GALA KONCERT ZORANA TODOROVIĆA I PRIJATELJA
Sa svetskih operskih scena
18. januar 2019. u 19:30 časova, Velika scena MADLENIANUMA
Novu
godinu Madlenianum započinje serijom koncerata na kojoj će se predstaviti naši
poznati solisti sa svetskom karijerom, ali i mladi operski umetnici koji
su svoju karijeru započeli upravo u Operi i teatru Madlenianum. 18. januara sa početkom u 19.30 časova na Velikoj sceni čast da otvori ovaj niz ima tenor svetskog renomea Zoran Todorović,
Beograđanin koji je napravio svetsku karijeru, pre svega nastupajući na
nemačkim operskim scenama, ali osvajajući i daleki svet, kao što su
Tokijo i Bogota. Gosti na koncertu su Nikola Mijailović, bariton i Dragana Radaković, sopran, uz pratnju orkestra Madlenianuma. Koncertom diriguje maestro iz Italije Alberto Veronezi (Alberto Veronesi).
Koncert je ujedno obeležavanje 25 godina umetničkog rada, koji je Zoran Todorović započeo debijem na sceni Bečke opere u Madam Baterflaj, da bi te 1994. godine nastupio kao princ Lepold u novoj produkciji La Žuiv, uz Nila Šikofa i Sual Isokovski. Koncert je koncipiran u dva dela sa pauzom, a program koncerta je sastavljen od najpoznatijih arija i dueta, poput onih iz Toske, Pajaca, Turandot, Otela...
Uz međunarodno priznanje u lirico-spinto repertoaru, mnogi kritičari rangiraju Zorana Todorovića
u deset vodećih svetskih tenora. Nastupao je u najznačajnijim teatrima
među kojima su: Bavarska državna opera, Semper opera u Drezdenu, Nemačka
opera i Državna opera u Berlinu, Holandska opera, Teatar La Mone u
Briselu, Bečka državna opera, Opera San Franciska, Opera Los Anđelesa,
Teatar Kapitol u Tuluzu, Marsejska opera, Kraljevska opera Kovent
Garden, kao i na Festivalu u Bregencu i u Narodnom pozorištu u Tokiju,
pod palicom najznačajnijih dirigenata našeg vremena. Edita Gruberova ga
navodi kao najdražeg partnera
Iako
je karijeru započeo kao lirski tenor raspon njegovog glasa omogućava mu da peva
i dramske uloge. Todorović je 2009. godine, na opšte oduševljenje publike
Masimo Teatra u Palermu, izveo svoj prvi vagnerovski repertoar, i to u
naslovnoj ulozi Vagnerove opere Loengrin.
Od tada se na njegovom repertoaru niže veliki broj naslovnih uloga dramskih
tenora među kojim su naslovna uloga u operi Andre
Šenije (Marsejska opera – Ženevska opera), uloga Dika Džonsona u operi Devojka sa zapada (Masimo Teatar u Palermu – Opera Monte Karla-
Ciriška opera, pod dirigentskom palicom Marka Armiliata), uloga Žana u
Masneovoj operi Irodijada (Flamanska
opera u Gentu i Antverpenu), uloga Poliona u Normi (Bavarska državna opera u Minhenu sa Editom Gruberovom), kao
i Roberto Devero (koncert u Varšavi
sa Editom Gruberovom), Manriko u Travijati
(Ženevska opera), Don Alvaro u operi Moć
sudbine (Opera Bastilja u Parizu –
Grand Teatar Liceo u Barseloni - Tokio), Paolo u operi Frančeska Da Rimini (Opera Monte Karla), Turidu u operi Kavalerija rustikana i Kanio u operi Pajaci (Ciriška opera – Nemačka opera na
Rajni - Moskva), Florestan u Fideliu (Lijež),
Gvido Bardi u Firentinskoj tragediji
(Teatar Ređo u Torinu i Opera Monte Karla, pod dirigentskom palicom Pinčasa
Steinberga), Don Hose u operi Karmen
(Nemačka opera na Rajni), Kalaf u Turandotu
(Nemačka opera na Rajni), Ruđero u Lastavici
(Tel Aviv sa Angelom Georgiju), Kralj
Artur (Opera Bastilja pod dirigentskom palicom Filipa Žordana).
Godine
2013. svom repertoaru dodaje nove uloge iz Vagnerovih i Verdijevih opera,
pojavljujući se kao Radames u Aidi u
Marseju i u naslovnoj ulozi opere Parsifal u Flamanskoj operi. U sezoni 2016/17,
Todorović postiže veliki uspeh svojim debitovanjem na sceni u naslovnoj ulozi
nove produkcije Otelo u Nemačkoj
operi na Rajni u Dizeldorfu, gde kasnije izvodi i Kalafa u Turandotu. On je takođe pevao u La Vali kao Đuzepe Hagenbah u pozorištima u Modeni, Pjačenci i Ređo
Emiliji.
Todorovićeva
angažovanja u sezoni 2017/18. su uloga Hagenbaha u La Vali u Điljo Teatru u Luki, uloga Pinkertona u operi Madama Baterflaj u Nemačkoj operi na
Rajni, Kania u Pajacima, Kalafa u Turandotu sa Nacionalnom operom Bukurešt
i uloga Kavaradosija u Toski na
Operskom festivalu u Savonlini.
Njegovi
budući projekti su naslovna uloga u Loengrinu
i uloga Eleazara u operi Jevrejka sa
Flamanskom operom, kao i prvo pojavljivanje u ulozi Apolona u operi Dafne Riharda Štrausa u Hamburškoj
državnoj operi.
Nikola Mijailović, bariton,
prvak Opere Narodnog pozorišta u Beogradu, redovni profesor na Katedri za solo
pevanje Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu, umetnik svetskog renomea i čest
gost na mnogim značajnim operskim scenama širom sveta.
Rođen
je u Beogradu 1973. godine. Nakon završenog klavirskog odseka srednje muzičke
škole „Dr Vojislav Vučković“, studije solo pevanja na FMU upisuje u klasi svoje
majke, primadone Radmile Smiljanić. Diplomirao je na Bečkom konzervatorijumu, a
magistrirao na Kertis institutu za muziku u Filadelfiji. Nakon usavršavanja u
Operi Bastilja u Parizu i Muzičkoj akademiji zapada u Santa Barbari, svoje
pevačko obrazovanje zaokružuje diplomom Milanske Skale 1999. godine.
Pobednik
je 5. međunarodnog takmičenja „Lućano Pavaroti“ u Filadelfiji 1995, dobitnik
prvih nagrada na takmičenjima studenata muzike SFRJ u Herceg Novom 1991, „Mario
Lanca“ u Filadelfiji 1995, kao i treće nagrade na takmičenju „Lejla Genčer“ u
Istanbulu 1997. godine.
Gostovao
je u operskim kućama poput Milanske Skale, Venecije, Verone, Las Palmasa,
Drezdena, Hanovera, Tokija, Seula, Pekinga, Beča, Katanije, Moskve i Tel Aviva.
Njegov repertoar obuhvata četrdesetak vodećih uloga baritonskog faha, kao što
su Rigoleto, Nabuko, Jago, Evgenije Onjegin, Baron Skarpija i druge.
Dragana Radaković, sopran i dirigent,
rođena je u Novom Sadu. Završila je osnovne i magistarske studije na FMU u
Beogradu i to dva odseka - solo-pevanje u klasi prof. Radmile Bakočević i
dirigovanje u klasi prof. Stanka Šepića. Zaposlena je na FMU od 2000.godine kao
asistent na katedri za dirigovanje, a od 2009. kao docent vodi predmet Operski
studio. Usavršavala se u Italiji pohađajući master klaseve kod čuvenih soprana:
Renate Skoto, Mirele Freni, Magde Oliviero i Brune Baljoni. Najveći doprinos
njenom usavršavanju dao je profesor Nikola Mitić.
Kao sopran ostvarila je
veliki broj uloga: Aida, Odabela, Abigaila, Leonora, Dezdemona, Turandot,
Toska, Norma, Dona Ana, Mizeta, Rozalinda, Silvija ....
Zapažene uspehe imala je: u
Sidnejskoj operi gde je pevala 14 predstava Turandot,
na Internacionalnom muzičkom festivalu u Makau – Kina sa istom ulogom, na
koncertu u Valensisji u operskoj sali „ Kraljevskej palate umetnosti“, u
Državnoj operi u Budimpešti sa Toskom,
u Nacionalnoj Operi u Rumuniji -Temišvar, Kluž, Bukurešt, Jaš kao i na
internacionalnim festivalima u Sibiju i Hunedoari. Zatim, na Internacionalnom
festivalu u Sloveniji u čuvenoj sali ''Cankarijev dom'' u Ljubljani, kao i u
Mariborskoj operi. Četiri premijere je ostvarila u HNK Osijek, a pevala je i u
Bugarskoj na internacionalnim festivalima u Burgasu, Varni i Staroj Zagori. U
Cirihu je učestvovala na koncertu posvećenom 200-toj godini od rođenja Đ.
Verdija. U Italiji je pevala na letnjim festivalima u Maćerati i Odercu. Dugo
godina je stalni saradnik beogradske i novosadske opere.
Alberto Veronezi, dirigent, izgradio
je ime maestra modernog doba, kombinujući svoje izuzetno poznavanje repertoara,
izvrsnu povezanost sa izvođačima i veliko praktično znanje, što sve zajedno ima
veliki uticaj na njegov sveobuhvatni rad. Svojim uspesima na podijumu i brojnim
projektima iza scene, stekao je veliko poštovanje publike iz celog sveta.
Rođen u Milanu, diplomirao je klavir,
kompoziciju i dirigovanje na Konzervatorijumu “Đuzepe Verdi” u Milanu. Tu
osniva “Gvido Kanteli” orkestar, koji i danas deluje u okviru konzervatorijuma.
U godinama koje slede putuje po svetu i za njegovu karijeru svakako je značajan
boravak u Salizburgu (1996.) i Njujorku (1998.). 1999. godine prvi put diriguje
u Teatru Skala u Milanu, tada je imao čast da sarađuje sa tenorom Plasidom
Domingom.
Sebe naziva “Pučinijancem”, širom
sveta diriguje njegove opere. Veronezi je 1999. godine imenovan za muzičkog
direktora festivala Pučini u Tore Del Lagu, gde ne samo da je dirigovao svim
operama ovog kompozitora, već je takođe doprineo i izgradnji nove operske kuće.
2013. godine
diriguje Tosku u Šangaju, a nekoliko
meseci pre ovog dirigovanja pozvan je da otvori Veliki Teatar u Tjanđinu, sa
istom operom, i to kao prvi Zapadnjak i Italijan koji je angažovan na mestu
umetničkog direktora u jednoj sekciji Opere.
Za
produkciju opere Boemi, Veronezi je
na festivalu osvojio nagradu „Abjati“, koju dodeljuje italijansko udruženje
muzičkih kritičara. Među njegovim nastupima na festivalu 2009. godine našli su
se i nova produkcija opere Manon Lesko
i koncert sa čuvenim sopranom Angelom Georgiju. 2001. godine Veronezi je
imenovan za umetničkog i muzičkog direktora Sicilijanskog simfonijskog orkestra
u Palermu, gde izvodi kompletan repertoar simfonija Betovena, Bruknera, Malera i
Šostakoviča, ali takođe i ističe italijansku simfonijsku muziku i nastavlja da
se bavi savremenim delima. Veronezi je postavljen i za direktora Filharmonije
Teatra Comunale u Bolonji. 2010. godine, Veronezi je imenovan za muzičkog
direktora njujorškog operskog orkestra za sezonu 2011/ 2012. Iste godine
imenovan je za glavnog direktora Petruzeli fondacije.
Stalno
nalazeći načine da široj publici predstavi nedovoljno prikazivan
repertoar, Veronezi je sa kompanijom
Nemački gramofon (Deutsche Grammophon) snimio brojna nmanje poznata i nepoznata
dela, u ovim projektima su učestvovali Plasido Domingo, Violeta Urmana, Angela
Georgiju, Roberto Alanja, orkestr i hor Santa Sesilije, Bečka filharmonija...
Uz
mnoge svoje projekte, Veronezi je takođe nastupao i kao gostujući dirigent u
Njujorku, Briselu, Tokiju, Atini i Tel Avivu, kao i u operi Magio Musicale, Nemačkoj
operi i operi La Monnaie.
Нема коментара:
Постави коментар