Beogradski džez festival puni
onoliko godina, koliko je Isus imao, kada je nepravednom i nakaradnom presudnom
rimskog prokuratora Judeje, Pontija Pilata (Pontius Pilate), osuđen na raspeće
ali i pomilovan uskrsnućem. Na svu sreću, džez je, u nas, živ i žilav. I
generacijski podmlađen. Uprkos dugoj tradicija džeza u nas, Beograd ima jednu
od najmlađih džez publika.
Nenad Dragović, v.d. direktora Doma omladine Beograda istakao je da se godišnje u Beogradu desui 1800 raznoraznih manifestacija, ali da je Džez festival svakako jedan od najznačajnih, ali i najzahtevnijih.
Beogradski džez festival -
najstariji i međunarodno najpriznatiji srpski džez festival, omiljen među
domaćom publikom, u svom 33. izdanju pod sloganom "DŽEZ VIZIJE" /
"JAZZ VISIONS", predstavlja preko 20 sastava iz celog sveta i naše zemlje,
kao i bogat prateći program. Trajaće redovnih pet dana, sa tradicionalnim
duplim koncertnim programom svake večeri, u salama Doma omladine Beograda i u
Sava Centru. Organizuje ga Dom omladine Beograda, a održae se od 26. do 30.
oktobra.
Posle velikog uspeha prošlogodišnjeg izdanja Beogradskog džez festivala, koje je jednoglasno proglašeno za najbolje od obnove ove manifestacije 2005. godine – i to podjednako od strane publike, ali i domaće i međunarodne kritike – ove godine organizatori su odlučili da ponudre još hrabriji program, koji će predstaviti najsvežije umetničke tendencije u džez muzici današnjice. Na ovo ih obavezuje i neprekidna podrška, pre svega, mlade publike i njena želja da čuje najnovije velike autore, ali i potreba da se u vremenima koja su za kulturu teška, očuva i unapredi otvorenost naše sredine koja je uvek stremila najvišim dometima umetničke scene. Stoga na ovogodišnjm festivalu teško ćete pronaći muzičara koji je „prebacio petu banku.“ Zato ima mnogo onih koji su dobili značajne nagrade za svoje albume izdate predhodnih godina.
Ovogodišnje izdanje Beogradskog
džez festivala zato treba da bude još jedan korak dalje u pravcu predstavljanja
najvažnijih džez umetnika današnjice sa međunarodne scene i izbalansiran odnos
između amreičkog i evropskog. Ovogodišnji slogan upozorava da je džez danas,
ponovo, najuzbudljivija i najkreativnija forma popularne muzike, te je i
to razgog da je vreme za džez vizije,
u kojima se rađa nova fuzija ovog pravca sa drugim muzičkim oblicima.
Pri izboru umetnika organizatori su se orijentisali, pre svega, na one vizionare savremenog zvuka koji su redefinisali džez u XXI. veku, uspostavljajući aktivan odnos prema roku, posebno alternativnom, kao i elektronskoj plesnoj muzici. Ovakav pristup u izboru umetnika, vodio je neumitno ka muzičarima mlađe i srednje generacije koji su širom sveta učinili ovaj ključni pomak, i ponovo pretvorili džez u aktuelnu muziku koja sa stavom opisuje svet oko sebe i svedoči o njemu.
Pri izboru umetnika organizatori su se orijentisali, pre svega, na one vizionare savremenog zvuka koji su redefinisali džez u XXI. veku, uspostavljajući aktivan odnos prema roku, posebno alternativnom, kao i elektronskoj plesnoj muzici. Ovakav pristup u izboru umetnika, vodio je neumitno ka muzičarima mlađe i srednje generacije koji su širom sveta učinili ovaj ključni pomak, i ponovo pretvorili džez u aktuelnu muziku koja sa stavom opisuje svet oko sebe i svedoči o njemu.
U uvodnom delu imaće koncert koji nije planiran, a predstavlja omaž Milivoju Mići Markoviću koji od jula ove godine više nije s nama. Otvaranje fesivala biće propraćeno i otvaranjem izložbe u Skupštini grada (Stari dvor) o Istoriji džeza.
Ključna imena ovogodišnjeg programa su veliki američki umetnici: izuzetni saksofonista i kompozitor Džošua Redman, kao stvaralac koji je mladoj generaciji utirao put tokom devedesetih i dvehiljaditih, Doni Mekaslin, koji je radio u sastavima Dejvida Bouvija (na njegovom testamentarnom, poslednjem albumu „Blackstar“), te supergrupa Young Philadelphians, u kojoj su glavne zvezde takve avangardne veličine kao što su Mark Ribo i Džamaladin Takuma.
Njima se pridružuje i niz
evropskih umetnika koje će biti premijerno predstavljeni ovom prilikom, a koji se
u potpunosti oslanjaju na novu eklektičnu estetiku: od vrhunskih ambijentalnih
studija Matsa Ejlertsena i projekta „Rubicon“
iz Norveške, do neodoljivog poetskog pijaniste Jana Lundgrena iz Švedske; od ogromnih novih talenata Emila Parizijena iz Francuske i Đovanija Gvidija iz Italija, do
dramatično savremenog tretiranja klavira Nitai
Herškovica iz Izraela, nekadašnjeg saradnika Avišaija Koena, te do noćnih melanholija Volferta Brederodea iz Holandije; od naših velikih talenata Eyot iz Niša, do reionalne veličine
kakav je Matija Dedić sa svojim
izuzetnim internacionalnim triom, kojeg predstavljamo po prvi put u Beogradu.
Posebna iznenađenja za sve prave
poznavaoce sakrivena su u noćnom programu tokom trajanja celog festivala:
publika će imaćeti priliku da čuje posebno upečatljiv izbor mladih
skandinavskih umetnika, koje ovom prilikom predstavljaju Jakob Bro iz Danske i Marius
Neset iz Norveške, susret najboljih savremenih fri džez umetnika u liku i
delu Petera Evansa iz SAD i Rodriga Amada iz Portugalije,
natprirodno osetljivu kanadsku pijanistkinju Kris Dejvis, rokerski uzbudljiv turski sastav Ilhana Ersahina, kao i izazovan izbor novih tendencija u savremenom
srpskom džezu – projekte Tapan, Space
Tigers, te “srpski šoukejs“ - Sanju Marković i njen „Ascension“ 30. oktobra. Umetnica u usponu, pevačica i saksofonistkinja, a album u najavi, sa
elektronskim i etno motivima, . Tu je i Goran Simonoski,
iz grupa Tapan, koji album najavljuje tek na zimu, u pitanju je elektronika.
Stilska širina koju svi pomenuti
neguju u svojim pristupima, odgovara duhu vremena i boji ga neočekivanim novim
sadržajima i umetničkim uvidima. Ovaj niz brilijantnih talenata sa obe strane
Atlantika, govori rečito o tome koliko je džez muzika koja se i dalje dešava.
Ambasador Portugalije Augusto
Peksito (Augusto José Pestana Saraiva) je portugalski džez opisao nijansama od klasičnog do fri i rekao da u
kalendar zabeležimo 29. oktobar, Dom omladine i salu Amerikama kada nastupa Rodrigo Amado Motion Trio. Obećao je
savremeni džez i improvizacije.
Direktor Gete instituta, Frank Bauman istakao je da mu je čast da je već pet godina Nemačka gost festivala i pozvao publiku da pažnju obrate na mladu perkuskinju, Evu Klesse, odraslu u Lajpcigu i školovanu u Njujorku, koja će održati spektakularni koncert u Domu omladine 28. oktobra. Krivo mu je što je nju predložio Dragan Ambrozić, programski menadžer Beogradskog džez festivala, a ne on i šeretski dodaje:
„Razmislite još i nemojte da odete na koncert Nika Kejva!“
Direktor Gete instituta, Frank Bauman istakao je da mu je čast da je već pet godina Nemačka gost festivala i pozvao publiku da pažnju obrate na mladu perkuskinju, Evu Klesse, odraslu u Lajpcigu i školovanu u Njujorku, koja će održati spektakularni koncert u Domu omladine 28. oktobra. Krivo mu je što je nju predložio Dragan Ambrozić, programski menadžer Beogradskog džez festivala, a ne on i šeretski dodaje:
„Razmislite još i nemojte da odete na koncert Nika Kejva!“
Reč uzima Dragan Ambrozić i u svoju odbranu konstatuje da je ovaj džez festival delo kolektivnog uma, u kojem aktivno učestvuje i publika, kao bi unapredila kulturne standarde.
Što se finansijske konstrukcije
tiče, džez festival je jedan od retkih manifestacija koja pozitivno posluje, tj ima suficit, te ulažu u instrumente, ali i u fotelje u Domu
omladine.
Grad se ove godine "odrešio" za dva miliona i 600 hiljada dinara, a Ministarstvo kulture milion i 700.000. Već je prodato 1500 kompleta.
Grad se ove godine "odrešio" za dva miliona i 600 hiljada dinara, a Ministarstvo kulture milion i 700.000. Već je prodato 1500 kompleta.
Više obaveštenja na sajtu
festivala: http://bjf.rs/
Pojedinačne ulaznice, kao i
kompleti ulaznica za ceo glavni program i dvodnevni program u Sava Centru su u
prodaji na blagajnama Doma omladine i Sava centra, kao i preko EVENTIM mreže (www.eventim.rs).
Beogradski džez festival je od
2015. godine, po pozivu, član Evropske džez mreže (Europe Jazz Network).
Osnivač i pokrovitelj Beogradskog
džez festivala je Grad Beograd, koji je 2007. godine uvrstio BDžF u
manifestacije od posebnog značaja.
Pokrovitelji 33. BDŽF: Grad
Beograd – Gradska uprava – Sekretarijat za kulturu; Ministarstvo kulture i
informisanja Republike Srbije.
Prijatelji 33. BDŽF: Erste Banka;
SOKOJ.
33. BDŽF podržali: Ambasada SAD,
Gete Institut, Ambasada Portugala i Institut Kamoeš, Institut Servantes,
Italijanski institut za kulturu, Ambasada Holandije, Ambasada Izraela, Ambasada
Švedske, Ambasada Danske, Ambasada Norveške, Ambasada Turske, Austrijski
kulturni forum, Turistička organizacija Beograda, Turistička organizacija
Srbije.
33. BEOGRADSKI DŽEZ FESTIVAL
26-30. oktobar 2017.
DOM OMLADINE BEOGRADA I SAVA CENTAR
UVODNI PROGRAM:
UTORAK 24.10.
VELIKA SALA DOB 20.00
Javier Colina & Josemi
Carmona (Španija)
SREDA 25.10.
VELIKA SALA DOB 20.00
In memoriam: Milivoje Mića
Marković
GLAVNI PROGRAM:
ČETVRTAK 26.10.
VELIKA SALA DOB 19.30
Eyot (Srbija)
Jan Lundgren – A Tribute To Jan
Johansson (Švedska)
AMERIKANA 23.00
Jakob Bro Trio (Danska)
Marius Neset Quartet (Norveška)
PETAK 27.10.
VELIKA SALA DOB 19.30
Wolfert Brederode Trio
(Holandija)
Nitai Hershkovits (Izrael)
AMERIKANA 23.00
Marc Ribot & Young
Philadelphians + Strings (SAD)
Kris Davis and Billy Drummond
(Kanada)
SUBOTA 28.10.
VELIKA SALA DOB 19.30
Eva Klesse Quartet (Nemačka)
Giovanni Guidi “Inferno”
(Italija)
AMERIKANA 23.00
Emile Parisien Quartet
(Francuska)
Ilhan Ersahin’s Istanbul Sessions
(Turska)
NEDELJA 29.10.
SAVA CENTAR 19.30
Mats Eilertsen “Rubicon”
(Norveška)
Joshua Redman Trio (SAD)
AMERIKANA 23.00
Rodrigo Amado Motion Trio
(Portugal)
Peter Evans Septet (SAD)
PONEDELJAK 30.10.
SAVA CENTRA 19.30
Donny McCaslin Group (SAD)
Matija Dedić: Three Sides of Jazz
(Hrvatska)
AMERIKANA 23.00
Srpski showcase:
Sanja Marković “Ascension”
Space Tigers
Tapan
Biografije učesnika 33. BEOGRADSKI DŽEZ FESTIVAL
Eyot
Naš internacionalno najuspešniji
džez sastav spaja kulturu džeza i roka, psihodeličnu i ambijentalnu muziku, kao
i elemente istočnoevropskog folklora. Njihov aktuelni album „Innate“ posvećen
je našem podneblju, od imena numera, do njihove strukture, melodije, harmonije
i ritma. Za ovu priliku sa sastavom će nastupiti ekskluzivni gosti Džejk Mekmerči
(saksofon) i Pit Džadž (truba) iz britanskog sastava Get the Blessing.
Jan Lundgren – A Tribute to Jan Johansson
Dve decenije otkako je obradama
švedskih standarda zaslužio nagradu za najbolji džez album u Švedskoj,
pijanista Jan Lundgren predstavlja omaž kolegi Janu Johansonu, prerano
preminulom pioniru švedskog džeza. Program čine originalna viđenja švedskih,
ruskih i mađarskih narodnih pesama sa legendarnih Johansonovih albuma iz
šezdesetih godina prošlog veka, u novim aranžmanima za klavir, kontrabas i
gudački kvartet.
Jakob Bro Trio
Sedmostruki dobitnik Danish Music
Award (danski ekvivalent Gremiju) za najbolji džez ili crossover album godine,
i dvostruki laureat The Carl Prize za kompozitora godine, gitarista Jakob Bro
je jedan od najuspešnijih umetnika u istoriji danskog džeza. Na aktuelnom
ostvarenju za produkciju ECM i na beogradskom koncertu predstavlja trio sa
cenjenim američkim ritmičarima Tomasom Morganom (kontrabas) i Džojem Baronom
(bubnjevi).
Marius Neset Quartet
U 33. godini života, norveški
saksofonista Marius Neset ima već bogatu karijeru iza sebe: snimio je deset
albuma sa sastavima JazzKamikaze i People Are Machines, pre nego što je 2011.
objavio prvi album pod svojim imenom za britanski Edition Records. Danas je
ekskluzivac minhenske kuće ACT, izlažući ekspresivni izraz u raznovrsnim
orkuženjima, od kombo sastava, preko big bendova, do klasičnih kamernih
orkestara.
Wolfert Brederode Trio
Holandski pijanista Volfert
Brederod vraća se na festival posle izuzetnog koncerta u kvartetu 2009. godine.
Njegov muzički izraz obeležava prefinjeno i fokusirano izvođenje, sklonost ka
prirodnom toku muzike, otvorenost prema raznim stilovima i neumorno
istraživanje novih horizonata. U Beogradu će predstaviti novi trio, sa kojim je
prošle godine objavio izvanredan, naglašeno lirski album „Black Ice“ za
produkciju ECM.
Nitai Hershkovits
Mladi izraelski pijanista Nitaj
Herškovic zablistao je u džez svetu ravno niotkud, kada ga je – sa samo 24.
godine! – Avišaj Koen predstavio na duo albumu „Duende“. U međuvremenu je još
dva puta snimao sa popularnim kontrabasistom, i stekao samopouzdanje da se
upusti u solo karijeru, ispoljavajući zanimanje i za analognu elektroniku (koju
predstavlja na debi albumu) i za akustične nastupe, kakav će održati u
Beogradu.
Mark Ribot & The Young Philadelphians + Strings
The Young Philadelphians odaju
počast dvostrukom nasleđu: harmolodičnom pank-fanku prve postave Prime Time
Orneta Kolmena, i optimističkom pulsu Filadelfijskog soula sedamdesetih. U tu
svrhu, gitarista Mark Ribo angažovao je dvojicu nekadašnjih članova Prime Time,
basistu Džamaladina Takumu i bubnjara Dži Kelvina Vestona, obojicu poreklom iz
Filadelfije, kao i gudački trio, nezaobilazan za slatki ukus disko-fanka.
Kris Davis and Billy Drummond
„Dejvisova živi u svakom tonu
koji odsvira, ona je počasni potomak Sesila Tejlora“, opisao je kanadsku
pijanistkinju i kompozitorku Vidžej Ajer. Istaknuta u časopisu DownBeat kao
jedno od 25 lica za budućnost, Kris Dejvis objavljuje albume u različitim
formatima: na aktuelnom izdanju „Duopoly“ izložila je duo snimke sa osam
eminentnih muzičara, među kojima je i njen beogradski partner, slavni američki
bubnjar Bili Dramond.
Eva Klesse Quartet
Najperspektivniji nemački džez
sastav 2015, i najupečatljiviji učesnici festivala 12 Points u San Sebastijanu
2016, mladi muzičari spajaju evropsku džez poetiku, folklorne elemente, valcer
i fri, melodične pasaže i provokativniji izraz u organsku matricu naglašene
emocije i velikog intenziteta. Lider kvarteta, bubnjarka Eva Klese u sastav je
unela iskustva sakupljena tokom dvogodišnjeg studijskog boravka u Njujorku.
Giovanni Guidi “Inferno” Quintet
Pijanista Đovani Gvidi više nije
najveći talent italijanskog džeza, kakvog smo ga upoznali kada je prvi put
svirao na festivalu 2010. godine u kvintetu Enrika Rave, već koautor najboljeg
džez albuma u Italiji 2016, u anketi časopisa Musica Jazz. Na trećem nastupu
(drugi put je svirao u duu sa Đanlukom Petrelom 2013) predstavlja novi kvintet
„Inferno“ sa istaknutim italijanskim saksofonistom Frančeskom Bearcatijem.
Emile Parisien Quartet
Saksofonista Emil Parizijen (34)
nosilac je najvećih priznanja u francuskom i evropskom džezu: laureat je Prix
Django Reinhardt za 2012, najbolji džez muzičar Francuske u 2014 (Victoires du
Jazz), kao i najbolji inostrani instrumentalista 2016. (kategorija: drveni
duvači) po mišljenju nemačke džez kritike (ECHO Jazz). Posle izuzetnog nastupa
sa Vensanom Peranijem na BJF 2016, sada prvi put u Srbiji predstavlja svoju
muziku.
Ilhan Ersahin Istanbul Sessions
Saksofonista, kompozitor,
producent i promoter Turčin Ilhan Ersahin jedan je od najagilnijih
profesionalaca u današnjem džez svetu. Objavio je više desetina albuma kao
lider različitih postava i imao značajnu ulogu na njujorškoj andergraund sceni
2000-ih, kao osnivač i vlasnik renomiranog Nublu kluba, a potom i istoimene
diskografske produkcije i festivala. Istanbul Sessions je energični kvartet sa
kolegama iz Turske.
Mats Eilertsen “Rubicon”
Uporedo sa sporadičnom solo
karijerom, norveški kontrabasista Mats Ejlertsen ostvario je upečatljive
rezultate u kolektivima Food, Nymark Collective, Dingobats i The Source, i kao
sajdmen u sastavima Torda Gustavsena, Jakoba Janga, Hokona Kornstada, Solvejg
Sletahjel i Volferta Brederoda. Internacionalni septet Rubicon njegov je dosad
najambiciozniji projekat, sa kojim je debitovao kao lider pod okriljem kuće
ECM.
Joshua Redman Trio
Saksofonista i kompozitor Džošua
Redman je jedan od najharizmatičnijih džez umetnika iz generacije koja se na
sceni pojavila devedesetih godina prošlog veka, tzv. „mladih lavova”. Objavio
je 17 albuma kao lider i dva albuma sa kolektivom James Farm. Osvajao je visoke
pozicije na godišnjim listama vodećih džez magazina i četiri puta bio nominovan
za Gremi – poslednji put baš ovog proleća, za album u duu sa Bredom Meldauom.
Rodrigo Amado Motion Trio
Laureat priznanja za najbolji
album 2015. godine u anketi najuglednijeg portala za fri-džez i improvizovanu
muziku Free Jazz Collective, portugalski saksofonista Rodrigo Amado jedan je od
najupečatljivijih improvizatora na savremenoj evropskoj džez sceni. Motion Trio
je njegov omiljeni sastav poslednjih godina, povremeno uključujući kao goste
istaknute svetske soliste, poput tromboniste Džeba Bišopa i trubača Pitera
Evansa.
Peter Evans Septet
Septet otvara novo poglavlje u
karijeri trubača Pitera Evansa kao bendlidera i kompozitora, reflektujući
njegova narasla zanimanja za multidimenzionalne orkestarske muzičke strukture.
Ansambl uvaženih avangardista predstavlja pravi kamerni orkestar za 21. vek,
kombinujući stroge partiture, slobodnu improvizaciju, inovativni spoj
električnih i akustičnih zvukova, i izvođačku energiju koja prenosi intenzitet
i iskrenost.
Donny McCaslin Group
Kada je debitovao na festivalu,
1990. na Kolarcu, saksofonista Doni Mekaslin bio je samo jedan od talentovanih
studenata u kvintetu Gerija Bartona. Drugi put (2006) je na istom mestu već bio
desna ruka Dejva Daglasa. A sada nam dolazi kao muzička duša Bouvijevog epitafa
„Blackstar“ i autor velike posvete „Beyond Now“, laureat nagrade Pol Aket
festivala North Sea Jazz 2017, i džez muzičar godine u anketi radija Jazz FM.
Matija Dedić: Three Sides of Jazz
Na prošlogodišnjoj dodeli Porina
(najuglednija nagrada hrvatske muzičke zajednice) pijanista i kompozitor Matija
Dedić osvojio je najveći broj priznanja – čak šest, uključujući i glavnu
nagradu za album godine („Matija svira Arsena“). Na ovogodišnjem, trećem
festivalskom nastupu predstaviće program sa aktuelnog albuma „Dedicated“ u
pratnji internacionalnog trija, autorski solo program i duo sa gostom Vasilom
Hadžimanovim.
Sanja Marković “Ascension”
Kompozitor, vokalistkinja,
instrumentalista i aranžer Sanja Marković je rođena u Beogradu, živela je i
radila na istočnoj obali SAD. Master studije završava na beogradskom FMU.
Poslednjih godina predvodi klupski sastav Brazilian Jazz Collective, aktivno komponuje
i producira pozorišnu muziku, i povremeno nastupa sa Big bendom RTS. Na
festivalu će promovisati debi album, koji objavljuje za produkciju Metropolis
Jazz.
Space Tigers
Kvartet Space Tigers osnovali su
u Berlinu hrvatski saksofonista Grgur Savić i srpski gitarista Vanja Kevrešan.
Uz srpskog trubača Damira Bačikina i američkog bubnjara Vegu Džisusa, četvorica
sofa-tehno-džez-surfera predstavljaju muziku izvan stilskih granica koja će se
naći na debiju za švajcarski Unit Records. Zovite to džez, grandž, fank ili
elektro – sasvim je nebitno, u pitanju je tipični berlinski umetnički
izraz.
Tapan
Duo Tapan čine producenti Nebojša
Bogdanović Švabe i Goran Simonovski. Obojica su na beogradskoj klupskoj sceni
aktivni od devedesetih godina. Pod imenom Tapan objavili su tri EP-a,
ostvarujući zapažen uspeh u svetu. Uživo, u formatu kvarteta sa saksofonistom
Džamalom Al Kisvanijem i perkusionistom Feđom Frenklinom grade veze između
elektronike, džez improvizacije i pulsa orijentalizma izmičući lakoj kategorizaciji.
Нема коментара:
Постави коментар