Na ovogodišnjem, 49-tom po redu Bemusu
održaće se osam koncerata i to u:
Kolarčevoj zadužbini, Svečanoj sali Skupštine grada i Etnografskom muzeju.
Festival otvara nastup čuvenog horskog ansambla Glinka (s 43 umesto 66 članova!), a završnicu će obeležiti Simfonijski orkestar RTS-a pod
dirigentskom palicom Bojana Suđića.
Tom
prilikom nastupiće Jurij Revič, solista
na violini. Ovaj talentovani mladić je sa samo 26 godina ostvario zavidnu
karijeru i osvojio brojne nagrade - između ostalog, prestižnu nemačku nagradu Eho
klasik za otkriće godine 2016. Kuriozitet je da će svirati na violini Stradivarijus
iz 1709. koju mu je ustupila Fondacija porodice Goh. Na koncertu će
takođe premijerno biti izvedena kompozicija "Matematički san",
koju je Bemus poručio od mladog autora Damjana
Jovičina. Porudžbinu je, kao i prethodne godine, podržao SOKOJ.
Pored hora Glinka, još jedan
ruski umetnik će uveličati Bemus - Aleksandar
Sinčuk, pijanista poznat po nadahnutom izvođenju Rahmanjinova, za šta je nagrađen I nagradom na konkursu
Rahmanjinov.
Kolarčeva zadužbina i Skupština
grada ugostiće istaknute soliste, manje ansamble, ali i Gudače Svetog Đorđa, orkestar koji slavi veliki jubilej - 25 godina
rada. Njih ovom prilikom predvodi violinista
Jožef Žiga, koncert-majstor Državnog orkestra Braunšvajga. Svojevremeno
jedan od najtalentovanijih mladih muzičara Jugoslavije, Žiga je svoje prve
umetničke uspehe zabeležio baš na Bemusu 1989. godine.
Poznati beogradski violista Dejan Mlađenović spremio je
pravu muzičku poslasticu za publiku Bemusa: koncertno će izvesti kompozicije za
solo violinu Johana Sebastijana Baha,
ali za ovu priliku na violi, što je
veoma redak podvig i u međunarodnim okvirima.
„Situacija nije bajkovita. Morali
smo da se izvinimo nekim našim uglednim umetnicima iz inostranstva, a vrhunski
svetski nivo BEMUS-a sačuvali su, u fotofinišu, gosti iz Rusije - hor Glinka,
pijanista Aleksandar Sinčuk i violinista Jurij Revič“, istakao je Svetislav Božić, umetnički direktor festivala,
na konferenciji za novinare i požalio se da su "izdvojena znatna sredstva,
ipak, bila nedovoljna za više od pola planiranog programa ovogodišnjeg
BEMUSA", koji će se održati od
11. do 20. oktobra.
„Festival ima brojne poštovaoce,
a manjak sredstava“. On je izrazio bojazan i da li će biti obezđene
finansije za jubilarni 50. BEMUS, na kome je već izrazio želju da gostuje
dirigent svetske klase Valeri Gergijev
sa svojim planetarno čuvenim Marijinskim
teatrom.
„SledećI, 50-tii festival
ucennjuje svojiim značajem“, konstatovao je.
Za ovogodišnji, 49. Bemus Grad
Beograd je izdvojio 12 miliona, Ministarstvo kulture i informisanja Vlade
Srbije milion i 900 hiljada (smanjeno u odnosu na prethodnu godinu!), a SOKOJ
85 hiljada dinara. Možda, budućnost ovog festivala treba graditi i u
sponzorstvu s društveno odgovornim kompanijama. Predstavnici grada, su za sledeći, jubilarni
Bemus obećali svakoko veći budžet.
49. Bemus će proteći i u znaku još jednog značajnog jubileja. Fakultet muzičke umetnosti obeležiće 80
godina postojanja s dva koncerta. Tradicionalni koncert izvorne narodne muzike
priređuju u saradnji sa Katedrom za
etnomuzikologiju u prigodnom prostoru Etnografskog muzeja. Mladi izvođači će
se takođe predstaviti publici i to najuspešniji studenti FMU u okviru celovečernjeg
nastupa u Svečanoj sali Skupštine grada.
I ovde situacija nije ružičasta, za dvadeset klavira treba 200 hiljada
evra, muzičari i instrumenti čekaju neka
„bolja vremena“.
Slavni španski sopran Nurija Rial uz pratnju Edina Karamazova na gitari izvodiće
dela španskih autora - iz pera Enrikea Granadosa,
Manuela de Falje i Isaka Albeniza.Ovaj koncert održava se uz pomoć programa
PICE španske državne agencije Acción Cultural Española, koja aktivno radi na
širenju španske kulture.
Karte su u prodaji od danas na blagajni
Kolarčeve zadužbine. Cene karata su od 600 do 1500 din.
Programi za koje je ulaz
besplatan održaće se u Skupštini grada i Etnografskom muzeju.
Историја Државног академског хора Глинка протеже се 500 година
уназад. Основао их је 1479. Цар Иван III као Царско певачко свештенство, и до
почетка 18. века су деловали у Москви. Током ере Петра Великог певачи су увек
били близу цара који им се и сам придруживао у певању. Године 1703. хор је
преименован у Дворски хор и учествовао је у свечаностима одржаним поводом
оснивања Санкт Петербурга. Како је престоница Руског царства пресељена на обале
реке Неве, сва будућа историја хора везана је за Северну Венецију, како често називају
овај град.
Неки од изузетних музичара радили су на подизању квалитета
ансамбла. Листа се отвара са познатим венецијанским мајстором Балдасаре
Галупијем, следили су, између осталих, Ђовани Паизијело, а затим чувени руски уметници - Дмитриј
Бортњански, Михаил Иванович Глинка, Милиј Балакирјев, Николај Римски-Корсаков
итд. Сваки од њих дао је свој допринос да хор постане један од најбољих у
Европи.
Ренесансу је хор у савремено доба доживео
захваљујући Владиславу Чернушенку који
је на чело хора дошао 1974. Овај велики диригент, награђен звањем
Народног уметника Русије, рођен је 1936. године, а почетно музичко образовање добио је у
Школском хору Капеле. Изузетни хорски диригент Паладиј Богданов био је међу
његовим учитељима, а чувени диригенти као што су Иља Мусин, Јевегениј Мравински
и Николај Рабинович били су његови професори на Лењинградском конзерваторијуму.
Интересовања Чернушенка обухватају ремек дела руске и
европске класичне музике, као и дела совјетских и савремених руских
композитора. Чернушенко често одабира заборављена или мање позната дела руске
музичке баштине, подиже их из заборава, обогаћујући тако репертоар са
многобројним дивним остварењима музичке уметности у разним приликама током
величанствене, више од пет стотина година дуге историје овог хора.
Posle uspešnog nastupa na
zatvaranju BEMUS-a pre tri godine, sa Simfonijskim orkestrom RTS-a pred
rasprodatom dvoranom Kolarčeve zadužbine, ruski pijanista Aleksandar Sinčuk održaće resital na istom mestu, 16. oktobra u 20
časova, u okviru 49. Beogradskih
muzičkih svečanosti.
„Bilo mi je veliko zadovoljstvo
da nastupim na Bemusu, publika je bila vrlo topla i potpuno usredsređena na
muziku, osetio sam duboku povezanost sa njom. Radujem se predstojećem koncertu
u Beogradu i nadam se sličnom iskustvu“, priseća se Sinčuk svog prethodnog
gostovanja i dodaje: „Nastup sa orkestrom predstavlja saradnju sa ostalim
muzičarima na sceni, a kada sviraš
resital, slušaš samo sebe i imaš više slobode da izraziš trenutne misli
i emocije. Sa druge strane, orkestar daje 'boju' koju nikada ne možeš da
ostvariš kada sviraš sam.“
U proteklih nekoliko godina,
mladi ruski pijanista, osvajač prve nagrade na konkursu Rahmanjinov, bio je
vrlo aktivan na profesionalnom planu – nastupio je i držao majstorske kurseve
na konzervatorijumu u San Huanu (Portoriko), svirao je na festivalima u
Slovačkoj, Kini, Makedoniji (na festivalu Ohridsko leto) i mnogim drugim.
Pred nastup u Beogradu otkrio nam
je da za njega svaki koncert predstavlja novo iskustvo: zemlje, gradovi,
koncertni prostori, publika - sve to doprinosi potpuno drugačijem doživljaju. O
programu koji će izvesti pred beogradskom publikom, rekao je:
„Obično koncipiram resital tako da slušaoci
mogu da čuju dela različitih stilova i epoha. Ovom prilikom sviraću remek-dela
evropskih genija Mocarta i Betovena, a naravno, kao pijanista koji predstavlja
rusku klavirsku školu, uvrstio sam u program i kompozicije dva ruska giganta-
Čajkovskog i Rahmanjinova.“
Iako ima tek 26 godina, Jurij Revič koncertira širom sveta od
najranije mladosti- u Karnegi Holu je debitovao 2009, u milanskoj Skali 2013, a
zatim su usledili nastupi i u drugim čuvenim
dvoranama kao što su Berlinska filharmonija i Koncerthaus (Berlin),
Muzikferajn i Koncerthaus u Beču, ciriški Tonhale, Gevandhaus u Lajpcigu, Sala
Čajkovski u Moskvi...
Revič je rođen u porodici
muzičara, počeo je da svira violinu u petoj godini, a u sedmoj je upisao
Centralnu muzičku školu pri Moskvskom konzervatorijumu. Kasnije je studije
nastavio kod Pavela Vernjikova u Beču, gde i danas živi.
Šta očekujete od narednog
gostovanja na BEMUS-u?
„Nije prvi put da dolazim u
Srbiju, zahvalan sam na svim prilikama za nastupe koje mi se pružaju. Drago mi
je što se vraćam u Beograd, radujem se sledećem koncertu i još jednom susretu
sa vašom publikom. Grad mi se veoma dopada, ima bogat muzički život i visok
kvalitet muzičkog školovanja.“
Sa kojim izazovima se susreće
solista u Paganinijevom Koncertu za violinu i orkestar br. 2 koji ćete svirati
u Beogradu?
„Koncert predstavlja veliki
izazov za izvođača, tehnički je vrlo zahtevan. Najpoznatiji je po svom
poslednjem stavu “La Campanela“, svetski poznata melodija koja je aranžirana
veliki broj puta za različite instrumente i ansamble, korišćena u filmovima,
kao melodija za zvono na mobilnim telefonima itd. Veliko je iskušenje za
muzičara kada treba da svira tako poznatu kompoziciju koja je izvedena mnogo
puta. Izazov je uneti nešto novo, pokazati svoju individualnost i muzikalnost,
a u isto vreme ostati skoncentrisan na tehničke aspekte izvođenja. Drugi stav
koncerta je zaista lep, lirski, u njemu violina, na neki način, imitira
ekspresivnost ljudskog glasa.“
U kojoj vrsti muziciranja najviše
uživate- solističkoj, kamernoj, nastupima sa orkestrom?
„U Nemačkoj najviše nastupam sa
orkestrom i na resitalima, najčešće kao član dua, to je moja strast. Volim da
komponujem, kao i da izvodim novu muziku, uživam da radim sa kompozitorima na
njihovim novim delima.“
Са само 25 година, виолиниста Јури Ревич је већ многострани уметник изузетне зрелости. Добитник је
ЕХО класик награде 2016. године за Откриће године, International Classical Music Awards га је прогласио за најбољег младог
уметника 2015. године, а исту титулу доделио му је Бетовенов центар из Беча.
Јуриј Ревич је дебитовао у Карнеги
Холу 2009. и у миланској Скали 2013, а његови следећи наступи обухватали су
концерте у дворанама као што су: Берлинска филхармонија и Концертхаус (Берлин),
Музикферајн и Концертхаус у Бечу, циришки Тонхале, Гевандхаус у Лајпцигу и Сала
Чајковски у Москви између осталих, док су његови снимци обајвљени за куће Sony Classical и Odradek, као и ARS records за који је награђен ЕХО класик наградом.
Као уметник широких интересовања,
Ревич је искрени интерпретатор барокних дела, те у том смислу наступа са
чембалисткињом Олгом Филиповом, а као камерни музичар сарађује са истакнутим
уметницима као што је Данил Трифонов. Током студија на Бечком конзерваторијуму
Ревич је основао квартет Quatuor du Soleil чија извођења обухватају музику од
времена барока до савремених дела. Своју креативност преточио је и у филмски
медиј. Стдуирао је режију и глуму, а продуциорао је и сосптвени кратки филм.
Од 2015. године покренуо је у Бечу
нови међународни концертни циклус „Вечери петком са Јуријем Ревичом“ који је
укључио уметнике као што су Паул Бадура Шкода, Алексеј Игудесман и многе друге.
Такође је створио сопствени циклус концерата у сарадњи са музејем Белведере у
Бечу.
Јуриј Ревич је рођен у породици музичара,
а почео је да свира виолину у 5 години. У седмој години је уписао Централну
музичку школу при Москвском конзерваторијуму у класи Галине Турчанинове. Између
2005-2009. студирао је код Виктора Пикаизена, а студије је наставио 2009. на
Бечком конзерваторијуму код Павела Верњикова.
Јури Ревич свира на виолини
Страдиваријус из 1709. коју му је уступила Фондација породице Гох.
Kamerni orkestar Gudači sv. Đorđa osnovan je 1992. godine,
na inicijativu grupe bivših učenika Škole za muzičke talente iz Ćuprije i
profesora Petra Ivanovića. Od osnivanja do danas, više generacija
najeminentnijih umetnika činile su ovaj jedinstveni beogradski kamerni ansambl.
Prva nagrada na Međunarodnom takmičenju Muzičke omladine u Beogradu 1996.
godine, ostvarena pod umetničkim rukovodstvom profesora Petra Ivanovića,
doprinela je da ovaj ansambl postane jedan od najznačajnijih orkestara u zemlji.
Iste godine, Gudači sv. Đorđa su pozvani da održe koncert u Londonu povodom
50-ogodišnjice UNICEF-a.
Na poziv i preporuku profesora Ivanovića, od 2006. do 2011.
godine uloga muzičkog direktora orkestra bila je poverena violinisti svetske
reputacije Gordanu Nikoliću. Muzički maraton pod nazivom Music challenge, na
kojem su sa Gordanom Nikolićem izvedeni svi Mocartovi koncerti za violinu i
Simfonija br. 29 u A-duru, nagrađen je Nagradom Grada Beograda za najuspešniji
koncert u 2006. godini.
Koncert Gudača sa violinistom Romanom Simovićem, koji je
održan u Kolarčevoj zadužbini 15. novembra 2011. godine, proglašen je za
Koncert godine od strane časopisa Muzika Klasika.
Koncerte Gudača sv. Đorđa pratile su nepodeljene simpatije
publike i visoke ocene stručne javnosti u zemlji i inostranstvu. Pored
objavljenih kritika, trajni zvučni zapisi za radio i televiziju, kao i 18
kompakt diskova verodostojno dokumentuju umetničke rezultate orkestra.
Gudači za sobom imaju preko 1600 koncertnih nastupa u zemlji
i inostranstvu. Njihov repertoar obuhvata dela iz različitih stilskih epoha
od baroka do savremene muzike. Redovno izvode i kompozicije srpskih autora,
među kojima su brojne i one koje su posvećene ovom ansamblu, kao i dela kamerne
muzike u aranžmanima za gudački orkestar. Njihov muzički profil, posvećenost i
entuzijazam stvorili su srdačne veze sa solistima, dirigentima i kompozitorima.
U okviru orkestra postoji i radi više kamernih sastava koji
su ostvarili veliki broj koncerata, nastupajući i na eminentnim domaćim
festivalima ( Međunarodna tribina kompozitora, BELEF, KOMA, itd.).
Od značajnijih turneja i gostovanja ističu se ona u Velikoj
Britaniji, Holandiji, Nemačkoj, Švedskoj, Ukrajini, Rusiji, Mađarskoj,
Makedoniji, Sloveniji, Italiji,Austriji, Crnoj Gori i Bosni i Hercegovini.
Gudači redovno nastupaju na renomiranim festivalima: BEMUS, NOMUS, BELEF,
NIMUS, Ohridsko leto,Interfest Bitolj, Mokranjčevi dani, Budva grad teatar,
Sarajevski festival, Međunarodna tribina kompozitora i drugi.
U ovoj sezoni, ansambl obeležava svoj prvi veliki jubilej, 25 godina od
osnivanja orkestra (1992-2017)
Образовање Нурије Риал је започело у Каталонији где је са успехом студирала
клавир. Студије певања са истим успехом је наставила на Музичкој академији у
Базелу код Курта Видмера. Током овог периода била је награђена стипендијама две
фондације. Као солиста наступала је са водећим ансамблима и оркестрима Европе,
укључујући Камерни оркестар из Базела, Il Giardino Armonico, Concerto Köln, Барокни оркестар Севиље,
Мађарски симфонијски оркестар, Циришки камерни оркестар и Les Musiciens du Louvre са диригентима као што су Рене Јакобс,
Ђовани Антонини, Пол Гудвин, Лоренс Камингс, Пјер Као или Хауард Грифитс,
између осталих. Поред концерата на водећим фестивалима широме Европе, наступи
су је водили и до Боливије, Мексика, Кубе и Израела. Њен рад на пољу опере
остварен је у је у неким од водећих европских оперских кућа: Ла Моне у Бриселу,
Државна опера у Берлину, Театар
Шанзелизе у Паризу недавно у Театру Карло
Феличе у
Ђенови у улози Памине (Моцарт Чаробна
фрула). Њена распрострањена биографија садржи снимке за куће Harmonia Mundi France, Deutsche Harmonia
Mundi-SonyBMG, Virgin, OEHMS Classics, Mirare, Alpha, ORF Austrian Radio и Glossa
Music.
Године
2009. Риал је освојила престижну ECHO Klassik
награду за најбољег младог уметника године. Године 2012. освојила је исту
награду у категорији Најбољи снимак опере за арије Георга Филипа Телемана у
пратњи Камерног оркестра из Базела.
Един Карамазов је рођен 1965. у Зеници. Под менторством Серђуа
Челибидакеа почео је да гради каријеру класичног гитаристе пре него што је
прешао на барокну лауту коју је студирао код Хопкинсона Смита на Scholi
Cantorum Basiliensis у Швајцарској.
Карамазов је као лаутиста дебитовао 1998, заменивши у последњем тренутку легендарног Џулијана Брима. Од тада се доказао као најузбудљивији и најхаризматичнији лаутиста данашњице. Његова узбудљива виртуозна извођења на лаути и гитари, са репертоаром који се протеже од музике XVI века до данашњице, освојила су егзалтиране критике и дотад незабележене похвале у Европи и Америци. Као солиста наступао је и снимао са водећим међународним ансамблима за рану музику и уметницима као што су Hilliard ansambl, Hespèrion XX, Андреас Шол као и Стинг. Вешт интерпретатор и техничар на бројним раним и савременим жичаним инструментима, изузетни реситалиста Един Карамазов је наступио у бројним дворанама укључујући амстердамски Консертхебау, лондонски Вигмор Хол, берлинску Филхармонију и бечки Концертхаус, између осталих. Поред издања за кућу Decca A Musicall Banquet и Wayfaring Stranger – сниманих са Андреасом Шолом, ту је и веома успешан албум Songs from the Labyrinth са Стингом, који је издао Deutsche Grammophon. Овај снимак не само да је допринео да га упозна и публика ван граница ране музике, већ је и иницирао нову ренесансу лауте у XXI веку. Његов последњи снимак за кућу Decca издат је уз врло добре критике: The Lute is a Song садржи солистичка дела Баха, Брауера, Замбонија и Домениконија, као и арије Хендла са Андреасом Шолом, Персла са Рене Флеминг, традиционалну македонску песму са певачицом Калиопи и композицију Стинга који се појављује и као певач.
Един Карамазов свира неколико трзачких инструмената различитих култура и епоха и остаје посвећен истраживању употребе лауте модерној музици и савременом импровизационом контексту. Поред солистичке каријере ужива да прати певаче различитих стилова и култура.
Violista Dejan Mlađenović održao je tokom poslednjih deset godina
više od 150 koncerata kao solista, nastupajući sa mnogim značajnim kamernim
ansamblima, simfonijskim orkestrima i poznatim pijanistima u prestižnim
koncertnim dvoranama (npr., Salle Gaveau u Parizu, Wigmore Hall u Londonu,
Holywell Music Room i Jacqueline du Pré Music Building u Oksfordu, Sala
Čajkovski u Moskvi, Sala Megaron u Atini itd.) u Srbiji, Francuskoj, Španiji,
Norveškoj, Grčkoj, Italiji, Makedoniji, Rumuniji, Nemačkoj, Rusiji,
Švajcarskoj, Austriji, Danskoj, Velikoj Britaniji i SAD (Vašington, John Braun
University, Pitsburg, Arkanzas). Između ostalog, Dejan Mlađenović je u više
navrata, sa poznatim dirigentima, izvodio neke od najznačajnijih koncerata za
violu nastalih tokom 20. i 21. veka kao što su koncerti Alfreda Šnitkea, Gije
Kančelija, Kšištofa Pendereckog, Viljema Voltona, Franka Martena, Ivane
Stefanović, Ivana Jevtića, Vlastimira Trajkovića itd. Do sada je za njega
komponovano i njemu posvećeno pet koncerata za violu, više sonata i manjih
formi za violu solo i za violu i klavir. Kao solista, snimio je trajne audio
zapise i sedam kompakt diskova za radio stanice i diskografske kuće u
Francuskoj, Španiji, Grčkoj, Norveškoj, Rusiji, Velikoj Britaniji i Srbiji.
Dejan Mlađenović je osnovne i
poslediplomske studije viole završio na Fakultetu muzičke umetnosti Univerziteta
umetnosti u Beogradu u klasi Petra Ivanovića. Kao stipendista francuske vlade,
studije je nastavio na Visokom nacionalnom konzervatorijumu za muziku (CNSM) u
Parizu gde je sa najvećim priznanjem završio magistarske studije viole u klasi
Žerara Kosea, kao i magistarske studije kamerne muzike u klasi Žana Mujera. U
tom periodu, usavršavao se i na majstorskim kursevima Jurija Bašmeta, kao i
Žerara Kosea (u svojstvu stipendiste Academia Chigiana u Sijeni u dva navrata),
Grigorija Žislina (u Grožnjanu), Džesija Livajna (u Parizu), Emanuela Vardija,
kao i Rivke Golani u Velikoj Britaniji.
Pored aktivne karijere koncertnog
soliste, Dejan Mlađenović je redovni profesor viole na Fakultetu muzičke
umetnosti u Beogradu, u čijoj klasi je diplomiralo, magistriralo i odbranilo
svoje doktorske umetničke projekte više od četrdeset studenata. Dugi niz
godina, Mlađenović je bio i profesor gudačkog kvarteta na Akademiji umetnosti u
Novom Sadu, kao i umetnički rukovodilac kamernog ansambla Camerata Academica i
član gudačkog trija Goldberg. Takođe, Mlađenović je održao veliki broj
majstorskih kurseva viole i majstorskih kurseva kamerne muzike u Srbiji,
zemljama bivše Jugoslavije, Nemačkoj, Norveškoj, SAD itd.
Nagrade koje je Dejan Mlađenović
osvojio kao violista, čine jednu značajnu i impresivnu listu koja obuhvata,
između ostalih, nagradu na Takmičenju jugoslovenskih umjetnika u Zagrebu (1987)
na kojem je bio laureat, nagradu Udruženja muzičkih umetnika Srbije za najbolje
koncertno izvođenje godine (1994), specijalnu nagradu na Prvom međunarodnom
takmičenju violista održanom na Konzervatorijumu Čajkovski u Moskvi, kojom
prilikom mu je nagradu lično uručio Jurij Bašmet (1994), četiri nagrade za
različita izvođenja na Međunarodnim tribinama kompozitora u Sremskim Karlovcima
i Beogradu itd. Za izuzetna muzička dostignuća nominovan je od strane
International Music Centre of America za nagradu August Klein Distinguished
Artist Award.
Дамјан Јовичин је рођен у Београду
1995. године. Основну и средњу школу је завршио у Приједору, а тренутно је на мастер
студијама одсека за композицију ФМУ у класи професора Зорана Ерића. На конкурсу
за композицију: ,,Рудолф Бручи“ организованом у оквиру АУНС 2015. године, освојио
је другу награду у категорији соло саксофон са композицијом Јутро у парку Мањеж. На такмичењу комплементарног
клавира у Нишу 2015, освојио је прву награду за ауторско дело Свита за клавир. Прошле године, Дамјанова
композиција Мистрал за виолу и клавир
освојила је прву награду на Међународном пијанистичком такмичењу у Смедереву, а
на такмичењу упоредног клавира у оквиру фестивала „Исидор Бајић“ Дамјан је освојио
прву награду из композиције за дело Варијације
за клавир.
Сарађивао је са композиторима као
што су Мајкл Дохерти (Michael Daugherty), Марк Еплбаум (Mark Applebaum), Александра
Вребалов, Оснат Нетсер (Osnat Netzer), Вим Хендрикс (Wim Hendrickx), Рене
Фовон-Си (Renée Favand-See), Николас ДеМезон (Nicholas DeMaison), Керолајн
Малоуни (Caroline Mallonée), Алесио Сабела (Alessio Sabella), Волфганг Хајнигер
(Wolfgang Heiniger), Џеф Бир (Jeff Beer), Иво Медек (Ivo Medek) и Димитрис
Андрикопулос (Dimitris Andrikopoulos). Међу ансамбле који су изводили Дамјанову
музику спадају: Hermes Ensemble, Хор РТС, Mivos Quartet, Манојловић
квартет, Загребачки ансамбл флаута, Гудачки оркестар ФМУ, Београдски гитарски дуо
и бројни солисти. Његове композиције до сада су извођене у Србији, Хрватској, Босни
и Херцеговини, САД, Финској, Белгији и Чешкој.
ОСАМ ДЕЦЕНИЈА ФАКУЛТЕТА МУЗИЧКЕ УМЕТНОСТИ У БЕОГРАДУ
Факултет
музичке уметности у Београду најстарија је и најпрестижнија музичка високошколска
установа у земљи. Данас у Србији готово да
не постоји музички извођач, диригент, композитор и стваралац, музички писац, теоретичар
и научник, организатор музичког и културног живота, и уопште, музички и културни
делатник, који бар један део свог образовања не дугује Факултету музичке уметности
у Београду. Тако су алумни Факултета нека од највећих имена савремене светске музичке
уметности: виолинисти Стефан Миленковић, Роман Симовић, Јован Колунџија и Сретен
Крстић, пијанисти Александар Маџар, Наташа Вељковић, композитори Исидора Жебељан,
Марко Никодијевић, Милица Параносић, да поменемо само неке.
Прошло је осамдесет година од како је указом Министра просвете
Краљевине Југославије 1937. године основана Државна музичка академија, данашњи Факултет
музичке уметности, што је назив који носи од 1973. године. Данас се настава за око
хиљаду најбољих студената, будућих професионалних извођача, композитора, научника
и педагога из читаве Србије и региона, одвија се на нивоима основних, мастер, специјалистичких
и докторских академских студија на тринаест катедри, од којих је најмлађа Катедра
за џез и популарну музику основана пре пет година. Једина је високошколска музичка
установа у земљи која има наставу свих симфонијских инструмената, као и свих модула
наука о музици – музикологије, етномузикологије, музичке теорије и педагогије.
Квалитет и посебност студената и професора Факултета музичке
уметности, међународно је препознат, тако да Факултет сада остварује успешну међународну
сарадњу са музичким и високошколским установама широм света путем партнерстава у
оквиру програма Ерасмус +, Темпус, Креативна Европа, као и кроз интензивне програме
међународне академске размене студената и предавача са бројним европским универзитетима.
Ипак, своју осамдесету годишњицу Факултет музичке уметности проводи у истим (не)условима и неодговарајућој згради у којој је и започео свој јавни, образовни и уметнички живот.
Свој велики
јубилеј Факултет музичке уметности у Београду ове године обележава низом
концерата, изложби, научних скупова, промоцијама штампаних и аудио издања,
покретањем новог сајта, објављивањем монографије, као и многим другим
активностима које укључују некадашње и садашње професоре и студенте Факултета. Централни
догађај прославе јубилеја биће гала концерт у београдском Сава Центру 21. новембра,
на дан почетка рада Факултета.
Нема коментара:
Постави коментар