Vremenske promene
Reklo bi se da sadašnjost jedva da čestito izađe iz prošlosti pre nego što pohrli napred ka nekoj novoj budućnosti. Ovogodišnji naslovi Dana Slovenačkog Filma hvataju baš takav pokret slovenačkog društva i kinematografije, njegovog upornog pomicanja unapred, uvek uz pažljiv osvrt na ono što je nekad bilo.
Prošlost se obrađuje kako kroz priču o velikom slovenačkom književniku i političaru Ivanu Cankaru u filmu Cankar Amira Muratovića, koji će otvoriti festival, tako i kroz film Rudar Hane Slak koji se hvata ukoštac sa mračnijim elementima slovenačke istorije. Kao i svake prethodne godine, deo programa biće posvećen i slovenačkoj filmoj prošlosti, koju će predstavljati nedavno restaurirani prvi slovenački tonski film Na svojoj zemlji Francea Štiglica, kojem će prethoditi retrospektiva prvog slovenačkog filmskog stvaraoca Karola Grosmana. Uz sponu ka današnjem trenutku u vidu filma Govori glasnije Alme Lapajne, dolazimo do predstava današnjeg slovenačkog društva u filmovima Buđenja Petera Bratuše i Koliko se voliš? Nine Blažin, od stabilnog života dobrostojećih do malih sudbina ljudi sa margine. Pogled u budućnost donose nam filmovi Odrastanje, koji prateći lezbijski par sa detetom pravi kotrapunkt između njihovog svakodnevnog, običnog života i dinamične dimenzije njihove nasušne borbe za jednaka prava u javnoj sferi i omladinskog filma Pođi sa mnom Igora Šterka, sjajnog reprezenta filma orijentisanog ka mlađoj publici koji, za razliku od mnogih drugih filmova te sorte, ne zanemaruje svoj filmski izraz i komunikaciju sa gledaocima svih uzrasta.
Kao i uvek, dugometražni igrani i dokumentarni filmovi na Danima Slovenačkog Filma idu ruku pod ruku sa kratkometražnim. Mešavina mladih autora poput Julije Moline (Nenad) i Petera Cerovšeka (Fundamenti), autora srednje generacije Gregora Andolšeka (Tunel) i Martina Turka (Nedeljno jutro) i iskusnih autora poput Rudija Urana (Dečak i baba) i Jana Cvitkoviča (Versopolis) ukazuju na to da kratki metar u Sloveniji i dalje zauzima značajan položaj i da ni najmanje po dometima i posvećenoj mu pažnji ne zaostaje za celovečernjim filmom.
Pored programa u Jugoslovenskoj kinoteci, od ove godine će se u Domu kulture Studentski Grad održavati uvodni deo programa nazvan DSF+, koji će sadržati kratke filmove najmlađe generacije slovenačkih autora i dokumentarce obojene buntom i revolucionarnim duhom.
Igor Stanojević, direktor programa Dana slovenačkog filma 2018
Reklo bi se da sadašnjost jedva da čestito izađe iz prošlosti pre nego što pohrli napred ka nekoj novoj budućnosti. Ovogodišnji naslovi Dana Slovenačkog Filma hvataju baš takav pokret slovenačkog društva i kinematografije, njegovog upornog pomicanja unapred, uvek uz pažljiv osvrt na ono što je nekad bilo.
Prošlost se obrađuje kako kroz priču o velikom slovenačkom književniku i političaru Ivanu Cankaru u filmu Cankar Amira Muratovića, koji će otvoriti festival, tako i kroz film Rudar Hane Slak koji se hvata ukoštac sa mračnijim elementima slovenačke istorije. Kao i svake prethodne godine, deo programa biće posvećen i slovenačkoj filmoj prošlosti, koju će predstavljati nedavno restaurirani prvi slovenački tonski film Na svojoj zemlji Francea Štiglica, kojem će prethoditi retrospektiva prvog slovenačkog filmskog stvaraoca Karola Grosmana. Uz sponu ka današnjem trenutku u vidu filma Govori glasnije Alme Lapajne, dolazimo do predstava današnjeg slovenačkog društva u filmovima Buđenja Petera Bratuše i Koliko se voliš? Nine Blažin, od stabilnog života dobrostojećih do malih sudbina ljudi sa margine. Pogled u budućnost donose nam filmovi Odrastanje, koji prateći lezbijski par sa detetom pravi kotrapunkt između njihovog svakodnevnog, običnog života i dinamične dimenzije njihove nasušne borbe za jednaka prava u javnoj sferi i omladinskog filma Pođi sa mnom Igora Šterka, sjajnog reprezenta filma orijentisanog ka mlađoj publici koji, za razliku od mnogih drugih filmova te sorte, ne zanemaruje svoj filmski izraz i komunikaciju sa gledaocima svih uzrasta.
Kao i uvek, dugometražni igrani i dokumentarni filmovi na Danima Slovenačkog Filma idu ruku pod ruku sa kratkometražnim. Mešavina mladih autora poput Julije Moline (Nenad) i Petera Cerovšeka (Fundamenti), autora srednje generacije Gregora Andolšeka (Tunel) i Martina Turka (Nedeljno jutro) i iskusnih autora poput Rudija Urana (Dečak i baba) i Jana Cvitkoviča (Versopolis) ukazuju na to da kratki metar u Sloveniji i dalje zauzima značajan položaj i da ni najmanje po dometima i posvećenoj mu pažnji ne zaostaje za celovečernjim filmom.
Pored programa u Jugoslovenskoj kinoteci, od ove godine će se u Domu kulture Studentski Grad održavati uvodni deo programa nazvan DSF+, koji će sadržati kratke filmove najmlađe generacije slovenačkih autora i dokumentarce obojene buntom i revolucionarnim duhom.
Igor Stanojević, direktor programa Dana slovenačkog filma 2018
P R O G R A M
Utorak, 11. 12. 2018.
17:30 Retrospektiva: Karol Grosman (1905-1906, 4 min)Na svojoj zemlji (Na svoji zemlji, 1948, 110 min)
19:30 Otvaranje izložbe Ivo o snimatelju Ivanu Belecu
21:00 Svečano otvaranje festivala
Cankar (2018, 93 min)
Sreda, 12. 12. 2018.
18:00 Dečak i baba (Fantek in Baba, 2018, 15 min)Odrastanje (Odraščanje, 2017, 80 min)
20:30 Nedeljno jutro (Nedeljsko jutro, 2018, 15 min)
Pođi sa mnom (Pojdi z mano, 2016, 83 min)
Četvrtak, 13. 12. 2018.
18:00 Fundamenti (2018, 22 min)Govori glasnije (Govori glasneje, 2018, 51 min)
20:30 Versopolis (2018, 4 min)
Rudar (2016, 102 min)
Petak, 14. 12. 2018.
18:00 Nenad (2017, 6 min)Koliko se voliš? (Koliko se ljubiš?, 2017, 82 min)
20:30 Tunel (2017, 15 min)
Buđenja (Prebujanja, 2017, 82 min)
V I Š E O F I L M O V I M A :
Retrospektiva: Karol Grosman (1905-1906, 4 min.)
- Odlazak sa mise u Ljutomeru (Odhod od mase v Ljutomeru, 1905)
- Sajam u Ljutomeru (Sejem v Ljutomeru, 1905)
- U bašti kuće (Na domačem vrtu, 1906)
Na svojoj zemlji (Na svoji zemlji, 1948, 110 min)
Priča o malom slovenačkom selu, njegovim stanovnicima i njihovom životu pod nemačkom okupacijom. Prvi slovenački ton film.Cankar (2018, 93 min)
Dokumentarno-igrani film o velikom slovenačkom književniku i političaru Ivanu Cankaru.
Нема коментара:
Постави коментар