустава и односа са интелектуалним и духовним узорима и сродницима. У делима и посвећености најширег круга духовних искатеља и претеча - Борхеса, Параџанова, Достојевског, Киша, Тарковског, Рубљова, Флоренског, Матије Вуковића, Шаламова... она тражи зрно посвећености, истрајности, а  јасним посветама без таштине ( било са стране поштованог, или штоватеља)  трасира свој даљи пут и реферира на извор и узор. 




У таквом приступу прецизно се одређује као припадник хришћанског иконографског и иконолошког обрасца. Прецизније као следбеника византијског обрасца одређује је приступ разматрању подвижништва и мучеништва при коме се допринос приказује без конкретизације тортуре и испаштања – кроз симболичке асоцијације мучеништва и следујуће славу и награду у наговештају. 

Крст Нигјар, Сергеју Х. П, графит, акрилик, злато на папиру, 350x300 цм


Наративи Драганиних циклуса  временом нарастају, а ради кохерентности мора да се уведе одређена врста драматургије. Раније лично дубоко искуство живог/живљеног театра ( Театар Лево осамдесетих ХХ века) помаже садашњој сликарки да драмски увеже проживљене фрагменте у прегледан низ без губљења особених својстава (differentia specifica) и искрености. У процесу сабирања искустава при изради доктората, уметница разматрајући склоп свог опуса долази до архитектуре као могућности за конструисање и систематизовање интелектуално емоционалне целине. Дисертацијом Архитектура као симболичка форма. Семиотика куле ( 2013) сликарка  је прецизно формулисала однос са архитектуром и њену улогу у свом  делу, чиме отвара поље даљег трагања у оквиру реалног, околног – датог и створеног, личног простора слике. 

Изузетно погодан и знаковито обликован простор Изложбеног павиљона Галерије савремене уметности у Нишу у коме и према коме је настао и развијао се пројекат Кристални дворац за Фјодора Михајловича (2015) отворио је два канала комуникације унутар Драганиног рада – архитектонско иконографску организацију склопа – условљену и асоцијативним простором павиљона који подсећа на ране базилике, и, могућност успостављања нових ликовних и садржајних склопова радова различитог времена настанка и тренутних преокупација. У целини  искустава пројеката Долазак херувима, Шејкина соба , Rue Cabanis и Кристални дворац за Фјодора Михајловича,  период 2012 -2015  у опусу Драгане Станаћев Пуача треба посматрати као тачку у којој се захваљујући компактности  простора, нарастању различитих наратива и броју сликовних података појавила додатна потреба за испитивањем склопова и њихових значења. 

Крст 1999, Тврђава, графит, акрилик, злато на папиру, 300x240 цм


Директно дубоко искуство са музиком – не само као пасионираног слушаоца, већ и одличног посвећеног извођача перфектног слуха, вибрантне емоције и знаковитог гласа, уз чврсте критеријуме квалитета, појавило се као могући пут даљег трагања за формом, хармонијама и оркестрацијом. Тако се после склапања Бахове Сарабанде у изведби зрелог Мише Мајског са Доласком Херувима у истом простору Галерије ФЛУ, уз Бахове оркестарске свите оркестрира пун хармонијски склоп пројекта Капелица Непобедиво сунце.

Створени резултат се може оценити и потпуно одредити једном реченицом: Уметница у пуној зрелој снази рекапитулира и сумира не само део свог опуса настао у последње 33 (!) године, већ кроз и уз њега садржај, искуства, домете и дубине целокупног свог бивствовања и  уметничког делања – за Уметника Разлог, Начин и Резултат Постојања (raison/la modalité/résultat d'être).
                                                                                                                 

  Дејан Радовановић

Крст Kротитеља змија, Варламу Т. Ш, графит, акрилик на папиру 280x240 цм



Драгане Станаћев Пуача  је рођена у Београду 1957. године.


Дипломирала сликарство на Факултету ликовних уметности 1982, а магистрирала 1986.

Године 1987. на предлог Музеја савремене уметности, учествује у раду XXII Internationale Malerwochen, Graz, а 1988. на предлог Уметничког савета УЛУС-а, користи атеље у Cite Internationale des arts, Paris. 


Од 1997. ради на ФЛУ, а од 2014. у звању ванредног професора на предмету Цртање и Сликање, за прве две године и на докторским студијама. Од 2018. води наставу и на мастер студијама. Докторирала 2013. на ФЛУ, са темом ''Архитектура као симболичка форма. Семиотика куле''.


Излагала на 17 самосталних изложби и на више од 100 колективних изложби, салона, бијенала, годишњих изложби УЛУС-а, аукцијских и добротворних изложби у земљи и иностранству.


Крст Голгота, у мом срцу, графит сребро на папиру, 420x300 цм


Од 2013. до 2016. учествује у раду четири Међународне конференције о архитектури International Conference and Exhibition On Architecture, и излаже у Галерији науке и технике САНУ у Београду.


Дела јој се налазе у колекцијама Neue Galerie, Graz и Музеја Zepter, Београд.


Добитник неколико награда: Октобарска награда града Београда 1986. као постдипломац; Награда УЛУС-а за цртеж 1992; и Златна игла, на Пролећној изложби УЛУС-а 2014.
Крст Џејкобијева лествица ужаса, за три косовске књегињице, графит, сребро на папиру, 280x300


Бави се цртежом. Радови настају у циклусима. Називи циклуса: 1986 Станиште црвеног ждрала, 1987 American dream. Облак, 1988 Моји слатки кавези, 1995 Златни  павиљон, 1996 Записи из подземља, 1996 Кула опасана огледалима и сенкама, 2000 Катакомба, 2003 Из пустодолске бележнице, 2007 Град. Ка поднебесју, 2009 О анђелу чувару. Стаклени перивој, 2012 Долазак херувима, 2014 Шејкина соба, 2015 Rue Cabanis, 2019 Рукопис из пакла Варлама Шаламова.

Нема коментара:

Постави коментар