U ponedeljak , 24. decembra 2018. godine, u 18 asova svečano
će biti u Galeriji FLU (Knez Mihailova 53, Beograd) otvorena Izložbe radova
studenata generacije za školsku 2017/18. godinu:
Nine Puhar sa Fakulteta likovnih umetnosti (FLU) i
Tatjane Gadža sa Fakulteta primenjenih umetnosti (FPU)
Izložba će trajati do 18. januara 2019. godine.
TATJANA GADŽA STUDENT GENERACIJE FAKULTETA PRIMENJENIH UMETNOSTI U BEOGRADU ZA ŠKOLSKU 2017/18. GODINU
Paravani srpske mitologije
Tatjane Gadžo nastali su kao rezultat istraživanja umetnosti Japana ranog
modernog doba (od 17. veka do danas) i pravoslavne srednjevekovne religiozne
umetnosti Ruskog i našeg područja. Na umetnicu su snažan utisak ostavili japanski
umetnici, koji predstavljaju prostor bez zapadnjačkih perspektivnih šema,
slikaju ravne površine bez modulacije i naturalizma zapada, odriču se boje u
korist linearnih skica izvedenih mastilom… Sličnu umetničku posvećenost liniji,
Tatjana Gadža pronalazi i u ikonografiji pravoslavlja, u njegovom ikonopisu, u
kojem dominira dematerijalizacija tela u vidu izduženih figura izvedenih
lineranim umetničkim stilom. Spajanjem i prožimanjem ove dve likovne poetike,
umetnica kreira svoj umetnički stil – figure su tanke i izdužene, bestežinske,
dok je linija direktna i jasna, izvedena tako da ne gubi svoje dinamične
karakteristike.
Tatjana Gadža kreira i digitalne
animacije, izvedene u tehnici digitalne ilustracije, kao što je video rad
“Zaleđene suze”, o kome je umetnica rekla:
“Zaleđene suze” su video rad u
tehnici digitalne ilustracije i deo projekta “Nestali”. Delo je veoma otvoreno
za različite interpretacije, a glavni zadatak mu je da prenese emociju
nestanka. Posmatrači imaju slobodu svoje interpretacije dela, dopunjavanja
nedorečenog, jer nedostatak informacija
nosi istu boju emocije kao nedostatak osobe, nedostatak informacija o
njenom postojanju. Bela devojka koju viđamo kao siluetu, nepoznatog je lica,
može u isto vreme predstavljati nestalu osobu ili osobu kojoj je neko drag i
blizak nestao. Ona je bela, bez boje, zaleđena u vremenu i prostoru, kao i
njene suze koje ne znaju da li da teku za smrt ili za život. Istom emocijom
prožeta je priroda, golo drveće ni zivo ni mrtvo zarobljeno u snu postavljenog
pitanja “Gde”. U tom snu je i jezero, čije vode su zaleđene, kao aluzija na
reku Stiks iz grčke mitologije. Dok vode reke teku prevozeći mrtve, jezero je
zatvoreno i zaleđeno sa jednim praznim čamcem, jer ne postoji telo koje možemo
sahraniti. Nadu, sa pratnjom promene muzike, predstavljaju siluete, neimenovane
i nepoznate one su ljudi koji daju podršku žrtvama nestanka. Ostaju anonimne
jer njihova emocija i misao su dovoljne, prikazane u vidu belih ljiljana.
Ljiljan, cvet koji od davnina nosi veliku simboliku u mnogiom narodima.
U
antičkoj Grčkoj i Rimu, kao i u hrišćanstvu nosi simbol čistote, lepote
mladosti, obnove preporoda dok u kineskim predanjima nalazimo beli ljiljan kao
znak saosećanja, kojeg prijatelji i članovi porodice poklanjaju osobi koja je
doživela gubitak, jer ublažuje bol srca. Takvu poruku nosi i beli ljiljan u
ovom radu, otklanja bol a sa njim nestaje i zaleđeni san.
Tatjana Gadža
rođena je u Beogradu 1995. godine. Završila je Školu za dizajn u Beogradu, smer
likovni tehničar. Godine 2014. upisala je Fakultet primenjenih umetnosti u
Beogradu, odsek primenjeno slikarstvo. Diplomirala je 2018. godine na Fakultetu
primenjenih umetnosti u Beogradu, a trenutno je student master studija Odseka
primenjeno slikarstvo na Fakultetu primenjenih umetnosti. Učestvovala je na
više međunarodnih grupnih izložbi i festivala. Dobitnik je nagrade Fakulteta
primenjenih umetnosti iz fonda Aleksandar Tomašević za postignut izuzetan uspeh
u školskoj 2016/2017. godini.
NINA PUHAR STUDENT GENERACIJE FAKULTETA LIKOVNIH UMETNOSTI U BEOGRADU ZA ŠKOLSKU 2017/18. GODINU
Pozivajući se na snove i
fantaziju, likovna poetika radova Nine Puhar zasniva se na kreiranju ideje
nepostojećih prostora, koji se, potom, predstavljaju u stvarnom svetu.
Intuicija, emocije i duhovno se u ovom prožimanju svesnog i podsvesnog, vešto i
bez napora dopunjuju, stvarajući interesantne prostorne doživljaje.
Predstavljeni izmaštani prostori, teže da uključe gledaoca u sam doživljaj
prizora, pozivajući njegovu maštu na nastavak kreativnog građenja datog
ambijenta. Inicirajući subjektivna tumačenja, prikazani poetski prostori, s
jedne strane, šire misaone i osećajne granice posmatrača, dopuštajući, s druge
strane, da se uplivom posmatračevih duhovnih i vizuelnih interpretacija, izmaštani
prostori dalje nadograđuju i šire...
Povodom svojih radova, umetnica Nina Puhar kaže:
U imaginaciji pronalazim
izvorište svoje inspiracije. Imaginarno, bilo ono svesno ili nesvesno, traži od
nas da se izmestimo iz svakodnevnice i pristupimo suptilnim čovekovim
tvorevinama kao što je sanjarenje. Ono podstiče naš duh da zastane na momenat
ispred dela i da mu se prepusti, to jest, da se udubi u one prostorije umetnikove mašte, izvlačeći iz svoje duše nepoznata i fizički
nedostupna čudnovata mesta. Prenoseći
prizore iz mašte, posmatrač se sukobljava sa konstruisanim svetom koji će ga
odvojiti od svakodnevnice, sa namerom da ga postavi na tlo između mašte i
realnog. Sam cilj i jeste približavanje
snenih predela posmatraču, to jest, da imaginarno zauzme mesto u stvarnosti.
U vizuelnu osnovu temeljim svoje
snove, bogate prostranim predelima ili monumentalnom arhitekturom. Prizori koji
su nastali tako lagano, pojavivši se u snovima, krčili su put i stavrali most
do svesti, gde se sanjarenjem i maštanjem pojavio imaginarni svet. Razumno poimanje te vrste estetike
rezultiralo je stvaranjem slika i instalacija. Prostor kao glavni prenositelj
ideje odnosa između imaginarnog i realnog
jeste u ovom slučaju idealan izbor. Prostor je oko nas i on oblikuje na svoj način, jer se atmosfera
realnog prostora razlikuje od atmosfere imaginarnog. Gaston Bašlar sugeriše
pogled na maštani prostor:
,,Prostor obuhvaćen imaginacijom ne može da ostane indiferentni prostor
izložen merenjima geometra. Taj prostor je doživljen. I to doživljen ne u
svojoj pozitivnosti, već sa svim pristrasnostima imaginacije. Taj prostor, pre
svega, gotovo uvek privlači. On koncentriše biće unutar granice koje štite.”
Nina Puhar rođena
je 1994. godine. Diplomirala je slikarstvo, u klasi profesora Dobrice Bisenića,
2017. godine, kog koga je završila i master akademske studije 2018. godine.
Prvu samostalnu izložbu imala je u Galeriji Zvono, u Beogradu, 2018. godine.
Više puta je učestvovala na grupnim izložbama. Tokom studija dobila je Nagradu
FLU za crtež u prvoj godini osnovnih akademskih studija 2014. godine. Kasnije,
na master akademskim studijama nagrađena je nagradom iz fonda ,,Mr Miodrag
Janjušević, slikar" i nagradom FLU za crtež ,,Stevan Knežević".
Nagrada FLU za crtež ,,Stevan
Knežević" podrazumevala je i odlazak u Italiju, u grad Urbino, gde je u
,,Kaus" umetničkom centru uradila knjige crteža.
Нема коментара:
Постави коментар