U glavnom takmičarskom programu našlo se 15 ostvarenja iz čak 12 zemalja. Kao i tokom svakog izdanja festivala, u okviru ovog programa susreću se tematski, stilski i žanrovski različiti filmovi, koje sve do jednog karakteriše promišljen i odvažan autorski stav. Filmovi u ovom programu takmiče se za nagradu Beogradski pobednik, a žirijem koji je dodeljuje predsedava domaći reditelj Srdan Golubović.
Dva
filma u glavnom programu bave se jednom od najaktuelnih tema današnjice –
terorizmom, a to su Crni
vetar Huseina Hasana Alija (Irak, Sirija) i Lajla M. holandske
autorke Mijke de Jong. Premda se prvi bavi ovom zastrašujućom modernom pošasti
kroz prizmu ljubavne priče u okupiranom Sindžaru, drugi je moderan ženski pogled
na islamofobiju koja vlada Evropom, a iz perspektive mlade i radikalne
muslimanke. Iranska kinematografija je tokom poslednje dve decenije jedna od
vodećih u svetu, a odande stižu dva filma: Inverzija Behnama
Behzadija, koja se bavi preispitivanjem liberalnih ubeđenja mlade žene iz
Teherana, i Malarija
Parviza Šahbazija, u kojoj prilično slobodnoumna devojka lažira svoje
kidnapovanje pred bratom i ocem.
Iz
Rusije u glavni takmičarski program
dolaze filmovi (M)Učenik Kirila
Serebrenikova, priča o etičkim previranjima jednog mladića, kao i Pikova dama Pavela
Lungina, koji se bavi nesvakidašnjom sudbinom žene za kartaškim stolom. Posebno
je eskcentričan grčki festivalski, pa i bioskopskog hit, Toplotni udar Argirisa
Papadimitropulosa, izrazito duhovit film koji se bavi izvitoperenom odnosu prema
bliskosti.
Eva
Haima Tabakmana (Izrael) je intimna priča o braku koji biva uzdrman
kada suprug otkriva da na drugom kraju grada, u stanu koji se vodi na njegovo
ime, živi nepoznati muškarac. U konkurenciji su još i Hartston Gudmundura
Arnara Gudmundsona (Danska, Island), priča o odrastanju dva dečaka u malom
ribarskom selu na Islandu, Ovi
dani Djuzepea Pičionija (Italija), priča o četiri prijateljice koje
na putu preispituju svoje međusobne odnose i planove za budućnost, kao i
Toril Lorena
Tejsiera (Francuska), intrigantni triler o mladom čoveku koji odlučuje da počne
sa uzgajanjem marihuane kako bi mogao da plati račune. Slovačko-češko ostvarenje
Učiteljica Jana
Hrebejke je drama smeštena u Bratislavi, tokom poslednjih godina komunističke
vladavine, a bavi se odnosima moći u jednoj srednjoj školi.
Region
u glavnom takmičarskom programu predstavljaju čak tri ostvarenja, a od toga
jedan iz Slovenije: Noćni
život poznatog slovenačkog autora Damjana Kozolea, psihološka drama
u kojoj se sredovečna žena bori sa iznenadnom smrću svog supruga. Jedan od dva
filma iz Hrvatske je treći
dugometražni film Nevia Marasovića, Goran, pitoreskni
triler, neobično stilizovan i odsečan. Celokupna estetika filma veoma podseća na
skandinavska ostvarenja, a interesantno je da scenario upravo potpisuje Germund
Gisvold, norveški autor. Hrvatska u glavnom takmičarskom programu 45. FEST-a kao
svog predstavnika ima i debitantski film mlade hrvatske rediteljke Hane Jušić,
koje se nalazi među najvećim prošlogodišnjim osveženjima u regionalnim
kinematografijama. Ne gledaj mi u
pijat govori o skučenosti u svakom smislu, materijalnom i
figurativnom, i to hrabro, kroz vizuru mlade glavne junkinje.
45. FEST u Glavnom takmičarskom
programu, koji je međunarodnog karaktera, ove godine ima čak 15 ostvarenja iz
12 zemalja. Filmovi u ovom programu takmiče se za prestižnu nagradu Beogradski
pobednik, a petočlanim žirijem koji će je dodeliti predsedava srpski filmski
reditelj Srdan Golubović. Ostali članovi žirija koji su iz Srbije su glumci
Sergej Trifunović i Branka Katić, dok nam Čedomir Kolar, producent, dolazi iz
Francuske, a Dalibor Matanić, filmski reditelj i producent, iz Hrvatske.
Srdan Golubović rođen je 1971.
godine u Beogradu, a diplomirao je filmsku režiju na Fakultetu dramskih
umetnosti, gde danas radi u svojstvu profesora na svojoj matičnoj katedri. Za
vreme studija snimio je više kratkih igranih filmova, među kojima je
najpoznatiji film „Trojka”. Godine 1995. režirao je treću priču iz
generacijskog rokenrol omnibusa „Paket aranžman“, pod nazivom „Herc minuta”.
Pri filmskoj kući Baš Čelik, u kojoj je jedan od osnivača, realizuje zapažene
muzičke i reklamne spotove, marketinške kampanje i filmove. 2001. godine,
Golubović snima svoj prvi igrani film – „Apsolutnih sto”, a zatim 2007. godine
i film „Klopka“. Nakon ovog psihološkog trilera, koji je dobio izvanredne
kritike, Golubović 2013. godine režira film “Krugovi”, o tragičnom ubistvu
Srđana Aleksića, koji je imao premijeru na čuvenom Sandens festivalu.
Sergej Trifunović je srpski
glumac rođen 1972. godine u Mostaru. Karijeru je započeo ulogom u filmu Gorana
Paskaljevića “Tuđa Amerika”, a iste godine se pojavio i u filmu Gorčina
Stojanovića “Ubistvo sa predumišljajem”. Nedugo potom, Trifunovićeva karijera
krenula je uzlaznom putanjom, te je glumio u filmovima “Stršljen” i “Bure
Baruta”, a tumačio je i glavnu ulogu u francuskom filmu “Ljubavnici” Žan Mark
Bara. 2001. godine pojavio se u sada već kultnoj urbanoj komediji “Munje!”,
čemu su usledile uloge u filmovima “Profesionalac”, “Kad porastem biću Kengur”,
“Karaula” i mnoge druge.
Branka Katić je srpska filmska i
pozorišna glumica, rođena 1970. godine u Beogradu. Diplomirala je glumu na
Akademiji dramskih umetnosti u Novom Sadu, te je nakon toga nastupala na
pozorišnim scenama istom gradu, ali u
Beogradu i u Subotici. Na filmu je debitovala kao
četrnaestogodišnjakinja, ulogom u ostvarenju “Nije lako sa muškarcima”.
Zapažene uloge ostvarila je u serijama “Policajac sa Petlovog brda”, “Bolji
život” i “Otvorena vrata”, a među mnogobrojnim filmovima u kojima je igrala
ističu se: “Lepa sela lepo gore”, “Jagoda u supermarketu”, “Ubistvo sa
predumišljajem”, “Mi nismo anđeli”, “Rane” i “Crna mačka, beli mačor”. Trenutno
živi i radi u Velikoj Britaniji.
Čedomir Kolar je producent iz
Francuske, poreklom iz Hrvatske, koji je filmsku akademiju završio u Beogradu.
Aktivan je već 30 godina u filmskoj industriji, a tokom svoje karijere radio je
na velikom broju regionalnih i inostranih filmova, kao i međunarodnih
koprodukcija. Među različitim nagradama izdvajaju se Oskar za film Danisa
Tanovića “Ničija zemlja” i nominacija za nagradu Američke filmske akademije za
film “Pre kiše” Milča Mančevskog. Sa Markom Bašetom i Danisom Tanovićem osnovao
je 2003. godine producentsku kuću A.S.A.P. Films, koja je od tada stala iza
nekoliko značajnih i nadolazećih rediteljskih imena, poput Aktama Arina Kubata
i Riteša Batre.
Dalibor Matanić je hrvatski
filmski reditelj i producent, rođen u Zagrebu 1975. godine, gde je diplomirao
režiju na Akademiji. Svoj prvi igrani film, "Blagajnica hoće ići na
more" snimio je 2000. godine i za njega dobio "Brezu" za
najboljeg režisera debitanta u okviru Pulskog filmskog festivala, te za isti
film u Kotbusu nagradu za najboljeg evropskog reditelja debitanta. U scenarističkoj
saradnji sa Matom Matišićem režirao je film "Fine mrtve djevojke"
2002. godine, a zatim 2009. godine snimio film "Kino Lika", prema
istoimenoj knjizi Damira Karakaša. Autor je i koautor višestruko nagrađivanih
dokumentarnih filmova "Derbi" (1996.), "Metropola" (1998.),
"Bag" (1999.), "Sretno" (1999.), "Kad naša glazba
zagrmi" (2000.), te brojnih video-spotova i reklama. Član je Evropske
filmske akademije i dobitnik nagrade za kulturu Grada Zagreba.
Нема коментара:
Постави коментар