Beogradsko dramsko pozorište (BDP) upravo je ugasilo 70 svećica na
rođendanskoj torti i sa prijateljima proslavila ovaj značajan jubilej jedne od
kulturnih ustanova našeg grada. Teatar je osnovan pod imenom Gradsko pozorište u drugoj polovini 1947. godine, a 1949. godine preimenovan je
u Beogradsko dramsko pozorište.
Prva premijera, „Mladost
otaca” Borisa Gorbatova u režiji Petra
S. Petrovića, izvedena je 20.
februara 1948. na sceni Narodnog
pozorišta, a članovi novoosnovanog ansambla, među kojima 29 glumaca, posle
proba su učestvovali u zidanju novog zdanja godinu dana kasnije uselili su se u zgradu na
Krst. Tokom te prve sezone, teatar na
samoj periferiji, povezan sa gradom jednom trolejbuskom linijom, izveo je 78 predstava
koje je pogledalo gotovo 50.000 gledalaca! Danas se ovaj kraj nikako ne može osloviti
periferijom, a broj trola povećan je na 4 i dodat još autobus 83. Gazimo
stazama progresa!
Direktor BDP-a, Slobodan Ćustić kaže da inspiraciju pronalazi u dugovečnosti njihovih predstava, što podrazumeva da ih publika voli i napominje:
„Zato najveći izazov i jeste puna
sala. Umetnost uzburkava emocije i budi um, a naš je zadatak da svim
instrumentima koji su nam na raspolaganju dovedemo do realizacije tih procesa“.
Na fasadi ove gradske pozorišne
kuće 20. februara upriličena je od 19:15 multimedijalna prezentacija istorija ovog teatra, tzv. 3D mapiranje fronta zgrade. Osmislio
ga je autorski tim Laboratorije za
vizelna istraživanja FriedLab koji predvodi Goran Balaban, uz tehničku podršku kompanije Atomic. Sećanje na najznačajnije stvaraoce i predstave BDP-a
oživljeno je kroz postavku izložbe fotografija u foajeu i hodniku i kostima u
malom foajeu. Izložba će za publiku biti otvorena svakim danom od 19 sati.
Iste večeri, od 20 sati na Sceni „Rade Marković“ uručena su godišnja priznanja Teatra, a potom izvedena premijera predstave „Pomorandže za zbogom“ Biljane Popović, u dramatizaciji Andreja Šepetkovskog i režiji Nenada Gvozdenovića.
“Sedamdeset sezona Pozorišta na
Crvenom krstu” naziv je monografije o Beogradskom dramskom pozorištu,
koju su priredili Savo Radović,
dramski umetnik i član anslambla i dr
Nikola Bjelić. Uz pregled proteklih sezona, zabeležena su i sećanja autora,
saradnika, pozorištnika i savremenika Pozorišta. Pored štampane verzije (tiraž 200 komada), monografija će biti dostupna u
digitalnom formatu na podsajtu BDP-a, a u foajeu Pozorišta biće postavljena tri
punkta sa tablet uređajima na kojima će publika moći da lista monografiju u
digitalnom formatu. Promocija je održana
21. februara u 18 sati.
Monografija sadrži 42 svedočenja ljudi koji su radili ili
još uvek rade u BDP-u, od Renate
Ulmanski, jedinog živog člana najranijeg ansambla tog teatra, i Vlaste Velisavljevića, koji se nešto
kasnije priključio, preko značajnih reditelja kao što je Egon Savin, scenografa Geroslava
Zarića, kostimografa Milanke Buce
Berberović pa sve do dekoratera, biletara, sekretarice, inspicijenta. Sam Radović napisao je 25 priča koje je
nazvao "teatrarije", koje počinju dok je još kao student gledao predstave
u BDP-u, pa sve do prošlogodišnje slave pozorišta Male Gospojine. Knjiga sadrži
i tri sudije o pozorištu od kojih je jednu pisao sam Radović i to je, kako je
rekao, "pogled iznutra", dok je Nikola
Bjelić napisao tekst o BDP-u u XXI veku.
Uvrštene su i pesme Vesne Čipčić, Andreja Šepetkovskog i Tome
Kuruzovića. Bjelić je dodao da je njihova monografija dramaturški
uzbudljiva, pisana sa puno emocija, te da je namenjena svima a ne samo stručnoj
javnosti. U prilog tome govori i tekst glumice Pauline Manov, koja je napisala priču "Vračarski specijalitet za
celo gledalište", kao kulinarski recept o tome kako doživeti to
vračarsko pozorište.
Upravni odbor BDP-a je odlučio da
za 2016. godinu nagradi kostimografkinju
Jelenu Stokuću, nagradom “Tatjana Lukjanova” za višegodišnji doprinos
Beogradskom dramskom pozorištu i pozorišnom životu Srbije. Posvećeni rad ove
višestruko nagrađivane kostimografkinje u mnogobrojnim predstavama (“Harold
i Mod”, “Život je pred tobom”, “Hotel Evropa”, “Poziv na pogubljenje”, “Čovek
,zver i vrlina”, ”Palilulski roman”) Beogradskog dramskog pozorišta dao
je svojevrstan kreativni pečat vizuelnom identitetu produkcije BDP-a.
Nagrada za najbolja ostvarenja članova ansambla Kuće I gostujućih
umetnika i autora, u predstavama BDP-a u 2016.godini pripala je Ani Đorđević, Ivani Nikolić i Jovani
Gavrilović za predstavu „Moje dete“ Stojana Srdića koja je
gotovo dokumentarističkim pristupom ogolela potresnu Srdićevu priču. Nagrada za radni doprinos „Mihajlo
Fejzulovski“ za ostvarene rezultate u 2016. godini dodeljuje se Idi Đorđević (biletar), Nataliji Pantić
(šminker- vlasuljar) i Dejanu Popoviću (inspicijent).
Šest novih naslova na repertoaru,
uspešno učešće na desetak domaćih i međunarodnih festivala, brojna gostovanja u
zemlji i inostranstvu obeležili su rad Beogradskog dramskog pozorišta tokom
2016. najavljujući tako ulazak u sedamdesetu godinu od osnivanja.
Repertoar BDP-a upotpunjen je protekle godine predstavama uglavnom savremenih autora – višestruko nagrađivanih pisaca i reditelja: na Sceni „Rade Marković“ premijerno su izvedeni „Čovek, zver i vrlina“ Luiđija Pirandela u režiji Egona Savina i „Terorizam“ braće Presnjakov, u režiji Snežane Trišić; na Novoj sceni odigrane su praizvedbe drama domaćih autora - Željka Hubača „Berlinski zid“, u režiji Milana Neškovića, „Moje dete“ Stojana Srdića, rediteljke Ane Đorđević, kao i premijere “Rosmersholm” Henrika Ibzena, u adaptaciji dramaturga Tamare Baračkov i režiji Ane Konstantinović i Ivana Baletića i „Ključevi od Leraha“ Nikolaja Koljade u režiji Nataše Radulović.
Nastavljena je saradnja sa Fakultetom dramskih umetnosti iz
Beograda, koja omogućava diplomcima ove institucije da rade u profesionalnim
uslovima na samom početku karijere. Tako je na našoj Novoj sceni jesenas
diplomirala Tijana Vasić, klasa prof. Dušana Petrovića sa komadom „Paraziti“
Marijusa Fon Majenburga.
Beogradsko dramsko pozorište i samo je ponelo jedno značajno
državno priznanje ove godine - Sretenjski orden III
stepena.
Predstave ovog pozorišta
odgledalo je gotovo 80.000 gledalaca,
projekat „Teatarski most“ doveo je u
goste pozorišta iz čitave zemlje i regiona. Nastavljena je međunarodna saradnja
sa Ruskim državnim akademskim dramskim
pozorištem iz Jaroslavlja - oni
su na sceni BDP-a u maju mesecu izveli dva Čehovljeva komada „Ivanova“
i „Dve
komedije o ljubavi“. Tokom jeseni ugostili su pozorištnike iz
Makedonije, iz Skoplja: Dramski teatar
izveo je „Genetiku pasa“ Venka
Andonovskog, a Teatar komedija –
Aristofanovu „Lisistratu“.
Svečarske večeri, 20. februara od 20:00 časova na Sceni “Rade Marković” uručena su godišnja priznanja Teatra, a potom
izvedena premijera predstave “Pomorandže za zbogom” Biljane Popović,
u dramatizaciji Andreja Šepetkovskog i
režiji Nenada Gvozdenovića.
"Pomorandže za zbogom“ je porodina melodrama o ljubavi i
istrajnosti, posvećenosti i veri tri žene sveštenika iz Bosanske Krajine kroz
ratove vođene tokom XX veka , svojevrsna
saga o srpskoj porodici i njenoj borbi da se održi skupa u turbulentnim vremenima,
koja su na ovim prostorima konstanta.
Predstava je nastala po istoimenom
romanu Biljane Popović, a na
inicijativu direktora BDP Slobodana
Ćustića. Dramatizovao ga je Andrej
Šepetkovski, novi umetnički direktor pozorišta*.
Dramu je adaptirao i
režirao Nenad Gvozdenović. Igraju: Slobodan Ćustić, Milorad Damjanović,
Danica Ristovski, Anja Alač, Maja Ranđić, Miloš Petrović, Lazar Đukić, Luka
Miljković, Biljana Maletić i drugi.
Biljana Popović je na konferenciji za medije naglasila da je knjiga autentična ispovest i da je će publika gledati adaptaciju njenog prvog dela koji čine sećanja njenih roditelja iz perioda od početka XX veka do pedesetih godina.
"Gvozdenović je moju priču
pretvorio u strašnu bajku. Biće to jedna epska drama", istakla je
Popović.
Osećajući se na neki način
prozvan Gvozdenović je priznao da je plakao (i to pred ženom??!!!) čitajući najpre roman, a zatim i
dramu, i da je rešio da sledi emocije koje je priča probudila u njemu.
"Bilo je strepnje da ne
pređemo u patetiku, ali mislim da smo pronašli pravu meru, pustili smo suze gde
treba i pustili smeh da izađe iz tih suza", istakoa je, dodavši da
su kroz formu bajke pokušali da zakamufilraju mučnu priču, ono što je istorija
ispisivala na ovim prostorima. Glumci su složni da je ovo komad o ljubavi i
praštanju i da će publici biti sočne, mada svakako i gorko poučne!
U jubilej ovo pozorište ulazi
ambiciozno, te da do kraja ove godine planiraju da započnu rad na još tri
projekta. Pored "Pomorandže za
zbogom" tu su i bajka "Iz života insekata" Karela
Čapeka u režiji Ivana Vukovića i
groteska sa elementima satire "Totovi"
Ištvana Erkenja u režiji Ljiljane
Todorović. Na Maloj sceni
publiku očekuju dve komedije - komad "Moj deda je aut" Dušana Jankovića
u režiji Đurđe Tešić o prihvatanju
sopstvene seksualnosti i predstava "Kurcšlus" po tekstu i u
režiji Milene Pavlović o
muško-ženskim odnosima, stereotipima i neophodnosti ljubavi.
Prisutni su na kraju konferencije pozvani na rođendanski koktel
(pita sa sirom, pite sa sirom i zeljem i
pita sa visnjama), a sa ajncera su nam
se smešili topli i hladni napitci. Uz ove meze zainteresovani su mogli da priupitaju
protagoniste predstave ako su nešto želeli. Kulturnik im je samo srdačno
poželeo uspeh u daljem radu!
*Andrej Šepetkovski je srpski filmski, pozorišni i televizijski
glumac. Rođen je 5. marta 1974. u Aleksincu. Završio je Fakultet dramskih
umetnosti u Beogradu u klasi profesora Vladimira
Jevtovića 1998. godine, kao student generacije.
Glumačku karijeru Andrej je počeo
kao pozorišni glumac u Ateljeu 212 i
Narodnom pozorištu u Beogradu. Prvi
put se pojavio u TV seriji „Gore dole“ u epizodnoj ulozi.
Zapaženiju ulogu je imao u filmu „Belo odelo“. Takođe je tumačio i
ulogu Bože u filmu „Beogradski fantom“. Igrao je i u popularnoj TV seriji „Moj
rođak sa sela“. Autor je tri drame.
Dobitnik je nagrade „Mata Milošević“. Vanredni je profesor
na Akademiji lepih umetnosti u Beogradu od
2005. godine
Нема коментара:
Постави коментар