Direktor
Kineskog filmskog muzeja Čen Džićiang i direktor Jugoslovenske
Kinoteke Jugoslav Pantelić potpisali su 18. septembra u Beogradu
Memorandum o saradnji, a zatim je u Kinoteci održan okrugli sto u
organizaciji Filmskog centra Srbije, na kojem su učestvovali članovi
kineske delegacije i veliki broj srpskih filmskih autora i poslenika,
kao i predstavnici Ministarstva kulture Srbije.
Na
počeku skupa Pantelić je istakao da potpisani Memorandum Kinoteci daje
mogućnost za sveobuhvatnu saradnju sa kineskim filmskim institucijama
koja je započeta prošle godine, potpisivanjem Memoranduma sa Kineskim
filmskih arhivom. Ovi protokoli podrazumevaju uzajamno čuvanje i
promovisanje filmske baštine dveju zemalja, razmenu filmskih programa,
kao i učestvovanje u zajedničkim projektima čiji je cilj afirmacija i
promocija kineskog, odnosno srpskog filma.
Pantelić
je najavio da će 25. septembra u Kinoteci biti otvorena velika izložba
„112 godina srpskog filma“, reprezentativna postavka koja je do sada
gostovala u SAD, Švajcarskoj, Rusiji i Belorusiji.
Ugovor
o saradnji je 16. septembra potpisao i Filmski centar Srbije i to sa
Gradskim biroom Pekinga za izdavaštvo, štampu, film, radio i televiziju.
Direktor FCS-a Boban Jevtić rekao je da ovaj četvorogodišnji ugovor
daje mogućnost koprodukcija, razmene filmova na festivalima i generalnog
unapređenja odnosa u oblasti filma.
Ivana
Zečević iz Ministarstva kulture Srbije naglasila je da to ministarstvo
stavlja ovu bilateralnu saradnju sa Kinom na vrh agende svojih
međunarodnih aktivnosti.
Zamenik
direktora Pekinškog biroa i načelnik odelenja za film Hu Dong, direktor
Biroa zadužen za radio i televiziju Han Fangha i direktor Pekinške
kompanije za ulaganje i razvoj Žo Maofej izrazili su zadovoljstvo zbog
upoznavanja sa prijateljima u Srbiji koji se bave filmom, te predstavili
aktuelno stanje kineske kinematografije, koja je u velikom usponu.
Godišnje
se snimi čak 700 filmova, uz sve veću posetu publike i samim tim zarade
u bioskopima, te je Kina sada drugo po veličini filmsko tržište na
svetu (iza SAD). Centar svega toga, istakli su gosti, jeste Peking, u
kojem je najveća koncentracija talenata, u kojem posluje više od 4.000
kompanija koje se bave filmom i radi 1.400 bioskopskih sala.
Zahvaljujući
politici otvorenosti, koju vode Vlada NR Kine i uprava Grada Pekinga,
sve je više i međunarodnih koprodukcija. Cilj koprodukcionih projekata
su filmovi koji će istovremeno biti kvalitetni, prijemčivi za publiku i
ostvariti ekonomsku dobit, objasnili su kineski filmski poslenici.
Filmski
centar Srbije je već obavio konkurs za film sa srpsko-kineskom
tematikom i odabrao projekte „Veverice“ Strahinje Mlađenovića i „Kineski
bez muke“ Miroslava Momčilovića. Član komisije, filmski kritičar i
producent Nenad Dukić istakao je da je stigao veliki broj prijava i da
su mogli da predlože čak sedam-osam projekata koji u potpunosti
zadovoljavaju kriterijume kineskih partnera. To nisu veštačke simbioze
srpskih i kineskih elemenata već ozbiljni projekti u sinematičkom
smislu, ocenio je Dukić.
Iskusni
autor Miroslav Momčilović rekao je da njegov scenario polazi od
istinite priče o susretu u restoranu između srpskog stonoteniskog asa i
kineske konobarice, koja i sama igra stoni tenis. On je poziva u klub,
ona pokazuje izuzetan talenat i, u filmski nadograđenoj priči, postaje
šampionka.
Mladi
Strahinja Mlađenović predstavio je svoj projekat kao film o susretu
dvoje ljudi – Srpkinje i Kineza, koji su oboje izgubili svoje partnere, a
upoznaju se u prodavnici kineskih narodnih rukotvorina i otkrivaju da
su srodne duše. Ideja filma je da pokaže kako je umetnost univerzalni
sistem komunikacije koji može da spoji osobe sa dva različita kraja
sveta.
Gosti
iz Kine su objasnili da je za koprodukcije ista procedura kao za
snimanje domaćeg kineskog filma, počev od odobravanaj projekta od strane
nadležnih, zatim sklapanja finansijske konstrukcije, preko izbora ekipe
koja će raditi do dogovora o podeli zarade. Međutim, za kinesko-srpske
koprodukcije glavni cilj je jačanje saradnje i prijateljstva, a dobit je
za sada u drugom planu.
Hu
Dong je podsetio na popularnost u Kini partizanskog filma Most i rekao:
„Hoćemo da napravimo novi most, da zajednički snimamo filmove. Došli
smo kod vas sa ogromnom nadom da ćemo što pre početi konkretnu
saradnju“.
U
diskusiji je učestvovalo više srpskih autora, producenata i drugih
filmskih poslenika, a direktor FCS istakao je da je ovo početak saradnje
koja treba da se odvija u više pravaca.
Koprodukcije
su važne, ali mi smo zainteresovani i za razmenu filmova, njihovu
distribuciju radi upoznavanja publike, zatim za razmenu televizijskih
filmova i serija, kao i za razmenu studenata filmskih akademija i za
redovne susrete sa kineskim filmskim profesionalcima, možda jednom
godišnje u okviru Festa. Ovo je velika prilika za nas. Cilj okruglog
stola bio je da se upoznamo i sada treba raditi, zaključio je Boban
Jevtić.
Fotografije: Marko Rupena
Tekst: Zorica Dimitrijević
Нема коментара:
Постави коментар