петак, 7. децембар 2018.

Dani slovenačkog filma 2018.

Jugoslovenska kinoteka | Uzun Mirkova 1 / Od 11. do 14. decembra 2018.
Vremenske promene

Reklo bi se da sadašnjost jedva da čestito izađe iz prošlosti pre nego što pohrli napred ka nekoj novoj budućnosti. Ovogodišnji naslovi Dana Slovenačkog Filma hvataju baš takav pokret slovenačkog društva i kinematografije, njegovog upornog pomicanja unapred, uvek uz pažljiv osvrt na ono što je nekad bilo.



Prošlost se obrađuje kako kroz priču o velikom slovenačkom književniku i političaru Ivanu Cankaru u filmu Cankar Amira Muratovića, koji će otvoriti festival, tako i kroz film Rudar Hane Slak koji se hvata ukoštac sa mračnijim elementima slovenačke istorije. Kao i svake prethodne godine, deo programa biće posvećen i slovenačkoj filmoj prošlosti, koju će predstavljati nedavno restaurirani prvi slovenački tonski film Na svojoj zemlji Francea Štiglica, kojem će prethoditi retrospektiva prvog slovenačkog filmskog stvaraoca Karola Grosmana. Uz sponu ka današnjem trenutku u vidu filma Govori glasnije Alme Lapajne, dolazimo do predstava današnjeg slovenačkog društva u filmovima Buđenja Petera Bratuše i Koliko se voliš?  Nine Blažin, od stabilnog života dobrostojećih do malih sudbina ljudi sa margine. Pogled u budućnost donose nam filmovi Odrastanje, koji prateći lezbijski par sa detetom pravi kotrapunkt između njihovog svakodnevnog, običnog života i dinamične dimenzije njihove nasušne borbe za jednaka prava u javnoj sferi i omladinskog filma Pođi sa mnom Igora Šterka, sjajnog reprezenta filma orijentisanog ka mlađoj publici koji, za razliku od mnogih drugih filmova te sorte, ne zanemaruje svoj filmski izraz i komunikaciju sa gledaocima svih uzrasta.

Kao i uvek, dugometražni igrani i dokumentarni filmovi na Danima Slovenačkog Filma idu ruku pod ruku sa kratkometražnim. Mešavina mladih autora poput Julije Moline (Nenad) i Petera Cerovšeka (Fundamenti), autora srednje generacije Gregora Andolšeka (Tunel) i Martina Turka (Nedeljno jutro) i iskusnih autora poput Rudija Urana (Dečak i baba) i Jana Cvitkoviča (Versopolis) ukazuju na to da kratki metar u Sloveniji i dalje zauzima značajan položaj i da ni najmanje po dometima i posvećenoj mu pažnji ne zaostaje za celovečernjim filmom.

Pored programa u Jugoslovenskoj kinoteci, od ove godine će se u Domu kulture Studentski Grad održavati uvodni deo programa nazvan DSF+, koji će sadržati kratke filmove najmlađe generacije slovenačkih autora i dokumentarce obojene buntom i revolucionarnim duhom.

Igor Stanojević, direktor programa Dana slovenačkog filma 2018


P R O G R A M

Utorak, 11. 12. 2018.
17:30 Retrospektiva: Karol Grosman (1905-1906, 4 min)
Na svojoj zemlji (Na svoji zemlji, 1948, 110 min)
19:30 Otvaranje izložbe Ivo o snimatelju Ivanu Belecu
21:00 Svečano otvaranje festivala
Cankar (2018, 93 min)
Sreda, 12. 12. 2018.
18:00 Dečak i baba (Fantek in Baba, 2018, 15 min)
Odrastanje (Odraščanje, 2017, 80 min)
20:30 Nedeljno jutro (Nedeljsko jutro, 2018, 15 min)
Pođi sa mnom (Pojdi z mano, 2016, 83 min)
Četvrtak, 13. 12. 2018.
18:00 Fundamenti (2018, 22 min)
Govori glasnije (Govori glasneje, 2018, 51 min)
20:30 Versopolis (2018, 4 min)
Rudar (2016, 102 min)
Petak, 14. 12. 2018.
18:00 Nenad (2017, 6 min)
Koliko se voliš? (Koliko se ljubiš?, 2017, 82 min)
20:30 Tunel (2017, 15 min)
Buđenja (Prebujanja, 2017, 82 min)

 V I Š E   O   F I L M O V I M A  :

Retrospektiva: Karol Grosman (1905-1906, 4 min.)
  • Odlazak sa mise u Ljutomeru (Odhod od mase v Ljutomeru, 1905)
  • Sajam u Ljutomeru (Sejem v Ljutomeru, 1905)
  • U bašti kuće (Na domačem vrtu, 1906)
Prvi filmovi ikada snimljeni u Sloveniji, od strane advokata, fotografa i prvog slovenačkog režisera Karola Grosmana iz Ljutomera.
Na svojoj zemlji (Na svoji zemlji, 1948, 110 min)
Priča o malom slovenačkom selu, njegovim stanovnicima i njihovom životu pod nemačkom okupacijom. Prvi slovenački ton film.
Cankar (2018, 93 min)


Dokumentarno-igrani film o velikom slovenačkom književniku i političaru Ivanu Cankaru.

Dečak i baba (Fantek in Baba, 2018, 15 min)
Čistačica puna predrasuda gubi ključeve. Sklapa pakt sa tamnoputim dečakom, ne bi li ih povratila.
Odrastanje (Odraščanje, 2017, 80 min)
Dve majke prisiljene su da se bore za svoja prava protiv svih onih žele da onemoguće normalan život osoba u istopolnim zajednicama.
Nedeljno jutro (Nedeljsko jutro, 2018, 15 min)
Dva dečaka, njihovi očevi i pas u neočekivanom, presudnom susretu u šumi u nedelju ujutro koji će im promeniti život.
Pođi sa mnom (Pojdi z mano, 2016, 83 min)
 
U potrazi za najboljom fotografijom za školsko takmičenje, četvoro trinaestogodišnjaka ulaze u prelepi, opasni svet prirode.

Fundamenti (2018, 22 min)
Prateći izgradnju luksuznog hotela kroz prozor svoje kuhinje, reditelj nehotično prati i razgradnju svoje sopstvene veze.
Govori glasnije (Govori glasneje, 2018, 51 min)
Glumac Jernej Šugman pobegao je iz slika rata i nasilja. Proveo je noć u autu negde pokraj prašnjavog puta. Budi se u zoru uz zvuk ljubavne pesme.
Versopolis (2018, 4 min)
U gradu Versopolisu ljudi više ne govore reči koje izlaze iz usta, oslobađajući umesto njih reči koje se nalaze negde duboko u njihovoj podsvesti.
Rudar (2016, 102 min)
Rušenjem zida, rudar iz Zasavlja tamo pronalazi mnogo više od napuštenog rudnika. Kroz oči imigranta, film otkriva tamnu stranu slovenačke istorije.
Nenad (2017, 6 min)
Večernja atmosfera u gej klubu Tiffany u Ljubljani. Nenad, radnik obezbeđenja, deli svoje iskustvo sa radom u klubu i kako ga je ono promenilo.
Koliko se voliš? (Koliko se ljubiš?, 2017, 82 min)
 
Viktorija je beskućnica koja istražuje napuštene zgrade i fotografiše ih. Ona traži mesto za boravak i kuje velike planove u iščekivanju da njen suprug izađe iz zatvora.


Tunel (2017, 15 min)
Na putu ka poslu, čovek redovno koristi zaobilaznicu umesto da vozi kroz tunel. Jednog dana, taj sporedni put je zatvoren.
Buđenja (Prebujanja, 2017, 82 min)
 
Buđenja je priča o odrastanju, uprkos činjenici da glavni likovi ulaze u svoje 40-te, u kojima se svako od njih na svoj način suočava sa nekom životnom krizom.

Нема коментара:

Постави коментар