понедељак, 13. фебруар 2017.

Glavni takmičarski program 45. FEST-a i žiri


U glavnom takmičarskom programu našlo se 15 ostvarenja iz čak 12 zemalja. Kao i tokom svakog izdanja festivala, u okviru ovog programa susreću se tematski, stilski i žanrovski različiti filmovi, koje sve do jednog karakteriše promišljen i odvažan autorski stav. Filmovi u ovom programu takmiče se za nagradu Beogradski pobednik, a žirijem koji je dodeljuje predsedava domaći reditelj Srdan Golubović.

Dva filma u glavnom programu bave se jednom od najaktuelnih tema današnjice – terorizmom, a to su Crni vetar Huseina Hasana Alija (Irak, Sirija) i Lajla M. holandske autorke Mijke de Jong. Premda se prvi bavi ovom zastrašujućom modernom pošasti kroz prizmu ljubavne priče u okupiranom Sindžaru, drugi je moderan ženski pogled na islamofobiju koja vlada Evropom, a iz perspektive mlade i radikalne muslimanke. Iranska kinematografija je tokom poslednje dve decenije jedna od vodećih u svetu, a odande stižu dva filma: Inverzija Behnama Behzadija, koja se bavi preispitivanjem liberalnih ubeđenja mlade žene iz Teherana, i Malarija Parviza Šahbazija, u kojoj prilično slobodnoumna devojka lažira svoje kidnapovanje pred bratom i ocem.

Iz Rusije u glavni takmičarski program dolaze filmovi (M)Učenik Kirila Serebrenikova, priča o etičkim previranjima jednog mladića, kao i Pikova dama Pavela Lungina, koji se bavi nesvakidašnjom sudbinom žene za kartaškim stolom. Posebno je eskcentričan grčki festivalski, pa i bioskopskog hit, Toplotni udar Argirisa Papadimitropulosa, izrazito duhovit film koji se bavi izvitoperenom odnosu prema bliskosti.


Eva Haima Tabakmana (Izrael) je intimna priča o braku koji biva uzdrman kada suprug otkriva da na drugom kraju grada, u stanu koji se vodi na njegovo ime, živi nepoznati muškarac. U konkurenciji su još i Hartston Gudmundura Arnara Gudmundsona (Danska, Island), priča o odrastanju dva dečaka u malom ribarskom selu na Islandu, Ovi dani Djuzepea Pičionija (Italija), priča o četiri prijateljice koje na putu preispituju svoje međusobne odnose i planove za budućnost, kao i Toril Lorena Tejsiera (Francuska), intrigantni triler o mladom čoveku koji odlučuje da počne sa uzgajanjem marihuane kako bi mogao da plati račune. Slovačko-češko ostvarenje Učiteljica Jana Hrebejke je drama smeštena u Bratislavi, tokom poslednjih godina komunističke vladavine, a bavi se odnosima moći u jednoj srednjoj školi.

Region u glavnom takmičarskom programu predstavljaju čak tri ostvarenja, a od toga jedan iz Slovenije: Noćni život poznatog slovenačkog autora Damjana Kozolea, psihološka drama u kojoj se sredovečna žena bori sa iznenadnom smrću svog supruga. Jedan od dva filma iz Hrvatske je treći dugometražni film Nevia Marasovića, Goran, pitoreskni triler, neobično stilizovan i odsečan. Celokupna estetika filma veoma podseća na skandinavska ostvarenja, a interesantno je da scenario upravo potpisuje Germund Gisvold, norveški autor. Hrvatska u glavnom takmičarskom programu 45. FEST-a kao svog predstavnika ima i debitantski film mlade hrvatske rediteljke Hane Jušić, koje se nalazi među najvećim prošlogodišnjim osveženjima u regionalnim kinematografijama. Ne gledaj mi u pijat govori o skučenosti u svakom smislu, materijalnom i figurativnom, i to hrabro, kroz vizuru mlade glavne junkinje.


45. FEST u Glavnom takmičarskom programu, koji je međunarodnog karaktera, ove godine ima čak 15 ostvarenja iz 12 zemalja. Filmovi u ovom programu takmiče se za prestižnu nagradu Beogradski pobednik, a petočlanim žirijem koji će je dodeliti predsedava srpski filmski reditelj Srdan Golubović. Ostali članovi žirija koji su iz Srbije su glumci Sergej Trifunović i Branka Katić, dok nam Čedomir Kolar, producent, dolazi iz Francuske, a Dalibor Matanić, filmski reditelj i producent, iz Hrvatske.

Srdan Golubović rođen je 1971. godine u Beogradu, a diplomirao je filmsku režiju na Fakultetu dramskih umetnosti, gde danas radi u svojstvu profesora na svojoj matičnoj katedri. Za vreme studija snimio je više kratkih igranih filmova, među kojima je najpoznatiji film „Trojka”. Godine 1995. režirao je treću priču iz generacijskog rokenrol omnibusa „Paket aranžman“, pod nazivom „Herc minuta”. Pri filmskoj kući Baš Čelik, u kojoj je jedan od osnivača, realizuje zapažene muzičke i reklamne spotove, marketinške kampanje i filmove. 2001. godine, Golubović snima svoj prvi igrani film – „Apsolutnih sto”, a zatim 2007. godine i film „Klopka“. Nakon ovog psihološkog trilera, koji je dobio izvanredne kritike, Golubović 2013. godine režira film “Krugovi”, o tragičnom ubistvu Srđana Aleksića, koji je imao premijeru na čuvenom Sandens festivalu.

Sergej Trifunović je srpski glumac rođen 1972. godine u Mostaru. Karijeru je započeo ulogom u filmu Gorana Paskaljevića “Tuđa Amerika”, a iste godine se pojavio i u filmu Gorčina Stojanovića “Ubistvo sa predumišljajem”. Nedugo potom, Trifunovićeva karijera krenula je uzlaznom putanjom, te je glumio u filmovima “Stršljen” i “Bure Baruta”, a tumačio je i glavnu ulogu u francuskom filmu “Ljubavnici” Žan Mark Bara. 2001. godine pojavio se u sada već kultnoj urbanoj komediji “Munje!”, čemu su usledile uloge u filmovima “Profesionalac”, “Kad porastem biću Kengur”, “Karaula” i mnoge druge.

Branka Katić je srpska filmska i pozorišna glumica, rođena 1970. godine u Beogradu. Diplomirala je glumu na Akademiji dramskih umetnosti u Novom Sadu, te je nakon toga nastupala na pozorišnim scenama istom gradu, ali u  Beogradu i u Subotici. Na filmu je debitovala kao četrnaestogodišnjakinja, ulogom u ostvarenju “Nije lako sa muškarcima”. Zapažene uloge ostvarila je u serijama “Policajac sa Petlovog brda”, “Bolji život” i “Otvorena vrata”, a među mnogobrojnim filmovima u kojima je igrala ističu se: “Lepa sela lepo gore”, “Jagoda u supermarketu”, “Ubistvo sa predumišljajem”, “Mi nismo anđeli”, “Rane” i “Crna mačka, beli mačor”. Trenutno živi i radi u Velikoj Britaniji.

Čedomir Kolar je producent iz Francuske, poreklom iz Hrvatske, koji je filmsku akademiju završio u Beogradu. Aktivan je već 30 godina u filmskoj industriji, a tokom svoje karijere radio je na velikom broju regionalnih i inostranih filmova, kao i međunarodnih koprodukcija. Među različitim nagradama izdvajaju se Oskar za film Danisa Tanovića “Ničija zemlja” i nominacija za nagradu Američke filmske akademije za film “Pre kiše” Milča Mančevskog. Sa Markom Bašetom i Danisom Tanovićem osnovao je 2003. godine producentsku kuću A.S.A.P. Films, koja je od tada stala iza nekoliko značajnih i nadolazećih rediteljskih imena, poput Aktama Arina Kubata i Riteša Batre.

Dalibor Matanić je hrvatski filmski reditelj i producent, rođen u Zagrebu 1975. godine, gde je diplomirao režiju na Akademiji. Svoj prvi igrani film, "Blagajnica hoće ići na more" snimio je 2000. godine i za njega dobio "Brezu" za najboljeg režisera debitanta u okviru Pulskog filmskog festivala, te za isti film u Kotbusu nagradu za najboljeg evropskog reditelja debitanta. U scenarističkoj saradnji sa Matom Matišićem režirao je film "Fine mrtve djevojke" 2002. godine, a zatim 2009. godine snimio film "Kino Lika", prema istoimenoj knjizi Damira Karakaša. Autor je i koautor višestruko nagrađivanih dokumentarnih filmova "Derbi" (1996.), "Metropola" (1998.), "Bag" (1999.), "Sretno" (1999.), "Kad naša glazba zagrmi" (2000.), te brojnih video-spotova i reklama. Član je Evropske filmske akademije i dobitnik nagrade za kulturu Grada Zagreba.

Нема коментара:

Постави коментар